Krockade med ny cykel, begära ny?

Hej. För tre veckor sedan så blev jag påkörd av en bil när jag cyklade på min trike. Jag var på cykelväg och bilisten korsade vägen utan att se mig. Jag flög iväg ett par meter men klarade mig utan något brutet.

Idag fick jag höra att cykelns ram är böjd, vilket innebär att en ny måste beställas.

However, jag funderar om jag inte kan kräva en ny cykel istället för att de börjar blanda mina gamla delar med dem nya ramen. Cykeln var ca 4 månader gammal vid kollisionen.

En annan fråga i ämnet, kan jag kräva något skadestånd för att jag blivit påkörd, annat än reparation/ny cykel samt mediciner och räkningen från vårdcentralen?

Alla är överens om att det var bilisten som gjorde fel och han har varit mycket samarbetsvillig. Vittne finns.

Det får ju försäkringsbolaget ta ställning till, vad som är mest ekonomiskt och enkalst för dem. Förmodligen blir det en ny cykel, men inte för att du kräver det. Det är ju de som betalar. Bara de ser till att cykeln blir återställd på ett eller annat vis.
Skönt att du klarade dig utan skador, det är otäckt med olyckor, men man kan inte bara kräva saker för det. Tycker du ska spara kraven till när de behövs, men det är ju jag det. Du frågade.

Senast ändrad:
Kikon sa:
Det får ju försäkringsbolaget ta ställning till, vad som är mest ekonomiskt och enkalst för dem. Förmodligen blir det en ny cykel, men inte för att du kräver det. Det är ju de som betalar. Bara de ser till att cykeln blir återställd på ett eller annat vis.
Skönt att du klarade dig utan skador, det är otäckt med olyckor, men man kan inte bara kräva saker för det. Tycker du ska spara kraven till när de behövs, men det är ju jag det. Du frågade.

+1
Jag råkade ut för liknande händelse för snart två år sedan. En LBS gav försäkringsbolaget ett kostnadsförslag på hur mycket det skulle kosta att återställa cykeln som det var innan olyckan. Kostnaderna slutade på närmare 9000 kr och cykelns värde beräknades 12500 +/- 1000, då butiken själva inte sålde det märket. Försäkringsbolaget sa då att jag kunde plocka ut en ny cykel. Efter noggrant sökande av modellen jag hade då, inser jag att den är slutsåld för året. Kontaktar fb igen och de okejar att jag köper en likvärdig cykel, med ett budgettak på 15000 kr.

Det är förrsten ganska lätt att missa en trike, då den kommer snabbt och syns väldigt dåligt. En vimpel räcker inte alltid, med en massa flaggor överallt vid vägarna. Behövs inte vara något som fanns just där, så att det var därför bilisten missade vimpeln.
Utan helt enkelt för att hen är van vid att se flaggor lite här och där. Hur många av dem kommer imot dig i 30 blås, och du hinner reagera för det? Jag är inte så säker på att det inte kunde ha hänt mig som bilist, och jag har kört mycket, i princip olycksfritt i alla år. Nån buckla har det väl blivit. Och lite skrot ibland. Men det är bara jag som har fått ont. :)

Säger bara detta innan hen ska lynchas. Jag vet inte om det var med mord i sinnet. Hoppas inte det. Var det en taxi förresten?

Men det är ändå inte bilisten som drabbas när plånboken ska fram, så varför ska någon annan straffas för det?
Olyckor händer liksom. Man kan vara glad om man får ersättning för sina utlägg, och allt blir precis som det var innan olyckan, särskilt när ingen blivit skadad.

Nästan inget har hänt förutom att bägge parterna lärde sig något.
En del människor blev kränkta, bara vänta och se.
Fram med chipsen. Det här blir en långkörare tror jag.
*lutar mig bak i soffan* :-)

Senast ändrad:
30 kilometer i timmen på vinterdäck med snö som underlag? Fantasi har du ju iaf. Jag kom rakt mot bilen, han svängde framför mig. Han förstod själv inte att han kunde missa mig.

