Kosttillskott och annat humbug

Från slv.se:

"Kreatin
Det finns vetenskapliga bevis för att tillskott av 3 gram kreatin per dag ökar den fysiska prestationen vid högintensiv och kortvarig ansträngning, till exempel sprintidrott. Målgruppen är vuxna som tränar eller idrottar. 3 gram är en betydligt lägre dos än vad som vanligen rekommenderas av dem som säljer tillskotten. Däremot finns inte tillräckligt vetenskapligt underlag för att påstå att kreatin har effekt vid långvarig ansträngning som kräver uthållighet, som maraton."

Tille skrev:
-------------------------------------------------------
>
> Du kommer inte få erfarenheter. Du kommer
> rapporter om placeboeffekter. Som c-oma ovan.

Då Du inte har utfört några undersökningar eller forskningar på mig ang mina bekymmer så är det ganska orimligt att yttra dig enligt ovan. För du har inte en susning om hur det egentligen fungerar eller verkar på olika individer. Placebo eller ej. Det funkar på mig och gör att jag överhuvudtaget kan fortsätta cykla o tycka det är kul. Placebo i mitt fall är nog ganska otänkbart då jag inte hade höga tankar om tillskotten innan effekterna visa sig.
Trot eller ej! Världen är inte platt!

När ni diskuterar kosttillskott kontra mat finns det ett par punkter att ta hänsyn till.

- Kosttillskott kan t ex vara likställt med mat i den mening att det är makronutrienter, oftast då kolhydrater eller proteiner. Det är inte konstigare med en en burk vassleprotein än en flaska olivolja.

- Förädlad mat kan tappa sina mikronutrienter. Det här gäller både halv- och helfabrikat inkl då kosttillskot i form av mat på burk.

- Prata om forskning utan att hänvisa till forskningsrapporter är tämligen meningslöst.

Mitt tips är att äta mat som ger dig behovet av mikronutrienter. Beroende på vilket mål du har med din träning kan komplettering av kosttillskott i form av makronutrienter vara bekvämt. Det bör dock inte ersätta mat i någon större utsträckning då du med stor sannolikhet drabbas av bristsymptom från mikronutrienter på sikt. T ex vill du gå ner i vikt ska du ligga på ett kaloriunderskott. För att minska förlusten av muskelmassa är det då inte bra att proteinmängden minskar med ditt minskade kaloriintag. Kosttillskott kan här vara ett enklare sätt att få i sig önskad mängd protein. Ett annat exempel är att tajmingen av intag av makronutrienter förmodligen spelar en roll i träningseffekten. Det är inte avgörande men den skillnaden kan vara viktig för några. Även här är då kosttillskot i form av makronutrienter bekvämare.

Anekdoter väger inte speciellt tungt i sådana här diskussioner. På pubmed finns stora mängder forskningsrapporter. Koffein och kreatin finns det en hel del bra studier på där samt kolhydrater och proteiner. Som tidigare nämnt så är dock kreatin mest lämpligt för styrkeutövare.

Så slutligen. Försök skilja olika kosttillskott åt i diskussionerna för det är skillnad på att prata om protein eller omega 3 och agmatine och andra prestationshöjare.

Förresten finns ju mikronutrienter också i form av kosttillskott. Jag har dock den åsikten att de är bättre att få i sig via mat. Men det motiverar jag inte här.

lundatok skrev:
> Hur fungerade herrns laddning inför LBL? Sex
> liter av den där smarriga sörjan såg ju....
> smakligt ut? ;)

Meh, det var inte träning utan T-Ä-V-L-I-N-G. Train low race high. Du har ju ingen koll!

c-oma

en mer relevant "undersökning" om dina "tillskott" skulle varit om du ersatt pastan du normalt äter med kolhydrater i pulverform. Nu är din undersökning mer i stil med "dricker man alkohol blir man fullare än om man inte dricker alkohol". Slutsatsen känns med andra ord given och har föga nyhetsvärde. Det är inte ditt resultat Tille kritiserar utan din metod och dragning av slutsatser, gissar jag på.

