Kullahalvön runt (MTB-Skåne)

Mr Cannondale

Ny medlem
På söndag e d dags att köra kullahalvön runt:-)

Vi samlas i Svanshall nere i hamnen 09:30 och därifrån kommer Lister (Martin) leda oss på underbara stiga upp till Kullaberg där vi tar en liten fika av medhavda varor sedan bär det runt på dessa stigar och vidare tilbaka till Svansahall.

Turen beräknas ta mellan 3-4 timmar beroende på tempo och vi väntas bli någonstans mellan 10-20st pers.

Vi siktar väl på avfärd 09:30 så försök vara på plats någon minut innan:-) för er som är osäkra på vägen så kan ni komma till Shell bredvid Maxi i HBG 09:00 så kör vi gemensamt därifrån eller slå mig en signal. Mattias 0707-93 93 33

Hej!

Jag har själv aldrig cyklat där så jag har ingen karta men jag tror endast kartan finns i Listers huvud så om du dyker upp på söndag så får du en guidning på dom bästa stigarna:-)

Som Helgon säger så har jag ingen karta, iaf ingen digital.
Men turen startar i Svanshall och vi cyklar längs Skälderviken på stigar och stenfält fram till Arild där vi tar oss an Kullaberg. En stigning på drygt hundra höjdmeter väntar och vi vänder inte neråt förrän Himmelstorpsgården passerats. En skön stig tar oss ner till Kockenshus där en kortare asfaltbacke ska bestigas innan en teknisk stig tar oss bort till Mölle kapell.
Nu blir det ytterligare en asfaltbacke upp genom Mölle och förbi vaktkuren upp tills vi tar in på en rödmarkerad stig som leder förbi Barakullen och Kullamannensgrav. Här vänder vi och tar in på gul stig till Djupadal, där vi tar höger tillbaka till vaktkuren.
Vänster in på breda fina stigar som tar oss tillbaka till Himmelstorpsgården och Arild. Härifrån tar vi samma stigar tillbaka till Svanshall.
Med reservation för ändringar efter konsultation med lokalbefolkningen angående stigarnas kondition.

Hoppas ni fick en uppfattning om hur turen är tänkt att gå.

Edit: stavar som en BoISare

Senast redigerad av en moderator:
Hmmm...
Ransvik och Flickorna Lundgren har stängt för säsongen men Rusthållargården i Arild kanske kan ta emot ett tiotal skitiga cyklister. Mölle golfklubb är ett annat alternativ.

Mölle krukmakeri, Alltid öppet och med plats till skitiga cyklister i växthuset, för att inte tala om byggdens bästa latte!
Crallan

Tack Crallan, underbart med folk som har lokalkännedom. Jag tycker det låter jättebra med latte fika på hemvägen.

Finns intresse tycker jag vi tar fika på krukmakeriet.

Vilka kommer då?
Lister
Helgon
Crallan
J. Lundh

Fler?

Jag kanske får med mig ett par stycken.. vi märker.
Vad säger ni, tar vi med lite fika? vi kommer väl säkert stanna till på ngt snyggt ställe och då kan man ju lika gärna äta något! För äta e' gött!
Crallan

Då bör vi bli ett drygt tiotal.

Jag blev sugen på latte. Har dom dessutom äppelkaka så ska jag dit. Eller våfflor.... chokladkaka kanske.

Vädret ser ut att bli lite regn på förmiddagen så jag sitter gärna inne.

Talade med Caféet igår och det är OK att äta en Snickers eller något annat litet om man gör det diskret. Så nu är ett stopp där inplanerat efter 2/3 av turen.

Enligt DMI ska det regna lite fram till söndag och även lite på söndag förmiddag så det kan bli lite lerigt på sina ställen.

INSTÄLLT.
Måste tyvärr ställa in turen eftrsom jag inte har någon möjlighet att ta mig till Svanshall idag pga bilproblem.
Försöker köra turen om två veckor igen.

om Någon inte är rädd för omväxling kommer i två av oss att köra ändå, fast vi utgår istället från gamla stationen i mölle! 0945! Ring om ni ska med crallan 0701-468808.

Tillbaka
Topp