Kortavgift vid onlineköp

SafeSurfer

Aktiv medlem
Kortavgift vid onlineköp
Jag beställde en ny cykel igår. Valde VISA-kort som betalsätt eftersom jag har för mig att det ger ett visst skydd ifall butiken skulle gå i konkurs. Jag var väl lite upphetsad i stunden och läste inte allt finstilta men då fakturan kom hade det tillkommit 600kr i kort-avgift. Jag ångrar inte köpet men jag har handlat väldigt mycket från nätet både i sverige, tyskland, irland och england men alldrig har det varit någon sådan avgift förut. 600kr det är väldigt mycket pengar för en sådan tjänst tycker jag.

Hur gör ni?
En bank överföring brukar ju ta rätt lång tid(ca en vecka med swedbank) att göra då svenska bankerna sitter på pengarna ett tag för att tjäna ränta. Dessutom får man ju någon typ av försäkring på korten.

Kortavgift vid onlineköp
600 var mycket. Jag brukar också föredra att betala med visa och har gjort det iaf från usa, england, canada och tyskland de senaste åren utan att råka på någon sådan avgift. Tror till och med att man inte får ta ut någon extra avgift, enligt regler från visa. Vilken butik är det? Har du den finstilta texten?

Kortavgift vid onlineköp
Tysk butik? Nu börjar de väl lära sig i tyskland (trodde jag) men kortbetalningar är inte alls lika mycket vardagsmat där som här.

Kortavgift vid onlineköp
Nix det var enbart kortavgiften, det stod uttryckligen fri-frakt på fakturan och att avgiften var enbart för kortbetalningen. Det verkar var ca 4% av priset som är kort-avgiften
Butiken var
www.bikebuster.se

Kortavgift vid onlineköp
Det finns ju butiker som lägger hela sin 3.5-4% kortavgift på kunden. Kostar en sak t.ex 20.000 SEK och de lägger på 4% blir det 800 extra. Kan det vara något sånt som hänt?

På många ställen i Tyskland tar de inte ens VISA/MC på hotell, restauranger m.m, bara betalkort.

Kortavgift vid onlineköp
Jag tror inte butiken har rätt (enligt avtalet de har med sin bank) att föra över kostnaden på det här sättet. Kolla vad de har för bank och fråga den.

Kortavgift vid onlineköp
schture skrev:
-------------------------------------------------------
> På många ställen i Tyskland tar de inte ens
> VISA/MC på hotell, restauranger m.m, bara
> betalkort.

Vad är ett betalkort isåfall om VISA- eller MasterCard-kort aldrig kan vara betalkort?

Kortavgift vid onlineköp
Terminologin är "Bankkort"

Många länder har nationella system för detta, exvis "Dankort". Då är det kört att komma med ett Visa.
Ta till exempel Habitatbutiken i Hamburg - de tar bara nationella Bankkort, inga Betal/Kreditkort. Så det var bara att lomma iväg till en bankomat.

Kortavgift vid onlineköp
Fikasvettot skrev:
> Jag tror inte butiken har rätt (enligt avtalet de har med sin bank) att föra över kostnaden på
> det här sättet. Kolla vad de har för bank och fråga den.

Ofta är det väl VISA som, via bankerna, kräver avgiftsfritt för kundenn i avtalet med butiken. En del andra kortföretag har inget sådant krav.

Kortavgift vid onlineköp
Tack JLarsson, bankkort ska det vara. I t.ex Heiligenhafen (Tyskland) ville ingen ta VISA/MC, det var bara att lomma iväg till närmaste bankomat efter cash. De godtog någon sorts Maestro bankkort, plus Postkort och något till har jag för mig.

JLarsson skrev:
> Terminologin är "Bankkort"

I Schweiz kan de också var lite knepiga med detta. När jag köpte min cykel ville jag betala med kort men de ville hellre skicka en räkning så jag skulle slippa stå för de 4%:en.

