mektabbar

mektabbar
Det finns ingen bild tyvärr men hade det inte gått så bra som det gjorde hade jag kunnat posta en bild på mig själv med piratlapp för ögat... Det är många år sen nu men en mektabbe var det och då måste man ju dela med sig här. Jag servade en Recon-gaffel och det var inte första gången jag gjorde det så varför jag inte tömde ur luften har jag inget bra svar på. Självklart befann jag mig i vardagsrummet den gången och min fru satt i samma rum och jobbade. När man lossar fjäderringen som håller luftkolven på plats i innerbenen så tittar man ju noga för att få dit tången och då riktar man ju hela kalaset rakt mot ansiktet, men precis när jag lossade den så pekade gaffeln tack och lov mot taket. En jävla smälla och oljedimma i rummet senare undrar min fru vad i helvete som händer :D Det blev ett jack i innertaket och lite olja, luftkolven hittade jag sen under soffan och det var konstigt nog bara att montera tillbaks den och tuta och köra!
Har gjort exakt samma sak med en gammal DNM dubbelkronad gaffel, men lyckades få pistongen i pannan innan den studsade upp i taket och rummet fylldes av en oljedimma. Jag var tillräckligt samlad för att ta en bild på mig själv med 1.2mpx mobilkameran med en rund utstansad hudbit i pannan. Sen gick jag upp till St:Görans akut som låg runt kvarteret och öppnade med "Hej, jag har sjkutit mig i huvudet." Det blev lite förhöjd aktivitet på avdelningen innan jag kunde förklara lite närmare. Ska se om jag kan hitta bilden på något gammalt SDkort.

mektabbar
Vet inte vilken tabbe jag begått, men detta är symptomet. Utgånget bankarkörkort? För mycket olja? Lagom taggad på att skruva isär hela gaffeln för att kunna banka tillbaka den där men sånt är livet för en nybörjar-mek :)Visa bilaga 826890
Det hände den igen, men den här gången hade jag just betalat 200 höjdmeter med benen och såg fram emot medlut hela vägen hem. Luftjädern är nyservad (av undertecknad, med allt vad det innebär)

Jag funderar på om fjädern läcker luft ner i underbenet och att det är därför tätningen ploppar ur när det blir stökigt. Tror ni det går att fixa aller ska jag skruva tillbaka coil-gaffeln? :)

mektabbar
Tydligen hade jag satt på en spacer där det inte skulle vara en… hoppas det håller om man sätter ihop det ordentligt igen :)

Bilagor

• IMG_2261.webp
    IMG_2261.webp
    1.2 MB · Besök: 116
mektabbar
Det här är inte min mektabbe utan antagligen förra ägaren (eller möjligtvis bara otur). Sonen fick nyligen en begagnad cykel som jag gått igenom ganska noggrant för att den ska vara fräsch. Bakhjulet tenderade att dra lite i kassetten vid en viss punkt i rotationen, vilket ibland inte är nåt att bry sig om. Jag bestämde mig ändå för att titta lite närmare och upptäckte då att det innersta lagret i bodyn hade en trasig lagerbana vilket gjorde att små bitar av aluminium skramlade runt fritt i bodyn. Otroligt nog var ingenting annat skadat och jag kunde byta ut lagret.

Frågan är hur detta kan uppstå. Det är ändå ett hjul från ett etablerat märke som är högst 4 år gammalt och inte extremt mycket kört.

Bilagor

• IMG_3505.webp
    IMG_3505.webp
    442.4 KB · Besök: 32
mektabbar
Frågan är hur detta kan uppstå. Det är ändå ett hjul från ett etablerat märke som är högst 4 år gammalt och inte extremt mycket kört.
Min uppfattning är att det där inte är en skada som uppstår från slitage utan antingen omild behandling vid lagerbyte/installation, eller tillverkningsfel.

Jag lyckades spräcka den inre ringen med lagerutdragaren när jag bytte ett ramlager här om nyssens. Nu gick det ju inte att ta miste på vad som hände i mitt fall då det knakade och krasade och kom ut i bitar, men jag kan tänka mig att det är lätt att orsaka små sprickor med utdragaren som inte märks med en gång.

mektabbar
Hayes och Reynolds hör väl ihop nuförtiden så den här tråden kan vara läsvärd.

mektabbar
Jag frågade mest för att få veta om det var ett Hopehjul, då det finns de som hävdar att de får byta lager ofta på Hopehjul. Att det är fråga om lagerfabrikat har jag inga invändningar mot.
Det är knappast nåt udda mått på lagren i Hopehjul. Byter man är det ju enkelt att hitta lager av hög kvalitet med samma mått. Hur är det: IDxYDxB- 2 RS? Om jag minns rätt.

Tillbaka
Topp