Mange.
Aktiv medlem
Kostnad för cykelpendling
ratatosk sa:Bonf sa:geologen sa:I Gbg kostar enkelresor så mycket att man tyvärr sparar mycket lite på att blanda kollektivåkning med cykel. Månadskort som ger obegränsat med resor under 30 dagar kostar 600 kr. Att åka med kontoladdning till och från jobb två dagar i veckan kostar runt 400 kr.
I Sthlm kostar månadskort 790 kr, eller 25 kronor/resa (med 75 min giltighetstid) i innerstaden. Det räcker med att cykla 2 dagar i veckan om man bortser från slitage mm för att spara in månadskort.
I sthlm gäller månadskort från Nynäshamn till Norrtälje, medan det i Göteborg gäller i Göteborg förutom de delar som heter Mölndal eller Partille. I förhållande till ytan är det snordyrt med 600:-, motsvarar nästan ett innanför-tullarna- kort om ett sådant fanns. Det längsta man kan åka på sitt göteborgs-månadskort är ca 2 mil.
Lägg där till att kollektivtrafiken är så långsam att gång är ett konkurrenskraftigt alternativ i innerstan, och cykel vinner på alla halvlånga sträckor. Kollektivtrafiken är bara snabbare till de yttre förorterna, särskilt de som ligger högt upp.
Min relation till staden blev väldigt mycket bättre sen jag helt gjorde slut med Västtrafik. Har bott här i 16 år o haft månadskort kanske sammanlagt i 6 månader.
Det är nog få icke bilister som klarar sig utan kollektivtrafiken i stockholm. Då får man vara bra hemkär i sitt eget hood.
Att säga att ett månadskort är billigt för att man kan åka från Nynäshamn till Norrtälje på det är ju som att påstå att bensin är billigt för det finns ett vägnät i hela Sverige och man kan åka hur långt man vill.
Det är nog ytterst få som åker Nynäshamn - Norrtälje regelbundet i jobbpendling..