Kramp

Atenza

Medlem
Kramp
Hallå..

Jag får grym kramp i princip varje gång jag är ute och cyklar längre turer och tar gärna emot tips på om det finns något jag kan göra för att minimera risken för kramp.

Senaste gången var i lördags på Lidingöloppet MTB. Även om jag tyckte att jag startade lugnt och låg och sparade mig, och inte tog ut mig i backarna så kom kramperna smygandes efter ca en timme.
Jag har inte några problem i övrigt, känner mig inte trött, har mycket kraft i benen, dricker mycket, stannar och äter och dricker vid dryckesstationerna.

Jag har laddat extra mycket vatten dagarna före. Cyklat på trainer sen mars, varit ut på både långa och korta turer med både MTB och vägcykel. Ätit magnesium tillskott sedan årsskiftet.
Ändå är det där, kramperna. Ingen skillnad från ifjol. Spelar ingen roll om jag är på racern, MTB eller gravelbike.

Är det bara att träna ännu mer och ta kramperna när det kommer? Eller är det något jag har missat?
Bara så frustrerande när man känner att man skulle orka så mycket mer.

Kramp
En timme är ganska tidigt så jag tror det kommer bli bättre efterhand som du blir bättre. Träna hemma på lite längre pass så blir det oftast lite bättre med. Du kan prova lägga till zink utöver din magnesium.

Eller så är du en krampare precis som jag, då är det helt enkelt något du får leva med.

Kramp
Har själv haft problem med kramp vaderna både på mtb'n och lvg'n efter längre cykelturer men när jag bytte sadel och testade olika positioner märkte jag att om jag flyttade sadeln lite längre framåt dvs knäet lite längre framför pedalen så försvann kramperna helt.

Fick bara veckan innan tips om magnesium och att både kaffe och te orsakar kramp men för mig verkar en ändring av sadelpositionen ha hjälpt.

Kramp
Lingon sa:
Cykla längre och oftare.
Där är lösningen, och framförallt hårdare! Man kan inte chocka kroppen med 2.5h hårdkörning om den är van vid 30m hårdkörning, då får man kramp.
Träna på att tävla långlopp. Jobbigt är det.

Mvh fick också krampkänningar pga cyklade över min förmåga på Lidingö.

Kramp
Exakt, modernare forskning visar att det inte är brister på vätska eller annat som skapar krampen.
Det framstår troligast att det rör sig om utmattning i nervernas skickande av signaler till musklerna, när muskeln utsätts för påfrestningar den inte är tränad för. Dvs man tar i hårdare under längre tid, än man tränar normalt. Signaleringen till muskeln blir då utmattad vilket skapar överbelastning i signaleringen som ger muskelkramp.

När muskler blir slutkörda ökar signalerna från muskelspolarna, medan de hämmande signalerna från senspolarna blir svagare, vilket leder till överaktivering, d v s ihållande aktivering av musklerna - spasmer - vilket vi upplever som kramp. Krampen föregås ofta av små ryckningar i muskeln som beror på ökad signaltrafik mellan sträck- och senreflex.

Det är sådant som zink, magnesium, vätska och annat kan inte råda bot på.

Så tipset är att träna hårdare och längre.
Eller kör lugnare på tävling.

Senast ändrad:
Kramp
jofahjalm sa:
Henrik_E sa:
jofahjalm sa:
Henrik_E sa:
Modern forskning har inte hittat några bevis på att elektrolyt eller vätskebrist skulle ha något med kramper att göra.

Låter rimligt. Eller vänta...
Du menar att du sitter på bevis?

Testa uttorkning eller hyponatrimi och se hur bra du mår.
Att man mår dåligt av att vara uttorkad är knappast någon nyhet, men det ger inte att elektrolyt eller vätskebrist leder till kramper.

Kramp
Henrik_E sa:
jofahjalm sa:
Henrik_E sa:
jofahjalm sa:
Henrik_E sa:
Modern forskning har inte hittat några bevis på att elektrolyt eller vätskebrist skulle ha något med kramper att göra.

Att man mår dåligt av att vara uttorkad är knappast någon nyhet, men det ger inte att elektrolyt eller vätskebrist leder till kramper.

