Köra kortare bakdämpare

Köra kortare bakdämpare
Har nu en monarch á 216x63mm och är intresserad av att byta till annat. Hittade en som tyvärr var 200x51, men spelar det så stor roll?
Helt bottnad har jag nu ca 5cm kvar tills något tar i, och om jag har räknat rätt borde bakdelen röra sig (216-63)-(200-51) cm mer, alltså 4mm.

Är det någon som har tidigare erfarenhet av att köra en kortare bakdämpare?
Hittar väldigt mycket om att du bör ej, eller si och så kommer att hända, men ingen som faktiskt har provat.

Jag kommer ju i alla fall få en slakare geometri. Vilket jag verkligen inte har något emot, och pedalerna kommer vara något närmre marken.

Köra kortare bakdämpare
Har en 216mm dämpare samma infästning som en med 200mm?

Edit: Från 160mm bak? -Till 130mm kommer göra rätt stor skillnad på progressivitet mm.

Köra kortare bakdämpare
Mät upp 149 mm mellan fästpunkterna för bakdämparen och kolla att även 147 mm går fint (skönt med marginaler), även med hjul monterat osv.

Men det kommer ju bli en rejäl skillnad i karaktär. Säg att du vill köra med 25% sag, då kommer den nya dämparen ha eye2eye 187 mm vid sag. Du kan ju tömma din nuvarande på luft så du får den att sagga ihop 29-30 mm, så kommer du få samma grundposition, om du vill testa hur cykeln upplevs.
Tackar för hjälpen, ska ta mig ner i garaget och mäta lite extra! Jag provade när jag tömt den på luft, att trycka ihop den till 200mm eye-to-eye, såg direkt mer "lekig" ut. ska prova dra ner den till 200mm eye-to-eye - sag för nya dämparen, bra tips!

Har en 216mm dämpare samma infästning som en med 200mm?

Edit: Från 160mm bak? -Till 130mm kommer göra rätt stor skillnad på progressivitet mm.
Jag tror, om jag skall vara 100% ärlig, att jag inte kommer att märka någon direkt skillnad på justerad progresivitet, men tackar för att du sade till då jag inte tänkt på det! :)

Köra kortare bakdämpare
Jag skulle absolut inte göra det.

Har testat det här fast i mindre extrem form genom att byta från en 205mm eye to eye dämpare till en 200mm på en cykel med 165mm i bak (och 65mm i stroke, dvs ungefär samma leverage ratio som din). Bottom bracket sjönk typ 15mm och gaffelvinkeln blev drygt en grad flackare, så även sadelröret.
Det var absolut hanterbart, men kändes ganska mystiskt, inte bättre för ändamålet.

Kan bara tänka mig hur det skulle bli om jag hade kortat dämparen med över en centimeter till, vilket är det du funderar på att göra.

Om du har 160mm slaglängd med en 63mm i stroke nu, så är det ungefär 2.54 i "konstant" leverage ratio, dvs hur mycket bakhjulet rör sig i förhållande till stroke.
Om du byter från 216 till 200mm eye to eye, så kommer bakhjulet "flyttas upp" ca 4cm
(inte 4mm), utan att dämparen ens komprimeras. Din bottom bracket kommer bli otroligt låg (och stack väldigt hög) och sadel och gaffelvinkel väldigt mycket flackare.
Du kommer få en ganska galen geometri.

Senast ändrad:
Köra kortare bakdämpare
Jag skulle absolut inte göra det.

Har testat det här fast i mindre extrem form genom att byta från en 205mm eye to eye dämpare till en 200mm på en cykel med 165mm i bak (och 65mm i stroke, dvs ungefär samma leverage ratio som din). Bottom bracket sjönk typ 15mm och gaffelvinkeln blev drygt en grad flackare, så även sadelröret.
Det var absolut hanterbart, men kändes ganska mystiskt, inte bättre för ändamålet.

Kan bara tänka mig hur det skulle bli om jag hade kortat dämparen med över en centimeter till, vilket är det du funderar på att göra.

