Kuiperbelt S1

Nivvo

Aktiv medlem
Kuiperbelt S1
Jag har från några olika håll hört om den nya svenska elcykeln Kuiperbelt S1, som ni kan läsa om här https://www.kuiperbelt.bike/sv

Den ska enligt hemsidan finnas tillgänglig för provkörning inom ett par veckor i Stockholm. Finns det någon här som har sett cykeln på riktigt?

Tycker att den ser intressant ut och blir nyfiken på hur det kan finnas så lite info om den på nätet. Lite åt en caféracer i stuket.

Kuiperbelt S1
Såg att MediaMarkt i Nederländerna har cykeln på deras hemsida, lite förvånande!

Det krävs en hel del för att komma in i en sådan organisation, känns som att det ligger något större cykelföretag bakom. Inget ett vanligt litet start-up skulle lyckas med.

Kuiperbelt S1
Displaying such ignorance reflects a profound lack of understanding of the modern world.
Have you even looked at the ownership and legal status of this company? Created 2023-03-23 by
4 Chinese citizens (again nothing wrong with that),2 living abroad, no employees (in Sweden) and they already have products on sale with large distribution companies?
The only reason there is even a Swedish company (that I am sure will not pay 1 SEK in taxes in Sweden) is so as not to have to market their bikes as a Chinese-designed, Chinese-made, Chinese-owned company.

Displaying such credibility reflects a profound lack of understanding of how the game is played.

Kuiperbelt S1
Kuiperbelt verkar ha astroturfat en del på reddit. Och med "nytt cykelmärke"-tråden här på happy gör det väl detsamma.

Ingen media, ingen bakgrund öht. Bolag grundat 2023 och har redan en cykel på marknaden. Då är det bättre att köpa icke-brandad kina-elhoj för halva priset och hoppas på det bästa.

Kuiperbelt S1
Oj här var det bittert, speciellt från en som klagar på svenskheten men som uppenbarligen inte är svensk själv?

Med all respekt skulle jag önska att tråden blir informativ från användare som framöver kommer att testa eller köpa denna hoj, som enligt mig är riktigt läcker.

Kuiperbelt S1
Jag har från några olika håll hört om den nya svenska elcykeln Kuiperbelt S1, som ni kan läsa om här https://www.kuiperbelt.bike/sv

Den ska enligt hemsidan finnas tillgänglig för provkörning inom ett par veckor i Stockholm. Finns det någon här som har sett cykeln på riktigt?

Tycker att den ser intressant ut och blir nyfiken på hur det kan finnas så lite info om den på nätet. Lite åt en caféracer i stuket.

Lite intressant, hur har du tänkt att använda den? Vad är det för pendling? Räckvidd?

Kuiperbelt S1
Lite intressant, hur har du tänkt att använda den? Vad är det för pendling? Räckvidd?
Kanske ett par mil till och från jobbet på vardagarna, till gymmet och skogen. Enligt deras sida ska den ha 10 mils range på ett 15 amp.tim. batteri och det finns även 20 och 25 som tillval, står dock inte vad räckvidden blir då.

Gillar att det verkar vara en stabil "brukshoj" men även lite "cityglidare" i designen, får nostalgiska flashbacks till när man körde scrambler/caferacer på 70-talet. Tänker även i sommarstugan, att då glida runt planlöst med en sån här.

Kuiperbelt S1
Härligt rasistisk inledning på den här tråden. Borde kanske inte bidra till tråden men är nyfiken. Varför är du så såld på cykeln? Vad har den som valfri amazon-hoj saknar?

Edit: säger inte att det är något fel på den. Jag tror den hade kunnat passa mig bra att ha istället för pendel-moppe i stan. Men jag har sett snarlika i stan sedan innan. Vad är det du ser som gör den unik?

Kuiperbelt S1
Härligt rasistisk inledning på den här tråden. Borde kanske inte bidra till tråden men är nyfiken. Varför är du så såld på cykeln? Vad har den som valfri amazon-hoj saknar?

Edit: säger inte att det är något fel på den. Jag tror den hade kunnat passa mig bra att ha istället för pendel-moppe i stan. Men jag har sett snarlika i stan sedan innan. Vad är det du ser som gör den unik?
Ja verkligen, trist men inte oväntat här på forumet. Tack för ett vettigt inlägg!

