Kronhjortar - farliga?

Lazy_eye

Aktiv medlem
Kronhjortar - farliga?
Tja,

Kronhjortarna brölar överallt i skogarna här, känns det som. Får mig att tänka på om de kan vara farliga? Typ á la spelgalen tjädertupp lr liknande. Någon som har doktorerat på ämnet?

Kronhjortar - farliga?
Lazy_eye sa:
Tja,

Kronhjortarna brölar överallt i skogarna här, känns det som. Får mig att tänka på om de kan vara farliga? Typ á la spelgalen tjädertupp lr liknande. Någon som har doktorerat på ämnet?

Tror du skrämmer bort dem innan de blir farliga.
Men de är sjukt coool.

Kronhjortar - farliga?
Har en kompis som körde ner för en backe med en annan kompis bredvid på landsvägscyklar när en kronhjortsflock fick panik och korsade vägen. Den sista hjorten i flocken snubblade precis före min kompis cykel och fick in hornet i ekrarna i framhjulet, varvid hjorten slungades upp på den andra kompisen och alla tre stöp ordentligt i backen...

Kronhjortar - farliga?
singletrack sa:
Har en kompis som körde ner för en backe med en annan kompis bredvid på landsvägscyklar när en kronhjortsflock fick panik och korsade vägen. Den sista hjorten i flocken snubblade precis före min kompis cykel och fick in hornet i ekrarna i framhjulet, varvid hjorten slungades upp på den andra kompisen och alla tre stöp ordentligt i backen...

...och vad sa försäkringsbolaget?

Kronhjortar - farliga?
singletrack sa:

En kronhjort med horn är inget du slungar runt kan jag säga...

Kronhjortar - farliga?
Försäkringsbolaget drog dom aldrig in, förövrigt hände det i Richmond park utanför London.

Kan tillägga att hjortarna ganska precis kommit i brunst så här års och det kan vara näst intill obehagligt på en del ställen i skogen när man kommer för nära brunstiga, stridande hjorthannar...

Kronhjortar - farliga?
2 av alla hjortarna jag håller koll på Skåne området.

mnn_4138.jpg

MNN_4192.jpg

Kronhjortar - farliga?
ForesterGuy sa:
singletrack sa:

...och vad sa försäkringsbolaget?

Dom frågade om hunden ätit upp ens läxor också :D

Kronhjortar - farliga?
Lazy_eye sa:
Tja,

Vart faktiskt och kollade på några inhägnade kronhjortar i helgen. (Viltsafari på Åland. Följde med på sonens klassresa) Guiden hade stor respekt för den största bocken.
Jag tror inte att risken för att bli attackerad är jättestor. Men om du har otur och kommer för nära kommer bocken antagligen att försöka jaga bort dig. Eventuellt med våld. Då blir det nog inte så roligt. Hanarna kan väga uppåt 300 kg fick jag lära mig, och hornen är imponerande.

Kronhjortar - farliga?
En bra utgångspunkt är väl att försöka att inte överraska större vilt.

Har ett ställe där det finns mycket älg, och där åker jag och småtjoar lite för mig själv. (Och håller tummarna att det bara är älgar som hör mitt tjoande)

Kronhjortar - farliga?
älg hjort rådjur etc flyr oftast ifrån ljudet om de inte råkas så dom har ungar då kan dom gå till attack nassegrisarna o björn däremot anfaller till största del o då e de bäst du e förbaskat snabb på trampa :P men som eiskall säger överraska större djur bör helst undvikas o bröla tillbaka kan bli spännande om dom tolkar ditt brölande som en villig hona ;)

Kronhjortar - farliga?
Om någon i skåneland är intresserad av att kika och lyssna på dem stora kronhjortarna är det bara att höra av sig :)
Ings hägn, utan vilda djur i den riktiga naturen.

Kronhjortar - farliga?
darkforce sa:
älg hjort rådjur etc flyr oftast ifrån ljudet

Jag vet inte vad det är för fel på våra älgar i skogen där jag cyklar. Men det händer titt som tätt att det ligger en älg rakt över spåret där jag ska cykla 05:00 på morgonen, och inte flyttar dom på sig heller. Sist var jag så nära att dundra in i den slöa älgen att jag var bara 3 meter från den. Klev av cykeln och gick bakom ett träd vid sidan av. Kom inte förbi för det var kärr på båda sidor om stigen. Var tvungen att kasta några grenar på ryggen på den för att den skulle masa sig i väg från spåret. Har även kört in i en klunga med 8 älgar, och dom bara står kvar och glor. Och är inte alls rädda. Så att dom flyr känner inte jag igen iaf.
(Har nog t.o.m en dålig video på när jag kör in i klungan).

