ktm mtb

ktm mtb
Ser väl inte så pjåkig ut.
Vet inte så mycket om KTMs cyklar.
Men dom är en av de som är världsledande inom MX. Och har man varit det i över 30 år så lär man nog kunna snickra ihop en MTB också.

ktm mtb
Har inte provat själv, men pratade med en representant för deras El-FMX grejor sommaren 2014 på ett event, där de påstod att de skulle bli mer seriösa med sina trampcyklar och öka andelen sånt de gör. Gissar att de köper katalogcyklar av någon/några andra tillverkare, vet ej.

ktm mtb
Ktm köpte en cykelfabrik för flera år sedan och ändrade namnet till ktm.Kolla in katalogen från 20016 så ser man att dom har cyklar i alla klasser.Har själv en racer och den är kanon.

ktm mtb
Enligt senaste numret av tidskriften "Bicycling" så började KTM med katalogcyklar, men har numera en stor egen utvecklingsavdelning och satsar på att bli en seriös aktör inom (tramp-)cykelbranchen.
Med tanke på deras rykte avseende cyklar med förbränningsmotor, rejäl slaglängd och grovmönstrade däck så bör de inte vara helt bortkomna inom MTB.

ktm mtb
matz 1 sa:
Ser väl inte så pjåkig ut.
Vet inte så mycket om KTMs cyklar.
Men dom är en av de som är världsledande inom MX. Och har man varit det i över 30 år så lär man nog kunna snickra ihop en MTB också.

KTM hade riktigt usel kvalitet på sina crossar för 30 år sedan. Dom som tyckte det var roligt när saker gick sönder körde KTM.

ktm mtb
Cannondale jekyl 1000 sa:
KTM hade riktigt usel kvalitet på sina crossar för 30 år sedan. Dom som tyckte det var roligt när saker gick sönder körde KTM.

...vilket knappast är relevant idag eller de senaste 10 åren. Crossar körs hårt och behöver skruvas med. I klubben är det mer problem med Honda än KTM just nu.

Tillbaks till ämnet. Som flera påpekat har de numer helt egna ramar och satsar seriöst. Jag har inte provcyklat men på papperet ser de bra ut med vettiga vikter och bra spec i förhållande till pris.

ktm mtb
KTM är bara en cykeltillverkare i mängden och sticker inte ut på något sätt.

Jag tror man får mer cykel för pengarna om man väljer ett annat märke.
Jag tror man får bättre cykel för pengarna om man väljer ett annat märke.

Om man kör man motorcross så kanske det är kul att cykla på en KTM. De gör nog inte några dåliga cyklar, men det finns bättre och mer prisvärda cyklar på marknaden.

ktm mtb
Konkret sa:
KTM har väl köpt sig bra? Först köpa husqvarna, sen efter några år husaberg. enligt endurofolket jag känner så är KTM rena skiten.

Vad kör "endurofolket" för märken själva?
Så vitt jag vet brukar det vara väldigt stor andel orangea hojar i skogarna, så något rätt gör de nog, även om det såklart inte automatiskt innebär att de är bra på cyklar utan motor.

ktm mtb
Konkret sa:
KTM har väl köpt sig bra? Först köpa husqvarna, sen efter några år husaberg. enligt endurofolket jag känner så är KTM rena skiten.

KTM köpte Husaberg för längesedan o ganska nyligen Husqvarna...förr va KTM skit men nu för tiden är dom minst lika bra om inte bättre än japanarna

ktm mtb
Bonzo sa:
Konkret sa:

Vad kör "endurofolket" för märken själva?
Så vitt jag vet brukar det vara väldigt stor andel orangea hojar i skogarna, så något rätt gör de nog, även om det såklart inte automatiskt innebär att de är bra på cyklar utan motor.
Sponsrade åkare brukar inte bry sig så mycket på vad dom kör så länge det är gratis.

ktm mtb
Min storebror var sponsrad av KTM för 30 år sedan.
Han tillhörde eliten i Europa i enduro på den tiden.
Han klagade aldrig...fast han är kinkig som fan... :)
Och det var inge större fel på mina MXar heller.
Handhavandefel kanske??
Jag kan ju lätt få en cykel i 40 000 klassen att rasa på ett par månader om jag inte sköter om den.

ktm mtb
Jag skall vara ärlig grabbar, jag lyssnar bara på snacket. Ungefär som snacket går här på happy om Planet-X och canyon just nu.
Men jag tror inte att KTM är några briljanta mc eller trampcykelbyggare.de köper sig bra och lever på att dom är kända.

Dom har ju vunnit dakar fler än en gång så allt är inte skit....

ktm mtb
Konkret sa:
-Andy- sa:
KTM har inte vunnit Dakar, det var föraren som körde som vann Dakar... på en KTM. :)

Okej. Men KTM sponsrade inte då eller köpte föraren sin egna hoj?

Det spelar ingen roll. Det var fortfarande föraren som vann. Precis som att det var Jaroslav Kulhavy som vann XC-tävlingen i OS 2012 och inte Specialized. Det var Jaroslav som fick medaljen och inte företaget/organisationen/cykeltillverkaren Specialized.

Senast ändrad:
ktm mtb
Men 1st KTM vann Dakar iaf. Det var pinarellos cyklar som vann touren. Sen hade ju givetvis de ryttare på sig.

