Kostnad för cykelpendling

ratatosk sa:
Bonf sa:
geologen sa:
I Gbg kostar enkelresor så mycket att man tyvärr sparar mycket lite på att blanda kollektivåkning med cykel. Månadskort som ger obegränsat med resor under 30 dagar kostar 600 kr. Att åka med kontoladdning till och från jobb två dagar i veckan kostar runt 400 kr.

I Sthlm kostar månadskort 790 kr, eller 25 kronor/resa (med 75 min giltighetstid) i innerstaden. Det räcker med att cykla 2 dagar i veckan om man bortser från slitage mm för att spara in månadskort.

I sthlm gäller månadskort från Nynäshamn till Norrtälje, medan det i Göteborg gäller i Göteborg förutom de delar som heter Mölndal eller Partille. I förhållande till ytan är det snordyrt med 600:-, motsvarar nästan ett innanför-tullarna- kort om ett sådant fanns. Det längsta man kan åka på sitt göteborgs-månadskort är ca 2 mil.
Lägg där till att kollektivtrafiken är så långsam att gång är ett konkurrenskraftigt alternativ i innerstan, och cykel vinner på alla halvlånga sträckor. Kollektivtrafiken är bara snabbare till de yttre förorterna, särskilt de som ligger högt upp.
Min relation till staden blev väldigt mycket bättre sen jag helt gjorde slut med Västtrafik. Har bott här i 16 år o haft månadskort kanske sammanlagt i 6 månader.
Det är nog få icke bilister som klarar sig utan kollektivtrafiken i stockholm. Då får man vara bra hemkär i sitt eget hood.

Att säga att ett månadskort är billigt för att man kan åka från Nynäshamn till Norrtälje på det är ju som att påstå att bensin är billigt för det finns ett vägnät i hela Sverige och man kan åka hur långt man vill.
Det är nog ytterst få som åker Nynäshamn - Norrtälje regelbundet i jobbpendling..

Samma kedja och bromsbelägg i 8 år? Starkt jobbat! :o) (låter mystiskt)[/quote sa:
Om det är navbroms behöver man aldrig byta. Förr bytte man ju aldrig kedja och sådant. Min tioväxlade oranga Crescent från -73 (fick den ny -74, kostade visst 650 kr inklusive paket med aluminiumskärmar, pakethållare och lyse) har bytt bakdäck, styrlindor, sadel, bromsgummin och någon wire. Växelföraren bak pajade också. Resten är original. Nu har jag inte använt den de senaste 25 åren men innan var den vardagscykeln. Där ligger milkostnaden på öresnivå trots att cykeln var dyr på sin tid.

Jag sparade först 60kr för jag glömde betala boende parkering , sen "sparade" jag ytterligare 600kr för böter jag inte fick.

Så vi fira med glass vilket blir en minus post på 80kr (många barn).

Så 580kr sparat idag bara där plus det som bilen inte drog idag.

Johan Falk sa:
kay sa:
Jag pendlar 6 dagar i veckan till mitt jobb året om, ca 1,5 mil totalt om dagen, inräknar några vändor till gymmet i veckan på lunchrasterna. Det enda jag har betalat för ca 8 år på pendlingen är 249;- för ett nytt växelreglage som pajade i en vurpa på glansis i vintras + lite kedjeolja, som jag iofs tagit från jobbets verkstad varje gång. Neeej! Kom på att jag bytt bakdäck för ca 250:- också. Så total kostnad för pendling på 8 år är: 499:- Känns överkomligt :-)

Samma kedja och bromsbelägg i 8 år? Starkt jobbat! :o)

(låter mystiskt)

Japp!! Samma kedja, samma navbroms i 8 år. Och som jag skrev så köpte jag ett nytt växelreglage (Nexus 7 speed) och i det priset för 249:- ingick både vajer, hölje, mm. Hela vägen till baknavet. Så det är billigt att pendla. Nu ska det väl hålla 8 år till utan sådan här dyra utgifter tycker man ju ;-)

Tillbaka
Topp