Köra Mont Ventoux?

Köra Mont Ventoux?
Tänkte att årets semester blir en resa till Touren och kolla när killarna plågas uppför Mont Ventoux. Men vi skulle själva vilja köra sträckan dagarna före eller efter tävlingen. Någon som vet hur tillgänligheten är? Är det bara att köra själv dagarna innan eller efter eller är vägen stängd pga tävlingen?
Är det någon som kört sträckan hade erfarenheter varit kul att höra!

/ Carl

Köra Mont Ventoux?
Miss Lycka skrev:
-------------------------------------------------------
> De har tidigare haft stängt på tävlingsdagen.

Okej, men dagarna innan och efter borde gå att köra eller? På tävlingsdagen kommer vi ju försöka få en bra plats uppe på toppen!

Köra Mont Ventoux?
Det är bara att köra. Vägen stängs för (vanlig) biltrafik på morgonen samma dag som etappen går, men det går fortfarande att cykla ända tills karavanen kommer (ca 2 timmar innan cyklisterna). Mont Ventoux har ju dessutom tre vägar till toppen så det går att välja lite hur man vill ta sig dit. Det är dock riktigt kul att köra tävlingsvägen på tävlingsdagen eftersom vägen fyller på med folk som hejar på en.
Så om ni tänkt cykla till en plats i backen för att kolla så är det inga som helst problem, det är tom det överlägset bästa sättet att ta sig dit. Bil kan man nästan glömma eftersom husbilarna ockuperar i stort sett alla parkeringsplatser i backen flera dagar i förväg. Då får man parkera nedanför och gå upp i backen.

Dagarna före och efter är det bara att cykla.

Bedoin-stigningen är den klart tuffaste klättring jag kört (och jag har kört en del i alperna). Alpe d'Huez är t ex en baggis jämfört med den.

Köra Mont Ventoux?
Bra fråga du ställer, har nämligen funderat på exakt samma sak eftersom jag också är i krokarna veckan innan lördagens etapp. Jag har för mig att Etape du Tour går på tisdagen och då lär det väl vara ganska trångt på vägarna. Jag hade tänkt att köra på onsdag eller torsdag, men nu blir man ju lite sugen på tidig lördag...
Vore kanske kul att sammanstråla?

Köra Mont Ventoux?
JT skrev:
> Det är bara att köra. Vägen stängs för
> (vanlig) biltrafik på morgonen samma dag som
> etappen går, men det går fortfarande att cykla
> ända tills karavanen kommer (ca 2 timmar innan
> cyklisterna). Mont Ventoux har ju dessutom tre
> vägar till toppen så det går att välja lite
> hur man vill ta sig dit. Det är dock riktigt kul
> att köra tävlingsvägen på tävlingsdagen
> eftersom vägen fyller på med folk som hejar på
> en.
> Så om ni tänkt cykla till en plats i backen för
> att kolla så är det inga som helst problem, det
> är tom det överlägset bästa sättet att ta sig
> dit. Bil kan man nästan glömma eftersom
> husbilarna ockuperar i stort sett alla
> parkeringsplatser i backen flera dagar i förväg.
> Då får man parkera nedanför och gå upp i
> backen.
>
> Dagarna före och efter är det bara att cykla.
>
> Bedoin-stigningen är den klart tuffaste
> klättring jag kört (och jag har kört en del i
> alperna). Alpe d'Huez är t ex en baggis jämfört
> med den.

Ja det ska bli spännande att se om man överhuvudtaget kommer upp, det får bli kompaktvevar och 12-27 bak, det borde väl räcka eller? Eller man ska behöva köra med trippel fram?

Köra Mont Ventoux?
Beror ju förstås på hur vältränad man är. Jag körde kompakt (34/50) med 13-29-kassett och hade inga problem att ta mig upp.

Kom ihåg även att vädret kan växla rätt kraftigt även in i juli. Vi var där i mitten av juli och det var rätt kallt i nedförskörningen vissa dagar. Den gamla klassikern med en tidning under cykeltröjan funkade dock bra. Jag hade nog armvärmare med mig oxå har jag för mig... :-)

Köra Mont Ventoux?
Stålkalle skrev:

> Ja det ska bli spännande att se om man
> överhuvudtaget kommer upp, det får bli
> kompaktvevar och 12-27 bak, det borde väl räcka
> eller? Eller man ska behöva köra med trippel
> fram?

Om du har kompaktvevar så bör det räcka med 11-23 bak. Jag hade 11-25 när vi körde alla tre stigningarna samma dag men för en stigning så hade jag nog inte använt 25:an.

Köra Mont Ventoux?
Stålkalle skrev:
> Miss Lycka skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > De har tidigare haft stängt på
> tävlingsdagen.
>
>
> Okej, men dagarna innan och efter borde gå att
> köra eller? På tävlingsdagen kommer vi ju
> försöka få en bra plats uppe på toppen!

För biltrafik så stänger de nog av 1-2 dagar innan men om du cyklar så är det lugnt tills dess att karavanen närmar sig.

Köra Mont Ventoux?
Karlos Pantani skrev:
> Bra fråga du ställer, har nämligen funderat på
> exakt samma sak eftersom jag också är i krokarna
> veckan innan lördagens etapp. Jag har för mig
> att Etape du Tour går på tisdagen och då lär
> det väl vara ganska trångt på vägarna. Jag
> hade tänkt att köra på onsdag eller torsdag,
> men nu blir man ju lite sugen på tidig
> lördag...
> Vore kanske kul att sammanstråla?

Ja absolut, köra en klunga uppför!! Vi har väl inte spikat något datum för rundan än, men det låter riktigt roligt att köra uppför på tävlingsdagen! Vi får återkomma med mer noggranna resedetaljer senare! Nu måste man ju bara träna vansinnigt mycket och skaffa lättare hjul m.m.
/ Carl

Köra Mont Ventoux?
Är det inte massa människor på väg upp så att det inte går att cykla? annars låter verkligen kul projekt att dra uppför nägra timmar innan eliten kommer.

Köra Mont Ventoux?
zapiens skrev:
> Är det inte massa människor på väg upp så att
> det inte går att cykla? annars låter verkligen
> kul projekt att dra uppför nägra timmar innan
> eliten kommer.

Njae. Det är massa människor påväg upp, men vägen är över två mil lång så den sväljer rejält med folk. Det är absolut inte trångt. Det man får passa sig för om man hojar sent inpå själv tävlingen är att det kommer mer och mer galna funktionärs-, press- och lagbilar körande i helt galna hastigheter. De flesta kommer dock efter karavanen och då brukar poliserna inte låta folk cykla längre. Karavanen ska vi inte tala om, dom kör som dårar. Att hålla in fötterna är ett bra tips...

Lycka till att hålla ihop en klunga uppför Mont Ventoux förresten. Då får ni vara väldigt jämntränade för att lyckas med det. Eller hålla igen rejält.

Tillbaka
Topp