Ferrari har ju vunnit ganska många F1 lopp trots att det har suttit olika förare i bilarna.

ktm mtb
Konkret sa:
Men 1st KTM vann Dakar iaf. Det var pinarellos cyklar som vann touren. Sen hade ju givetvis de ryttare på sig.

Ferrari har ju vunnit ganska många F1 lopp trots att det har suttit olika förare i bilarna.

Hehe, fick motorcykeln en egen medalj? Vad gulligt :)

Jag förstår vad du menar och det är att vinnaren i Dakar körde på en KTM-cykel och att vinnaren i Tour de France körde på en Pinnarello-cykel, men det är något helt annat än att cyklarna vann. Det är en jätteskillnad mellan att säga att "vinnaren körde på märke X" och att "märke X vann".

ktm mtb
Please, kan de som inte vet något om motorsport sluta uttala sig om motorsport.

- Helt sant att KTM köpte sig bra. De köpte 4-taktstekniken av Husaberg. Det är ett antal år sedan och nu utvecklar de egna cyklar som på de flesta punkter slår japanerna.
- De köpte dessutom varumärket Husqvarna och säljer idag MC under det namnet, dock är det i princip KTM med lite andra färger.
- Inom motorsport har man förarmästerskap men det räknas också märkespoäng och ett märke kan vinna "tillverkar"-vm även om inte föraren som vinner individuellt VM kör på ett annat märke
- I Sverige är de sponsrade enudroförarna ett fåtal, trots detta är det mest KTM i skogen
- På crossidan är det jämnare fördelning
- Kvalitetsproblemen idag är sällan märkesrelaterade utan kopplar till en viss motorteknik. Suzuki hade problem med vevlager 2008, Yamaha hade vissa problem med sin 450 för ett par år sedan och KTM hade problem med växellådorna i 2-taktsmotorerna 2016.

Allt är inte som i cyklingens förlovade land...

ktm mtb
ething sa:

- Helt sant att KTM köpte sig bra. De köpte 4-taktstekniken av Husaberg. Det är ett antal år sedan och nu utvecklar de egna cyklar som på de flesta punkter slår japanerna.
- De köpte dessutom varumärket Husqvarna och säljer idag MC under det namnet, dock är det i princip KTM med lite andra färger.
- Inom motorsport har man förarmästerskap men det räknas också märkespoäng och ett märke kan vinna "tillverkar"-vm även om inte föraren som vinner individuellt VM kör på ett annat märke
- I Sverige är de sponsrade enudroförarna ett fåtal, trots detta är det mest KTM i skogen
- Kvalitetsproblemen idag är sällan märkesrelaterade utan kopplar till en viss motorteknik. Suzuki hade problem med vevlager 2008, Yamaha hade vissa problem med sin 450 för ett par år sedan och KTM hade problem med växellådorna i 2-taktsmotorerna 2016.

+1
Väl talat.

ktm mtb
C-dale sa:
Enligt Bike har mc- o cykelföretagen inget mer än loggan o namnet gemensamt.

Har hört detsamma. Vet inte hur ägarstruktur/rättigheter ser ut men enligt en ganska god källa ska de vara helt separerade från varandra förutom varumärke.

Kompisen har deras AM FS vilken är fin men den står kanske inte ut. Han har även haft en HT från dem som var riktigt rapp.
Finns bättre cyklar för billigare peng är nog min åsikt, som begagnad tror jag inte de står högst i värde heller... men röven är ju klöven....

ktm mtb
ething sa:

-1
Hur skulle forumt va om bara dom som vet något uttalar sig?
Skulle ju va dött om 3 dagar.

ktm mtb
Konkret sa:
Pluttis sa:
Konkret sa:

KTM köpte Husaberg för längesedan o ganska nyligen Husqvarna...förr va KTM skit men nu för tiden är dom minst lika bra om inte bättre än japanarna

Precis, dom köpte sig bra.

Spelar det någon roll om de köpt, sålt eller trollat sig bra, om de nu är...bra?

ktm mtb
På 80-90 och halva 00 talet var det inte vanligt med KTM varken på Crossbanorna eller i Endurospåren. Då hade det stora problem med
tillförlitligheten. Då var det Japsar och Husqvarna som gällde. Detta säger jag i egenskap av att jag själv var elitåkare på den tiden. Inom detta men att jämföra Motorsport och cyklar är som att jämföra äpplen & päron.
Finns på tok för lite skilland på cyklar Jämfört med motorcyklar där nästan allt är egenutvecklat. Att vara cykel konstruktör kan bara handla om en sak, hitta den bästa ramen. Växlar/hjul/dämpare köper ju alla av de få stora tillverkare som finns. (själv ingenjör, vet vad jag pratar om)
Så enkelt sett har den bra växelprylar/gaffel så är det en bra cykel om ramen passar just dig.

Nu vet jag att många cykelfanatiker här inne blir trampade på tårna men det står jag för ni som inte håller med ta bort skygglapparna för ögonen och börja jämföra det viktigaste på cykeln för utom ramen.

ktm mtb
Henrik_E sa:
Om man har sån koll borde man ju veta att alla crosstilverkare köper fjädring av WP eller Kayaba.

Du glömde bort Showa, Öhlins,Sachs och Marzochi(stavning?), och WP tillverkar även ramarna åt KTM, fast dom är ägda av KTM så vet inte om det klassas som inköp...

Tillbaka
Topp