Kort "oldschool" byggtråd, 26:a! :)

borstar_micke

Aktiv medlem
Köpte en gammal Avanti Hotdog förra sommaren som jag tänkte fixa i ordning till dottern.

20170829_140834.jpg

Hon skulle få välja lack o lila lr rosa bling men den föll inte i smaken alls... :(

Blev istället en ny cerise Merida från XXL o jag sålde istället av det mesta på hot dog:en då nästan allt utom ramen var som nytt.
Blev då istället ett långtidsprojekt/garageterapi för mig! :)

Fick inspiration av följande tråd; https://happyride.se/forum/read.php/1/3342563/3342970.

Har tillgång till blästerbox så hade redan blästrat ramen inför lackning.

Nu blev det istället slipning med grovt/fint papper och sedan polering med först autosol och sedan Hagmans polish.
Orkade inte riktigt jobba upp mig till samma finish men är ändå nöjd.
Är ändå relativt enkelt att göra om ifall andan faller på...

20170906_164347.jpg

20180624_221652.jpg

20180720_212556.jpg

20180720_212526.jpg

Hade en hel del prylar i lådorna men lila qr till sadelstolpe, lila handtag och lila 36t nw klinga inhandlades från Aliexpress innan de nya avgifterna infördes.

Blir troligtvis lila Avanti-dekaler från ebay och lila Dmr V6:or för att få den komplett men kände för att lägga ut bilderna nu!

Tycker själv såna här trådar är kul, så håll till godo! :)

Ja det är något fint med såna här byggen :-)
Vem som helst kan ju beställa ett gäng nya komponenter (mha Sixten om man är novis) och kasta ihop en finhoj, men sånt här! Det är en annan femma.

Fan den blev ju jäkligt bra!

Min kommer som sagt bli en helstel 26” singlespeed.
Kommer vara alu-polerad/röd eloxerad i färgtema.
Väntar på ett par röda spank spoon 32 fälgar som jag ska bygga hjul utav. Blir XT 8000 nav och silvriga DT rev ekrar/nipplar.
De kommer jag köra 2,6” däck på.

Sen kommer även styrstam, pedaler och ett SS kit i rött.

Kul projekt. Avanti Hotdog var min första hoj jag byggde själv, och också cykeln som vek av mig från spåret med crosscountry.

Med den körde jag både 08xc och lärde mig droppa hustak. Bra hoj tyckte jag då, men nu ser det ut som den blir lite hög i fronten med den där gaffeln?

Körde själv på en blå Avanti för en femton år sedan... Det bestående minnet av den är att ramen var fruktansvärt styv... Ingen följsamhet eller smidighet alls. Är din ram lika styv??

Om jag låser ut ETA:n sjunker den en hel del och har 30mm slag kvar, räcker nog till lite brukscykling (inget skogåka) för sambon. :)

Har inte cyklat så mkt på den mer än på gatan för att trimma in bakväxeln o bromsarna, så jag kan inte uttala mig om ramstyvhet, men den var väl menad lite som en freeride ht-ram så den lär ju vara byggd mer för att vara stryktålig än följsam...

Tillbaka
Topp