KS Lev = Skit?

Makten

Aktiv medlem
KS Lev = Skit?
Efter mycket forskande i ämnet om sänkbara sadelstolpar köpte jag för några veckor sedan två stycken Kind Shock Lev till mina respektive cyklar (olika stolpdiameter). Fröjden var stor och de kändes precis så bra som alla sagt. Ett tag.

Men, efter ett tag hände det att den ena fastnade efter att cykeln stått någon dag. Jag juckade reglaget lite och det släppet, och jag glömde hela saken. Detta hände ett par-tre gånger.
Idag när jag skulle ta en kvällstur hände det igen. Sadelstolpen satt som berget och reglaget var helt stumt. Man kunde se att det mest var vajerhöljet som rätades ut istället för att vajern spände hävarmen inne i stolpen. Efter en halvtimme släppte det (var det nu var) av sig självt och den blev som vanligt.

Väl hemma igen kunde jag inte låta bli att kolla den andra cykeln. SAMMA SKIT DÄR! Helt stum och reglaget likaså. Den här gången gick det inte lika bra. Någon minuts juckande med reglaget resulterade i att glasfibersnöret inne i stolpen som är kopplat till vajerfästet gick av:-((

DSC00589.jpg

Alltså, hur fan kan den här skiten ha fått toppbetyg? Är det meningen att man måste motionera den varje dag, eller har jag lyckats med konststycket att få två dåliga exemplar av helt olika modeller (27,2 mm och 31,6 mm)?

Hoppas reklamationen till Hibike.de går smidigt, då jag vid det här laget har slängt alla kartonger, manualer och annat.

Tillägg: Uppdatering och MER SKIT 2013-12-02: http://happymtb.org/forum/read.php/1/2249957/2302412#msg-2302412

Senast ändrad:
KS Lev = Skit?
Min har funkat felfritt i över ett år nu, har inte rört den alls mer än att jag smörjde vajern en gång i vintras när den frös till av kondens inuti. Men du verkar ju kunna soppa till det mesta vilket inkl. hur man går tillväga för att ta forumsjälvmord så jag är inte ett dugg förvånad..

KS Lev = Skit?
Rattnalle skrev:
-------------------------------------------------------
> Den enda som verkar bombsäker är ju Gravity
> Dropper. Man blir ju lite sugen nu när Reverben
> är hos Canyon på obestämd tid.

Tyvärr är den ju inte steglös, vilket är något jag uppskattar som fan. Hade tidigare en GD-kopia i form av ICE V8 som var okej (och mycket prisvärd!), men lägena var uselt fördelade.

Jag har hört om andra som fått "stiction", men då har det beskrivits som att det bara är att sätta sig lite lätt på sadeln så släpper det. Så icke i mitt fall. Båda stolpar satt som berget och det hände absolut ingenting när jag hängde mig över sadeln med överkroppen och med milt våld gungade mot den.

Jag tror inte det är själva stolpen som är boven, utan mekanismen inuti. Och hur den ser ut vete fanken. Glasfibersnöret hade säkert hållit om det inte hade behövt spännas så hårt.

Har just mailat Hibike så får vi se hur det går.

KS Lev = Skit?
Som vanligt: Skit händer, reklamationer är reklamationer. Är det värt att kasta skit kring sig innan man vet om detta är ett produktionsfel och godkänd reklamation eller inte?
Om inte: Stolpen suger.
Om reklamation: Skit händer, se ovan.

KS Lev = Skit?
rayy skrev:
> Som vanligt: Skit händer, reklamationer är
> reklamationer. Är det värt att kasta skit kring
> sig innan man vet om detta är ett produktionsfel
> och godkänd reklamation eller inte?
> Om inte: Stolpen suger.
> Om reklamation: Skit händer, se ovan.

Jag tror på "skit händer"-varianten. Måhända trådtiteln därmed är lite för stark, men samtidigt tycker jag att det är bra att uppmärksamma när hajpade produkter faktiskt inte håller måttet.

Jag är GRYMT nöjd med funktionen hos dessa stolpar, när de har funkat, vilket de gjort 99% av tiden. Mycket fin känsla både i reglage och hur stolpen rör sig, samt hur den låser bergfast och har mycket litet vridningsglapp och hög styvhet. Jag har därtill tidigare hyllat den (yttre) mekaniska byggkvaliteten som jag fortfarande är imponerad av, trots det förhållandevis höga priset.

Men visst, du har rätt. Ska ändra rubriken med ett frågetecken:-)

Senast ändrad:
KS Lev = Skit?
Jag kör med ks lev och den har fungerat lysande bra.
Om man måste ta i så mycket att prylarna går sönder så kanske man borde ha felsökt innan det händer.
Bara en tanke;)

KS Lev = Skit?
Anders Lantz skrev:
> Jag kör med ks lev och den har fungerat lysande
> bra.
> Om man måste ta i så mycket att prylarna går
> sönder så kanske man borde ha felsökt innan det
> händer.
> Bara en tanke;)

Hur mycket man behöver ta i innan det går sönder vet man ju inte förrän efteråt. Hur som helst tog jag inte i mer än man kan göra med tummen, och det borde den tåla.

Hibike skickade en fraktsedel att skriva ut med allt betalt, och säger att stolparna ska på service. Jag väntar dock med att skicka den ena som inte totalpajjat än. De är dessutom köpta vid olika tillfällen.

KS Lev = Skit?
örgelgörgel skrev:
> Min har funkat felfritt i över ett år nu, har
> inte rört den alls

Varför ha en sänkstolpe utan att använda funktionen?

KS Lev = Skit?
mamme1 skrev:
> örgelgörgel skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Min har funkat felfritt i över ett år nu, har
> > inte rört den alls
>
> Varför ha en sänkstolpe utan att använda
> funktionen?

;)

KS Lev = Skit?
Har haft exakt samma problem på min med att den fastnar. Här är svaret jag har fått från KS om möjlig lösning: Loosen the bottom mast cap 1/4 turn and actuate the seatpost all the way down and them hand tighten the bottom mast cap. This can realign the internal link cable so it's properly seeded into its raceway. If this doesn't work, please follow the instructions below to send it in for warranty repair.

Har sedan dess inte haft problem med tvärlåsning, däremot har jag problem med stiction, så till den grad att den inte går hela vägen upp, stannar med ca två cm kvar. Det blir värre om det är kallt ute, då menar jag inte minusgrader, men som det är nu, runt 10°C.

Har fått OK att skicka in min, men har inte fått tummen ur än.

KS Lev = Skit?
Mycketvillhamer skrev:
> Har haft exakt samma problem på min med att den
> fastnar. Här är svaret jag har fått från KS om
> möjlig lösning: Loosen the bottom mast cap 1/4
> turn and actuate the seatpost all the way down and
> them hand tighten the bottom mast cap. This can
> realign the internal link cable so it's properly
> seeded into its raceway. If this doesn't work,
> please follow the instructions below to send it in
> for warranty repair.
>
> Har sedan dess inte haft problem med
> tvärlåsning, däremot har jag problem med
> stiction, så till den grad att den inte går hela
> vägen upp, stannar med ca två cm kvar. Det blir
> värre om det är kallt ute, då menar jag inte
> minusgrader, men som det är nu, runt 10°C.
>
> Har fått OK att skicka in min, men har inte fått
> tummen ur än.

Grymt! Det ska genast testas på den grövre stolpen som fortfarande inte har trillat i bitar. Idag när jag skulle hem från jobbet så satt den som berget igen:-( Tryckte försiktigt och långsamt in reglaget i botten, och där fastnade det (med slapp vajer alltså) utan att stolpen gick att rubba. Sen en bit in i cykelturen hade den åkt ut igen och stolpen funkade, så det verkar troligt att nåt med det där glasfibersnöret inuti inte lirar som det ska.

Ibland blir det så att en dyr och fin produkt i början monteras väldigt precist, men allt eftersom tiden går blir montörerna slappare eftersom de "vet vad de gör", och vips så sjunker kvaliteten som en sten bara på grund av klåpig montering.

KS Lev = Skit?
Har kört med min KS Lev sen april och inte haft några problem. Däremot så smörjer jag in den lika ofta som dämparna (typ en gång i veckan) och förvarar endast cykeln inomhus.

KS Lev = Skit?
Ett penseldrag med dämpar-olja och på med ett Lizardskin som skyddar mot lera och stensprut. Min KS-LEV har funkat perfekt sen i våras.