Micke S skrev:
> c-oma
>
> en mer relevant "undersökning" om dina
> "tillskott" skulle varit om du ersatt pastan du
> normalt äter med kolhydrater i pulverform. Nu är
> din undersökning mer i stil med "dricker man
> alkohol blir man fullare än om man inte dricker
> alkohol". Slutsatsen känns med andra ord given
> och har föga nyhetsvärde. Det är inte ditt
> resultat Tille kritiserar utan din metod och
> dragning av slutsatser, gissar jag på.

Ja, ja, men TS blev nöjd.
F.ö. undrar jag om du har källhänvisning till påståendet om alkohol.

Jag dricker bara vatten, och ibland tar jag lite heroin intravenöst efter ett hårt pass. Tycker att jag mår bra av det. Fast dagen efter har jag ordentlig rännskita.

Edward skrev:
> Mitt favoritkosttillskott på mtb-turer över 3
> timmar är kaffe (svart) med riktigt goa
> smörgåsar bestående av surdegsråg, ekologiskt
> (!) jordnötssmör, och ev. skivad banan eller
> jordgubbar på jordnötssmöret.
>
>
>
> Edit: Notera att jag ej nämner Gustafskorv i
> ovanstående text.

Så rågen, bananerna och jordgubbarna är o-ekologiska.

c-oma skrev:
> Tille skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> > Du kommer inte få erfarenheter. Du kommer
> > rapporter om placeboeffekter. Som c-oma ovan.
>
> Då Du inte har utfört några undersökningar
> eller forskningar på mig ang mina bekymmer så
> är det ganska orimligt att yttra dig enligt ovan.
> För du har inte en susning om hur det egentligen
> fungerar eller verkar på olika individer. Placebo
> eller ej. Det funkar på mig och gör att jag
> överhuvudtaget kan fortsätta cykla o tycka det
> är kul. Placebo i mitt fall är nog ganska
> otänkbart då jag inte hade höga tankar om
> tillskotten innan effekterna visa sig.
> Trot eller ej! Världen är inte platt!

Försök inte att bevisa det med observationer. Försök att motbevisa det. Skillnaden är hårfin men vetenskapligt brutal.

> Försök inte att bevisa det med observationer.
> Försök att motbevisa det. Skillnaden är hårfin
> men vetenskapligt brutal.

Amen!

Fliken skrev:
> Edward skrev:
> -----
> > Mitt favoritkosttillskott på mtb-turer över 3
> > timmar är kaffe (svart) med riktigt goa
> > smörgåsar bestående av surdegsråg,
> ekologiskt
> > (!) jordnötssmör, och ev. skivad banan eller
> > jordgubbar på jordnötssmöret.
> >
> >
> >
> > Edit: Notera att jag ej nämner Gustafskorv i
> > ovanstående text.
>
>
> Så rågen, bananerna och jordgubbarna är
> o-ekologiska.

Stämmer bra. Blir för dyrt annars.

Viktigaste anledningen att jag köper just jordnötssmöret ekologiskt är att fettsammansättningen är mycket bättre jämfört med ett "vanligt" jordnötssmör.
Källa t.ex.-->>> http://erikwickstrom.se/2011/10/25/jordnotssmor-pa-ica/

erik_k skrev:
> > Försök inte att bevisa det med observationer.
> > Försök att motbevisa det. Skillnaden är
> hårfin
> > men vetenskapligt brutal.
>
>
> Amen!

Äh, sluta vara så skeptiska. Jag menar, om det gäller i ett fall, varför skulle det inte gälla generellt? Det verkar ju helt orimligt.

Har efter en del tentarättning lärt mig att även inom matematiken är proof-by-example, d.v.s. att man verifierar ett påstående genom att verifiera att det är sant i ett fall, en gångbar bevisteknik. I alla fall om man inte bryr sig så mkt om hur många poäng man får på uppgiften.

Vi pratar inte matematik här. Kroppen och metabolism är väldigt komplext. Upprepbara resultat är bara en av ett par saker att kräva från en tillförlitlig studie.

Det du kommer med är bara en anekdot. Totalt oanvändbart i sammanhanget.

Jag är dessutom inte skeptisk till kosttillskott. Äter kasein och bcaa i samband med träning och sportdryck, gels och bcaa under tävling. Dessutom omega3 och probion.

