Krånglande framväxel, behöver hjälp!

Booten

Aktiv medlem
frmvx.jpg
Tjänare,

Behöver råd ang krånglande framväxel.
Bytte drivlina på en 25 år gammal Crescent idag.
Den har 3X7. Bakväxeln är en Acera X, fram sitter också nåt Shimano men betäckningen syns inte.

Nedan stående delar är monterade idag:

Shimano CS-HG50-7 Cassette 7-speed 12-28
Shimano CN-HG40 Chain 6/7/8-speed
Shimano Altus FC-M311 Crank Set 3x7/8-speed 48-38-28

Växelvajern är också bytt idag. Höljet bytte jag i våras.
Vevlager byttes av LBS förra veckan.

Det gamla vevpartiet har 42 som största klinga så jag har flyttat upp
framväxeln.

Problemet är att det inte går att växla ner till minsta klingan fram. Hur jag än ställer skruvar etc så vägrar kedjan hoppa ner
och den växlar dåligt även mellan 2-3 (både upp och ner). Jag tog bort vajern och tvingade ner kedjan på minsta klingan,
för att justera L-skruven så det inte skrapar i måste den i stort sett skruvas ur helt och hela växeln blir ranglig..

Jag har tittat femton gånger på Park Tools video för justering av framväxel men jag tycks vara obildbar eller så är sakerna inte
kompatibla. Någon som bistå med tips?

/Stefan

Hej!

Hade det gamla vevpartiet också ett omfång på 20T? (48-28) Dvs 42-22? Det finns tex vissa som tex bara klarar 18T.
Ditt nya vevparti har 50 mm kedjelinje (med avsett vevlager), kan din gamla växel vara avsedd för 47,5, vill minnas att jag haft så på någon äldre cykel, då var det märkt nånstans på växeln, vissa tex denna står i texten klarar bägge (om du ska ha downsving, finns topsving också) men klarar omfång 20T.
https://www.bike24.com/1.php?menu=1000,2,113;search=fd-m31;content=8;product=98146

Altusväxeln på BT verkar vara en Acera enl bilden (FD-M360) http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cyk...h-reglage/Framvaxel-Shimano-Altus-2000021767/

http://si.shimano.com/pdfs/si/SI-6NMFA-004-ENG.pdf

Blir du hjälpt av detta?
Med vänlig hälsning Thomas

Booten sa:
...
Shimano Altus FC-M311 Crank Set 3x7/8-speed 48-38-28

Växelvajern är också bytt idag. Höljet bytte jag i våras.
Vevlager byttes av LBS förra veckan.

Det gamla vevpartiet har 42 som största klinga så jag har flyttat upp
framväxeln.

Problemet är att det inte går att växla ner till minsta klingan fram. Hur jag än ställer skruvar etc så vägrar kedjan hoppa ner
och den växlar dåligt även mellan 2-3 (både upp och ner). Jag tog bort vajern och tvingade ner kedjan på minsta klingan,
för att justera L-skruven så det inte skrapar i måste den i stort sett skruvas ur helt och hela växeln blir ranglig..
..
/Stefan

Tack Thomas för värdefull input. Jag är ganska säker på att gamla vevpartiet har 22t som minsta så omfånget är det samma.
Ikväll ska jag gnugga rent det gamla vevpartiet samt studera växeln närmare för ev info om kedjelinje.
Växeln du länkade till på BT är helt klart väldigt lik.
Det är frugans pendelcykel så hon gled iväg imorse utan att kunna växla fram..det rasslar lite men mitten klingan
fram funkar ok.

Kanske enklast att köpa växeln du länkade till för EUR 11.

Kedjan jag köpte, HG50, kom med ett mycket märkligt kedjelås, helt omöjligt att montera.
Kan man inte använda en nit som på min Ultegra kedja?

Efter lite efterforskningar så tror jag vevlagret är ett Shimano BBUN26B10X med en axellängd på 110mm.
Enligt Shimano bladet som länkades till ovan ska FC-M311 vevpartiet funka bäst med vevlager med axellängd på 123mm vid en kedjelinje på 50mm.

Kan detta vara orsaken? Minsta klingan sitter helt enkelt för nära ramen.

