KTM was: Wow. Is: Stulen. Udda 29" MTB. Uppsalatrakten..

bitley

Medlem
mein.jpg

Jag är en riktig mtb-noob (har dock haft två st tidigare men aldrig riktigt fastnat) - letat som en galning och tänkt köpa en Biltema-jonne bara för att komma igång. Men så idag råkade jag av ren slump dyka på denna. Blev så het på gröten att jag beställde den - ca 6500:- från Länna. Hoppas den blir bra, men på ren känsla (som jag alltid går på) så - yeah! This is the shit. Liksom. Hehe.

Satt för övrigt och sluddrade i tfn med polaren samtidigt och vi började snacka om barncyklar vi haft. Mindes denna Monark:

CrescentLimpa1st.jpg

Plötsligt slog det mig varför jag gillar MTB-cyklar; de har samma lutning som dessa gamla, på ramen liksom. :) Det är nog någon inneboende 10-åring man har innanför pannbenet trots allt, lekfulla minnen från förr. Inte fasen ska gubben ha en gubbcykel. (Jag är 71:a).

För övrigt; alla säger Scott, Nishiki... jag kände bara... 90-tal. Känslan igen liksom. Känns roligt och fräscht att ha hittat ett helt nytt märke (för svenska marknaden & just cyklar då - de är kända för att göra motorjonnar tydligen). Österrikisk hoj. Gillar deras färgkombinationer med genomgående svarta och orange färger.

För att göra en storstilad start på detta forum - här är en bild till; en KTM-räser. Tyckte den var så jäkla snygg. :)

fetktm.jpg

Senast redigerad av en moderator:
Snygg. Ser ut som en bra första MTB.

KTM Ultra 3.29 29"
http://www.ktm-bikes.at/mountain/29er/hardtail-alu/Ultra329.php?lang=en

PRODUCT DETAILS
GEOMETRIES
FRAME
Ultra 29" Alloy M: 1242 Alloyframe
6061 Headtube 1.1/8 FD-BandDS, Ext: 135QR
FORK
Suntour SF11 XCT 29 100 Sp: coil
Spring 100mm
GEAR LEVEL
Shimano M310-8/M310-3
REAR DERAILLEUR
Shimano Alivio M430
FRONT DERAILLEUR
Shimano M190
SPROCKET
Shimano HG31-8 11-34
CHAINSET
Shimano M311 42-34-24 mit
Schutzring
BOTTOM BRACKET
Shimano UN26
PEDALS
Wellgo C127
ROTOR
Shimano RT53 180/160
FRONT BRAKE
Shimano M445/M446 Disc
REAR BRAKE
Shimano M445/M446 Disc
FRONT HUB
Shimano RM66
REAR HUB
Shimano RM66
RIMS
Remerx Master 29"
TIRES
Schwalbe Rapid Rob 29x2.25
HEADSET
Ritchey OE Logic Zero Press-Fit
STEM
KTM Line AS-007 A-Head 7°
HANDLE BAR
KTM Line FB12 31.8/660
GRIP
Velo VLG-311 Gel
SADDLE
KTM VL-1489
SEAT POST
KTM Line SP-612N 350/27.2
WEIGHT
13,9 kg

Ktm har gjort cyklar ett tag men varit svåra att få tag på i sverige. I år tror jag länna sport har tagit in cyklarna. Finns i alla fall på deras hemsida.

MTB:n tycker jag ser helt OK ut men tempohojen, nja, tycker det ser ut som en riktig fulkopia av Cervelo P3C. Och vad sjutton har snubben i handen, ett fågelbo?

p3.jpg

Men å andra sidan tycker ju jag personligen att P3:an är väldigt snygg med rätt hjul osv, så du har ju rätt ändå. ;)

Barndomsminnen, hade en 50cc cross från KTM när jag var typ 11, dock skar den första gången jag använde den, sen dess är det vanlig cykel som gäller.

Om du hade haft insikt i hur mycket vård en KTM-motorcykel kräver och trots det i vilken frekvens de rasar samt att förkortningen i folkmun läses ut "Keep Taking Money" skulle jag vara tveksam till deras trampcyklar...

...men det är bara jag!