Kronhjortar - farliga?
darkforce sa:
älg hjort rådjur etc flyr oftast ifrån ljudet om de inte råkas så dom har ungar då kan dom gå till attack nassegrisarna o björn däremot anfaller till största del o då e de bäst du e förbaskat snabb på trampa :P men som eiskall säger överraska större djur bör helst undvikas o bröla tillbaka kan bli spännande om dom tolkar ditt brölande som en villig hona ;)

Att björnar till största del går till attack är fel.

Kronhjortar - farliga?
Muntis sa:
darkforce sa:

Men det vore onekligen obehagligt om det vsr sant. Men ja, de flyr de också. Alla djur i den svenska skogen flyr vid människomöten. Förutom vid väldigt speciella tillfällen.

Edit: Lämlar tenderar att vara ena kaxiga jävlar. Men det är knappast ett problem. Om man inte är vansinnigt rädd för gnagare.

Senast ändrad:
Kronhjortar - farliga?
Fjällan och dottern var på semester i Richmond park när dom hörde några brunstiga hjortar. Dottern, precis fyllda 4 år vid tillfället tyckte det var extremt roligt och härma hjortbockarnas läte. Plötsligt var dom omringade av 6 brunstiga hannar.
Då var dotter o fjälla inte särskilt kaxiga längre...

Kronhjortar - farliga?
Ok, nu räcker det!

Det heter varken bock eller tjur..

Kronhjort är handjuret.
Kronhind är damen.
Samma tillämpas även på dovhjort/dovhind. För amerikanska hjortar vet jag dock inte vad som gäller.

Rådjur har bock och get/rå.

Kronhjortar - farliga?
marr sa:
Ok, nu räcker det!

Kronhjort är handjuret.
Kronhind är damen.
Samma tillämpas även på dovhjort/dovhind. För amerikanska hjortar vet jag dock inte vad som gäller.

Förvirringen kommer måhända av att didär amerikanerna kallar hjortarna "buck".

Kronhjortar - farliga?
Luthman Photography sa:
marr sa:
Ok, nu räcker det!

Kronhjort är handjuret.
Kronhind är damen.

Mycket möjligt. Tror faktiskt hjort/hind mest är tillämpningsbart på våra svenska hjortar med så. Men jisses vad många gånger jag får höra om kronhjorts tjurar. De gör ont i mig. :p

Kronhjortar - farliga?
marr sa:
Ok, nu räcker det!

Kronhjort är handjuret.
Kronhind är damen.

Tackar för lektionen. Jag trodde att terminologin var som för rådjur. Skyller på att vi inte har kronhjort här i krokarna.

Kronhjortar - farliga?
Skogsgubben sa:
marr sa:
Ok, nu räcker det!

Kronhjort är handjuret.
Kronhind är damen.

Tackar för lektionen. Jag trodde att terminologin var som för rådjur. Skyller på att vi inte har kronhjort här i krokarna.

Det är verkligen en lyx att ha en så stor population som det finns i skåne nu.

Jag hålller lite koll på 4-5 lokaler typ. Skulle kunna räkna in över 200 hjortar en bra dag totalt.
Har haft 20-25 såkallade platshjortar som brölat iår. Dvs stora hjortar med en egen flock hindar. Dock inte sett alla, de är så jävlens skygga :)

Kronhjortar - farliga?
Muntis sa:
darkforce sa:

Gäller inte det även vildsvin? Min sambos kollega, som jagar vildsvin, sa att det kan upplevas som att de kan gå till attack. Men de har bara bestämt sig för att springa åt ett visst håll. Står man då still, och inte direkt i vägen, så bryr de sig inte. Djur med ungar kan dock vara en annan sak.

Någon här med kunskap om vildsvin?

Kronhjortar - farliga?
fhloston sa:
Muntis sa:
darkforce sa:

Gäller inte det även vildsvin? Min sambos kollega, som jagar vildsvin, sa att det kan upplevas som att de kan gå till attack. Men de har bara bestämt sig för att springa åt ett visst håll. Står man då still, och inte direkt i vägen, så bryr de sig inte. Djur med ungar kan dock vara en annan sak.