Tille skrev:
> Stuvstaix skrev:
> -----
> > lundatok skrev:
> >
>
> > -----
> > > Var är Stuvstaix när man behöver honom?
> > >
> > Det kommer - och kommer att vara långt. Måste
> > fokusera på jobbet bara. Men sen...
>
> Hjälp! Jag vet inte vem som är mest ironisk nu??
Ingen ironi. Låt infanteriet skjuta av sig. Jag rullar in pansarbrigaden när jag kommer hem. Drar från jobbet nu.

Stuvstaix skrev:
-----------------------------------------------
> Ingen ironi.

När, tyvärr inte.
Och tack för militärliknelserna.

Tille skrev:
> I Finland har man selenberikat jordarna så det
> borde vara lugnt.

Har vi? Jag som blir så pigg av selen!

Som vanligt dyker det upp kommentarer som "ät riktig mat i stället". Men om man inte tycker om att äta så varierat som behövs (jag orkar helt enkelt inte och tycker illa om ganska många "nyttiga" saker), så är det vettigt att försöka få i sig det på annat sätt. I mitt fall tar jag halvregelbundet (några gånger i veckan) en brustablett med multivitamin och en brustablett med järn. För mig gör det en förvånansvärt stor skillnad i prestanda. Jag upptäckte det av en slump förra året. Sen dess har jag testat mer kontrollerat och det handlar om en avsevärd ökning, främst i förmågan till långvarig, ganska intensiv ansträngning. Troligtvis handlar det om att vissa komponenter i ämnesomsättningssystemet i kroppen får påfyllning och fungerar optimalt. Maxprestationer, som spurter och andra korta intervaller, märkte jag ingen skillnad på.

Kreatin har jag använt i omgångar. Eftersom jag äter väldigt lite kött, i perioder kan det gå många veckor mellan tillfällena, så har jag förmodligen mindre kreatin i systemet än genomsnittssvensken. Om det hade nån effekt vågar jag inte säga, men det är rätt väl belagt i studier att det har en viss effekt och i normala doser är det ofarligt, så satsar man på att bygga muskler känns det som ett vettigt tillskott, särskilt då, som sagt, om man inte äter särskilt mycket kött (där det annars finns naturligt i rätt stor mängd).

Proteinpulver är prismässigt ungefär likvärdigt med en del andra källor till animaliskt protein, och är betydligt enklare att hantera än att laga mat. Jag som tycker att matlagning är ett nödvändigt ont som bara tar massa tid lockas av enkelheten i att fylla på med protein i pulverform. Däremot har jag inte använt det mer än några månader totalt. Jag klarade inte av smaken. Nu dricker jag så mycket mjölk att jag får i mig mycket protein den vägen. Mycket godare...

Här kommer järntillskottet. Lite svårt att svälja kanske.

merkava001.jpg

hm skrev:
> När kommer pansarvagnarna? fredagschipsen är
> snart slut och vinet också.
Hold your horses.
Jag var tvungen att fixa över inlägget i word.
Snart kommer 9 fulltankade Merkavor.

Nä nu har jag suttit och väntat hela kvällen på att för veta vad jag ska stoppa i mig. Nu kommer det gå åt skogen imorn när jag ska cykla nu när jag inte fått information om vad som är bäst för mig när jag ska prestera

Jenny W skrev:
> Nä nu har jag suttit och väntat hela kvällen
> på att för veta vad jag ska stoppa i mig. Nu
> kommer det gå åt skogen imorn när jag ska cykla
> nu när jag inte fått information om vad som är
> bäst för mig när jag ska prestera

Lite av allt som nämnts i tråden så är du säkert safe ;)

Fast med din erfarenhet förväntade jag mig nog någon form av erfarenhetsåterföring i ämnet.

Jenny W skrev:
> Nu kommer det gå åt skogen imorn när jag ska cykla
> nu när jag inte fått information om vad som är
> bäst för mig när jag ska prestera

Jag förstår din ironi, men jag får mer känslan av sarkasm och överlägsenhet. Du har väl inte blivit uppnosig av ditt nya jag? Det vore synd.

israeli-merkava-tank-firing-85089.jpg

Vi mjukstartar...

Jag tänker inte gå i polemik med ”ät riktig mat” eller ”fokusera på träning istället” gänget. Att ta den dialogen med mig är som att diskutera ateism med påven. Detta handlar om den ursprungliga frågan:

- Har du erfarenhet av kosttillskott som du tycker fungerar?