KS Lev = Skit?
Miro82 skrev:
> Har kört med min KS Lev sen april och inte haft
> några problem. Däremot så smörjer jag in den
> lika ofta som dämparna (typ en gång i veckan)
> och förvarar endast cykeln inomhus.

Samma här, men detta fel sitter uppenbarligen på insidan och har inte med själva kolvens friktion mot ytterröret att göra. Det måste vara mekanismen som "låser upp" som kärvar då även reglaget blir stumt. När det väl släppt går det lika smutt som när den var ny. Mycket egendomligt.

KS Lev = Skit?
Mycketvillhamer skrev:
> Loosen the bottom mast cap 1/4
> turn...

Hur faen bar du dig åt för att göra det? Om det är en 3,5 cm långa hylsan som utgör nedre änden av stolpen så är den omöjlig att rubba på min stolpe. Man kan ju inte gärna använda en tång heller, för då sabbar man ytan.

KS Lev = Skit?
Sadelröre + klamma är annars den perfekta tången om man vill hålla i något med samma diameter som sadelstolpen.

Men den grunka som Mycketvillhamer länkar till är oumbärlig när man skall ta isär stolpen i molekyler.

För övrigt så är tråden av kevlar och inte glasfiber. Det funkar bra att ersätta den med vilken kevlar eller dynema-tråd som helst. Lite pilligt att byta, men inte svårt.

KS Lev = Skit?
"stiction" åtgärdas enklast genom att man skruvar upp delen med KS lev texten som visas på bilden
i inlägg 1 och penslar på lite "slick honey" eller dyl där. Det gör susen. Ett annat alternativ
är att skaffa "BRUNOX® DEO FOR CYCLE FORKS" -> http://www.brunox.com/website/productpages/Deo-en.html

Det är inte så svårt att plocka isär en KS lev för service om man börjar få "stiction" eller
om man gjort sönder "snöret".

KS Lev = Skit?
Hanson skrev:
> "stiction" åtgärdas enklast genom att man
> skruvar upp delen med KS lev texten som visas på
> bilden
> i inlägg 1 och penslar på lite "slick honey"
> eller dyl där. Det gör susen. Ett annat
> alternativ
> är att skaffa "BRUNOX® DEO FOR CYCLE FORKS" ->
> http://www.brunox.com/website/productpages/Deo-en.
> html
>
> Det är inte så svårt att plocka isär en KS lev
> för service om man börjar få "stiction" eller
> om man gjort sönder "snöret".
>

Har skruvat upp den och haft dit en massa silikonfett på min, kan tala om att det hjälpte föga.

KS Lev = Skit?
Mycketvillhamer skrev:
> Hanson skrev:
> > "stiction" åtgärdas enklast genom att man ...
>
> Har skruvat upp den och haft dit en massa
> silikonfett på min, kan tala om att det hjälpte
> föga.

Har du tagit av bottenlocket och smort den inre stången också?

Det är en mycket enkel operation och då kan man passa på att visuellt kontrollera att snöret ligger rätt också.

KS Lev = Skit?
s skrev:
> Har du tagit av bottenlocket och smort den inre
> stången också?
>
> Det är en mycket enkel operation och då kan man
> passa på att visuellt kontrollera att snöret
> ligger rätt också.

Hur kommer det sig att det till och med står en varning på bottenlocket om att man inte ska öppna det?
Själv skickar jag båda mina eftersom de är såpass nya och jag inte vill sabba garantin om det skulle vara nåt helt annat fel än det som föreslagits. Antar att det tar några veckor:-/

KS Lev = Skit?
s skrev:
> Mycketvillhamer skrev:
> -----
> > Hanson skrev:
> >
>
> > > "stiction" åtgärdas enklast genom att man
> ...
> >
> > Har skruvat upp den och haft dit en massa
> > silikonfett på min, kan tala om att det
> hjälpte
> > föga.
>
> Har du tagit av bottenlocket och smort den inre
> stången också?
>
> Det är en mycket enkel operation och då kan man
> passa på att visuellt kontrollera att snöret
> ligger rätt också.

Jupp. Försökte skruva sönder den helt, men fick inte grepp om den inre stången med min biltemaöppnare så jag gav upp. Hade säkert lyckats kladda silikon någonstans där det inte skulle vara.

