Kortslagigt och halvflackt - vad finns?

Raggamuffin

Aktiv medlem
Letar cykel som ska ersätta min xc-hoj och hamna ett steg närmre min Ripmo men inte för nära. Rapp nog för ett xc-lopp och distanspass i den trista verkligheten men ändå duga för de flesta lokala nedförslöpen.

Önskelista:
120 mm fram
120/110 mm bak
~67 HA, helst inte så brant som 68
Flaskhållare
Rimligt byggd i vikt
I alla fall 470mm reach L/XLmen inte superkinkig.
29" såklart.

Whyte 120 verkade bra tills recensioner dök upp om att den var tung och trög.

Är det så hemskt att Scott Spark i trailversionen är det mest intressanta? Det är ju en värld man knappt vill bo i.

Vill inte gå upp till 130 fram även om det öppnar upp mycket.

Nypåmtb sa:
Sb 100 kanske?

Eller sälj Ripmon och köp nya ripleyn + en dedikerad enduro :)

På gränsen till för brant och över gränsen på rimlig prissättning :)

Mer än Ripmon behöver jag inte och Ripleyn är för mycket tyvärr, hade den haft lite mindre fjädring hade den varit beställd.

Asså det är ju en Spark du specar. Vad är problemet? Skitfina cyklar ju. Älskar min. Inte särskilt creddigt eller allmän sexapeal men det skiter man lite i när man sitter i sadeln med ett leende på läpparna.

Orbea Oiz TR (oklar reach)
Mondraker Podium DC
BMC Fourstroke
Yeti SB100
Ibis Ripley (v3 kanske?)
Evil the Following XL m 120 gaffel
Intense Sniper Trail
Santa Cruz Blur TR

Raggamuffin sa:
Är det så hemskt att Scott Spark i trailversionen är det mest intressanta? Det är ju en värld man knappt vill bo i.

Efter att ha testat en dylik Spark så tror jag du skulle bli ganska besviken om du vill ha något som är rappare än Ripmon. Om man inte ska hålla på och trycka på "twinlock"-reglaget i tid och otid så var den betydligt trögare än Ripmon.

(Men annars en rätt kul och livlig hoj)

Har precis samma önskemål. Har nu en Kona Hei Hei som kommer nära, men är lite mindre på alla punkter. Kör L som är lite kort, men XL har för lång sadelrör. Nya Hei Hei verkar att uppfylla all dina (och mina) önskemål, den kommer våren 2020.

58676744_1421094291363447_6266725143992451957_n.jpg

Jag trivs bra med min Orbea Oiz M10 TR 2019, bytte från Trek Top Fuel 9.8 2018.

Cykeln väger 11,3kg med pedaler och dubbla flaskställ med mina Newmen XA 25 hjul.

Cykeln känns betydligt tryggare med lite mer fjädring, flackare front och dropper.
Väldigt prisvärd också?

Swoop sa:
Orbea Oiz TR (oklar reach)
Mondraker Podium DC
BMC Fourstroke
Yeti SB100
Ibis Ripley (v3 kanske?)
Evil the Following XL m 120 gaffel
Intense Sniper Trail
Santa Cruz Blur TR

Tack, ett par jag inte tänkt på. The Following är klart intressantast.

Jay Jay sa:
Asså det är ju en Spark du specar. Vad är problemet? Skitfina cyklar ju. Älskar min. Inte särskilt creddigt eller allmän sexapeal men det skiter man lite i när man sitter i sadeln med ett leende på läpparna.

Folk skiter olika :)
Den har det mesta rätt förutom sadelvinkeln men det kan man leva med. En fråga är hur mycket det ligger i nedan. Men den är klart på med på listan.

theBrand sa:
Efter att ha testat en dylik Spark så tror jag du skulle bli ganska besviken om du vill ha något som är rappare än Ripmon. Om man inte ska hålla på och trycka på "twinlock"-reglaget i tid och otid så var den betydligt trögare än Ripmon.

Nej, twinlock osv går bort. Fourstroken jag har nu fungerar väldigt bra utan.

Berk sa:
Har precis samma önskemål. Har nu en Kona Hei Hei som kommer nära, men är lite mindre på alla punkter. Kör L som är lite kort, men XL har för lång sadelrör. Nya Hei Hei verkar att uppfylla all dina (och mina) önskemål, den kommer våren 2020.