Är inte mtb hojarna väldigt lika Trek?
Kanske har ktm trampcyklar i sortimentet mer för att vårda sitt varumärke precis som de flesta biltillverkare med självaktning?

kave skrev:
-------------------------------------------------------
> Är inte mtb hojarna väldigt lika Trek?
> Kanske har ktm trampcyklar i sortimentet mer för
> att vårda sitt varumärke precis som de flesta
> biltillverkare med självaktning?

...och vitvarukedjor!!!

pLu skrev:
> Smygreklam?

Instämmer i att misstanken finns där. Nyreggad som inleder med ett långt inlägg med bilder på KTM-cyklar. Samma IP-adress som Länna Sport månne?

KTM trampcyklar länns väl lite som en varumärkesgrej tänkte jag, sådär som BMW mfl har lite cyklar bland sina tillbehör tillsammans med leksaker osv, men sen drog jag mig till minnes att jag sett nåt test i Bike-Magazin och de brukar ju inte testa sånt, liksom. Hela sexton tester fanns det både ht, fs och 29 i olika segment och det är ju bara MTB cyklar. Så det är nog bara att grensla cykeln och trampa med stolthet!

Men är det inte lite så att vilket varumärke som helst kan göra cyklar. Det är bara att beställa ramar från Kina och växlar från japan så vips så har du en cykel.
Kolla tråden "visa din fulkines". Ett exempel på att det är lätt att få fram hyfsade ramar till lågt pris.
Och ju fler beställda destå billigare.

Kul respons! :D

Nej ingen smygreklam. Jag är musiker, heter Patrick och kallas ibland PF efter mitt nick på 99musik, som jag grundade idén för. Känner mig för vilse för sportaffärer så därför beställde jag på den nätet. Men Länna var rätt. Tror jag googlade på typ 'köpa mtb sverige' och deras betalda guggelvisning dök upp först.

Kanske Tutade Mycket ;)

Det är ju alltid en viss tröskel för nya forum - hoppas jag inte trampat på några tår. Bor för övrigt utanför Uppsala. Min ip-adress kommer för övrigt från 3 privat.

Alles ok? :) Nishiki och Scott hade också fina modeller så klart men något väcktes i mig när jag hittade denna. Tyckte det kändes najs att den har 29" hjul också då jag nog kommer hålla mig rätt mkt på vägen. Men gillar möjligheten till lite offroad.

Design är viktigt för mig - var innan nästan på G att i stället skaffa den där stockholmshojen från Bikeid. Där man väljer färg på allt själv, t om kedjan.

I cykelgaraget för övrigt har jag en svart Logan herr, gubbcykel som inte lockar till så mkt utfärder. :)

Har f ö beställt happymtb tisha & bok så nu får ni va' snälla ;)

Just det - finns det test på den? Det är 3.29-modellen. Googlade rejält mkt men tycktes inte hitta ngt. I synnerhet inget på svenska. Hoppas jag får den på fredag, ska genast berätta om mina intryck då, när jag sansat mig från den första lyckan i att ta i något nytt :)

KTM har ju gjort cyklar länge och känns inte som några katalogramar som är halvhjärtat specade i mina ögon.

Dessutom finns det nått stall som kör på deras hojar, inte world tour men continental eller vad det heter....minns dock inte vilka för tillfället.

Fast som sagt var jag nära att ta en Biltema, hehe. Var t om där och klämde på grejerna. Sadlarna inställda för småfolk på 130-140 cm... :) Deras Pro-X används som träningscykel av en elitsnubbe i Jönköping. Kanske sponsrad? :) Tror iaf Konstig Tysk Modell blir roligare än Biltema.

Helt rätt att köpa det som hjärtat säger. Alla kan inte köra på tyska radon hojar för att det är optimum när det gäller cykel/SEK.

Det är väl mest om någon blir förvirrad och dess hjärtat säger att en cykel på köpet är det rätta som Happykollektivet får gå in och tillrättavisa.

Grattis till cykeln och snart kommer du upptäcka att de där stora hjulen passar riktigt bra i skogen.