KS Lev = Skit?
s skrev:
> Varningstext? Så utomordentligt fånigt. Det är
> ingen rymdraket precis.

Det hade kunnat vara så att man får skiten i ansiktet om den var belastad med tryck inifrån. Svårt att veta för en som inte sett hur den ser ut.

KS Lev = Skit?
Makten skrev:
> s skrev:
> -----
> > Varningstext? Så utomordentligt fånigt. Det
> är
> > ingen rymdraket precis.
>
> Det hade kunnat vara så att man får skiten i
> ansiktet om den var belastad med tryck inifrån.
> Svårt att veta för en som inte sett hur den ser
> ut.

Ks har tom videos som visar hur man plockar sönder den helt. Det är ofarligt.

KS Lev = Skit?
Mycketvillhamer skrev:
> Jupp. Försökte skruva sönder den helt, men fick
> inte grepp om den inre stången med min
> biltemaöppnare så jag gav upp. Hade säkert
> lyckats kladda silikon någonstans där det inte
> skulle vara.

Jag har också en sån remtång från Biltema som du länkade till. Jag lägger remmen två varv, drar åt max och sedan vinklar jag tången för att få bättre nyp. Tvätta först med lite alkohol för bästa grepp.

KS Lev = Skit?
Uppdatering!

Det tog tre veckor att få båda stolpar "reparerade". Och ungefär tre cykelturer innan EXAKT SAMMA JÄVLA SKIT uppstod igen. Det vill säga; om cykeln stått ett par dagar så sitter stolpen fast i det läge du lämnat den. Levern går enormt trögt och ingenting händer.

Så ja, KS Lev = Skit. Eller så är det begåvningshandikappade som monterar och servar stolparna. Hoppas verkligen att jag får reklamera köpet, för jag är måttligt sugen på en till "reparation".

KS Lev = Skit?
Jag som så stolt skrev att den funkar felfritt, nu har den fått för sig att vara helt låst trots att jag släppt på trycket helt, pumpade den till maxtryck sen släppte det men nu låser den sig inte längre.. bara nästan. Går hydrauldelen att demontera eller måste jag skicka iväg den för special mallet hammer tool service?

KS Lev = Skit?
"Inte en enda kund förutom du upplever att de haft problem. Vi har inga reklamationer på produkten."

...skulle återförsäljaren kunna säga i ett sådant här läge. Det vore ganska typiskt.

KS Lev = Skit?
Mina stolpar är nu tillbakaskickade för andra gången och jag har begärt pengarna tillbaka. Vi får se vad de säger. Det jävliga är att de kanske verkar funka fint när personalen plockar fram dem och provar, för det är inte ett konstant problem.

Oavsett så blir det nog en apful Gravity Dropper istället, men bara till ena cykeln. Fast det får vänta eftersom det blir ungefär noll skogscyklande såhär på vintern.

KS Lev = Skit?
Lagade den igår, o-ringen till plungern som öppnar ventilen för oljan hade tryckts ur sitt spår och lagt sig lite på tvären. Upptäckte i och med detta att fjädern som trycker på den är rätt klen så antagligen har det skett när den varit nästan öppen och ridit på kanten, om det då kommit en tryckstöt (av min vikt på stolpen då) så har den nog tryckts ur då.

Efter lite rengöring så sträckte jag den lilla fjädern, körde ner den interna kolven ett par cm och fyllde olja och tryckte i den tunna kolven medans jag höll ventilen öppen. Blev helt luftfri och sviktar inte en enda mm och nu funkar den normalt igen. Var inte särskilt svårt om man förstår sig på hur den fungerar inuti..

KS Lev = Skit?
Och där pajjade den ena stolpen för TREDJE gången på samma sätt. Reglaget är tvärstumt efter att cykeln stått över natten i pannrummet. Vilken jävla runkprodukt.

KS Lev = Skit?
..Kan bara tillägga att min KS eTen (snikvariant, kom med Commencal Meta HT 2014) nu råkat ut för samma sak (låst i upperläge, går ej att rubba reglage). Fan vet om det är värt att försöka plocka isär, verkar ju vara ett återkommande problem? :-|

Tillbaka
Topp