kronisk punka

fredrik_n

Ny medlem
kronisk punka
Jag har drabbats av en evig punktering på framslangen, och jag vet inte vad jag gör för fel. Jag cyklar på en scott scale 50 med mountain king 2.2 däck.

I början trodde jag att det var otur, men jag har fått punka efter ett par dagar även då jag bara cyklat grusvägar på sin höjd.

Hålet på alla sex slangar sitter vid ventilen, vilket gjorde mig misstänksam om att jag kanske dragit åt den nya slangen för hårt när jag bytt. Senast provade jag att låta den vara hyfsat löst åtdragen, men efter ett par turer (visserligen på skogsstigar med stenar här och var, inget farligt) fick jag samma hål som innan.

Nån som har haft samma problem eller vet vad det beror på?

/Fredrik

kronisk punka
Hade problem med det för ett tag sedan också. Körde dock med billiga slangar från cykel spec. 5st för 100kr. Bytt fälgbandet mot eltejp, och sedan till riktiga slangar vet inte vad det var som fixade i slutändan.

kronisk punka
Om hålet i fälgen är för bilventil och du har smala räserventiler kan ventilen tryckas ut genom hålet så mycket att slangen spricker. Har hänt mig ett par ggr på pendlarhojen som är HÅRT pumpad. Antingen skaffar du en ventilräddare- en plastplupp som gör hålet mindre- eller så skaffar du en kraftigare slang.

/T

kronisk punka
okej, jag har kört för det mesta med bbb eller kontinental för 80 spänn. när det gäller fäljtejp kanske jag skulle ta och tejpa dit en bit eltejp precis över hålet? jag tycker inte kanterna verkar överdrivet vassa men nånting måste det ju vara.

red:
tror inte det skulle vara bilventil. jag har alltid kört med racer och det har funkat bra i ett år.

Senast redigerad av en moderator:
kronisk punka
Jag kör numera med 2varv eltejp istället för fälgband på mina hemmabyggda hjul. Har inte haft problem med fälgband som kryper i alla fall.

kronisk punka
Ok, nog för att folk tittade lite snett på mig när jag svor till, bad att få låna lite tejp och sedan gick loss på min dh-hoj med massa eltejp...

Men häftmassa är att ta fulmekandet till helt nya nivåer.

kronisk punka
Gör som man skall göra vid punka. Lossa slangen, pumpa upp den så att du kan se var det är hål någonstans. Titta på motsvarande ställe i däcket / fälgen och se om något sitter kvar. Jag hittade en oerhört liten glasbit på det sättet.

kronisk punka
velman skrev:
-------------------------------------------------------
> Gör som man skall göra vid punka. Lossa slangen,
> pumpa upp den så att du kan se var det är hål
> någonstans. Titta på motsvarande ställe i
> däcket / fälgen och se om något sitter kvar.
> Jag hittade en oerhört liten glasbit på det
> sättet.

+1, hittade en mikroskopisk stenflisa på samma sätt, tror jag lagade 6 punkor på den..

kronisk punka
Lutar ventilen efter någon tids cykling (och framförallt bromsning)? Ta en penna och gör ett märke på däck och fälg så ser du om däcket rör sig i förhållande till fälgen. Det är klassiskt om däcket inte sitter still att slangen går sönder vid ventilen.

kronisk punka
Man kan testa sätta den lilla ringen på ventilen innanför fälgen så skyddar man mot skav, sen gärna en utanpå också så blri det lättare att pumpa ;)

Eller vilken är insida och utsida på en fälg egentligen? Men som sagt, båda.

kronisk punka
lleberg skrev:
/.../
> Eller vilken är insida och utsida på en fälg
> egentligen?
/.../

Jaha, nu kommer jag inte kunna somna inatt.

kronisk punka
Har sett samma problem flera gånger på olika cyklar. Min erfarenhet är att däcken är för torra eller har för dålig kanttråd. Eventuellt att det är använt såpa eller liknande halt medel för att får däcket på fälgen.

Däcket snurrar då runt på fälgen när man bromsar, och drar med sig slangen, och ventilen går då till slut sönder vid ventilen.

Utesluter inte någon av de andra förklaringarna, men kan vara en.

Bruse hade detta problem och åt upp flera slangar på en hellastur. Och jag hade det på en trek med UST fälgar för att jag använda såpa en gång när jag monterade däcken.

Lösningen för mig var att tvätta fälgarna NOGA och slutligen med T sprit. Bruse bytte däck.

//K

kronisk punka
lleberg skrev:
> Man kan testa sätta den lilla ringen på ventilen
> innanför fälgen så skyddar man mot skav

Hmm.. På insidan av fälgen, jag har två väggar på min fälg. Första väggen är där fälgbandet sitter, andra väggen är på insidan. Det är omöjligt att få in ringen på insidan av fälgen, menar du att man kan ha ringen mot fälgbandet?

kronisk punka
Ett bra sätt att få reda på om det är däcket som glider kan vara att bara ta ur luften ur slangen och se om det går att dra däcket runt på fälgen. Går det så har du iallafall hittat problemet.

//K

kronisk punka
Är det på ovansidan av ventilen skulle jag leta efter en plastplopp att sätta i ventilhålet, alternativt tape. Är det på undersidan av slangen där ventilen sitter skulle jag leta efter något vasst i däcket. Är det trasigt precis runt ventilen så att det ser ut som om någon dragit i ventilen så skulle jag också pröva med talk. Men 6 punkor med körning på grusväg borde inte bero på att slangen halkar med.

kronisk punka
tack för alla råd!

jag känner lite grann igen det där med en glidande slang/lutande ventil. kommer ihåg att de tidiga (hållbara) slangarna var lite pulvriga som av talk. kanske ska prova det, men först markerar jag och ser om däcket verkligen rör sig.

/Fredrik

Tillbaka
Topp