Sen, oskadad och inget brutet är väl två olika saker, är det inte?

Jag lägger till att jag har dokumenterade skador på en armbåge, armen som kom mot bilen, ena axeln, nyckelbenet samt nacken. Oskadad vet jag inte om jag vill kalla det :P

Vad var det då, om du inte bröt något? Blåmärken? Sök ersättning för en gråterska också, du behöver en. Förlåt, men dina motargument och ordmärkanden gör mig lite grinig. Har du jätteont så du missar ditt arbete? Kom du jättesent till något superviktigt? Hur fort du körde är oväsentligt för mig i sammanhanget. Det handlar om vad man är van vid att se som bilist, och hur lång tid man har på sig att registrera allt, utan att störa den vanliga trafikrytmen alldeles för mycket.
Jag säger inte att det är rätt eller fel. Vem som gjorde vad, eller varför det hände just dig. Vad som är viktigt är att ingen skadades, på riktigt! Inget som går över med lite halvhjärtat HTFU.

Edit. Men visst är det bra att du dokumenterat allt. Det är viktigt ifall det skulle bli problem senare. Men ta ersättningskraven då i så fall, som jag skrev i första inlägget.

Edit 2. Så hur snabbt cyklade du egentligen, om smällen skickade iväg dig 2 meter? Och du har inte svarat på om det var en taxi? Det är viktigt för att vi ska komma fram till en vettig tråd.

Senast ändrad:
Ursäkta, men vad är det för fel på dig? Om jag blir knivhuggen eller skjuten med en hagelbrakare så behöver jag väl inte bryta något för att jag för den delen kan vara rätt illa skadad, eller hur? Dåså, lägg ner, jävla idiot. Hur i helvete har du mage att skriva "Sök ersättning för en gråterska också, du behöver en"?

Jag flög iväg för att jag blev påkörd av en bil, inte för att jag cyklade snabbt. Påkörd betyder att något rör sig in i mig. Nej, det var ingen taxi, mitt vittne var däremot en taxibil. Jag frågade hur det här går till då jag fick höra på ett annat cykelforum att det kan vara så att det går att få ut en ny cykel då arbetstid för att flytta över komponenter till den nya ramen samt byta ut skadade delar, rikta om hjul ect kan bli väldigt hög.

Jag har inte käkat taggtråd. Jag tycker bara inte synd om någon
I det här fallet.

Någon måste ju svara på frågan som ställts, på sveriges trevligaste cykelforum. Inte familjeliv. En trike är knappt en cykel, om det ska vara på det viset.

Någon måste ju helt klart tjäras.
Jag, för att jag skriver vad jag tycker? Varsågod. :-) Annars kan jag bidra med fjädrar. Det är inte TS som ska tjäras såklart. Tråkigt som tusan att det händer olyckor. Men han är bara lite öm och kränkt, och vet inte om det är värt ekonomisk ersättning, just nu. Ska alla heja på?

Taggtråd? Jag har haft en jättebra dag, och har fått världens motivation till att cykla vätternrundan för första gången i år. Karma ringde och ville överlämna en startplats, med perfekt starttid.
Rätt skriven skulle det kunna bli en nästan episk liten cykelhistoria, men det kan inte jag.

Gonatt. :)

Aha,så skon klämmer för att jag har en liggcykel alltså? Ja, det enda som är likt med en vanlig cykel är ju... bromsar, växlar, handtag, hjul, skärmar. Ramen är inte densamma, och inte sätet heller. Skitlöjligt skrivet av dig.

Öm och kränkt? Det här skedde för ca tre veckor sedan, så den mesta ömheten har försvunnit. Kränkt? Påhoppad av dig ja. Men jag har rapporterat dig nu, förhoppningsvis blir du avstängd så att de människor som finns här kan fortsätta ha ett trevligt cykelforum.

Självklart så vill jag ha ersättning för vad det här har kostat mig. Jag har inte gjort något fel, det kostar mig pengar och du menar att jag är kränkt om jag inte vill att det ska kosta mig något att bli påkörd? Låter ju rimligt, eller hur?

