Köra navdynamo baklänges?

• Trådstartare Trådstartare s-o
  • Start datum Start datum
lite sammanfattning då:

- dr7s lampa lyser när han snurrar sitt hjul baklänges. ....CHECK!

- Navet kommer inte skruva isär sig. (jag har kört med framnavet bakochfram i flera år på min tantcykel). ....CHECK!

- Bromsskivan kommer inte lossna då skivans fäste är splineat och inte kan rotera. ....CHECK!

- Angående pumpan får du nog konsultera någon kvantfysiker. Jag skulle dock hålla det scenariot för högst osannolikt. ....pseudoCHECK!

===> s-o kan lugnt cykla med sitt bakvända Alfinenav skulle jag påstå.

Så. Nu kan vi återgå till nörderiet om effektiviteten i att köra en navdynamo baklänges..
Det råkar inte vara någon som har en sprängskiss/genomskärningsbild av ett Alfinenav?

s skrev:
-------------------------------------------------------
> Nej, den är inte rak. Och bromsen skall sitta
> framför gaffeln.
Nästan helt säker på att jag skrev "nästan rak". Vad blir skillnaden på hjulets placering on du vänder gaffeln, 4-6cm?. Centrum hamnar nog fortfarande framför styrhuvudet på ramen, dock blir hjulbasen väldigt kort, och man får en väldigt tvär vinkel nedåt på gaffeln. Beroende på typ av körning kan det visa sig vara för, eller nakdelar.
Och bromsen ska normalt sitta bakom gaffelbenet för att kraften vid inbromsning ska hamna på rätt ställe, och skivan sitter normalt då även på vänster sida... Ditt bygge får något på fel håll oavsett.

Jag är inte säker på vad som är problemet, och varför du helt enkelt inte testat att montera grejerna, provcykla, och se om du får sämre ljus när generatorn snurrar på fel håll, och i så fall, om det går att cykla med framgaffeln vänd på fel hål.
B!

Mr B skrev:
-------------------------------------------------------
> Och bromsen ska normalt sitta bakom gaffelbenet
> för att kraften vid inbromsning ska hamna på
> rätt ställe

Tänk på det där några gånger till så förstår du kanske varför de placerat bromsfästet frampå gaffeln. Ledtråd: tänk på åt vilket håll gaffeländarna (dropoutsen) pekar.

Jag är ganska säker på att Cotic har svaret på frågan. Jag mailade dem tidigare med lite storleksfrågor och fick svar jättefort.

Skulle inte vända på gaffeln..

Om det nu inte går att vända på hjulet utan att det uppstår problem i navdynamon så borde det även uppstå problem om man backar med cykeln, eller?

Det händer ju att man tvingas göra det åtminstone kortare sträckor ibland...

Nej, har de nu designat den för att ha bromsen så det trycker in hjulet i gaffeln skulle inte jag heller vända den. Rätt säker att de inte designat den för att då hålla kvar hjulet vid inbromsning som "alla" andra gjort.

Dessutom blir det rätt stora föändringar på rake etc., vilket förvisso kan vara bra i specialfall.

Det går ju alltid att köpa en annan gaffel - om det nu inte skulle funka att vända navet. Men det bör som sagt Cotic ha svar på.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp