Incident i somras:
Jag kommer och åker i en nedförsbacke, på cykelbana som löper parallellt med 40-väg. Gångbanan är separerad med heldragna streck, och löper till höger uppifrån backen sett, vilket innebär att gångbanan är närmast häckarna i villaområdet till höger.
Rätt tänkt, cyklarna som färdas i högre hastighet än gångtrafikanterna är alltså längre ifrån anknytande väg.
Där anknytande väg korsar cykelbanan är det skyltat väjningsplikt, cykelöverfart, och vägmarkeringar.
Dessutom är cykelbanan upphöjd i förhållande till vägen.
Jag ligger kanske i 30 när en dam kör ut från höger, hon smyger inte ut utan kör direkt ut så hennes bil blockerar såväl gångbanan som cykelbanan, och stannar för att kolla trafiken på vägen hon ska svänga ut på.
Jag tvärnitar, och glider med låsta hjul på fatbiken men får stopp mindre än en meter från bilen.
Jag hade vid tillfället på mej en neonorange långärmad tröja.
Incident från förra sommaren:
Jag ligger i nedförsbacke, kanske i uppåt 30, på en väg, huvudled. Finns ingen GC-bana, bara trottoar.
En bil kommer på utfarten från bostadsområdet till höger, stannar till vid väjningspliksskylten, tittar åt vänster och bör rimligen se mej i min neongula långärmade tröja...men kör ut mitt framför mej. Ingen växtlighet eller annat skymde sikten, inga parkerade bilar. Jag hann bromsa.
Är det jag som är en vårdslös fartdåre?