Vad tror du istället händer?

https://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=1584

Kramp
Som Lingon säger, Cykla längre och oftare, och hårdare även på träning.
Fick ofta kramper första tre åren när jag började mitt nya cyklande liv, oftast i samband med någon form av tävling eller egna uppsatta prestationsmål. Kunde bli tvärstopp och vika ner sig i kram på stigen efter 1-2 timmar, vader och eller lår. Lärde mig så småningom att hålla det i schack och flytta fram det nån timme eller två till runt 3-4 timmars cykling genom att äta GT tabletter nån gång i timmen redan från start. Kramperna blev även mildare och hanterbara genom att slå av på takten en stund. Dricka för mycket vatten har jag fått itutat inte heller är bra då du sköljer ur mineralerna. Nuförtiden tar jag bara sportdryck om jag vet jag ska vara ute längre än två timmars cykling. GT som reserv om det inte är planerade 4-10 timmars då jag kan ta det i förebyggande/gardering. Oavsett forskningsresultat så funkar sportdryck i kombo med GT tabletter på mig iallafall, Om placebo funkar är ju det gott nog åt mig, dessutom är det rätt nice att belöna sig med en GT tablett i timmen.

Kramp
jofahjalm sa:
Henrik_E sa:
jofahjalm sa:
Henrik_E sa:
jofahjalm sa:
Henrik_E sa:

Vad tror du istället händer?

https://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=1584

Fast det där är väl inget man hinner med på en timme? Vätskebrist på en timme?
Jag är med Henrik här, det finns för lite underlag. De neurologer jag går till har inga konkreta svar, har provat mig fram i ett par år på olika mediciner för att kunna sova en hel natt utan kramper.
Det mesta är huskurer och anekdoter.

Antagligen har du tagit i mer än du faktiskt tror och överansträngt musklerna.

Kramp
Om kramp i samband med ansträngning beror på vätske/mineralbalansen i första hand kan man fundera på varför krampen kommer just i musklerna som arbetar mest. Det är sällan biceps när man springer tex. Också knepigt hur man kan få kramperna att upphöra genom att sträcka/stretcha muskeln.
Nä, jag tror nog mer på utmattnings/träningsspåret här faktiskt.

Kramp
Har också haft problem med kramp, försökt läsa på en hel del om forkningsläget. En av teorierna är att systemet som skyddar mot översträckning av muskler aktiveras och får muskeln att dra ihop sig. Själv har jag alltid varit väldigt dålig på att stretcha, och upplever att krampen blivit bättre när jag blivit bättre på att stretcha efter träning. Har också prövat med olika elektrolyter, men inte upplevt någon effekt.

Kramp
Massor av svar, härligt! ?

Ska försöka att svara på några av frågorna.

1. Sittställningen är ju väldigt olika från lvg till MTB.
Jag började cykla med en gravelbike hösten 2016. Den var egentligen en storlek för stor. Då hade jag redan fått uppleva kramp under träning och i motionslopp. Jag tänkte då att jag inte satt optimalt på cykeln. Så racer inhandlades sommaren 2017. Turerna vart längre med nya cykeln, med velothon Stockholm som avslutning på säsongen på landsväg. Riktigt med kramp efter ca halva loppet även fast jag körde på lugnt. På något vis kom jag in i nån andra andning på sista 50km som gick riktigt bra till min förvåning. I oktober cyklade jag 40 kom MTB i Södertälje. Där vet jag att jag gick ut för hårt med kramp efter 20km.

2. Det är främst i låren som jag får kramp i. Först framsida, men även baksida efter ett tag. Nån gång har jag känt lite i vaden men inte nåt mer.

3. Senast hade jag ryggsäck med vattenblåsa, 2.5l.
Den var i princip slut efter loppet, och då drack jag energidryck vid varje station, 5st. Drack med flit extra mycket för att testa om det skulle vara bättre. Hade även 4st gel och åt nån banan och en bulle under loppet.

Jag har testat på ren utmattning och vätskebrist så jag vet hur det känns.

Antagligen har vissa lättare att få kramp medan vissa aldrig får. Bara att köra på.
Ska cykla 80km motionslopp på lvg på torsdag. Förhoppningsvis kommer jag att klara mig utan kramp (antagligen inte) ?

Kramp
Jag hade dragit ner lite på det i mina ögon enorma intaget av vätska och flyttat fram klossarna lite på skorna för att se om det hjälper att köra lite mer på vaderna. Börja drick direkt men ta bara en klunk i taget. Prova också att skifta lite oftare mellan att sitta och stå, kan vara korta stunder men så du kommer upp och drar i lite andra muskler och släpper trycket på rumpan.