Det finns många mindre butiker, typ tobakshandlare, i Sverige som också skickar på kortavgiften på dig om du inte har ett bankkort.

Senast redigerad av en moderator:
Kortavgift vid onlineköp
schture skrev:
> Det finns många mindre butiker, typ
> tobakshandlare, i Sverige som också skickar på
> kortavgiften på dig om du inte har ett bankkort.

Ja, kontanthantering är ju "gratis". Och kortbetalningar försvårar svarta inkomster.
Det är väl oftast kort i allmänhet de tar betalt för, även betalkort?

Kortavgift vid onlineköp
Kortavgiften administreras av ett firma som heter DIBS som hanterar kortbetalningar. De tar tillfället i akt och lägger på denna avgift vid utlandsköp eftersom det då är lagligt.

Sedan varierar det från kortbolag till kortbolag hur mycket % de lägger på och där är mastercard klart värst. Ingenting av dessa avgifter går til det företag ni handlar med på nätet 100% går till ert eget kortbolag.

Detta är orsaken till att många bra cykelaffärer i Tyskland inte erbjuder kortköp eksempelvis min favorit www.hergarden.de

När det gäller bikebuster kan man ju undra vaför de inte har direktbetalning precis som cyclecomponents. Då slapp de sura kunder som trodde att det var bikebuster som lurade dem (när det i verkligheten är deras eget kortbolag som "*****ar dem i ***en"

Kortavgift vid onlineköp
DIBS är inte ensamma om kortinlösen, det finns flera företag som gör detta.

Som vanligt så blir diskussionen helt galen när folk som aldrig ens varit i närheten att driva företag ska diskutera frågor som rör just det.

Kortavgift vid onlineköp
Antar att Bikebuster gör kortbetalningen i Danmark. Det är också ett u-land när det gäller kortbetalningar, DAN-kort funkar i alla affärer men visa/mastercard vill de inte att man betalar med.

Fast faktum är att det faktiskt fungerar! De vill bara inte ta ditt kort, antagligen för att de får betala massa avgifter. Om man skymmer kortet lite så att de inte ser att det är ett visakort så funkar det ändå.

Kortavgift vid onlineköp
Vi använder Samport för kortinlösen på webköp. Alla är där och snokar och drar avgifter/%, från kortinlösaren till banken ;-)

Skickar vi fakturor utanför EU torskar vi några procent på transaktionsavgifter till bankerna(vi tar den skiten).

Det finns leetchers överallt. Ungefär som angiveriet i det forna DDR :-)

Kortavgift vid onlineköp
Scott tokig skrev:
> Kortavgiften administreras av ett firma som heter
> DIBS som hanterar kortbetalningar. De tar
> tillfället i akt och lägger på denna avgift vid
> utlandsköp eftersom det då är lagligt.

Det är väl snarare frågan om det är lagligt, transaktioner ska vara lika oavsett ursprungsland innom EU.
http://www.konsumentbankbyran.se/artikel/article.asp?_tp_article_id=144&avd=ART_BET&menu=ART_BET

Men det beror lite på vilken valuta man handlar med dessvärre verkar det som.

Har inte avgifterna för kort-köp sänkts nått fruktansvärt dom senaste åren?
Från dom omtalade 3% till små-pengar

Kortavgift vid onlineköp
JLarsson skrev:
> Men om det var fakturan från Bike Buster som
> innehöll avgiften så är det väl deras fel och
> inte korthanteringsfirman?

När det gäller just bikebuster står det på deras betalsida innan du godkänner att kortbolagens avgifter tillkommer och man kan klicka på en länk för att se en översikt över de olika % satserna innan man godkänner sitt köp.

Tyvärr är det då bankgiro som gäller för mig när jag handlar med dem. Hoppas de kommer med lite andra betalnings alternativ i framtiden.

