Krasch. Pajade AC-leden.

mikaelw

Ny medlem
Krasch. Pajade AC-leden.
Ja då har man lyckats med en rejäl vurpa och pajat AC-leden (sitter ihop med nyckelbenet). Lär inte bli cykling på väldigt länge nu. :( Någon annan som har erfarenhet av detta?

Krasch. Pajade AC-leden.
Skadade AC leden förförra sommaren i slutet av en varm dag på Bjärehalvön då jag landade hårt på axeln. Behövde inte operera utan gick hos en sjukgymnast under hösten. Axeln är fortfarande lös och konstig men ingen värk eller så och det påverkar inte cyklingen alls.

Krasch. Pajade AC-leden.
Japp, A-C-lux, grad två, för några år sen...
Inte vad du vill höra; men det var en lååång rehab... Se till att hitta en duktig sjukgymnast och börja träna direkt!
Är helt återställd i funktion nu även om nyckelbenet fortfarande sticker upp lite mer på vänster axel.

Om jag inte minns fel var det faktiskt en valborgsmässoafton det skedde...

Krasch. Pajade AC-leden.
For i backen för drygt ett år sedan och landade på skulderbladet/axeln under ett lvg-pass. AC-lux. Ingen operation men lång rehab och väldigt ont. (Rätt) träning så fort som möjligt är bra. Är helt återställd i funktion och styrka nu, men måste underhålla med träning för att inte "bli trött" och få ont i axeln. Krya på dig!

Krasch. Pajade AC-leden.
Såhär gjorde jag för ett par veckor sedan när jag cyklade till jobbet.

Bilagor

• av.jpg
    av.jpg
    18.6 KB · Besök: 261
Krasch. Pajade AC-leden.
Min AC är helt fuckad. Opererad och fortfarande paj. Kontenuerlig träning hjälper, Ashtanga yoga har hittills varit bäst, det ger stabilitet och styrka utan att bygga starka "stora" muskler (de är ju det svåra att undvika). När du blivit starkare rekommenderas tydligen klättring. Men det gäller att inte ta i för hårt och att inte belasta ytterlägen så det blir till att klättra med enorm självdiciplin, något jag saknar.

Jag kan i princip luxera med ett paket mjölk i handen och flipprig skateboardåkning, vattenskidor, snowboard är uteslutet. MEN Cyklingen funkar fint! Även DH :)

Krasch. Pajade AC-leden.
pamo skrev:
-------------------------------------------------------
> Behövde inte operera utan gick hos en sjukgymnast under hösten. Axeln är fortfarande lös och > konstig men ingen värk eller så och det påverkar inte cyklingen alls.

+1

Krash på Valhalls sista kompiscross den 21:a nov 2010 och sedan utomhuscykling på CX den 15:e januari efter massa Monark-pass med styret rakt upp så att man satt och cyklade som en gubbe med ryggen helt vertikal.

Krasch. Pajade AC-leden.
Tack alla. Bra att få höra om andras erfarenheter. Det är väl bara att förbereda sig på att det kommer ta lite tid. Skall få träffa en läkare om ca 10 dagar och han kommer väl bedömma om man måste göra något konkret åt felställningen. Ser rätt tokigt ut när man kollar sig i spegeln.

Krasch. Pajade AC-leden.
deadmeat skrev:
> Såhär gjorde jag för ett par veckor sedan när
> jag cyklade till jobbet.

Haha, har du snott mina röntgenplåtar? Ser snudd på identiskt ut med mitt nyckelben :)

Krasch. Pajade AC-leden.
Jag fick en förskjutning i yttre nyckelbensleden i en krasch sommaren 2007. Känner fortfarande av den ibland, speciellt om jag inte stryketränat på en tid och sitter ovanligt långa perioder vid datorn. Kör axelträning med gummiband på jobbet i perioder då jag saknar gym just nu.