Om du har 160mm slaglängd med en 63mm i stroke nu, så är det ungefär 2.54 i "konstant" leverage ratio, dvs hur mycket bakhjulet rör sig i förhållande till stroke.
Om du byter från 216 till 200mm eye to eye, så kommer bakhjulet "flyttas upp" ca 4cm
(inte 4mm), utan att dämparen ens komprimeras. Din bottom bracket kommer bli otroligt låg (och stack väldigt hög) och sadel och gaffelvinkel väldigt mycket flackare.
Du kommer få en ganska galen geometri.
Jag provade att måtta genom att sänka dämparen och sedan mäta BB-höjd med 216 eye-to-eye, och sedan bb-höjd med 200 eye-to-eye, visst ser det annorlunda ut, och BB sänktes med 2.5cm. Jag körde dock tidigare med en 27" scott fr20 med 150 gaffel (Jag tyckte om den lika mycket som den såg skev ut). Ska ner och måtta i morgon, kan dra upp den på meckstället och ta lite bilder för ifall att någon i framtiden hittar denna tråd och undrar samma sak

Nu när jag tänker efter, skulle inte den 2.5cm sänkta bb motsvara att typ köra 26" mullet i stället för 27.5" bak ;)

Köra kortare bakdämpare
Har nu en monarch á 216x63mm och är intresserad av att byta till annat. Hittade en som tyvärr var 200x51, men spelar det så stor roll?
Helt bottnad har jag nu ca 5cm kvar tills något tar i, och om jag har räknat rätt borde bakdelen röra sig (216-63)-(200-51) cm mer, alltså 4mm.

Är det någon som har tidigare erfarenhet av att köra en kortare bakdämpare?
Hittar väldigt mycket om att du bör ej, eller si och så kommer att hända, men ingen som faktiskt har provat.

Jag kommer ju i alla fall få en slakare geometri. Vilket jag verkligen inte har något emot, och pedalerna kommer vara något närmre marken.
"Hittade en som tyvärr var 200x51, men spelar det så stor roll?"

Det spelar enormt stor roll då geometrin kommer ändras markant. Det verkar ju inte heller vara det du var ute efter från början?

Klargör istället vad du är missnöjd med din dämpare i dagsläget och varför du är sugen på en ny så kan du få bättre hjälp :D

Köra kortare bakdämpare
"Hittade en som tyvärr var 200x51, men spelar det så stor roll?"

Det spelar enormt stor roll då geometrin kommer ändras markant. Det verkar ju inte heller vara det du var ute efter från början?

Klargör istället vad du är missnöjd med din dämpare i dagsläget och varför du är sugen på en ny så kan du få bättre hjälp :D
Jag är missnöjd med att det är en rockshox i stället för en cool fox :) (yes det är därför jag blev intresserad av att byta)

Jag tror sedan att jag absolut inte skulle ha något direkt problem med att få den slakare, jag tycker att den nu är lite för byggd för att åka uppförs och känns aningen för hög och "framåtviktig" nerförs. Blev nästan positiv till iden av att byta när jag läste skräckhistorierna på reddit/PB där folk skrev att HA blivit slakare och BB sänkts när de gjort den här sortens ingrepp.

Jag är sedan innan vad vid att köra HT, så lite mindre slag gör inte mig jättemycket, jag tävlar ändå inte.
Lite skump kommer inte försöta mina söndagsrundor.

Köra kortare bakdämpare
Jag tycker du ska testa. Funkar det inte så vet vi andra att det inte är värt att testa. ????

”Avd: Ta en för laget”

Köra kortare bakdämpare
Om du sänker BB med 25mm så motsvarar det ungefär -4* på gaffelvinkeln och detsamma på SA. Reachen borde bli -16mm. Rätt möe, kan bli helknas.

Köp ett Fox-klistermärke och sätt på dämparen istället, låter lättare. ?

Köra kortare bakdämpare
Tvek på att mullet ändrar 4grader. Orkar inte räkna om alla siffror och har bara mätt med mobilen men min mega har typ 64 nu och kanske 65,5 med rätt hjul bak.
Ska bli intressant att se om den blir för låg.