Vad gäller ”riktig mat” och ”träning” så är de lika viktiga komponenter – jag ser det hela som en multiplikation där

Kost * Träning * ANNAT (tex vila/utrustning/etc) = Resultat

Drar man ner en komponent till nära noll så kommer du aldrig få resultat – hur mycket du än tränar.

Vad gäller kosttillskott så har jag fem isolerade kategorier som jag använder mig av:
• Pre Workout – det jag tar innan träning, fokus: energi, orka, mental skärpa, minska det katabola
• Intra Workout – under träning, fokus: orka
• Post Workout (recovery) – efter träning, fokus: häva det katabola, fylla på glykogen
• Bedtime – fylla på med långsamma kolhydrater & protein
• Meal replacement / Snack – skit jag äter när det inte finns nåt annat vettigt att tillgå

Klockan rinner iväg och jag har utlovat ett inlägg så jag kommer att fokusera på
Pre Workout

Ett begrepp som för tankarna till ”dödsdrogerna” Jack3D/Craze och andra. Jag har valt att fokusera på att komponera en mix med fokus på:
• Öka förmåga till återhämtning
• Stimulera blodflöde/syresättning
• Hjälpa kroppen hantera mjölksyra
• Se till att muskelcellen har energi

Det innebär att min mix inte innehåller koffein eller traditionell PWO (preworkout), jag använder det (vanligtvis 1skopa Craze + 1skopa ENHANCED) men det är inte en standardkomponent i mixen, utan mer ”istället för en kopp kaffe”. Detta utesluter jag när jag tränar sen för att kunna sova.

Jag har en strukturerad process för mina mixer. Varje komponent nagelfars avseende vilka studier som finns tillgängliga – MEN – notera att det ofta inte finns studier gjorda på människor med relevant vinkling på nya banbrytande tillskott. Då får man kolla och tolka ”råttstudier”, recensioner från träningskollektivet, etc. Eller avvakta. Normalt så blandar jag 90 dagars mix.
WP_20130908_001.jpg

Scareface-style!

Inför varje batch gör jag en mer eller mindre noggrann research och lägger till, utesluter eller byter ut någon komponent. Jag försöker – i mån av tid och energi – att testa de tillskott som jag använder mig av isolerat (hög dos och köra ett par referenspass) för att se vilken effekt de har på mig. T.ex. beta-alanin som INTE finns med nedan gör att jag får en ränneskita av guds nåde (finns i Craze iofs) – bra skit annars (no pun intended).

Att handla
Jag försöker i möjligaste mån köpa rena preparat utan tillsatser i bulk. Inga piller, inga sötningsmedel. Bara rena kemikalier. Mina absoluta favoriter bland eHandelssajterna är båda brittiska:

http://www.myprotein.com
http://www.bulkpowders.co.uk/

Att köpa rena produkter i bulk är inte bara bättre rent innehållsmässigt – det är VÄLDIGT mycket billigare än på tex Gymgrossiten.
WP_20130904_002.jpg

Grossistledet regerar!

OK, nog snackat, nu kör vi gång. Som sagt i detta inlägg fokuserar vi på PWO – Pre Workout.
Detta tar vi 30min innan träning. Det är färdigmixat och finns i en enorm hink. Bara att skopa upp 64gr.

PRE WORKOUT MIX

1. Vitargo
Kolhydraten med snabbast gastric emptying, nobrainer, tas som en standardkomponent innan varje träning. Denna har diskuterats in absurdum. Sök om ni undrar.

2. Glycine-arginine-α-ketoisocaproic acid (GAKIC)
Ökar din förmåga att bibehålla effektuttag ur muskeln under den anaerobafasen. Eftersom alla mina pass är mjölksyrepass (A3+) mer eller mindre så är GAKIC alltid intressant. Smakar röv dock.
”Glycine-Arginine-α-Ketoisocaproic Acid Improves Performance of Repeated Cycling Sprints”
http://journals.lww.com/acsm-msse/p...=2004&issue=04000&article=00005&type=abstract

3. Tetradecyl Thioacetic Acid (TTA)
Underlättar för fettcellerna att släppa fett genom att aktivera alfa-PPAR receptorerna. Flera andra fördelar – antiinflammatoriskt, immunförsvarsstärkande. Tunt med humanstudier, men hur vi omsätter fett är inte väsensskilt mellan däggdjur.
”Tetradecylthioacetic acid prevents high fat diet induced adiposity and insulin resistance.”
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11971945
”Tetradecylthioacetic acid attenuates dyslipidaemia in male patients with type 2 diabetes mellitus, possibly by dual PPAR-alpha/delta activation and increased mitochondrial fatty acid oxidation.”
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19267708