Eftersom jag inte hade någon begränsning i rörligheten utan bara en molande smärta var det inget som direkt intresserade läkevetenskapen. Fick en kortisonspruta och på eget initiativ remiss till massör (företagshälsa), massören fick bort molandet på några behandlingar och sedan dess är det regelbunden träning som gäller.

Krasch. Pajade AC-leden.
Ja just det, jag får operera igen om jag vill, då blir det stor och öppen operation med allt vad det innebär. Jag skärper mig istället och tränar bättre i väntan på nyare och bättre op teknik.

Krasch. Pajade AC-leden.
Jag skadade AC leden efter en krasch i gesunda förra sommaren. Tror att det var grad 3 men inte riktigt säker. Krashade i mitten av Augusti och kunde börja träna axlar rätt tungt i slutet av September. Nu kan jag känna av litegrann ibland om jag kör mycket dips i princip...

Krasch. Pajade AC-leden.
Kraschade i slutet av april 2007, ac-luxation typ 2. körde en 40 och en 60-milare i maj och sen PBP i augusti. Det enda jag har problem med är spontanheilandet. (det var höger axel jag sabbade)

Krasch. Pajade AC-leden.
AC luxation suger. Själv så slog jag sönder min axlen på en rugbyträning för snart 10 år sedan, tredje gradens AC-luxation. Läkaren på akuten fiskade upp axeln någon stans nere i armhålan, lyfte den på plats och petade in nyckebenet. Sen fick jag en fet dos morfin, en mitella och en taxi hem.

Efter ett år av rehabträning så gav jag upp planerna på att komma tillbaka till rugbyn och började cykla med Happy och köra lite multisport istället. Har i dagsläget inga som helst problem med axeln men jag aktar mig för att göra saker där jag inte har kontroll över smällar mot axeln, t.ex. rugby och liknande.

Då AC-leden är en av få (enda?) leden i kroppen där det inte går några muskler över så är det svårt att träna upp någon stabilitet om man inte har några ledband eller ligament. Det jag gjorde var att sakta men säkert låta benen nöta och skava mot varandra så att det bildas brosk. Detta brosk håller sedan bitarna på plats. Problemet är att det gör ont och man måste vara försiktig så att det inte hoppar isär helt för då får man börja om...

Krasch. Pajade AC-leden.
JLarsson skrev:
> Kraschade i slutet av april 2007, ac-luxation typ
> 2. körde en 40 och en 60-milare i maj och sen PBP
> i augusti. Det enda jag har problem med är
> spontanheilandet. (det var höger axel jag
> sabbade)

:-)
Du får bli vänsterextremist istället så kan du heila med andra handen.

Krasch. Pajade AC-leden.
Blir intressant att se vad läkaren säger nästa vecka. Då är det ny röntgen. Måste väl vara bra att läkaren heter Axel. :)

Det är givetvis långt kvar till någon form av cykling men jag funderar på om det finns något skydd för axlar så man kan undvika sådana här skador. Undvika helt kanske är svårt men finns det något som åtminstone avsevärt minskar risken?

Krasch. Pajade AC-leden.
Samma skada i slutet på november när första snön kom och ett vägarbete var dolt i snö (jävla SL/NCC).

Tycker inte att själva brottet var så farligt och flög till US tre dagar senare i väntan på operation. Efter operationen gjorde det dock jävulusiskt ont. Ser för jäkligt ut med ett stort ärr men axeln funkar kanon. Läkaren tyckte att jag skulle ta bort plattan om några månader för att axeln ser ut som den gör (horn som sticker upp ganska långt ut på axeln.

Är glad att axeln är helt återställd och nu gör det endast ont när jag har rygga på mig. Eller det gör inte så ont utan det är mest obehagligt. Du bör nog kunna vara tillbaka ganska snart och nyckelbenet har tydligen ingen riktig funktion så det gör inget att det blir lite snett. Huvudsaken är ju att man inte lider av det senare i livet.