Kortavgift vid onlineköp
http://www.ystadsallehanda.se/artic...861543795/2341/&/Dyrkopta-krogbesok-i-Danmark

Lite information. Det är bara en fråga om diskriminering av svenskar verkar det som.

Ja visst står går det att hitta information men det är speciellt översiktligt och att betala 600kr är ju lite orimligt mycket. Jag fick en fin cykel till bra pris därför är det ju inte hela världen men jag är lite trött på bankerna. Det känns som bankerna är det största handelshindret vi har i europa. Jag menar varför ska det ta en vecka att föra över pengar till ett konto i ett annat land.

Senast redigerad av en moderator:
Kortavgift vid onlineköp
actionbent skrev:
> 600kr för något som butiken betalar 50öre
> för....ocker kallars det för.

jag kanske missförstått det hela men är det inte så att affären får betala just 600kr i det här fallet (utlandstransaktion)?

Kortavgift vid onlineköp
SafeSurfer skrev:
Det
> känns som bankerna är det största
> handelshindret vi har i europa. Jag menar varför
> ska det ta en vecka att föra över pengar till
> ett konto i ett annat land.

Din, och många andras, röst är hörd. Det pågår ett stort arbete kring att skapa ett gemensamt betalningsområde i Europa SEPA (Single Euro Payments Area, se http://www.bankforeningen.se/web/bf.nsf/$all/8789E686166C99A7C12575AE0056A510 ), där målet är att alla betalningar till konton etc skall gå lika smidigt inom hela EU som inom ett land. Detta skall vara fullt infört 2010, och iaf är min åsikt att våra leverantörsbetalningar inom Europa knappast behöver en vecka på sig...

Dock gäller SEPA betalningar i EURO, i arbetet regleras även korttransaktioner.

Kortavgift vid onlineköp
Vad de olika bolagen tar i avgift skiljer sig mycket åt. I regel kan man säga att ett kreditkort är mycket dyrare att ta än ett kontokort för butiken. Kontokorten har oftast en fast avgift på ca 1-3:50kr per köp, kreditkorten har förutom en fast avgift även en procentbaserad avgift. Dinners och American är överlägset dyrast för oss handlare, tätt följt av utlänska kort.

Kortavgift vid onlineköp
Fy! Inte en nätbutik man känner för att sponsra i vanliga fall. Och nu det här!

Tacka vet jag en tysk, en engelsman och en värmlänning!

/Fredrik

Kortavgift vid onlineköp
Kortavgiften är just ett av skälen att jag inte handlar hos Bikebuster.
Och så tillkommer frakt på försändelsen också...

Kortavgift vid onlineköp
Ari.m skrev:
> Kortavgiften är just ett av skälen att jag inte
> handlar hos Bikebuster.
> Och så tillkommer frakt på försändelsen
> också...

Öh nu är det ju ganska glasklart att det inte är Bikebuster som lägger på kortavgiften och de har ju gratis frakt? Betala med BG så slipper du avgiften.

Kortavgift vid onlineköp
Jag kan förstå att det är bankens fel och inte butikens. Jag blev bara så överraskad av att det kan kosta så mycket. Jag har lärt mig en läxa och betalar med bankgiro nästa gång.

Kortavgift vid onlineköp
Tror ni alltså på fullaste allvar att ni inte betalar för kortavgiften i alla andra butiker oxå bara för att den inte står specad på en rad på kvittot?

Kortavgift vid onlineköp
JT, skillnad på att butiken har kostnaderna för sitt betalsystem inkluderat i procentsatsen för påslag på varorna, än att specifikt ta ut kostnaden av kunden. Och, ska man tro bank, och affärsrepresentanter så är det billigare med korthantering än kontanthantering så kunder som betalar kontant drar fördel av de lägre påslagen trots att de inte hjälper till med att minska kostnaderna.

Sen tror jag inte riktigt på det där snacket om att kort skulle vara billigare för affärsidkare.
B!

