Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Lazy_eye sa:Tja,
Kronhjortarna brölar överallt i skogarna här, känns det som. Får mig att tänka på om de kan vara farliga? Typ á la spelgalen tjädertupp lr liknande. Någon som har doktorerat på ämnet?
singletrack sa:Har en kompis som körde ner för en backe med en annan kompis bredvid på landsvägscyklar när en kronhjortsflock fick panik och korsade vägen. Den sista hjorten i flocken snubblade precis före min kompis cykel och fick in hornet i ekrarna i framhjulet, varvid hjorten slungades upp på den andra kompisen och alla tre stöp ordentligt i backen...
singletrack sa:Har en kompis som körde ner för en backe med en annan kompis bredvid på landsvägscyklar när en kronhjortsflock fick panik och korsade vägen. Den sista hjorten i flocken snubblade precis före min kompis cykel och fick in hornet i ekrarna i framhjulet, varvid hjorten slungades upp på den andra kompisen och alla tre stöp ordentligt i backen...
ForesterGuy sa:singletrack sa:Har en kompis som körde ner för en backe med en annan kompis bredvid på landsvägscyklar när en kronhjortsflock fick panik och korsade vägen. Den sista hjorten i flocken snubblade precis före min kompis cykel och fick in hornet i ekrarna i framhjulet, varvid hjorten slungades upp på den andra kompisen och alla tre stöp ordentligt i backen...
...och vad sa försäkringsbolaget?
Vart faktiskt och kollade på några inhägnade kronhjortar i helgen. (Viltsafari på Åland. Följde med på sonens klassresa) Guiden hade stor respekt för den största bocken.Lazy_eye sa:Tja,
Kronhjortarna brölar överallt i skogarna här, känns det som. Får mig att tänka på om de kan vara farliga? Typ á la spelgalen tjädertupp lr liknande. Någon som har doktorerat på ämnet?
darkforce sa:älg hjort rådjur etc flyr oftast ifrån ljudet
darkforce sa:älg hjort rådjur etc flyr oftast ifrån ljudet om de inte råkas så dom har ungar då kan dom gå till attack nassegrisarna o björn däremot anfaller till största del o då e de bäst du e förbaskat snabb på trampa :P men som eiskall säger överraska större djur bör helst undvikas o bröla tillbaka kan bli spännande om dom tolkar ditt brölande som en villig hona ;)
Muntis sa:darkforce sa:älg hjort rådjur etc flyr oftast ifrån ljudet om de inte råkas så dom har ungar då kan dom gå till attack nassegrisarna o björn däremot anfaller till största del o då e de bäst du e förbaskat snabb på trampa :P men som eiskall säger överraska större djur bör helst undvikas o bröla tillbaka kan bli spännande om dom tolkar ditt brölande som en villig hona ;)
Att björnar till största del går till attack är fel.
marr sa:Ok, nu räcker det!
Det heter varken bock eller tjur..
Kronhjort är handjuret.
Kronhind är damen.
Samma tillämpas även på dovhjort/dovhind. För amerikanska hjortar vet jag dock inte vad som gäller.
Rådjur har bock och get/rå.
Luthman Photography sa:marr sa:Ok, nu räcker det!
Kronhjort är handjuret.
Kronhind är damen.
Samma tillämpas även på dovhjort/dovhind. För amerikanska hjortar vet jag dock inte vad som gäller.
Förvirringen kommer måhända av att didär amerikanerna kallar hjortarna "buck".
Tackar för lektionen. Jag trodde att terminologin var som för rådjur. Skyller på att vi inte har kronhjort här i krokarna.marr sa:Ok, nu räcker det!
Kronhjort är handjuret.
Kronhind är damen.
Skogsgubben sa:Tackar för lektionen. Jag trodde att terminologin var som för rådjur. Skyller på att vi inte har kronhjort här i krokarna.marr sa:Ok, nu räcker det!
Kronhjort är handjuret.
Kronhind är damen.
Muntis sa:darkforce sa:älg hjort rådjur etc flyr oftast ifrån ljudet om de inte råkas så dom har ungar då kan dom gå till attack nassegrisarna o björn däremot anfaller till största del o då e de bäst du e förbaskat snabb på trampa :P men som eiskall säger överraska större djur bör helst undvikas o bröla tillbaka kan bli spännande om dom tolkar ditt brölande som en villig hona ;)
fhloston sa:Muntis sa:darkforce sa:älg hjort rådjur etc flyr oftast ifrån ljudet om de inte råkas så dom har ungar då kan dom gå till attack nassegrisarna o björn däremot anfaller till största del o då e de bäst du e förbaskat snabb på trampa :P men som eiskall säger överraska större djur bör helst undvikas o bröla tillbaka kan bli spännande om dom tolkar ditt brölande som en villig hona ;)
Gäller inte det även vildsvin? Min sambos kollega, som jagar vildsvin, sa att det kan upplevas som att de kan gå till attack. Men de har bara bestämt sig för att springa åt ett visst håll. Står man då still, och inte direkt i vägen, så bryr de sig inte. Djur med ungar kan dock vara en annan sak.
Någon här med kunskap om vildsvin?
marr sa:Ok, nu räcker det!
Kronhjort är handjuret.
Kronhind är damen.
Luthman Photography sa:marr sa:Ok, nu räcker det!
Kronhjort är handjuret.
Kronhind är damen.
Förvirringen kommer måhända av att didär amerikanerna kallar hjortarna "buck".
evirob sa:Här uppe har vi mest vildsvin, är alltid lite nervös när jag cyklar grusvägar och dylikt. Jag har dock aldrig stött på något annat än rådjur, harar och en nyfiken räv så det känns ju bra än så länge!
erik h sa:Utvecklingen av hjortdjursdiskussioner har tidigare varit produktiv på Happymtb: http://happyride.se/forum/read.php/1/1217764/page=1
Jeppe_E sa:Jag var ute på en kvällstur för några dagar sedan, det började skymma och kom precis ut ur skogen, när jag fick syn på 4-5 dovhjortar på vägen. Först trodde jag att det var hundar...för en var betydligt ljusare än de övriga. Visade sig att det var en albino. Tyvärr försvann de innan jag hann få upp telefonen.
Långsam sa:Finns det så mycket kronhjort? Känner bara till dom ute vid Vombsjön.
marr sa:Jeppe_E sa:Jag var ute på en kvällstur för några dagar sedan, det började skymma och kom precis ut ur skogen, när jag fick syn på 4-5 dovhjortar på vägen. Först trodde jag att det var hundar...för en var betydligt ljusare än de övriga. Visade sig att det var en albino. Tyvärr försvann de innan jag hann få upp telefonen.
Behöver inte varit en albino, det är vääääldigt ovanligt. Däremot finns det många vita dovhjortar i Skåne. Men det beror lite på var du såg den med.
Jeppe_E sa:marr sa:Jeppe_E sa:Jag var ute på en kvällstur för några dagar sedan, det började skymma och kom precis ut ur skogen, när jag fick syn på 4-5 dovhjortar på vägen. Först trodde jag att det var hundar...för en var betydligt ljusare än de övriga. Visade sig att det var en albino. Tyvärr försvann de innan jag hann få upp telefonen.
Behöver inte varit en albino, det är vääääldigt ovanligt. Däremot finns det många vita dovhjortar i Skåne. Men det beror lite på var du såg den med.
Okej, det var vid rössjön. Det var en unge och som jag förstått det så är det nog som du säger, förmodligen så att det är en vit/creme.