Senast ändrad:
Jag är glad att du nästan inte känner av det alls längre. det är inte ofta man har sån tur i krock mot bil. Jag menade inte att det var viktigt vad du åkte på för något. Det var för att det poängterades i inlägget jag svarade på, att detta är sveriges trevligaste cykelforum. Trevligt då?
Det här är väl inget? Rapportera som du vill, mig gör det inget. Det är inte särskilt ofta jag hoppar på folk, men det var för,att du som blev löjlig först. Och jag var kanske lite snabb på avtryckaren.

Så om det inte var en taxi, hade den tonade rutor? Även fast jag blir avstängd kan jag fortfarande läsa.
(Ser du vad arg jag är?)

Nu ska jag sova. :)

Var jag löjlig? Du hoppade på mig direkt. Att du provoceras av att jag efterfrågar vilken ersättning jag kan få, att jag inte ska behöva BETALA när jag blir påkörd är ju extremt märkligt. Jag förstår inte vart du ens vill komma med att jag ska beskriva bilen, det är redan avgjort att det var bilen som gjorde fel. Jag startade tråden för att veta vad jag kan söka ersättning för. Jag är helt ointresserad av att bråka med någon bitter gubbe över internet. Lämna mig ifred.

vincentjatko sa:
jag efterfrågar vilken ersättning jag kan få, att jag inte ska behöva BETALA när jag blir påkörd är ju extremt märkligt.
Jag startade tråden för att veta vad jag kan söka ersättning för.
Det bästa är nog att fråga inblandade försäkringsbolag, de borde kunna svara på det, inte ett internetforum i första hand.
Betala får du ju göra på ett eller annat sätt hur du än vrider på det.

Kom på något som du missförstått.
Kikon sa:
Men det är ändå inte bilisten som drabbas när plånboken ska fram, så varför ska någon annan straffas för det?
Olyckor händer liksom. Man kan vara glad om man får ersättning för sina utlägg, och allt blir precis som det var innan olyckan, särskilt när ingen blivit skadad
Jag menade såklart att man ska vara glad över att ingen blivit fysiskt skadad. Hojen är fixad och ingen har ont. Det psykiska har väl inte skadats så mycket? Jag räknar inte ömhet som går över med HTFU som en skada. Det hände för 3 veckor sen kröp det fram? Du borde väl ha känt av om något annat var fel vid det här laget. Försäkringsbolaget har väl sagt att det är 1 års karens på kosmetiska skador, och 2 på invaliditet? Du vet att du inget får för ett blåmärke.

Så det är alltså slutpengen du är ute efter. Hur mycket kan du få, förutom ha bli fullt ersatt för utlägg och cykel? Det är klart att du blir det. Men du vill ha för sveda och värk, och kanske för att jag kränkt dig? Skadestånd? Från början ville du ha en ny cykel, och undrar om du inte kan kräva det istället för att de blandar delar med din skitgamla trike, fast fb REDAN GETT DIG OK ATT KÖPA EN NY för 15k.

Du frågar om hur man ber om mer, så jag fattar eld och kränker dig. Gör en utskrift på tråden, och lämna över till ditt fb som bevis.

Det är så löjligt att man kan tro att jag sitter och trollar med mig själv. Eller så har jag gått på en som jag borde sett. Duh.

Kikon sa:
Kikon sa:
Så det är alltså slutpengen du är ute efter. Hur mycket kan du få, förutom ha bli fullt ersatt för utlägg och cykel? Det är klart att du blir det. Men du vill ha för sveda och värk, och kanske för att jag kränkt dig? Skadestånd? Från början ville du ha en ny cykel, och undrar om du inte kan kräva det istället för att de blandar delar med din skitgamla trike, fast fb REDAN GETT DIG OK ATT KÖPA EN NY för 15k.

Du frågar om hur man ber om mer, så jag fattar eld och kränker dig. Gör en utskrift på .

Jag tror du blandar ihop ts med en annan användare som berättade om sin erfarenhet med fb vid en liknande händelse.