4. Citrulline Malate
Verkligen en no-brainer. Ökar möjligheten till energiuttag vid aerob träning. Ökade ATP produktionen med 34% vid studier. Känn på den.
”Citrulline/malate promotes aerobic energy production in human exercising muscle.”
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12145119

5. D-Aspartic Acid (DAA)
Det enda tillåtna preparatet som signifikant ökar testosteronproduktionen. Lite som de röda kapslarna Taylor Hamilton fick – fast tillåtet och ofarligt. Kanske mest aktuellt efter man fyll 40 … och är man. Ger betydligt bättre återhämtning.
”The role and molecular mechanism of D-aspartic acid in the release and synthesis of LH and testosterone in humans and rats.”
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19860889

6. BCAA / EAA
BCAA - De tre viktigaste aminosyrorna med fokus på leusin. Viktiga för återhämtning
EAA – blandar BCAA med de essentiella aminosyrorna för att få lite mer allround profil men ändå med fokus på BCAA

7. Kreatin
Mest för styrka. Spurter, att kunna gå utan fästvalla även i kuperad terräng. Drar på sig vatten, vilket kan vara negativt vid löpning/kortlopp men en fördel på långa lopp i varmt väder. Behövs knappast referenser till studier på den va?

8. Q10
Kontroversiellt preparat. Är i fel mängd toxiskt. Men har visat bra resultat. Köpte 100gr i bulkpåse. Typ 1000 dygnsdoser. Kostar nada i den formen – kan va dyrt i ”hälsokosten” (å då får man en massa bindmedel å skit).
”The effect of coenzyme Q10 on the exercise performance of cross-country skiers.”
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9266538

9. Taurin
Cellskyddande vid hård träning. Finns i Red Bull.
”Role of taurine supplementation to prevent exercise-induced oxidative stress in healthy young men.”

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15042451

10. L-Carnitine
Ökar förmågan till återhämtning. ”Regarded as safe”. Köööör!
”Role of supplementary L-carnitine in exercise and exercise recovery.”
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23075564

11. Ornithine alpha-ketoglutarate
Ökar återhämtningen och minska nedbrytning i muskulaturen genom att höja nivåerna av glutamin och arginin vilka styr produktionen av GH (tillväxthormon). Resultatet blir ökade IGF-1-nivåer.

12. Glycerin Monosterat
Vanligt emulgeringsmedel. MEN. Har förmågan att öka kroppens hydrering, dvs ökar blodvolym och cellernas förmåga att lagra vätska. Lägre kroppstemperatur vid ansträngning och längre tid till försämrad vätskebalans. Personligen har jag genetiskt höga T3-värden (hög ämnesomsättning, dvs generellt överaktiv och varm) så glycerin är väldigt positivt för mig.
”Effects of glycerol-induced hyperhydration prior to exercise in the heat on sweating and core temperature”
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2402207?dopt=Abstract

13. Choline Bitartrate
Choline Bitartrate, egentligen lite overkill i detta modesta sammanhang. Men är viktigt komponent för att inte bonka vid längre evenemang (+2h) där man ligger över mjölksyratröskeln. Forskarkollektivets kommentar: ”Funkar inte alls … om man inte kör två timmar stenhårt”. Säger mer om pannbenstillgången i forskarvärlden än om choline bitrate. Egentligen onödig men, va fan.
”Choline: an important micronutrient for maximal endurance-exercise performance?”
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18458362

14. Elektrolyt
Zink, Magnesium, Natrium, Kalium + lite annat. Köps i bulkpåse från rätt ställe till inget pris alls. Ca 800mg.

THAT’s IT

OK, men Stuvsaix – det verkar helt sjuk – vad tränar du egentligen?
Min utmaning har varit följande:

• Aldrig träna ner mig – oavsett hur mycket jag tränar. ”Nedtränad” är ett idiotbegrepp. Man ska varje dag vara beredd att köra vilket lopp som helst. Vättern, Kalmar, Bellman, Marcialonga, Kanalsim från Dover – Calais.

