Kortslagigt och halvflackt - vad finns?

Pivot Trail 429 med 120 gaffel? BB ser rätt högt ut ändå, och HA är nere på 67.3 med 130 = 67.8 med 120.

Jag slår ändå ett slag för en Spark. Jag har en Genius och jag hatade hela idén med twinlock redan innan jag köpte den. Det första jag gjorde var att klippa av kabeln till gaffeln. Den är osexig, saknar själ och att äga den känns lite som att köpa sina underkläder på Ica maxi. Men den är snabb och rolig att cykla på och det räcker för mig, min läggning gör att jag inte behöver ha en spexig cykel. Jag betvivlar att Sparken är sämre i sin kategori.

En ny fourstroke med 120mmgaffel finns påvlöp och sälj. Kan det vara något? Obs! Har ej kollat geometri så vet inte om sadelstagen och sadelröret är tillräckligt brant.

Luthman Photography sa:
Jag slår ändå ett slag för en Spark. Jag har en Genius och jag hatade hela idén med twinlock redan innan jag köpte den. Det första jag gjorde var att klippa av kabeln till gaffeln. Den är osexig, saknar själ och att äga den känns lite som att köpa sina underkläder på Ica maxi. Men den är snabb och rolig att cykla på och det räcker för mig, min läggning gör att jag inte behöver ha en spexig cykel. Jag betvivlar att Sparken är sämre i sin kategori.

Genius har faktiskt mer AS i länkaget än spark, och det märks verkligen.
Vet inte varför, men det kanske är så man vill ha det när man kör XCO på världsnivå? Trycka på knappar och grejer?
Eller så vill Scott kanske köra på sin slaglängdsbegränsning i bakdämparen.

Säkert inget fel på Sparken, försöker hitta recensioner. Twinlock funkar inte så bra för då min tumme inte funkar, behöver vara som Fourstroken som är så bra i länkage att det inte behövs på den.

Fujin att fin ut, men har haft en Transition och det länkaget är på helt andra sidan av rappt. Men jättetrevligt nedför.

Pivot'en med för kort gaffel lockar inte riktigt.

Raggamuffin sa:
marr sa:

Inte dum.

Martinmat sa:
Santa Cruz tallboy, kör en själv men med 130 gaffel.

Mesta rätt förutom HA.

Med 130 får du 67,5 i HA. Men om 67 är en absolut siffra för dig då är det ju kört såklart. Kör dock allt från vanlig stigåka till endurospåren här i Östersund på min utan några som helst problem. Älskar denna hoj, jag letade en trampvänlig stighoj som även var krallig nog att fixa stigar på berget och detta blev klockrent. LTM racing har riktigt fina priser på SC i sin ebay shop.... köpte min AL tallboy med D-kit för 19000, bytte gaffeln till en revelation 130mm sjukt mkt cykel för pengarna. Och lite roligare än att köra tysk postorder eller de stora drakarna. Plus livstidsgaranti på ram och lager är inte så dumt...

Martinmat sa:
Raggamuffin sa:
marr sa:

Inte dum.

Martinmat sa:
Santa Cruz tallboy, kör en själv men med 130 gaffel.

Mesta rätt förutom HA.

Med 130 får du 67,5 i HA. Men om 67 är en absolut siffra för dig då är det ju kört såklart.... /

67 är inte absolut, lite justermån finns. Inte över 120mm är mer absolut, så det blir inget bra hack. Det är en väldigt fin cykel högt upp på listan ändå.

Kan slå ett slag för Tallboy också. Otroligt snärtig sak, och jag som ändå är van betydligt stabilare åk tyckte ändå den var väldigt bra utför.

Du verkar ju kolla på lite mer premium-prylar men jag kastar in den här på skoj. Den har förvånansvärt modern geo för att vara en "xc-fulkines". Minus för kabeldragning förbi dämparen som nog riskerar att bli skavd.

http://www.carbonda.com/mountain/full-suspension/98.html

Travel: 100 / 120 mm
HA: 67°
SA: 77°
Reach (L): 500 mm
Stack (L): 606.3 mm
Chainstay: 438 mm
Wheel base: 1223.8 mm
Drop: 45 mm

Senast ändrad:
onyx3 sa:
Du verkar ju kolla på lite mer premium-prylar men jag kastar in den här på skoj. Den har förvånansvärt modern geo för att vara en "xc-fulkines". Minus för kabeldragning förbi dämparen som nog riskerar att bli skavd.

http://www.carbonda.com/mountain/full-suspension/98.html

Har förvisso många rätt men inte riktigt min grej med fulkines.

Trancen går också bort även om den verkar fin.

Ja va bidde det då?

Det blev en Alpha med
XTR M9000 / M8000 / XX1 / Garbaruk blandning
Bikeyoke divine 125mm
SID Ultimate 35mm race day
Än så länge Ibis Logo Carbon hjul
Raceface 720 styre som jag inte vet om jag ska byta till ett 740
Hope T3 E4 skitbromsar med XT 180/160 skivor.

Supernöjd, det är som att cykla på Ripmon med skillnaden att den svarar som en XC-hoj. Solket är bara att knappen på twistlocken och dropperreglage hamnar dumt för min tumme, kan inte vrida det heller då höljena från handtaget krockar med bromsen, oklart hur jag löser det. Höljena ska snyggas till bara jag bestämmer mig angående styret.

12,6 kg enligt foto.

IMG_4907.JPG
IMG_4910.JPG
IMG_4911.JPG
IMG_4916.JPG
IMG_4920.JPG

Ja va bidde det då?

Det blev en Alpha med
Bikeyoke divine 125mm

Supernöjd, det är som att cykla på Ripmon med skillnaden att den svarar som en XC-hoj. Solket är bara att knappen på twistlocken och dropperreglage hamnar dumt för min tumme, kan inte vrida det heller då höljena från handtaget krockar med bromsen, oklart hur jag löser det. Höljena ska snyggas till bara jag bestämmer mig angående styret.

12,6 kg enligt foto.

Visa bilaga 415758Visa bilaga 415759Visa bilaga 415760Visa bilaga 415761Visa bilaga 415762
Jag kan ta de där skitbromsarna ;) du kan få ett par slx. Nya.

Ja va bidde det då?

Det blev en Alpha med
Bikeyoke divine 125mm

12,6 kg enligt foto.

Visa bilaga 415758Visa bilaga 415759Visa bilaga 415760Visa bilaga 415761Visa bilaga 415762
Så jäkla fet hoj !

Tillbaka
Topp