KTM har ju tillverkat cyklar i Österrike i snart 50 år - sedan 1964 och har gamla trofeer i cyclocrossmästerskap bl.a.
Ca 300 anställda och knappa 200000 eller 250000 cyklar i årsproduktionen lite svårläst.
Även ca 150 olika modeller i 3-4 storlekar ger ju en fingervisning om att de inte är någon fjärranösternproducent, däremot är det väl så liksom de flesta cykeltillverkare att ramar hårdspecificeras i europa men tillverkningen av ramar görs oftast i Taiwan där störst produktionskvalite finns lite krasst.
http://www.ktm-bikes.eu/company/das-unternehmen.php?lang=DE
Finaste racern är prissatt till5599-€ triathlon hojen 5899-€ och mtb'n Phinx Prestige 6299-€

Sivert ( Häggs ) skrev:
> KTM har ju tillverkat cyklar i Österrike i snart
> 50 år - sedan 1964 och har gamla trofeer i
> cyclocrossmästerskap bl.a.
> Ca 300 anställda och knappa 200000 eller 250000
> cyklar i årsproduktionen lite svårläst.
> Även ca 150 olika modeller i 3-4 storlekar ger ju
> en fingervisning om att de inte är någon
> fjärranösternproducent, däremot är det väl
> så liksom de flesta cykeltillverkare att ramar
> hårdspecificeras i europa men tillverkningen av
> ramar görs oftast i Taiwan där störst
> produktionskvalite finns lite krasst.
> http://www.ktm-bikes.eu/company/das-unternehmen.ph
> p?lang=DE
> Finaste racern är prissatt till5599-€ triathlon
> hojen 5899-€ och mtb'n Phinx Prestige 6299-€

´nuff said! ;)

Koolt, japp det ska testas. Hoppas verkligen jag kommer igång, bär på säkert 15 kg som inte hör hemma här. Men hoppas ffa på att jag hittar den där nerven igen. Under många år var det ju cykeln överallt som gällde. Sedan blev jag slapp kungsholmsbo med sambo, åt lyxig mat och somnade i soffan framför TVn. Nu bor jag på landet och känner att det är dags att sluta sortera DVD-fodral. ;) Ska bli jäkligt kul. Ville börja redan runt 1994 då min kompis skaffade kolfiber-Miyata men hade inte råd. Då kostade iofs en sådan cykel under 10 lax, idag verkar kolfiber ligga på 15 och uppåt. Han är iaf fortfarande nöjd med sin Sky Runner och jag fortfarande avis, så nu var det dags att försöka hitta en åkkej jånne liksom. De två jag haft innan var skräp-mtb'er, dock alltid älskat hur snabbt man tar sig fram med dem. Men den ena blev stulen och den andra hissade en arg snöröjare på Stadshagen (min forna adress 96 till 06) upp högst upp i en lyktstolpe & jag skämdes så mkt att den fick hänga flera veckor, sedan var det typ bara skrot av växlarna... gah.

Tack och lov börjar KTM göra lite snyggare cyklar nu. Det var inte alltid så:

För sju år sedan: "DeKilla"

1115392248_dekilla_ktm.jpg

Haha, den var ju frän, mjäkig färg dock. :)

Tror ni fjädringen fram på min kommande 3.29 är låsbar eller ständigt påkopplad? Tips på tillbehör? Polaren föreslog något kedjeskydd då man lätt trasslar in sig där om man inte tänkt till. Skulle nästan vilja ha vimpel som på min Flying Finn 1982 ;) Så jävla rädd när lastbilar dundrar på i 80 blås 50 cm från cykeln. Hjälm... har jag aldrig provat... det kommer... först kommer jag bara 'söndagsåka' iaf.

Sorry för påhoppet, grattis till cykeln och välkommen till happy.
/Calle

P.S. Se det gärna som en kvalitetsstämpel att vi är lite skeptiska till nyreggade som promotar prylar.

bitley skrev:
> Haha, den var ju frän, mjäkig färg dock. :)
>
> Tror ni fjädringen fram på min kommande 3.29 är
> låsbar eller ständigt påkopplad? Tips på
> tillbehör? Polaren föreslog något kedjeskydd
> då man lätt trasslar in sig där om man inte
> tänkt till. Skulle nästan vilja ha vimpel som
> på min Flying Finn 1982 ;) Så jävla rädd när
> lastbilar dundrar på i 80 blås 50 cm från
> cykeln. Hjälm... har jag aldrig provat... det
> kommer... först kommer jag bara 'söndagsåka'
> iaf.

Åhhh flying finn hade jag som barn på 80 talet också! Härliga minnen

Linusp3 skrev:
> Om du hade haft insikt i hur mycket vård en
> KTM-motorcykel kräver och trots det i vilken
> frekvens de rasar samt att förkortningen i
> folkmun läses ut "Keep Taking Money" skulle jag
> vara tveksam till deras trampcyklar...
>
>
>
>
> ...men det är bara jag!

Du har fel Linus!
KTM står för "Knuffas Till Mål"! ;)

Under den tid jag körde MC så gick jag ofta och sneglade på KTM's cykelutbud i lokala KTM-cykelaffären i Poznan, Polen där svärmor och svärfar bor.

Det finns en KTM Club Sweden, där var det inte många som visste om cykelbiten. "Trampcykel" sade någon, hade inte hört ordet sedan dackefejden. Synd att märket fått några skamnamn men jag tror inte de stämmer idag iaf. Frågan är bara vad KTM står för egentligen. ;) Krüger Total Motorwerken typ.

KTM cyklar är helt okej.

Kvaliten är i klass med nishiki. Katalogramar på de billigare modellerna och egendesignade på elcykelmodellerna.

Jag bor i och jobbar i tyskland nu, och man ser rätt många på gatorna, de är väldigt stora på elcykel marknaden.

När det gäller motorcyklar så är de valet nr 1 i cross i Europa i alla fall. Ktm äger också Husaberg motorcyklar.

Kuriosa, KISKA designar både KTM motorcyklar och KTM cyklar, Kiska är en österrikisk designbyrå, de var även med och tog fram Opels E-Bike, samt Audi:s E bike.

Jobbar som designer hos en motorcykelkonkurrent i tyskland.

Onsdags nördigt.

MVH/Daniel

Nördigt är kul. Ska berätta för kompisen med Miyatan. Han är designer också. :) Forsbergslärare har han jobbat som. Nu är det mkt print för hans del.

verstaMinGamlaFF.jpg

Vi snackade cyklar i typ fem timmar igår... Flying Finn kom upp då vi bägge hade sådana. Han mindes inte hur hans hade sett ut men det gjorde jag. Dock fanns inte en enda bild på hela nätet. Min racer som 11-åring hittade jag, överst här, från en Flying Finn-broschyr som säljs på auktion i Finland! Helt sjukt vad åren går. Cykelhandlaren Lasse, "svänglasse" i Gnesta - RIP - hade hela lagret fullt med Helkama.

Kassler: Kompisen Mats undrar om du heter Mats :D

edit... Daniel var det ju. Blind... :) Sorry. Mats känner någon Mats som designat en MC iaf. :)

Senast ändrad:
bitley skrev:
> Det finns en KTM Club Sweden, där var det inte
> många som visste om cykelbiten. "Trampcykel" sade
> någon, hade inte hört ordet sedan dackefejden.
> Synd att märket fått några skamnamn men jag
> tror inte de stämmer idag iaf. Frågan är bara
> vad KTM står för egentligen. ;) Krüger Total
> Motorwerken typ.

Lite Wikifakta :)

KTM stod från början för Kraftfahrzeuge Trunkenpolz Mattighofen detta ändrades sedermera till Kronreif und Trunkenpolz, Mattighofen sedan affärsmannen Ernst Kronreif köpt in sig i företaget. Hans Trunkenpolz = Efternamn på grundaren, Mattighofen är den österrikiska ort där allt började.[1]

http://sv.wikipedia.org/wiki/KTM

Det är en "katalog-ram" som det mesta annat från liknande företag - så vad spelar det för roll om det står KTM på den eller inte. Specen och priset är viktigare.

Självklart. Var det OK specar å pris då, ni som har studerat MTB-specar de senaste 20 åren? :)

bitley skrev:
> Kassler: Kompisen Mats undrar om du heter Mats :D
>
> edit... Daniel var det ju. Blind... :) Sorry. Mats
> känner någon Mats som designat en MC iaf. :)

Hmm..jag känner ingen Mats, han menade inte Martin Peterson? Designade ktm xbow bland annat?

Fråga Mats om han behöver hjälp med design, återvänder hem till sverige om en månad och är ledig hela sommaren!=)

MVH/Daniel

Koolaste Totalaste Mountainbiken kanske... nåväl. ;)

Daniel: Mats jobbar m grafisk. Han kör egen bulle och har nog inga öppningar tyvärr.

Tillbaka
Topp