Någon här med kunskap om vildsvin?

Det beror nog lite på i vilken situation. Som med allt annat vilt tenderar de att ske flest olyckor när man jagar. Vad gäller vildsvin är det oftast hundarna som får ta skiten. Men ja, de är rätt bestämda av sig.

Kronhjortar - farliga?
Här uppe har vi mest vildsvin, är alltid lite nervös när jag cyklar grusvägar och dylikt. Jag har dock aldrig stött på något annat än rådjur, harar och en nyfiken räv så det känns ju bra än så länge!

Kronhjortar - farliga?
marr sa:
Ok, nu räcker det!

Kronhjort är handjuret.
Kronhind är damen.

Och vad heter dom könsmogna honorna som ännu inte fått sina första ungar?

Kronhjortar - farliga?
Vildsvin o björn tenderar statistiskt att vara oändligt mycket farligare för människor med bössa.... Och jagande hundar.

Har stött på gris ett flertal gånger i Roslagen o upplandsskogarna, oftast när jag varit ute med hund. Nervigast var när hunden var lös och jag bara precis hann grabba tag i honom innan han for efter grisen.
Senast var på väg till Dillingbystigarna, 2 av oss såg den rusa över vägen framför oss, ÖrjanX tittade på sina håriga ben och missade allt det roliga.

Kronhjortar - farliga?
Det stämmer inte att vildsvin anfaller heller. Har de kultingar så är dom väldigt agressiva, men annars är dom skygga när man kommer för nära. På lite håll kan dom stanna och spana in dig, men kommer du lite närmare och dom inte har kultingar så flyr dom oftast.
Har dock en vän som blev jagad av en gris som hade kultingar, själv har jag sett en del gris men aldrig blivit jagad. Men grisen har jag väldigt stor respekt för.

Kronhjortar - farliga?
Luthman Photography sa:
marr sa:
Ok, nu räcker det!

Kronhjort är handjuret.
Kronhind är damen.

Och kött på kronhind kallas för hindenburgare.

Förlåt.

Kronhjortar - farliga?
evirob sa:
Här uppe har vi mest vildsvin, är alltid lite nervös när jag cyklar grusvägar och dylikt. Jag har dock aldrig stött på något annat än rådjur, harar och en nyfiken räv så det känns ju bra än så länge!

Men vildsvin är ju nattaktiva. Ganska liten risk att stöta på dem normal vakentid för människor. En kompis som jagar har en glugg på logen med kamera med larm, senaste svinet sköts 03:04. Så risken att stöta på dem är otroligt liten.
Och Hjortfilé är riktigt gott. Finns även två vita vackra häromkring. Vackra djur som lantbrukarna vill bli av med också. Men risken att attackeras är väldigt liten, de drar innan.
Stör du en björn med ungar är det en annan fråga, idioter som släpper hundar lösa i björnmarker så kanske du inte har en levande hund kvar. Eller allra helst i vargrevir, där är risken för lösspringande jycke än större. Lösspringande jyckar är också farliga för cyklande då deras jaktinstinkt triggas av trampande fötter. Alla jyckar är inte väluppfostrade och de har nära till sitt naturliga beteende. Så betydligt större risk att attackeras av hundar än av hjortar!

Kronhjortar - farliga?
Jag har mött vildsvin på cykel/löpning många gånger. En gång som ungdomstränare på mtb när jag och 5 till cyklade upp på en smal stig på Linderödsåsen. Helt plötsligt 4-5 meter framför mig i tät vegetation står det 4 stora vildsvin framför mig, jag stannar så att kompisarna också ska kunna se dem.
Vi står och tittar på varandra i ett 10- tal sekunder sen börjar jag klappa i händerna för att skrämma bort dom. Grisarna springer och vi ser att det är 12 till 14 kultingar också.

En gång när jag var ute och sprang i skogen kom jag fram till en åtel på en liten höjd, där står det 4 små griskultingar 1 meter framför mig. Jag blir livrädd och undrar vad jag har bakom ryggen. Är det en ilsken sugga som går till anfall? Som tur var det ingenting där så jag kunde springa där ifrån med hjärtat i halsgropen...