Svårt att hitta nån vettig info, men långt dit, hinner säkert byta igen tills dess.

castrello sa:
Nya Trek Top Fuel. Jag har en sån. En 9.8. Mkt nöjd.

Verkar ha rätt många rätt, förutom 44 papp och en Reba.

xzbatt sa:
Jag trivs bra med min Orbea Oiz M10 TR 2019, bytte från Trek Top Fuel 9.8 2018.

Tyvärr lite väl brant och 3 cm för kort i XL. Tittar jag på tabellen på Orbeas sida så har XC-versionen dock 476mm reach, verkar lite märkligt?

Raggamuffin sa:
Tyvärr lite väl brant och 3 cm för kort i XL. Tittar jag på tabellen på Orbeas sida så har XC-versionen dock 476mm reach, verkar lite märkligt?
Inte alls. Det är samma ram/sving/cykel med två olika gafflar, då blir det kort när cykeln tippar bakåt. Bakdämparen har samma eye-to-eye men olika stroke (XC 190x40 resp. TR 190x45) och därför lika hög bak. Orbea har snålat. Det är inte två olika cyklar. Oiz TR är ett fulhack på XC-cykeln, det är inte en stigcykel som typiskt har längre reach och kortare stam, utan tvärt om. Hur tänkte man där? Svar: ös på med marketing, kunderna är för korkade för att fatta.

Sixten Fors sa:
Raggamuffin sa:
Inte alls. Det är samma ram/sving/cykel med två olika gafflar, då blir det kort när cykeln tippar bakåt. Bakdämparen har samma eye-to-eye men olika stroke (XC 190x40 resp. TR 190x45) och därför lika hög bak. Orbea har snålat. Det är inte två olika cyklar. Oiz TR är ett fulhack på XC-cykeln, det är inte en stigcykel som typiskt har längre reach och kortare stam, utan tvärt om. Hur tänkte man där? Svar: ös på med marketing, kunderna är för korkade för att fatta.

Att det är samma ram var jag helt med på, men tyckte ändå att det försvann lite väl mycket av att höja 20mm. Den går ju bort i alla fall.

Cinder2i40 sa:

Verkar bara finnas i alu?

Varför rädd för längre slag fram? Jag kan tycka att 100-110 bak tillsammans med 120 fram, eller 120 bak tillsammans med 130 fram är perfekt. I första exemplet en SID, i andra exemplet en Pike.
Eftersom gaffeln lutar får du bara ut 90-92% av gaffelns slaglängd som fjädringsväg.
En 120 mm gaffel ger 108-110 mm fjädring, en 130 mm gaffel ger 117-120 mm.
En Hightower (gamla) med 135 mm VPP bak och 150 mm gaffel har ca 135 mm fjädringsväg även fram.

110 bak och 120 fram hade varit perfekt, mer fram tycker jag man kommer för långt ifrån XCO.
Jag hade kunnat köra en 100/100 hoj med om det fanns någon lite flackare sådan, dropper och 34/35mm ben.

Sixten Fors sa:
Raggamuffin sa:

Inte för att jag är kär i Oiz TR på nåt vis, men tabellen är ju uppenbarligen fel, reach bör vara 466mm i XL om man synar de andra måtten.

"20" mm högre i fram ger 10mm kortare reach.

Ang. fulhack så är det väl precis samma sak som många tillverkare gör för att endurofiera sina stigcyklar; YT, Canyon, Santa Cruz m.fl. Inget att gnälla på tycker jag, det påvisar bara att cykeln är mer mångsidig och anpassningsbar.

Jag är för övrigt glad att down-country har uppstått så xc-cyklar går att använda i skogen på riktigt.

C-dale sa:
Raggamuffin sa:
Jag ber om ursäkt. Hade för mig att Agonisten var en flackare version av Fourstroken.

Det fick jag för mig också, så jag kollade innan och blev förvånad :)

Det är en Fourstroke som ska ersättas, så det är rätt stora skor.

bmcteam.JPG

VKruger sa:
Hur står sig Cannondale Scalpel-si SE?

Kort och brant.

