Korta (~150mm) vevarmar till MTB?

Hej
Har en Nukeproof Scout 275 och vill byta till kortare vevarmar pga knäproblem.

Nuvarande är Shimanos universella-standard-passar-alla-oavsett-längd-vevar, dvs 170mm (Deore M6100).

Bottom Bracket är 73mm BSA och bakhjulet har Deore M6100 12 vxl 148x12 Boost (om det senare ev påverkar offset etc?).

Vill samtidigt byta från 32 till 28 kugg fram för att kompensera utväxling och vinna lite markfrigång.

Tacksam för förslag!

Fortsätter med en dåres envishet att rekommendera dessa .
Billiga om man vill testa kortare vevarmar,
lösa drev är oxå överkomliga att testa olika utväxling om man önskar det.
Funkar med boost på några av våra cyklar ,
dreven finns med olika offset 3,6mm och raka.
Men nog var det väl lite väl bred qfactor med dessa? Jag äger (till sonen då)

Ojj, vilken respons, tack alla!

Chainline är 52mm.
Q-faktor är 172mm och känns helt ok.

Har kikat lite på vevar för barncyklar men många är begränsade till 60kg och jag törs inte chansa på att såna håller - kör rätt hårt emellanåt.

Vill gärna ner till ca 150mm pga har testat med bra resultat tidigare.

SRAMs Transmission 90 ser intressanta ut men vill inte behöva byta allt till SRAM, för antar att de inte funkar med Deore?

Så återstår väl Hope eller möjligen kinavevar om inte SRAM lirar med Shimano-grejorna.
Eller kanske att borra och gänga själv men det känns lite vanskligt…

Det finns olika teorier om shimano 12s på Eagle men länge sen någon påstod att det inte funkar. Jag kör shimano 11s med sram vev.
Det finns också 3rd party klingor för shimano.

Du får samma problem med Kina och hope får du kolla vad de har.

Jag har flera goldix och de fungerar bra för priset men kan vara lite meck

SRAMs Transmission 90 ser intressanta ut men vill inte behöva byta allt till SRAM, för antar att de inte funkar med Deore?

Framdrev brukar funka med allt, förutom att just Shimano 12-delade kedjor kan vara problematiska. De flesta tillverkare av drev har nu löst det så att dreven funkar till Shimano också, men just Sram vet jag inte om.

Du skulle får "moderna" 55 mm kedjelinjen, om du inte byter till ett drev med 6 mm offset.

Tyvärr är det 8 bult så finns nog lite färre mtb klingor att välja på men det kommer kanske. Rätt tungt också och av någon anledning har de inte lika korta på GX. Antar att hope är bäst om man vill lägga så mycket pengar

Går det inte att borra nya hål & dra i en gänga i befintliga vevarmarna?
Från 170 -> 150 så finns det ju någon centimeter att ta av.
Sen är det bara att fimpa det som sticker ut.. :)

Fortsätter med en dåres envishet att rekommendera dessa .
Billiga om man vill testa kortare vevarmar,
lösa drev är oxå överkomliga att testa olika utväxling om man önskar det.
Funkar med boost på några av våra cyklar ,
dreven finns med olika offset 3,6mm och raka.
Jag satte ett sådant vevparti på dotterns cykel och provcyklade i helgen. Kedjelinjen blev lite knasig så jag skulle behöva ett drev med offset. Och även ett större drev, 30T blev för litet.

Har du hittat dreven (med bash) med offset? Var i så fall?

Jag satte ett sådant vevparti på dotterns cykel och provcyklade i helgen. Kedjelinjen blev lite knasig så jag skulle behöva ett drev med offset. Och även ett större drev, 30T blev för litet.

Jag har ett 30T GARBARUK med 3.6mm offset och sen tror jag att jag shimsat 0,5 mm på varje sida. Det beror på ramen också.

Jag har 3st och är nöjd men det är lite meck som sagt.

Jag har ett 30T GARBARUK med 3.6mm offset och sen tror jag att jag shimsat 0,5 mm på varje sida. Det beror på ramen också.

Jag har 3st och är nöjd men det är lite meck som sagt.
Ja, jag fick shimsa lite jag med.

Då får jag kanske leta efter ett drev utan inbyggd bash så att jag kan få in kedjelinjen lite. Det är en 27,5" med 30T, 11-42.

Utväxlingen blev rätt knasig med så jag behöver större drev. Lika bra att skaffa ett med ordentlig offset då.

Ja, jag fick shimsa lite jag med.

Då får jag kanske leta efter ett drev utan inbyggd bash så att jag kan få in kedjelinjen lite. Det är en 27,5" med 30T, 11-42.

Utväxlingen blev rätt knasig med så jag behöver större drev. Lika bra att skaffa ett med ordentlig offset då.
okej, den med bash är 6mm kanske? Tror inte det stod någonstans. Jag chansade inte på kina klinga men det är klart, nu kostar klingan mer än veven.

Samma ställe som sålde partierna men de finns på fler, med lilla kedjeskyddet vet jag inte🙁

fast måste man gissa så gissar man <6mm?
1746547801468.webp

Tillbaka
Topp