Kortavgift vid onlineköp
Det sämsta i systemet är allt fokus på att affärer INTE får ha påslag för kortavgifter enligt avtalen med kortutgivarna. Idiotisk i mina ögon och förstör konkurransen mellan kortutgivarna.
Nu ser inte vi kunder vilka höga avgifter som vissa tar ut (t ex american express), men i slutändan är det självklart vi kunder som får betala för kortkostnaderna, affären måste ju gå runt...
Så jag tycker det är bra om kortavgifterna läggs på betalningen istället och syns på kvittot, även för inhemska betalningar, då skulle kostnaderna för kortbetalningar snabbt sjunka.
Jag vill inte sponsra dom som har valt american express kort...

Kortavgift vid onlineköp
thompa skrev:

> Så jag tycker det är bra om kortavgifterna
> läggs på betalningen istället och syns på
> kvittot, även för inhemska betalningar, då
> skulle kostnaderna för kortbetalningar snabbt
> sjunka

Okay, låt säga att du köper en vara för 1000kr.

Kortavgift VISA/MC 2% = 20kr.

Är du villig att betala en kontanthanteringsavgift på 1.5% det nu är så att det är billigare att hantera kontanter?

Och så till sist, om VISA tillät butikerna att ta ut en avgift (MasterCard har mig veterligen inte förbjudit det än). Tror du butikerna skulle sänka priset på varorna?

> Jag vill inte sponsra dom som har valt american
> express kort...

Nej det håller jag med om. Förstår inte ens varför Amex finns...

Kortavgift vid onlineköp
Det är ju som så att butiken måste räkna med att ca 3% av omsättningen försvinner enbart i kortavgifter, vilket självklart leder till att priserna får ett påslag för att täcka den utgiften.
Det är ju lite surt för dom som har ett vanligt visa kontokort där butiken betalar ca 1:50 till kortbolaget per köp, dom får ju sponsra american och dinners användarna till deras bonusar/återbäring.

Kortavgift vid onlineköp
Rock skrev:
> Det är ju lite surt för dom som har ett vanligt
> visa kontokort där butiken betalar ca 1:50 till
> kortbolaget per köp, dom får ju sponsra american
> och dinners användarna till deras
> bonusar/återbäring.

Det är väl bara att skaffa sig ett AmEx om man vill ha "valuta" för detta pålägg? Eller finns det nån nackdel med detta kort som gör att Visa-kort är bättre?

Kortavgift vid onlineköp
JT skrev:
> Rock skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det är ju lite surt för dom som har ett
> vanligt
> > visa kontokort där butiken betalar ca 1:50
> till
> > kortbolaget per köp, dom får ju sponsra
> american
> > och dinners användarna till deras
> > bonusar/återbäring.
>
> Det är väl bara att skaffa sig ett AmEx om man
> vill ha "valuta" för detta pålägg? Eller finns
> det nån nackdel med detta kort som gör att
> Visa-kort är bättre?

När du handlar utomlands lägger du 2% i valutaväxlingpåslag jmf 0% hos ICA och GE Money Bank + att AMEX växlar via USD till SEK (oklart hur obra eller bra det är)

Kortavgift vid onlineköp
Dudster skrev:

> > Det är väl bara att skaffa sig ett AmEx om
> man
> > vill ha "valuta" för detta pålägg? Eller
> finns
> > det nån nackdel med detta kort som gör att
> > Visa-kort är bättre?
>
> När du handlar utomlands lägger du 2% i
> valutaväxlingpåslag jmf 0% hos ICA och GE Money
> Bank + att AMEX växlar via USD till SEK (oklart
> hur obra eller bra det är)

Men det där med valutapåslaget är väl en sanning med modifikation. Det stämmer att ICA som kortutgivare inte tar ut något påslag, men däremot så lär ju MasterCard ha en marginal på växlingen?

Tillbaka
Topp