Krångel bakväxel shimano XT. Hjälp!

Salle73

Medlem
Köpt en bättre begagnad merida med xt växlar. Fungerat klockrent fram till idag då det rasslar vid de två största bakkransarna och kedjan hoppar in mot ekrarna då lättaste växel / största krans bak skall i. Inget dramatiskt har hänt och har spolat rent allt. Ngt tips..?

Perfekt! Men kan du utveckla resonemanget åt en amatör..? Innebär detta montera isär saker och ting eller finns det ngn form av justeringsskruvar etc att mecka med?

Det är två skruvar som ställer in ändlägena på växeln. Youtube is your friend! Finns massa videos som är informativa där! :)

Det finns två skruvar bakpå växeln, "H" och "L". Om kedjan hoppar innanför kransen ska du skruva in L-skruven.
Med kedjan på största drevet ska växelföraren bara kunna röra sig någon millimeter inåt när du trycker ytterligare växelreglaget. Skruven reglerar hur långt växelföraren kan gå förbi optimalt läge på största drevet.
Är man för snål så blir det istället svårt att komma upp med kedjan på största drevet, så det är en balansgång.

Alternativt om det börjat precis och funkat innan kan du ha krökt växelörat.
Lägg upp på högsta bak och kolla att allt ligger i linje. Prova också i det läget att trycka in reglaget. Om bakväxeln rör sig så att den hamnar innanför drevet så kommer det räcka med att ställa ändläget.

Skall titta på detta direkt efter morgonpasset imorgon och får undvika lättaste växlarna tills det är kirrat. Krökt växelöra låter dyrt...??strulet började idag efter jag släppt på ordentligt nedför en jligt skumpig backe så hoppas på "ändlägeskruven"

Salle73 sa:
Skall titta på detta direkt efter morgonpasset imorgon och får undvika lättaste växlarna tills det är kirrat. Krökt växelöra låter dyrt...??strulet började idag efter jag släppt på ordentligt nedför en jligt skumpig backe så hoppas på "ändlägeskruven"

Kolla innan morgonpassett istället. Riktigt kukigt o växla in växeln i bakhjulet med ett totalhaveri som följd.

Det första jag skulle kolla var om vx-örat är rakt, sen skulle jag justera ändlägena - slutligen göra en vx-justering.

Låter vettigt.. växlade in kedjan innanför kransen några gånger idag men lyckades växla ut det igen utan prob och undvek sedan de två största kransarna men kanske onödigt att pressa lyckan..

GurraG sa:
Det första jag skulle kolla var om vx-örat är rakt, sen skulle jag justera ändlägena - slutligen göra en vx-justering.

Fast om man ställer in ändläget, och sen växeln växlar rätt, då är örat tillräckligt rakt ;)

Gurra, kan du bjuda på ngn bra youtubelänk el ytterligare beskrivning av växeljustering..?
Allt funkade klockrent men poff så började kedjan hoppa in mot ekrana när största kransen skulle i, detta ngn utan vådlig krash eller annat våld mot cykeln.

Var försiktig så du inte rundar skruvarna bara. Det är JIS på Shimano och de är ganska lätta att ha sönder med en Philips-mejsel.

Stort tack för hjälpen! Det var att skruva lite på ändlägeskruven och nu funkar det fint. Däremot är kabelfästet lite sargat, får nog byta kabel snart..

Bilagor

• IMG_0194.JPG
    IMG_0194.JPG
    234.7 KB · Besök: 165
Salle73 sa:
Stort tack för hjälpen! Det var att skruva lite på ändlägeskruven och nu funkar det fint. Däremot är kabelfästet lite sargat, får nog byta kabel snart..

Eh, jag nominerar kabelhöljet till boven i dramat. Ändläget har nog varit feljusterat en längre tid.

Imponerande att det växlar hyfsat överhuvudtaget.

frause sa:
Salle73 sa:

Eh, jag nominerar kabelhöljet till boven i dramat. Ändläget har nog varit feljusterat en längre tid.

Imponerande att det växlar hyfsat överhuvudtaget.

+42

Att det funkar är ett mindre mirakel.

frause sa:
Men asså, ska det se ut sådär? Ska det inte sitta en justermutter (barrel adjuster) vid änden av höljet?

Nä, den brukar sitta uppe vid reglaget. Däremot är ju änden på höljet helt trasig och går inte ner i "koppen" i växelföraren. Som sagt helt sjukt att det funkar alls.

Tillbaka
Topp