Krokig bakväxel

Dewe

Medlem
Krokig bakväxel
Lunsen-turen den 16:e skördar fler offer.

Nu när jag klämmer dit ett ny växelöra upptäcker jag att bakväxeln är ordentligt krokig också. F*n va surt. Det är duktigt snett också. Jag fattar inte att jag inte såg det tidigare, men jag blundade väl med det ögat.

Nu har jag loss växeln, men jag kan inte avgöra om det är korgen eller parallellogrammet som är snett. Det är väl bara att traska iväg till butiken och se om de kan hjälpa till.

/Johan -- inte så happy, men i alla fall avreagerad.

Edit: rättstavning.

Senast redigerad av en moderator:
Krokig bakväxel
Skruva isär korgen och lägg delarna mot en plan yta så ser du om det är snett. Själva parallellogrammet är väl såpass kraftigt att är det något som går sönder i det så är det bultarna. Rycker du lite i parallellogrammet så märker du nog om någon av bultarna inte sitter i sitt säte som det ska.

Krokig bakväxel
Det är förmodligen korgen, men det är inte helt lätt att avgöra. Korgens sidor är inte helt plana, men det ser ut som konstruktionsdetaljer. Jag kan inte hitta någon systematisk skevhet genom att lägga dem mot bordet. I alla fall inte utan att ha en annan korg att jämföra med.

Krokig bakväxel
nu kan jag inte korrekt terminologi på svenska, men det är väl inte helt osannolikt att det är ytterkorgen som tagit smällen runt infästningen av cage pivot-bulten. Skruvar du av innerkorgen och lägger bakväxeln med ytterkorgens insida neråt så borde du kunna se om du har någon lite krökning runt bulten. Har du det så borde det inte vara så svårt att böja till den. Enklast är att trycka fast korgen i ett skruvstycke och sedan böja med växeln tills det hamnar rakt. Se bara till att du spänner fast det rätt så att det böjs där det ska, så inte hela korgen blir krokig.

Krokig bakväxel
oxr: jorå, korgen är krökt kring bulten. Då återstår det bara att spänna fast sig in närmsta skruvstäd och försöka rikta den. "Jag har ju inget att förlora", som de sa på Dr Spoke.

Burner: aj aj, det var illa. Jag var lite orolig för samma sak, men min ram ser rak ut. Peppar peppar.

/Johan

Krokig bakväxel
Burner: Det där har jag oxå lyckats med. Det finns en liten "quick fix" till det problemet. Om baktriangeln är skev på ett sådant vis att det ena kedjestaget ligger något högre än det andra så hamnar hjulet (hur centrerat det än är) närmare det ena bakstaget än det andra. Du kan antingen slipa ur drop out:en på det kejdestaget som ligger "lägre" eller fylla ut det andra med någor lämpligt material (en sorts distans mao) för att på så vis få hjulet centrerat mellan baktriangeln igen.

Dewe: Good luck, det är fan hopplöst svårt att böja korgen rätt igen, dessutom kan den oxå vara vriden, inte bara böjd. Kolla det med. Det brukar bli hyggligt resultat. Men förvänta dig inga mirakel.

Krokig bakväxel
Mmm, korgen är nog både vriden och böjd. Jag antar att första steget är att få varje korgsida för sig att bli tillräckligt o-krokig. Och sen är det hålla tummarna att det blir rakt när de sen sitter ihop...

Krokig bakväxel
Jag tror jag har samma problem med min bakväxel, upptcäkte det igår så jag har inte kollat så mycket...

Tyvärr kan jag inte alla korrekta cykeltermer/delar.

Vilken är korgen och vad parallellogrammet ?

Mitt problem är att "metallskenan" (den med de små trissorna för kedjan) blivit sned.
Kan man inte bara köpa en ny sådan, vad kan en sådan kosta?

Ska kolla vidare och se om den går att räta ut i skruvstädet...
Vad göra man annars?

Tillbaka
Topp