Kortslagig (100-120mm) tjynia med flacka vinklar?

Kneecap

Aktiv medlem
Tjena!

Är inte i behov av massor av slag, vill ha något med kort slag som är lekfullt.
Idag har jag två alternativ; Banshee Phantom och Nicolai Saturn-11
Ganska jämförbara i geometrin, skiljer några mm hit och dit. Saturn-11 är något längre, där är väl den största skillnaden
Dock en del andra skillnader.
Phantom har fått bra kritik för att kännas som att den har mer slag än vad den har, länkaget är alltså rätt tänkt. Nicolai kör på klassiska horst som jag varit nöjd med innan.
Phantom är ett halv kilo tyngre
S-11 kostar 10 papp mer
S-11 har boost bak, vilket gör att jag måste köpa nya hjul.

Ett alternativ är SC Tallboy, men dels gillar jag inte geometrin riktigt dels gillar jag inte designen, sen hittar jag ingenstans att man kan köpa deras ramar löst längre.
Pole 110 känns rätt skum i geometrin, dessutom ännu tyngre är Phantom och nästan samma pengar som S-11

Allt tillsammans gör att det lutar mest åt Phantom, det är inte värt tio papp för ett halvt kilo.
Men vilka har jag missat i segmentet? Finns det någon med flackare HA?

Inte för att vara tråkig, men Scott Spark har ju flackare gaffel vinkel och längre reach än Banshee Phantom. Jag funderar själv på en liknande cykel och har till min förvåning märkt att Spark uppfyller många av mina önskemål.

Kolla om du kan få provköra en Pole. Jag gjorde det, en Evolink 110, och det får jag lov att säga var en upplevelse utöver det vanliga.

Stalle

Mashimaro sa:
Inte för att vara tråkig, men Scott Spark har ju flackare gaffel vinkel och längre reach än Banshee Phantom. Jag funderar själv på en liknande cykel och har till min förvåning märkt att Spark uppfyller många av mina önskemål.

Tjena!

Oj! Inte kollat på den, trodde Scott var kvar i sitt gamla träsk. Men enkelsving med låg infästning är inte min smak.

SalkinL sa:
Transition Smuggler, Process 111, Whyte T129, Evil Following.
Kortslagiga, hyffsat flacka bushojar.

Process är samma som med Spark, inget rolig länkage. Dessutom gillar jag inte dildodesignen på sadelröret som även Transition har.
Evil är intressant i geometri och länkage, men den ser ju ut som bajs!
Whyte kommer dock upp på listan, med en stor förhoppning att dom byter färg till 2018, för silver med orange dekaler ser ju för jävligt ut.

Kneecap sa:
Mashimaro sa:

Tjena!

Oj! Inte kollat på den, trodde Scott var kvar i sitt gamla träsk. Men enkelsving med låg infästning är inte min smak.

SalkinL sa:
Transition Smuggler, Process 111, Whyte T129, Evil Following.
Kortslagiga, hyffsat flacka bushojar.

Process är samma som med Spark, inget rolig länkage. Dessutom gillar jag inte dildodesignen på sadelröret som även Transition har.
Evil är intressant i geometri och länkage, men den ser ju ut som bajs!
Whyte kommer dock upp på listan, med en stor förhoppning att dom byter färg till 2018, för silver med orange dekaler ser ju för jävligt ut.

Håller med om länkaget på Processen, har en själv. Otroligt ineffektivt länkage, gungar även när man ställer dämparen i trampläge. Men kul hoj ändå :)

Kona HeiHei lär också sitta som en fläskläpp för dina önskemål.
Btw, har också parkeringscyklat en Evolink 110, mkt trevlig hoj :) Dock kostar den väl som fintysken :/

larsaw sa:
Kona HeiHei lär också sitta som en fläskläpp för dina önskemål.
Btw, har också parkeringscyklat en Evolink 110, mkt trevlig hoj :) Dock kostar den väl som fintysken :/

Tjena!

Bättre höjd på svingen än Process, dock brantare HA, vill ha så flack som möjligt.
Snygg, inte helt oviktigt.

Har kollat lite på Devinci Marshall. Verkar vara en fin hoj. Tyvärr utvecklad som 27,5+ så BB är väldigt högt med 29-hjul.

Synd att Kona envisas med singelpivot när de har så bra ramgeometri.
Transition Scout låter som lämplig kandidat med 67 graders vinkel, även om den överstiger slaglängden med 5mm.

Obed sa:
Synd att Kona envisas med singelpivot när de har så bra ramgeometri.
Transition Scout låter som lämplig kandidat med 67 graders vinkel, även om den överstiger slaglängden med 5mm.

Tjena!

67 är bra men jag vill hellre ligga i nedre skalan av slaglängd.

Jilster sa:
Erik O sa:
Har kollat lite på Devinci Marshall. Verkar vara en fin hoj. Tyvärr utvecklad som 27,5+ så BB är väldigt högt med 29-hjul.

+1 på den knäskål. Kolla in yeti sb5 också

Tjena!

Marshall har många rätt, två nackdelar är vikten (3,88kg!) och boost.. Vikten går att lösa med kolfiberramen, men då sticker priset iväg. Boost går ju att lösa med boostinator iofs kom jag på nu.
Funderar bara på vevlagret, har ju BSA nu, blir inte klok på vilken PF dom använder och om jag kommer kunna använda mina nuvarande vevar..

Yeti Sb5 lider av samma problem som 4.5, kostar mer än vad min plånbok och fru tycker om.

Radiokakan, inte min smak nånstans estetiskt.

Tjena!

Marshall, S-11 och Phantom är snygga i mina ögon. Ganska enkla linjer och inte överdrivet med hydroformat.

Jilster sa:
Mashall blir en stabil jävel :-) 3,88kg de va som fan. Hucka hustak :-)

Tjena!

Ja det är ju kilot mer än S-11. Då är Phantom mer lockande som hamnar mitt emellan och har ett riktigt bra pris.
KolMarschall ligger på 3,16 så den är inte buslätt heller.

Notera att Devinci och Trek använder samma typ av länkage, även om de heter olika (split pivot = ABP). Tänker på din kommentar om Trek högre upp i tråden. Många tycker ju att det fungerar utmärkt, men om det inte är vad du vill ha så är det bra att känna till.

Senast ändrad:
Aron sa:
Notera att Devinci och Trek använder samma typ av länkage, även om de heter olika (split pivot = ABP). Tänker på din kommentar om Trek högre upp i tråden. Många tycker ju att det fungerar utmärkt, men om det inte är vad du vill ha så är det bra att känna till.

Tjena!

Hmm.. Vart kommenterade jag Trek? Menar du kommentarerna om låg pivot och enkelsving? Nu är inte Devincin med på listan iallafall.

Kneecap sa:
Hmm.. Vart kommenterade jag Trek? Menar du kommentarerna om låg pivot och enkelsving? Nu är inte Devincin med på listan iallafall.

Sorry, läste slarvigt. Det var en Spark som var på tapeten högre upp. My bad.

Tillbaka
Topp