Kort "styrstång", farligt?

• Trådstartare Trådstartare VH
  • Start datum Start datum

VH

Ny medlem
Tjena
Håller på att byta ram. Min gamla gaffel har en litet för kort styrstång, den går till lite över hälften("saknas" ca 1 cm) i infästningen på styrtappen.
Stor risk att det "skiter" sig?
Vågar jag ens köra på det?

Frågan är mog hur mcyket som sitter kvar i tappen och inte hur mycket du har ledigt. Men jag kör på något liknande utan problem.

Det blir lätt som fan...hihi

Nej det är nog ingen fara. Om du bara kör XC. Höjden på styrstammen är väl ca40-50mm. Då finns det ju 30-40mm att fästa på! Det går nog bra!

Du kan annars leta efter en styrstam som är lägre, då kanske styrröret räcker bättre till. Det skiljer en hel del mellan styrstammarnas "byggnadshöjd". Runt 3/4 borde nog röret sticka upp, 2/3 går nog också kanske.

/Leo

Om styrröret gick upp till den översta bulten på styrstammen, så skulle iaf jag köra på det. Under det sp tycker jag att man äventyrar hållbarheten..

Ajdå. Den når inte upp till andra skruven...

Går det att byta stången själv? I så fall, hur? :-)

Senast redigerad av en moderator:
Om du menar gaffelröret så är det nog kört om det är en nyare gaffel. De pressas dit med olika metoder i fabrik. Gamla Marzocchi gafflar kunde man byta gaffelrör på, men det var länge sedan. Ett tips är som sagt att leta efter en ny "plattare" styrstam som är lägre på höjden, det är nog enklast. Ett tips till är att köpa ett annat styrlager som bygger lite på höjden.

Tjena!

Byte av styrstam är klart att rekomdera.. Har sett folk som gjort sådär och det blir inte vackert efter ett tag.. Nog ingen risk att du kommer skada dig pga detta men att du får göra gaffelbyte fortare än normalt ät nog en ganska överhängande risk..

Det är en nyare gaffel med faststansad styrstam. Vetifan hur jag ska göra nu, ska ta en titt på styrlager.

Har en annan Marzocchigaffel liggandes, går det att byta både krona och styrstolpe tro?

Senast redigerad av en moderator:
Har sett någon tråd på Singletrackforumet där någon nämnt att det är möjligt att byta det inpressade röret. Men det skulle visst kosta 50£ + frakt till och från UK så har man en billigare Marzocchi kanske det är mer värt att sälja av den korta och köpa sig en ny.

VH du har nog fått det där med styrstam om bakfoten. Röret som sitter på framgaffeln kallas styrrör. Det rör som sitter fast kring styröret och som styret sitter fast i kallas styrstam.

Detta är en styrstam:
1076.jpg

Det är en sådan du ska byta, till en med "lägre" påbyggnadshöjd på ditt befintliga gaffelrör(som du inte ska byta, det är det som är kapat för kort just nu). Hittar du bara en stam som är "lägre" så klämmer den åt bättre runt det korta styrröret.

/Leo

Tillbaka
Topp