Vad fan gör jag nu?? Goda råd mottages tacksamt!

Är ingen expert, men det skiljer 6.5 mm, eller nästan 1 cm per/sida på vevlagret. Det verkar klart för mycket för att kunna justeras bort. Om cykelmeken bytte både vevlager och vevparti så hade jag påtalat problemet för honom/henne.

Om du själv orsakat sammanblandningen, så får du kanske själv ta på dig det. Köp ett passande vevlager, och byt själv. Det är inte så svårt med rätt verktyg. Annars håller fyrkantsvevlager länge, så plocka fram det gamla om det finns kvar.

rois sa:
Är ingen expert, men det skiljer 6.5 mm, eller nästan 1 cm per/sida på vevlagret. Det verkar klart för mycket för att kunna justeras bort. Om cykelmeken bytte både vevlager och vevparti så hade jag påtalat problemet för honom/henne.

Om du själv orsakat sammanblandningen, så får du kanske själv ta på dig det. Köp ett passande vevlager, och byt själv. Det är inte så svårt med rätt verktyg. Annars håller fyrkantsvevlager länge, så plocka fram det gamla om det finns kvar.

LBS bytte lagret, jag köpte vevparti, kedja samt kassett från en av tyskarna. Helt klart mitt fel. Minsta klingan sitter 19mm från ramen, blir kanske svårt att hitta en framväxel som fixar det. Får väl bita i det sura äpplet och riva ur det nya fina lagret jag pröjsade 550:- spänn för.. alternativt låta frugan cykla två delat.. Det är hennes hoj jag pillat på och det funkar ganska bra med stora och mittenklingan.

110mm låter som något som skulle passat ditt gamla vevparti. Det nya ska ha 123(122,5)mm. Oftast så bottnar ju vevpartiet mot vevlagerhylsan om vevlagret är så mycket för kort.

Den gamla framväxeln är gjord för max 42T skulle jag tro, så fasningarna på cagen blir fel plus det som någon annan redan pekat på att kedjelinjen inte stämmer.

Rock sa:
110mm låter som något som skulle passat ditt gamla vevparti. Det nya ska ha 123(122,5)mm. Oftast så bottnar ju vevpartiet mot vevlagerhylsan om vevlagret är så mycket för kort.

Den gamla framväxeln är gjord för max 42T skulle jag tro, så fasningarna på cagen blir fel plus det som någon annan redan pekat på att kedjelinjen inte stämmer.

Det gamla vepartiet är ett FC-M291 (42-34-24T).
Det lutar åt att jag byter vevlager igen och även byter framväxeln..
Den gamla heter FD-M291 och det klarar såvitt jag kan se inte ett omfång av 20T som det nya vevpartiet har.

Varför inte bara låta cykeln vara 2x7?
Ta bort minsta klingan och spärra framväxeln till de 2 största.
Det är ju en pendelcykel.
Förr eller senare behöver ju framdreven bytas igen så kan du eventuellt anpassa storlekarna efter behovet med 2x-setupen.
Billigast o enklast oc blir garanterat klart ikväll.

Der Kaiser sa:
Varför inte bara låta cykeln vara 2x7?
Ta bort minsta klingan och spärra framväxeln till de 2 största.
Det är ju en pendelcykel.
Förr eller senare behöver ju framdreven bytas igen så kan du eventuellt anpassa storlekarna efter behovet med 2x-setupen.
Billigast o enklast oc blir garanterat klart ikväll.

Framväxeln klarar inte 48T enligt specen.. så den blir det iaf till att byta.. vill inte ha rassel och problem med växlingarna.
Om det varit min cykel hade jag kört på 2 delat. Personligen kan jag inte begripa vad man ska med 3-delat till vid pendling runt Stockholm såvida man inte ska dra en vagn med trillingar i uppförsbacke..

emmer sa:
Booten sa:
kan man lita på vevlager från BT?
Man får ju vad man betalar för. Men det är ju ett sätt att se om det löser ditt problem.

BT vevlager är väl inget jag skulle sätta på en hoj för touringcykling långt från civilisationen.
Men på en pendlarhoj har man ju en helt annan chans att kunna serva innan det fullständigt havererar.
Prisvärt, trots allt.

Tillbaka
Topp