Kronhjortar - farliga?
Jag var ute på en kvällstur för några dagar sedan, det började skymma och kom precis ut ur skogen, när jag fick syn på 4-5 dovhjortar på vägen. Först trodde jag att det var hundar...för en var betydligt ljusare än de övriga. Visade sig att det var en albino. Tyvärr försvann de innan jag hann få upp telefonen.

Kronhjortar - farliga?
Kanske finns statistik över hur många allvarliga skador eller dödsfall bland människorsom orsakats av vilda däggdjur i sverige (trafikolyckor m motorfordon borträknat) som kan förenkla diskussionen. (Det är ju inte helt ovanligt med hitte-på-teorier om farliga situationer som i praktiken visar sej vara ganska osannolika.)

Kronhjortar - farliga?
Bortsett från björn i vissa situationer är djuren i Sverige skygga och sticker iväg när man dyker upp, eller så har de redan hunnit sticka när man kommer.

Kronhjortar - farliga?
Fina bilder på den mäktiga kronhjorten!

Annars så är det, tydligen, närmast en livsgärning att utbilda människor att vildsvin inte är farliga. Visst har de vassa betar som lätt sprättar upp en kropp från topp till tå men att det ska hända, ja det är närmast osannolikt. Div. jaktsituationer som eftersök av skadade djur och stå i vägen för flyende djur - ett vildsvin som springer på dig kan i sin flyktiver lyfta upp huvudet och sprätta upp artärerna på insidan av låret, vilket har hänt i Tyskland i modern tid under jakt. Promenad i skogen med hund kan innebära en risk om hunden får loss svinen som trycker under en tät gran så dom flyr mot dig. Rädda, överaskade, skadade, sjuka och beskyddande djur kan vara farliga men tro inte på historierna från grannen som har jagats 5 km av vrålande svin. Ja det är min uppfattningen efter 40 år av skogs- och jaktvana. Som orienterare och löpare har jag många gånger stött på div djur, läskigast är tjäder och getingar! Älgko med kalv där kon lägger öronen bakåt är också spännande. Se dessutom till att ha knäckebröd i skorna/byxorna för grävlingen biter tills det krasar. Sen beror det också på hur nojjig man är själv vilket i rapporteringarna inte alltid framkommer - Älgen attackerade! (mumsade sälg i mosskanten nära stigen). Svinen skulle äta upp mina barn! (skolklass som låg i vindskydd och på natten kom svinen fram för det luktade mat).

Kronhjortar - farliga?
Jeppe_E sa:
Jag var ute på en kvällstur för några dagar sedan, det började skymma och kom precis ut ur skogen, när jag fick syn på 4-5 dovhjortar på vägen. Först trodde jag att det var hundar...för en var betydligt ljusare än de övriga. Visade sig att det var en albino. Tyvärr försvann de innan jag hann få upp telefonen.

Behöver inte varit en albino, det är vääääldigt ovanligt. Däremot finns det många vita dovhjortar i Skåne. Men det beror lite på var du såg den med.

Kronhjortar - farliga?
Långsam sa:
Finns det så mycket kronhjort? Känner bara till dom ute vid Vombsjön.

Det är ett bra ställe ja, den flocken är rejält stor när den är samlad. Sen finns det ett antal ställe till med ungefär lika många och några med något färre.

Kronhjortar - farliga?
marr sa:
Jeppe_E sa:

Behöver inte varit en albino, det är vääääldigt ovanligt. Däremot finns det många vita dovhjortar i Skåne. Men det beror lite på var du såg den med.

Okej, det var vid rössjön. Det var en unge och som jag förstått det så är det nog som du säger, förmodligen så att det är en vit/creme.

Kronhjortar - farliga?
Jeppe_E sa:
marr sa:
Jeppe_E sa:

Okej, det var vid rössjön. Det var en unge och som jag förstått det så är det nog som du säger, förmodligen så att det är en vit/creme.

Däruppe har jag inte så bra koll. Sett enstaka vita på söderåsen. Men de är ju klart vanligast i mellan/syd Skåne typ.
Kanske var en albino ändå :)

Kronhjortar - farliga?
Jag vill nog vända lite på det och påstå att alla djur är farliga för oss cyklister.
Ett upphoppande djur ur diket/skogskanten som knuffar/skrämmer ut oss i trafiken är inget bra. Tom en liten katt i framhjulet efter en skymd kurva kan ställa till det! Har hittills inte hänt, men nära många gånger.

Tillbaka
Topp