Köra kortare bakdämpare
Oavsett vad som är rätt så tror jag inte på en ändring som gör 4°. Motsvarar 80-100mm fram.
Ny plan eller ny matematik.
20mm längre gaffel ger teoretiskt -1*HA och BB på +6.4mm. IRL blir det dock mindre effekt på BB. Så om han mätt upp att den nya dämparen kommer sänka BB med 25mm så kommer det medföra vädligt stor förändring på HA.

Köra kortare bakdämpare
Mulleteffekt enligt MTBR:

”Affectionately known as a mullet bike, fitting a 27.5in rear wheel is a great head-angle hack on older 29ers. By changing just the rear wheel, you don't get the full 19mm of BB drop that would render most bikes un-rideable, but it will lower the BBheight by 10mm and chip approximately 1° off the head angle.”

Inte så dramatiska effekter på BB som uppmätt ovan alltså. För övrigt lurigt att mäta upp BB. Står inte cykeln 100% rakt så blir måttet knas.

Köra kortare bakdämpare
Mulleteffekt enligt MTBR:

”Affectionately known as a mullet bike, fitting a 27.5in rear wheel is a great head-angle hack on older 29ers. By changing just the rear wheel, you don't get the full 19mm of BB drop that would render most bikes un-rideable, but it will lower the BBheight by 10mm and chip approximately 1° off the head angle.”

Inte så dramatiska effekter på BB som uppmätt ovan alltså. För övrigt lurigt att mäta upp BB. Står inte cykeln 100% rakt så blir måttet knas.
Stämmer bättre med mina egna 64° då.

Köra kortare bakdämpare
Anses Rockshox bakdämpare sämre än Fox? Föreslår en EXT om det ska bli ngn märkbar skillnad (har hört på internet att dom ska vara kalas).

Köra kortare bakdämpare
Jag provade att måtta genom att sänka dämparen och sedan mäta BB-höjd med 216 eye-to-eye, och sedan bb-höjd med 200 eye-to-eye, visst ser det annorlunda ut, och BB sänktes med 2.5cm. Jag körde dock tidigare med en 27" scott fr20 med 150 gaffel (Jag tyckte om den lika mycket som den såg skev ut). Ska ner och måtta i morgon, kan dra upp den på meckstället och ta lite bilder för ifall att någon i framtiden hittar denna tråd och undrar samma sak

Nu när jag tänker efter, skulle inte den 2.5cm sänkta bb motsvara att typ köra 26" mullet i stället för 27.5" bak ;)
En "riktig" mullet är korrigerad, så att bakaxeln sitter längre ner än framaxeln, för att kompensera för det mindre hjulet.

Men gör såhär: såga till en träbit och gör två hål (antagligen 8mm) som har 200mm (Eller typ 185 mm då, för att simulera sag) mellan centrum, skruva dit den som den vore dämparen, sätt dig på cykeln. Det kommer nog kännas sisådär :)

Köra kortare bakdämpare
För att kvala in som mullet krävs att bakhjulet är mindre. Vill man man ha en specifik bb höjd så justerar man så klart bb drop + annat om man bygger en "riktig" mullet ja.
I mitt fall vill jag testa en lägre flackare cykel. STA skiter jag i däremot så hade jag gärna dragit ner på CS också men det är en annan femma.

Köra kortare bakdämpare
Enligt geometritabellen har Votec VM 347mm bb-höjd. Jag tror det kan bli en skojig cykel med 200x51mm bakdämpare, givet att inte däck börjar ta i ramen eller något sånt, men det är lätt att mäta upp.

Med tanke på den kortare slaglängden så kommer du köra lite hårdare fjäder än vad du gör nu,, och som konstaterats så kommer det inte vara mer än 10ish mm skillnad vid bottom out, så antagligen helt körbart tänker jag. Flack STA får du såklart, men det spelar mindre roll utförs.

Tillbaka
Topp