Effektmätare är bra då kan man ligga precis under där man vet man går över.

Kramp
Jag tror som många andra i tråden att det är bristande träning, dvs du chockar kroppen med mer än vad den klarar av. Jag brukar också få kramp i vader, framsida och baksida av lår under och efter träning tidigt på säsong, men om jag håller igång 3-4 månader brukar problemet försvinna.
Vätskebrist är bidragande, men det är mycket annat som fungerar mindre bra innan musklerna krampar pga vätskebrist. Under svensk sommar brukar jag konsumera ca 0,8 liter/timma vätska vid träning, i varmare klimat upp mot det dubbla. Om du väger dig innan och efter träning får du en bra hum om du ligger på minuskontot. Ett annat bra sätt är att kontrollera urinen. Om den är mörkare än normalt är det mer restprodukter än vanligt.
Vitargo och liknande drycker kanske minskar risken för kramp, men i huvudsak tycker jag att de ger ett bra energitillskott som går mer eller mindre rakt ut i blodet.
Att träna stående cykling är bra, dels för variation, men också för att tex avlasta knäna vid uppförskörning. Träna dels att köra avslappnat stående, samt att dra på ordentligt även med dragsidan. Stående får du mycket mer drag än sittande.
Du kanske är jätteduktig på stående cykling, men själv tycker jag att 1 minut är ett bra första mål. Klarar du 2 minuter är du med stockholmsmått ganska bra tränad.

Kramp
Ja som sagt så är inte vätskeintaget lika extremt normalt sett, men kände att jag måste prova något.

I början körde jag stående i flera backar, men inte så att jag kände att det skulle straffa sig utan mer att det kändes som att det var lättare än att sitta.
Den taktiken gick bort när kramperna kom. ?

Kadensen brukar jag försöka ha rätt så hög, men det är lättare att kontrollera på landsväg än MTB, där den lätt kan börja gå lite långsammare. Jag hade ändå en medelkadens på 82.

Måste iaf tacka för alla svar!

Kramp
Alla är vi lite olika,så det jag skriver nu kanske inte funkar på dig men någon del kan funka,det kan vara många små faktorer som påverkar,jag skriver helt kort det som påverkar mig så se det hela som tips,Andning alltså syresättning,kyla (känns inte alltid),Kadens,Och jobba lite på tryck dra vid användning av SPD,Vid nedförsbackar hela tiden trampa då på lätt som vid växling (kan vara knepigt vid MTB,Dricka har nämnts i tråden: lite men ofta,Psyket kan spela in också,din sittställning verkar inte på verka i ditt fall då du cyklar både LVG & MTB,Då tänker jag att du lär sitta olika ja ja lite tips,sen tror jag att det är rent vatten som är bäst prova :)

Kramp
Är nog lite ärftligt med kramp också vi är flera i släkten som ganska lätt får kramp.Håller med om att man måste träna långpass om man ska köra långt och klara sig mot krampen.Mitt knep är att köra lite lugnare uppför än man tycker man orkar varje gång man drar på sig syra kommer man närmare krampen.

Kramp
MTBonden sa:
Är nog lite ärftligt med kramp också vi är flera i släkten som ganska lätt får kramp.Håller med om att man måste träna långpass om man ska köra långt och klara sig mot krampen.Mitt knep är att köra lite lugnare uppför än man tycker man orkar varje gång man drar på sig syra kommer man närmare krampen.

Jo det verkar vara ärftlig men inte hittat några direkta bevis, vilket jag mest tror beror på brist på forskning.

Kyla flerdubblar kramperna för mig.
Kyla och skor som sitter hårt tex skidpjäxor är värst.

