Korta slangarna på Hayes mag...

Lotta B

Aktiv medlem
Hallå, tänkte vända mig till happyexpertisen för att få hjälp med en undran. Ni som har kortat av slangarna på Hayes mag, hur mycket drog ni åt muttern uppe vid handtaget? I manualen står det "40 in-lb" plus ett extra varv, kruxet är att jag inte har tillgång till någon u-del till momentnyckel, och helst låter bli att köpa en. Vet inte hur viktigt just det momentet är, man vill ju att slangen skall tryckas ihop precis lagom så att det blir tätt. Så please, kom med tips!

Oj, skall den dras med moment?!
Nu kommer det skita sig för mig bara för att jag bara dragit ihop på känn! Vilket jag skall göra strax igen. ;)

Ett fulmekstips skulle kunna vara att man drar in skruven lika långt som innan, när man tar bort gummiskyddet (förmodar det sitter ett sånt på hantaget på Mag också?) så är det ett glapp mellan handtaget och skruvskallen, är så på mina HFX i alla fall, man kollar att glappet blir lika helt enkelt.

Jag drog tills det kändes som det tog stop.

Gjorde likadant på mina HFX9. Dra tills det sitter :) Det har funkat i över ett år nu så jag har svårt att tro att det skulle börja läcka nu.

/C

Dra så den sitter, börja hellre för löst en för hårt. Klämm åt bromsen HÅRT! (med skiva i) och se om det läcker. Torrt dammpulver kan hjälpa att se om det kommer vätska. Kommer de tvätska dra lite till. gör det inte det så är det nog rätt lagom.

Funkar det så är det bara att memorera känslan hur hårt du drog ungefär.

Alternativ två är att man drar lite för hårt så att gängorna i handtaget sticker. Det är lite dyrare sätt att lära sig men man har ivf lärt sig:)

Tack för hjälpen, allt låter logiskt såhär när man inte står och vill få det färdigt. Gör så att jag börjar aningen under hårt åtdraget och kollar efter läckage av min favvo-kemikalie (not!). Har precis köpt dem omonterade så annars hade jag nog tagit samma mängd synlig gänga som innan. Ser redan fram emot kvällens fixande med luftning, mmmmm... ;)

Hehe, lycka till. Att du skall behöva lufta lär inte vara någon stor risk så länge det inte väller ut olja. Du har ju en reserivoar som den lär suga ifrån när du släpper upp handtaget.

Tillbaka
Topp