Senast ändrad:
Raggamuffin sa:
C-dale sa:
Raggamuffin sa:
Jag ber om ursäkt. Hade för mig att Agonisten var en flackare version av Fourstroken.

Det fick jag för mig också, så jag kollade innan och blev förvånad :)

Det är en Fourstroke som ska ersättas, så det är rätt stora skor.

VKruger sa:
Hur står sig Cannondale Scalpel-si SE?

Kort och brant.

Den där gamla fourstroken ser ju lika brant ut som en superior ?.
Blir en Epic Evo dålig också?

BMC gör ju väldigt fina cyklar i detta segment.

Håller med Sixten, var inte rädd att para ngt mer slag fram med ngt kortare bak, det är oftast bättre än matchade siffror. Tog många tillverkare lång tid att förstå och haka på det.

Westman sa:
BMC gör ju väldigt fina cyklar i detta segment.

Håller med Sixten, var inte rädd att para ngt mer slag fram med ngt kortare bak, det är oftast bättre än matchade siffror. Tog många tillverkare lång tid att förstå och haka på det.

De gör väl bara en? Och den är rätt dyr tyvärr.
Jag har inget emot olika fram och bak, jag har emot att ha mer än 120 fram. Annars hade en Ripley varit på väg, men jag tycker den har biffat till sig för mycket. En v3 som tidigare nämnt skulle säkert bli bra om man snubblar över en xl.
V4 med 120mm, vad händer med resten då?

Med lätta hjul och däck är Ripmon väldigt kompetent även på enklare terräng, jag vill inte vara för nära den. En cykel med 130mm som är lika rapp som en xc-hoj tror jag inte finns.
Då är det för länge sen ni provade ett plastspjut :)

Ledsen att tjata. Men Intense Sniper moddas just så. Man köper en XC och byter 100mm 32:a till 120mm 34:a. Folk verkar tycka det blir bra. Antagligen inte jättedyrt om man säljer gamla gaffeln direkt, men cykeln kanske är lite åt det dyra hållet direkt?

Raggamuffin sa:
marr sa:
utbrott sa:

Faller på flaskstället :(

Och faktiskt bara på det.
Och att den är alu, nu specade jag inte kolfiber utan tänkte det är en självklarhet.

Vad ska du med lätt framtriangel till? Statisk ramvikt +-400g känns ju inte, på med låg roterande massa bara, det känns. Orangen lär gå som ett spett och hålla flera år efter du delamerat/spräckt en motsv plastraket i lågviktsklassen..

Westman sa:
Raggamuffin sa:
marr sa:
utbrott sa:

Och att den är alu, nu specade jag inte kolfiber utan tänkte det är en självklarhet.

Vad ska du med lätt framtriangel till? Statisk ramvikt +-400g känns ju inte, på med låg roterande massa bara, det känns. Orangen lär gå som ett spett och hålla flera år efter du delamerat/spräckt en motsv plastraket i lågviktsklassen..

Men det är ganska värdo att inte ha flaskställ...

Ja, men du sparar ju typ 600g till. :D

Skönt åsido håller jag med dig, fast finns ju strap ons om man verkligen vill ha ramen. Cykelvarianten alltså.

Westman sa:
Ja, men du sparar ju typ 600g till. :D

Skönt åsido håller jag med dig, fast finns ju strap ons om man verkligen vill ha ramen. Cykelvarianten alltså.

Jo, jag kör strapons på min stage5. De funkar, men inte optimalt. Främst att flaskan sitter på undersidan, svår att nå i farten. Obra för muffins eventuella LL inhopp.

Westman sa:
Raggamuffin sa:
marr sa:
utbrott sa:

Min upplevelse är att kolfiber tål mer stryk än alu. Andras upplevelser kanske skiljer. Jag vill även ha låg vikt för att tävla i XC med den, ner på 11 kg får man i alla fall imho.
Flera år efter idag är den utbytt ändå dessutom :)

Att inte ha flaskställ suger hårt när man snabbt ska ut på en kort kvällsrundan hemmavid.

Hade Stage 4 haft flaskställ hade det kunnat bli en sådan ändå, aldrig haft en Orange och bara den som hade passat i mitt stall.

Tillbaka
Topp