Krasch. Pajade AC-leden.
Kan som en liten uppdatering nämna att det var grad 3 d.v.s. alla ligament som håller nyckelbenet på plats ner mot axeln är helt av. Men båda de läkarna jag träffade tyckte inte man skulle operera. Nu så här fyra veckor efteråt kan jag använda armen lite grann och jag har börjat med sjukgymnastik men oj vad man tappar i muskelstyrka. Bara att lyfta upp armen ovanför huvudet är jobbigt. Känns som det är lång väg kvar tills man ens kan börja cykla till jobbet och skogscykling känns väldigt avlägset just nu. :(

Krasch. Pajade AC-leden.
usch låter hårt.:(
själv gick jag omkull och fick tuberkulum majus samt blödning i axlen ;(
Sjukskriven 1,2 månader, sjukgympa nu nästa vecka o ingen mtb på de närmsta 3 månaderna ;(

Krasch. Pajade AC-leden.
Jaha... Efter tre mil in på dagens distans så sket det sig. På grund av en isig grusväg så hojade jag en decimeter utanför vägkanten och lyckades köra ner framhjulet i en mindre grästäckt grop och kraschen var ett faktum.

Kände på dirren att något gick sönder, trodde nyckelbenet gick åt helvete en det verkar vara helt.
Smärtan sitter längst ut på nyckelbenet och rörligheten är mycket begränsad är jag rör ar, en framåt och åt sidan.

Har läst om ac leden och tänkte direkt på den här tråden, vi får se vad hälsocentral och röntgen säger.

Krasch. Pajade AC-leden.
deadmeat skrev:
> Har läst om ac leden och tänkte direkt på den
> här tråden, vi får se vad hälsocentral och
> röntgen säger.

En sann cyklist som tänker på att posta på happy före att uppsöka vård :)

Trist med skada. Läk väl.

/Johan

Krasch. Pajade AC-leden.
JojjeM skrev:
> deadmeat skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Har läst om ac leden och tänkte direkt på
> den
> > här tråden, vi får se vad hälsocentral och
> > röntgen säger.
>
> En sann cyklist som tänker på att posta på
> happy före att uppsöka vård :)
>
> Trist med skada. Läk väl.
>
> /Johan

Haha ja. Det första jag tänkte på när det hände var faktiskt var jag skulle göra av cykeln. Hittade en herre som tog hand om den och gav mig skjuts in till stan.

Sitter och väntar på ortopedakuten nu. Det känns inte lika jävligt nu som sist. Se röntgenbilder längre upp i tråden ?

Krasch. Pajade AC-leden.
Trist med skada! Hoppas det går snabbt med recover.
Åkte på samma sak på höger axel ca 2 månader sedan i järvsö. Ingen operation och nu har jag full rörlighet med lite nedsatt kraft.gör endast ont om jag ouppvärmd rycker hastigt med axeln. Rehab är ju så jävla tråkigt..

Krasch. Pajade AC-leden.
Oi!

Jag har nyckelbenet ur led och skulle behöva göra lite armhävningar då och då eftersom jag har biceps och bröstmuskel som hälsenan på en gråsparv. Det är inte helt bekvämt att göra armhävningar med nyckelbenet ur led, känns lite avigt... sen så ibland så gör det liiite ont men inte mycket.
Så frågan är... hur ställer sig vetenskapen till att göra armhävningar med A-C-Lux?

Stalle

Krasch. Pajade AC-leden.
Har du rehabat med stabiliseringsövningar?
Ett annat tips är att göra lite smalare armhävningar där armbågarna pekar lite bakåt (som bänkpress). Minskar belastningen på axlarna.

Krasch. Pajade AC-leden.
Glömde säga att skadan är två år gammal så axeln fungerar ypperligt på alla de sätt. Men jag gör ju inte så mycket annat än att cykla och steka bacon och för det funkar den utmärkt. :-)
Och jag skulle ju kunna göra stabiliseringsövningar också men nu när axeln funkar som den skall så känns ju det onödigt. Därav frågan om vad vetenskapen säger om armhävningar.

Jag kör lite... är så jävla klen så jag orkar ju knappt.

Stalle

Tillbaka
Topp