Krash - Försäkringsbolag - Ersättning?

deadmeat

Aktiv medlem
Tjena

Jag körde omkull rätt hårt på vägen till jobbet för ett par veckor sedan.
Eftersom olyckan är "arbetsrelaterad" så ska AFA ta hand om ärendet. AFA vill inte ersätta mina kläder och grjerna på cykeln som gick sönder, det får jag ta på hemförsäkringen.

Jag var i kontakt med mitt försäkringsbolag idag och han frågade vad cykeln var värd. Det vet inte jag, inte ett smack kan jag tänka mig men jag vill ju att cykeln ska bli användbar igen.

Cykeln är en gammal miyata on/off road runner. Jag har bytt vevlager/parti/wirar och sånt.
Båda hjulen blev skeva och nån eker gick av, bakväxeln har fått sig en smäll och lite annat småtkrafs.

Han frågade vad det skulle kosta att reparera cykeln, någon som har tips på vad man ska säga?
Jag vet juh inte vad det är för hjul, för dom tänker jag då inte lämna in på riktning, om det ens går. Vad törs man dra till med, vill juh inte ha biltemahjul för ~300kr.

Vad har ni dragit till med när ni kvaddat något?

mvH kött

Jag har totalkvaddat en hoj när jag vurpade i Verbier. Den var bara några månader gammal så det kanske inte är jämförbart, men försäkringsbolaget behövde en bedömning av en cykelaffär som intygade att cykeln inte gick att reparera för lägre summa än värdet på den. En cykelaffär borde kunna ge en summa på vad det skulle kosta att reparera cykeln.

Min senaste krasch kan komma att kosta drygt 40000:-

Jag tror tyvärr att du inte får många kronor för din gammal miyata on/off road runner.
Mitt försäkringsbolag ersätter med 100% < 2år. Sen sker en avskrivning/åldersavdrag som heter duga. Och jag tror att din cykel är för gammal helt enkelt.

Att AFA skulle ersätta detta? Nej varför det. Det är som om dom skulle ersätta för tex bilskador mm och det gör dom ju inte. Det är därför man försäkrar sin bil och borde försäkra sin cykel.

Men som tobbe skriver. Låt en butik bedöma vad det skulle kosta att laga den.

Tobbe Arnesson skrev:
-------------------------------------------------------
> Inte för att det hjälper dig nu, men medlemskap
> i Cykelfrämjandet ger inte bara en tidning med
> bilder på gamla farbröder och gummor utan även
> en försäkring:
> http://www.cykelframjandet.se/Organisation/Cykelol
> ycksfallsf%C3%B6rs%C3%A4kring/tabid/303/Default.as
> px

Hmm, men den verkar inte inkludera ersättning för skador på cykeln? Eller läser jag galet?

DT skrev:
-------------------------------------------------------
> Tobbe Arnesson skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Inte för att det hjälper dig nu, men
> medlemskap
> > i Cykelfrämjandet ger inte bara en tidning med
> > bilder på gamla farbröder och gummor utan
> även
> > en försäkring:
> >
> http://www.cykelframjandet.se/Organisation/Cykelol
>
> >
> ycksfallsf%C3%B6rs%C3%A4kring/tabid/303/Default.as
>
> > px
>
> Hmm, men den verkar inte inkludera ersättning
> för skador på cykeln? Eller läser jag galet?

Nej, det gör den inte. Det är en vanlig olycksfallsförsäkring.

Näe det är Folksam som ska ersätta cykel och kläder. Jag släpar ner hojpan till verkstan så får dom kolla på den. Man kanske kan styra dom lite i sin bedömning ;)

Tillbaka
Topp