PLJ sa:
Kikon sa:
Kikon sa:

Du frågar om hur man ber om mer, så jag fattar eld och kränker dig. Gör en utskrift på .

Jag tror du blandar ihop ts med en annan användare som berättade om sin erfarenhet med fb vid en liknande händelse.
Ja. Det gjorde jag. Jag tappade bort mig när jag scrollade upp och ner när jag kollade vad som sagts.
Förlåt för den biten.
Tänkte väl det kändes billigt för en liggcykel innan jag somnade, men kollade inte en gång till.

Häftigt att man är oskadad, möjligen öm fram tills att något är brutet. Det måste förenkla extremt mycket för eventuella vårdköer.

Som flera redan har skrivit avgör försäkringsbolaget om det bör repareras eller ersättas med ny. Min erfarenhet, och den är ganska omfattande, är att försäkringsbolagen inte anser det vara rimligt att ramrikta en cykel. Vanligtvis på grund av att detta blir väldigt dyrt (strippa ramen, rikta, lacka återmontera).

Vad gäller eventuella personskador får du ersättning från bilens försäkringsbolag oavsett vållande. Det spelar alltså ingen roll vilken hastighet, taxi/inte taxi, tonade rutor, som bilisten/cyklisten höll/hade. Personskadeersättningen delas upp i två delar; sveda och värk samt lyte och men.

Förutom sakskador och personskador har du även rätt till ersättning för kostnader/utlägg. Vårdkostnader, förstörda kläder/glasögon, medicinkostnader är typexempel på kostnader som du ska få ersättning för.

Slutligen har du också rätt till ersättning för inkomstbortfall. Blev du sjukskriven eller missade jobbet några timmar för att besöka akuten. Har du rätt till ersättning motsvarande karensdagen, skillnaden mellan din lön och sjukpenningen.

För det fall du har några ytterligare frågor eller funderingar är du välkommen att PMa mig. Jag har ingen lust att delta i en diskussion i tråden om taxichaufförer är idioter, eller att liggcyklister får skylla sig själv eller andra osakliga/osmakliga omständigheter. Du har råkat ut för en olycka, jag beklagar detta och hjälper dig gärna vidare i kontakterna med försäkringsbolaget.

Jag smällde med cykeln mot en mc för ett antal år sen, det var helt mitt fel. Men det gick på hans försäkring men eftersom jag var vållande fick jag betala hans självrisk, den gick dock mitt försäkringsbolag in och betalade. Jag fick ersättning för nytt hjul. Kläder och en summa för sveda och värk. Dessutom fick jag en slant för ett ärr som jag fick i samband med detta. Betalar man för försäkring så ska man ju använda denna.

vincentjatko sa:
Aha,så skon klämmer för att jag har en liggcykel alltså? Ja, det enda som är likt med en vanlig cykel är ju... bromsar, växlar, handtag, hjul, skärmar. Ramen är inte densamma, och inte sätet heller. Skitlöjligt skrivet av dig.

Öm och kränkt? Det här skedde för ca tre veckor sedan, så den mesta ömheten har försvunnit. Kränkt? Påhoppad av dig ja. Men jag har rapporterat dig nu, förhoppningsvis blir du avstängd så att de människor som finns här kan fortsätta ha ett trevligt cykelforum.

Självklart så vill jag ha ersättning för vad det här har kostat mig. Jag har inte gjort något fel, det kostar mig pengar och du menar att jag är kränkt om jag inte vill att det ska kosta mig något att bli påkörd? Låter ju rimligt, eller hur?

Att trycka på rapporteraknappen lär inte leda till något på detta trevliga forum. Ignorera är det enda som hjälper dej.

Kul med alla bilistkramare som dyker upp så fort det råkar pratas olyckor.
En sak att de oftast är bryter mot lagen, men de är dessutom livsfarliga.

Nja, folket här har en lite förenklad bild. Hade det varit du som varit vållande och det varit ditt försäkringsbolag så stämmer det mycket riktigt, då får du nöja dig med begagnade prylar i motsvarande skick om försäkringsbolaget är på det humöret. Det är ju ett avtal mellan dig och försäkringsbolaget som reglerar hur mycket du blir ersatt.