Det verkar vara ett seriöst bolag bakom, vilket för mig luktar kvalitet och hjälp om något strular. Men primärt är det designen som tilltalar mig skarpt:
Skärmbild_195130.png

Kuiperbelt S1
Ja verkligen, trist men inte oväntat här på forumet. Tack för ett vettigt inlägg!

Det verkar vara ett seriöst bolag bakom, vilket för mig luktar kvalitet och hjälp om något strular. Men primärt är det designen som tilltalar mig skarpt:
Visa bilaga 679783
Då menar du design som det estetiska? För jag tror man tröttnar lite på att man inte kan sätta korrekt sadelhöjd när man skall ut och trampa. Går att se som en designmiss.
Tycker det ser ut som man sitter riktigt lågt på den där.

Kuiperbelt S1
Då menar du design som det estetiska? För jag tror man tröttnar lite på att man inte kan sätta korrekt sadelhöjd när man skall ut och trampa. Går att se som en designmiss.
Tycker det ser ut som man sitter riktigt lågt på den där.

Det har du nog helt rätt i och det ser jag också, därför jag skulle vilja testa den eller få input från någon som testat. För min del är det nog helt lugnt och jag tänker i det här fallet att form och estetik är det primära för mig.

Jag var på ett vinterbröllop för ett par veckor sedan och bar smokingskjorta med fluga - snyggt men inte lika skönt som en pikéskjorta, också olika användningsområden.

Och förresten, jag körde dit i en 60-talare med sommardäck, ganska korkat, men för mig är det kul med sånt som är skönt för ögat.

Kuiperbelt S1
Som en elmoped skulle jag eventuellt kunna tänka mig en sådan. Som elcykel så kan det vara bra om den är användbar som elcykel. Det märker du förstås om du kan prova den innan eventuellt köp, @Nivvo

Kuiperbelt S1
Har kört ett par liknande hojar, t ex Ruff Lil'Buddy. Man sitter absolut inte helt korrekt men det kanske man inte kan begära sett till cykeltypen. Det måste definitivt till eldrift för att man ska kunna ta sig ngnstans.

Fördelen med den Ruff-cykeln nedan är att den är liten så den får plats där inte vanliga cyklar får plats.
1707334744139.png

Denna var kul! Rayvolt Cruzer. Väger 32 kg och är lång som en lastbil men cool!
1707334853624.png

Kuiperbelt S1
Jag tror att specialized haul ST är en miljon gånger bättre cykel. Hade jag möjlighet att parkera inomhus så hade jag gärna haft en sån som vardagscykel.
Den verkar vara på 700W och topphastigheten är 32 km/h (20 mph), d.v.s. skulle behöva vara typgodkänd som moped klass I för att köras i Sverige, eller finns den som elcykel med 250W assistans och max 25 km/h?

Kuiperbelt S1
Den verkar vara på 700W och topphastigheten är 32 km/h (20 mph), d.v.s. skulle behöva vara typgodkänd som moped klass I för att köras i Sverige, eller finns den som elcykel med 250W assistans och max 25 km/h?
säljs inte i sverige ännu så vitt jag förstått det. Erik Nohlin som designat den verkar ha en eller två som han trampar runt på.

Men ja, skulle behöva strypas ner för attvara laglig och få säljas. Men det borde väl en mjukvarufix kunna lösa?

Kuiperbelt S1
Tyvärr är ju specializeden som ni säger olaglig i Sverige (vatten är ju för höga oavsett om jag inte har fel) och rätt dyr va?

Angående rasism så var det din kommentar om att inte vara svensk jag syftade på Nivvo…

Jag riskerar väl låsa tråden nu men förstår inte varför man inte typar kuiperbelten som eu-moppe direkt. Elcyklar ska ju också harvas genom eu så varför inte byta pedalerna mot pinnar, se till att den klarar reglerna och sedan sätta på stark motor och låta den gå i 45. Det går ju uppenbarligen:
IMG_0535.png

Kuiperbelt S1
Har kört ett par liknande hojar, t ex Ruff Lil'Buddy. Man sitter absolut inte helt korrekt men det kanske man inte kan begära sett till cykeltypen. Det måste definitivt till eldrift för att man ska kunna ta sig ngnstans.