• Varje träning ska bygga på resultatet från föregående. Dvs; kör man morgonpass – så ska man vara återhämtad när det är dags för etftermiddagspass. Det kan man hantera genom att växla muskelgrupper (cykla till jobbet – rullskidor hem) eller genom att ge kroppen de ultimata förutsättningarna för återhämtning.

• Det måste vara enkelt. WTF? Enkelt? – ovanstående verkar ju SJUUUUKT komplext. Inte alls. Nån kvälls research var 3:e månad – sen mixa 90 dagars förbrukning och efter det bara skopa upp 64gr pulver. Går på nolltid. Och billigt (smakar röv dock)
Min träning ser ut enligt följande:

Bulk:
Pendling 14km enkel (Söderort – Stureplan)
2-4dgr Cykling (A3 alt A3+)
0-1dgr Löpning (A2)
1-2dgr Rullskidor (A3)

Tillägg: 1dag simning på morgonen (pitstop)

0-2dgr Lunchpass: Core/Bodypump
1-2dgr Gympass innan morgondush

Helg
Rullskidor
MTB (AM)
Simning (när dotter är på träning)
Löpning
Längdskidor

Inga pass över en timme (förutom MTB och en del LVGpass), kör jag längdskidor växlar jag klassiskt/skate. Långa pass är alltid kombopass
Här är jag starkt influerad av SuperSami som lyckades vinna sin åldersgrupp på Ironman Hawaii med färre högkvalitativa pass.
http://www.samiinkinen.com/post/11347268687/hawaii-ironman-secrets

Inga vilodagar.

Måste sluta nu. Detta var lite personligt input om PWO – jag återkommer med intra/post/bed/snack och lite frukosttips.
Ett sista ord vad gäller moral och doping och jada jada jada. Allt ovan är OTC och godkänt. Om man ändå känner sig osäker eller tycker att jag utsätter mig för fara. Jag screenar samtliga blodvärden på årlig basis. Flying colors senaste gången. Allt förutom T3 (som nämnts) var i det intervall som det skulle vara. Ta istället och detaljstudera innehållsförteckningen på er falukorv, mjukost eller bigpackglass.

WP_20130904_003.jpg

Mmmm, bigpack!

Senast ändrad:
Stuvstaix skrev:
> • Aldrig träna ner mig – oavsett hur mycket
> jag tränar. ”Nedtränad” är ett
> idiotbegrepp. Man ska varje dag vara beredd att
> köra vilket lopp som helst. Vättern, Kalmar,
> Bellman, Marcialonga, Kanalsim från Dover –
> Calais.

Jag hoppas du menar att du har detta som personligt mål, alltså att du inte _vill_ vara så nedtränad så att du inte när som helst kan köra en Ironman. För med tanke på hur påläst du verkar kring det här med nutrition så är det kanske inte det bästa träningsrådet om man nu vill bli öka sin kapacitet och inte bara vara kvar på samma nivå hela tiden.

fredrikw skrev:
> Stuvstaix skrev:
> -----
> > • Aldrig träna ner mig – oavsett hur
> mycket
> > jag tränar. ”Nedtränad” är ett
> > idiotbegrepp. Man ska varje dag vara beredd att
> > köra vilket lopp som helst. Vättern, Kalmar,
> > Bellman, Marcialonga, Kanalsim från Dover –
> > Calais.
>
> Jag hoppas du menar att du har detta som
> personligt mål, alltså att du inte _vill_ vara
> så nedtränad så att du inte när som helst kan
> köra en Ironman. För med tanke på hur påläst
> du verkar kring det här med nutrition så är det
> kanske inte det bästa träningsrådet om man nu
> vill bli öka sin kapacitet och inte bara vara
> kvar på samma nivå hela tiden.

Läs Samis artikel. http://www.samiinkinen.com/post/11347268687/hawaii-ironman-secrets
Det handlar att passen ska vara stenhårda, men att undvika långa katabola pass.

geologen skrev:
> Stuvstaix skrev:
> -----
> > Scareface-style!
>
> Segelsällskapsresan-style!
>

You bet. Drog igång skiten inomhus först.
1. Dammlungan Allan
2. Tre minuspoäng från övriga i familjen när det var ett kemiskt moln i vardagsrummet

Senast ändrad:
Kung_Gustaf skrev:
> Jenny W skrev:
> -----
> > Nu kommer det gå åt skogen imorn när jag ska
> cykla
> > nu när jag inte fått information om vad som
> är
> > bäst för mig när jag ska prestera
>
> Jag förstår din ironi, men jag får mer känslan
> av sarkasm och överlägsenhet. Du har väl inte
> blivit uppnosig av ditt nya jag? Det vore synd.