Fast nu var det ju inte så, och när du är motparten är det reglerat i lagen att du ska hållas skadelös. Exakt vad det betyder kan man ju diskutera, men skyddet är mycket starkare eftersom det inte är avtalet med försäkringsbolaget som är intressant. Det innebär också att du har laglig rätt att få ersättning för kostnader för dig såsom frånvaro från arbete osv osv. Även om det ingår i de flesta försäkringar även om du är vållande är det återigen bara ett avtal mellan dig och fb vid en sådan händelse. Nu ska du hållas skadelös, period.

Jag tycker att hashtaggen #lastnightinsweden även den kan passa :D

Tack så mycket för era inlägg, speciellt gubbcyklist, det var väldigt bra förklarat vad jag kan söka. Kommer att ha kontakt snart med personskadeacdelningen som skulle höra av sig, då är det ju bra att veta vad jag kan söka. Vårdräkningar och smärtstillande ex :)

Spelar väl ingen roll vem som är vållande till en trafikolycka, trafikförsäkringen gäller ändå. Om det inte varit någon kriminell aktivitet då alltså, och det är det ju inte frågan om. Det har vi utrett.

Jag kramar inte alls om någon bilist. Det är för jävligt att olyckor händer. Så farlig är jag.

Jag kollade snabbt vem jag tjafsade med inatt, och såg i en hans presentationstråd att han är en hängiven och erfaren cyklist, tränar mycket och att han är van vid att ha ett halvt ton i benpressen. (Kudos)
Han blev påkörd, hade tur, och har knappt ont alls längre, bara 3 veckor senare.
(Inte 3 år, eller läste jag fel där med?)
Der är klart att han ska ha betalt för det.

Var TS förresten inte nöjd med svaret han fick i det första forumet?

Senast ändrad:
nej, TS fick höra att folk inte visste och tänkte att han skulle höra av sig till ett större forum. här har jag ju fått ett betydligt mer utförligt svar.

ja, jag är en mycket erfaren cyklist, har cyklat i över 25 år. har under denna tid enbart blivit påkörd en enda gång av en bil. jag skrev senast här på forumet när jag ville ha hjälp med att hitta ett alternativ till den vanliga cykeln pga ett par olika anledningar. då hade jag en seg inflammation i axeln, vilket gjorde att jag inte kunde fortsätta hänga på ett styre mer än en timme per dag (jag tar cykeln överallt, mycket smidigt). sen så har jag styrketränat i snart 20 år och väger tresiffrigt, det gör att det är jobbigt för mig att sitta på en vanlig cykel i mer än en halvtimme åt gången eller så. att cykla fem-sex mil gör att jag förlorar känseln helt i hela underkroppen, det inkluderar benen. så det är inte så hälsosamt för mig, tyvärr.

det är en vanlig tanke kring detta, men tänk på att jag oftast väger 20-30 kilo mer än en vanlig cyklist (som jag tänker mig väger någonstans mellan 75 och 80-ish. jag har testat olika säten och olika lutningar ect ect och det fungerar helt enkelt inte. det blir för stor vikt på området där sadeln trycker, vilket inte är ett problem med en liggcykel, där vikten fördelas mer och bättre. det är större yta att sitta på.

så nej, det beror inte på några såna problem, det har anatomiska nackdelar. jämför med personer som cyklar långlopp, de får också den här känslan av bortdomningar bland annat. jag får dessa snabbare pga min tyngd. sen så har jag även upplevt lite problem i nacke och tryck i händerna och mot handlederna.

vincentjatko sa:
det är en vanlig tanke kring detta, men tänk på att jag oftast väger 20-30 kilo mer än en vanlig cyklist (som jag tänker mig väger någonstans mellan 75 och 80-ish. jag har testat olika säten och olika lutningar ect ect och det fungerar helt enkelt inte. det blir för stor vikt på området där sadeln trycker, vilket inte är ett problem med en liggcykel, där vikten fördelas mer och bättre. det är större yta att sitta på.

så nej, det beror inte på några såna problem, det har anatomiska nackdelar. jämför med personer som cyklar långlopp, de får också den här känslan av bortdomningar bland annat. jag får dessa snabbare pga min tyngd. sen så har jag även upplevt lite problem i nacke och tryck i händerna och mot handlederna.

Jag har vägt uppåt 100kg i omgångar och ändå inte haft problemen du beskriver, så det är inte omöjligt att lösa med bra sadel och sittställning. Men, liggcykel är ju också en lösning som uppenbarligen fungerar.

vill vill jag. jag köpte en focus mares (som jag fortfarande har kvar) för bara fyra-fem år sedan som jag använder då jag inte behöver ha med mig min ryggsäck (60+10 liter). jag har min MTB som jag använder när jag ska cykla på områden där jag inte kan komma fram med triken (vilket är många ställen). jag är på inget sätt för liggcyklar, det enda är att det är den enda cykeln jag kan cykla långt med.

att jag har gjort två olika mätningar efter två (lite) olika siter och att det inte fungerat ändå säger väl att jag har försökt väldigt mycket? jag förstår inte motsättningen som vissa har till liggcyklar. det är för mig precis som en vanlig cykel, man sitter lite annorlunda. cykel som cykel och cyklist som cyklist. vi har alla samma intresse för muskeldrivna fordon och hur praktiska dessa är, vi behöver definitivt inte börja dela in oss i vilken typ av cykel det är.

det är bara att gilla läget, jag tvingades att köpa en överprisad cykel, inte för att jag tyckte att det var kul, utan för att min axel höll på att ramla av. inklämning, kronisk inflammation i supraspinatussenan. detta går inte att cykla vanligt med (såvida man inte sitter väldigt upprätt, men det kändes inte rimligt att fortsätta köpa cyklar och anpassa när det fanns en lösning som tog bort alla dessa problem).

Man får tacka @gubbcyklist för ett balanserat inlägg. Till TS ta chansen att få hjälp!

Självklart skall man "anmäla" alla skador såväl på material som på sig själv om man blivit inblandad i en olycka. I det senare fallet oerhört viktigt då kroppsskador inte alltid uppträder eller besvärar omedelbart efter olyckan.

Försäkringsbolag är bolag, deras tid kostar pengar etc. Saklighet och bra dokumentation hjälper långt. Tänk också på att din trike är en "piss i havet" för en skadereglerare, igår såg jag resultatet av en liten seriekrock mellan två personbilar, tippar det gick 30 km/h airbags utlösta, plåtskador, vindruta, och en liten snabbräkning säger att det kostar 150000-200000kr att fixa bilarna på märkesverkstan. Sannolikt blir det då pengar till ägarna och bilarna auktioneras ut till nån tjomme som lagar upp dem eller skrotar dem och säljer delarna.

Så i ditt fall kan du få en ny/få pengar eller få pengar och behålla den gamla för att laga.

Personskador däremot kan bli otroligt dyrt tex pga förlorad inkomst så där är det mer noga...

Kikon sa:
Spelar väl ingen roll vem som är vållande till en trafikolycka, trafikförsäkringen gäller ändå. Om det inte varit någon kriminell aktivitet då alltså, och det är det ju inte frågan om. Det har vi utrett.

Jag kramar inte alls om någon bilist. Det är för jävligt att olyckor händer. Så farlig är jag.

Jag kollade snabbt vem jag tjafsade med inatt, och såg i en hans presentationstråd att han är en hängiven och erfaren cyklist, tränar mycket och att han är van vid att ha ett halvt ton i benpressen. (Kudos)
Han blev påkörd, hade tur, och har knappt ont alls längre, bara 3 veckor senare.
(Inte 3 år, eller läste jag fel där med?)
Der är klart att han ska ha betalt för det.

Var TS förresten inte nöjd med svaret han fick i det första forumet?

Jo, det spelar en jävla roll. Tar det igen:

Om du är vållande och tar det på din försäkring är det en uppgörelse mellan dig och ditt försäkringsbolag. Hur bra du blir ersatt är tekniskt sett en fråga om vad som står i avtalet.

Om du däremot inte är vållande och du ska ha ersättning av motpartens fb regleras det i lagen att du ska hållas skadefri. Dvs regler i försäkringsbolagets föreskrifter om nedskrivningar pga ålder eller annat gäller inte. Du ska hållas skadefri, punkt. Sen får man ju i praktiken nedskrivningar eftersom du annars blir ersatt med mer än din skada, men försäkringsbolagets ganska hårda linje på den fronten gäller inte rent juridiskt när du är motpart.

Förstår ni skillnaden?

Om cykeln endast är 4 månader gammal och är "nästan ny" är det konstigt att du tycker det är dumt att blanda en "ny ram med gamla delar". Det är upp till bolaget att bestämma och möjligheten är väl stor att det är billigare att skrota din cykel och köpa en helt ny.

Ps. Den där inflammationen då, blir den aldrig bättre? Att gå på en bikefit kan hjälpa dina problem med att sitta dåligt. Jag menar googla "clydesdale cyclist" och märk att riktiga "bitar" som väger mycket mer än dina i moderna mått halvmoderata 110kg kan cykla.

Skönt att det gick bra med dig iaf.

Jag fick en helt ny cykel av bilistens försäkringsbolag vid en liknande händelse för två år sedan. Min butik gick igenom cykeln och intygade att det inte gick att utesluta att ramen hade fått funktions- och hållbarhetsdefekter efter kraschen. Cykeln var en vecka gammal.

Diogenes sa:
Jag fick en helt ny cykel av bilistens försäkringsbolag vid en liknande händelse för två år sedan. Min butik gick igenom cykeln och intygade att det inte gick att utesluta att ramen hade fått funktions- och hållbarhetsdefekter efter kraschen. Cykeln var en vecka gammal.

Får sluta cykla på nya cyklar

Jag har läst vidare och ska nog störa gubbcyklist med ett pm, om inte annat för att få veta att allt går rätt till. Det är alltid bra att få hjälp av de som vet mer och bättre :)

Ang personskador så är dessa dokumenterade, så det är ju i alla fall bra. De kommer begära in kopior och sedan höra av sig fick jag veta. Dock så kommer jag nog inte få något för eventuella framtida inkomstbortfall, är strax klar psykolog, och vi behöver nog bara röst och hörsel enligt försäkringen :D

Gamla och nya delar: Jag fick höra att det kan vara problem med att sätta även så lite begagnade delar på ny cykelram, därav funderingen över delarna och sånt. Märkligt nog så verkade det som att bromsskivan blivit tilltyglad också, den var sned, så det är väl troligt att hjulaxeln skadats också, så att skivan vinklats mot oket eller något sånt. Fanns endel skador som jag inte hade märkt av riktigt.

Ja, angående axeln så har den blivit mycket bättre sedan jag slutade cykla med vanlig cykel, eftersom det inte belastat axeln alls. Däremot är jag ju försiktig med den fortfarande. Nu efter smällen så fick jag ju i ont på ett annat ställe, men det är nog inte kunna svårläkt (inklämningen hade jag i över två år). Domningar i benen har tyvärr inte hjälpts trots olika sadlar och padding. Däremot så kan jag cykla kortare sträckor, en halvtimme eller så, på det mesta. Men vissa saker har bara inte fungerat, tyvärr.

Men men, vi är ju alla olika. Jag skulle definitivt ha fortsatt med vanlig cykel om jag kunnat, men tillslut så tog det stopp. Jag ser själv många fler nackdelar än fördelar med liggcykel (den enda fördelen är att jag kan cykla utan smärta) men just den fördelen som finns är väldigt viktig.

Nåja, nog om min märkliga anatomi, det viktiga är ju all hjälp jag fått i försäkringsämnet, och det är jag hemskt tacksam för! :)

Låter som att TS är duktig på att känna efter. Säg som det är istället, att du vill ha en liggcykel för att vara lite märkvärdig.

Tillbaka
Topp