Fördelen med den Ruff-cykeln nedan är att den är liten så den får plats där inte vanliga cyklar får plats.
Visa bilaga 679788

Hur är känslan att cykla långt? Jag tänker 2-3 mil.

Kuiperbelt S1
Hur är känslan att cykla långt? Jag tänker 2-3 mil.
Jag får känslan av att Ruffen är mer av en beach/city cruiser än en pendlare. Man sitter liksom mer bakom än ovanpå vevpartiet men ändå sträcker man inte ut benen ordentligt. Och eftersom man sitter bakåt på cykeln är det svårt att trycka ifrån ordentligt när det behövs. Det är en mer bakåtlutad och avslappnad cykelupplevelse.

Just Ruffen är en liten cykel, kanske mindre än den där Kuiperbelt. Är för övrigt 185 cm lång, så det är väl på gränsen innan man har knäna vid öronen.

Provcykla själv är mitt råd. Kan se om jag hittar ngt klipp när jag hojar runt på Ruffen.

Senast ändrad:
Kuiperbelt S1
Tack @Höjdskräck och vilken skön video, är det Portugal du bor i eller? Tycker att jag känner igen kustlinjen i början av videon.

Att inte kunna sträcka ut benen och trycka ifrån, borde väl kompenseras med elmotorn? Som jag ser det, så är dessa cykelmaskiner mer för att ha skoj och bekvämlighet, än att jämföra med en klassisk cykel där man kommer fram svettig om man är stressad på väg till jobbet. Då borde det väl vara skönare med limpa och avslappnad position än klassisk cykelsadel?

Tror att många som kommenterat här tidigare i tråden jämför med en smalhjulig klassisk cykel, vilket blir ungefär lika orättvist som att titta på en sportbil med cab ur en pendlarbils glasögon. Båda är bilar, men..

Kuiperbelt S1
Tack @Höjdskräck och vilken skön video, är det Portugal du bor i eller? Tycker att jag känner igen kustlinjen i början av videon.

Att inte kunna sträcka ut benen och trycka ifrån, borde väl kompenseras med elmotorn? Som jag ser det, så är dessa cykelmaskiner mer för att ha skoj och bekvämlighet, än att jämföra med en klassisk cykel där man kommer fram svettig om man är stressad på väg till jobbet. Då borde det väl vara skönare med limpa och avslappnad position än klassisk cykelsadel?

Tror att många som kommenterat här tidigare i tråden jämför med en smalhjulig klassisk cykel, vilket blir ungefär lika orättvist som att titta på en sportbil med cab ur en pendlarbils glasögon. Båda är bilar, men..
Kollat på rawbike? Det brukar "eliten" ha i din hemstad ;) Samma koncept. Jag är helt seriös. Annars Globe haul! Den är iaf byggd av en cyklist utan bil, för personer som ska cykla utan bil. Kuiperbelt "cykel på köpet" hos mediamarkt är mer lifestylegrej.

Kuiperbelt S1
Magiskt clean för att inte säga rent ut sagt porrig! Sen är jag en som gasar Alfa Romeo och inte Kia :cool:

För tankarna till modernklassiska och strippande caferacers 125cc-250cc, fast samtidigt i en egenhet med linjer som tilltalar mig genom en väl avvägd balans mellan retro och modern.

Smaken är delad, men limpan gör ju 90% av hela looken. Någon måste väl ha sett eller testat den? Verkar vara en del återförsäljare igång och bilder från Stockholm och Köpenhamn på deras instagram-konto, så det lär ju rulla runt en del sådana redan?

Senast ändrad:
Kuiperbelt S1
Svårt att bestämma sig vart man bor eller vilken bil man kör också.

Antar att det är mig du syftar på och att du av någon anledning spenderat din kväll på att lusläsa mina inlägg? Jag har tre bilgarage varav två är dubbla ;)

Om du är nyfiken kring var jag bor går det utmärkt att ställa dessa, men helst via PM isåfall!

Kuiperbelt S1
Antar att det är mig du syftar på och att du av någon anledning spenderat din kväll på att lusläsa mina inlägg? Jag har tre bilgarage varav två är dubbla ;)

Om du är nyfiken kring var jag bor går det utmärkt att ställa dessa, men helst via PM isåfall!

Nja, det var mest att det var det som dök upp när man klickade på din profil :)

IMG_1686.jpeg

Tillbaka
Topp