Kramp
ejma sa:
Jag tror som många andra i tråden att det är bristande träning, dvs du chockar kroppen med mer än vad den klarar av. Jag brukar också få kramp i vader, framsida och baksida av lår under och efter träning tidigt på säsong, men om jag håller igång 3-4 månader brukar problemet försvinna.
Vätskebrist är bidragande, men det är mycket annat som fungerar mindre bra innan musklerna krampar pga vätskebrist. Under svensk sommar brukar jag konsumera ca 0,8 liter/timma vätska vid träning, i varmare klimat upp mot det dubbla. Om du väger dig innan och efter träning får du en bra hum om du ligger på minuskontot. Ett annat bra sätt är att kontrollera urinen. Om den är mörkare än normalt är det mer restprodukter än vanligt.
Vitargo och liknande drycker kanske minskar risken för kramp, men i huvudsak tycker jag att de ger ett bra energitillskott som går mer eller mindre rakt ut i blodet.
Att träna stående cykling är bra, dels för variation, men också för att tex avlasta knäna vid uppförskörning. Träna dels att köra avslappnat stående, samt att dra på ordentligt även med dragsidan. Stående får du mycket mer drag än sittande.
Du kanske är jätteduktig på stående cykling, men själv tycker jag att 1 minut är ett bra första mål. Klarar du 2 minuter är du med stockholmsmått ganska bra tränad.
I höstas tränade jag på lite olika saker för att få lite variation och körde bl.a. ett pass med stående cykling i 2 timmar. Om det skulle hjälpa mot kramp känns nog tveksamt ändå.

Kramp
Måste bara berätta att jag har ett par cykelbyxor som sitter riktigt bra över rumpan (liten) men som spänner riktigt hårt över låren det är gummerat där, dom kan jag inte ha då får jag kramp (förmodligen stoppar dom blodflödet) kanske puckat att ta upp det här men hör till ämnet ;)

Kramp
Cannondale jekyl 1000 sa:
I höstas tränade jag på lite olika saker för att få lite variation och körde bl.a. ett pass med stående cykling i 2 timmar. Om det skulle hjälpa mot kramp känns nog tveksamt ändå.
Har du väl fått kramp är det förstås tveksamt om det hjälper att stå upp och trampa. Antar att ts fråga är vad som kan göras för att förebygga kramp. Om man utgår från att muskelkrampen beror på överansträngning kan starkare muskler ge bättre marginaler. Stående cykling uppför ger lite större belastning, men även en annan fördelning. T.ex en starkare hamstringsmuskel kan ge bättre balans i hela lårpaketet.

Kramp
Tänkte återkomma idag, nyligen hemkommen från ett lokalt motionslopp på lvg på 81km.

Tog en lugn start, och fick en klunga i lagom tempo. Märke att alla i klungan skulle endast 40km (korta sträckan) så efter att jag och en till lämnat de andra och skulle ikapp nästa klunga cyklister (som körde långa sträckan) fick han problem med kedjan, så jag gasa på och kom ikapp.

Dom hade egentligen ett lite högt tempo för mig, men det var blåsigt så jag var tvungen att hänga med. På platten gick det bra och jag rullade nog snabbare än de andra, men dom var starkare uppför, så jag hade några perioder när jag hamnade efter och fick försöka komma ikapp igen.

Det hela gick bra med bara lite känningar på kramp men gick bra att ligga på rulle. Vid 70km gick dock snöret för mig och jag måste släppa klungan. Kramp både framsida och baksida lår.

Jag fortsatte kämpa på och det mesta släppte efter 5km. Jag såg klungan lite längre fram men jag orkade inte komma ikapp.

Överlag nöjd med hur det gick och känner att det var orken och inte kramperna som gjorde att jag inte presterade bättre, vilket inte var fallet på Lidingö i lördags, där jag som sagt kände att jag skulle kunna orka mycket mer, om det inte var för kramperna.

Nu blir det vila några dagar och sen träning inför 110km sista helgen i juni som är nästa lopp jag har anmält mig till.

Kramp
Jag hade stora problem med kramper i vaderna förit vid hårda längre träningspass. Men försvann nästan helt när jag började styrketräna dem. Inte så mycket som behövdes, jag körde enbens tåhävningar i trappen ett par ggr i veckan bara.

Kramp
Jag har liknande erfarenhet som Supertramp, dvs att komplettetera med ren styrketräning, det hjälpte mig. Det mesta kan du göra hemma även utan skivstång. Kan vara värt att prova, det bästa som kan hända är att du blir av med krampen och får starkare ben, det sämsta att du bara blir starkare.

Kramp
Jag har styrketränat en hel del, fast i perioder.
Den senaste vintern träna jag tre helkroppspass i veckan i ca tre månader, därefter började jag mer och mer gå över till cykling, främst på trainer eller MTB. I träningen kör jag alltid knäböj och/eller marklyft, för att sen köra överkropp.

Jag har tänkt lite på att köpa några kettlebells för att kunna träna ute på gräsmattan, men har inte gjort det ännu.

Tillbaka
Topp