Ironis definitivt
Sarkastisk nja
Överlägsen så klart inte
Det var inte min mening, Jack, att jag skulle uppfattas mer än ironisk
Jag laborerar fortfarande med vad som funkar för mig så jag behöver all hjälp jag kan få. Tror mest på mat och på viss del att kosttillskott hjälper men ska man uträtta underverk är det bara hård träning och tid som gäller

My 2 cent

Vad händer om man inte tar alla dessa tillskott? Går det inte att träna och tävla då? Finns det studier på det?

Jag har ibland frågat "pulvernissarna" på t.ex. Kolozzeum forum vad som skulle hända om dom åt mer mat istället för en massa tillskott, och möts bara av undvikande och nedvärderande svar...

(ber om ursäkt men det är ett stavfel på punkt 1 - Vitrago)
Edit: Stavfelet är nu åtgärdat. Tack.

Senast ändrad:
Man får nog fundera på vilken nivå man tränar på också. För att tala cykelspråk så om man cyklar landsväg och inte klarar att snitta minst 20 km/h på en normal runda, ca 1-2 timmar, så är det nog i första hand bara mycket mer träning man behöver, än en sprillans cykel på 6.8 kg. På samma vis är det kanske mer eller mindre egalt om den genomsnittlige motionsgymmaren, som kör 1-2 pass i veckan och aldrig kommer att bänkpressa mer än 35 kg, käkar halva apoteket. Men är man elitmotionär, med tiotals timmar välstrukturerad träning varje vecka, och presterar bra, så är det självklart att man även optimerar övrigt så långt det är möjligt för att få maximal nytta av den tid man lägger ner. Jag gissar att gymråttorna på Kollo resonerar ungefär på samma sätt.

T skrev:
> Vad händer om man inte tar alla dessa tillskott?
> Går det inte att träna och tävla då? Finns det
> studier på det?
>
> Jag har ibland frågat "pulvernissarna" på t.ex.
> Kolozzeum forum vad som skulle hända om dom åt
> mer mat istället för en massa tillskott, och
> möts bara av undvikande och nedvärderande
> svar...
>
>
>
> (ber om ursäkt men det är ett stavfel på punkt
> 1 - Vitrago)

Lite lustigt för Kolozzeum handlar mest om styrketräning. Där gör den här typen av kosttillskott mindre nytta (eftersom det inte är lika laktatintensivt/katabolt).

För att svara på frågan. Maten är lika viktig som ovanstående. Det finns inget fett / fullvärdigt protein, fibrer eller vitaminer i ovanstående (förutom Choline Bitartrate som är ett B-vitmin).

För att det ska vara meningsfull måste man vara lika nog med kost ("vanlig" mat & träning), annars finns det ingen balans. Det är som 40.000:- tempocykel och ölmage, i obalans och meningslöst.
Grunden för min approach är klassisk systemteori där sambanden/samspelet mellan de ingående komponenterna beaktas samtidigt som varje del optimeras.

Jag återkommer med frukosttips...

Senast ändrad:
Stuvstaix skrev:
> Läs Samis artikel.
> http://www.samiinkinen.com/post/11347268687/hawaii-ironman-secrets
> Det handlar att passen ska vara stenhårda, men
> att undvika långa katabola pass.

Skummade den lite snabbt, men den verkar bara vara baserad på hans egen anekdotiska erfarenhet. Efter alla dina utlägg kring vetenskap och studier så är det något överraskande att du refererar till en blogg för något så centralt. Jag hade nog förväntad mig liter mer av dig här...

Själv är jag inte speciellt inläst i dessa frågor, så jag är lite försiktig att uttala mig alltför starkt här, men verkar det inte som om de som har koll på vetenskapen bakom träning och tävling inte riktigt håller med om detta? Vem mer förordar denna träningsfilosofi? Det verkar ju vara ganska många som inte håller med...

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp