Kutym när vi köper/säljer på Happy?

Emil777

Aktiv medlem
Hej, finns säkert en tråd jag inte hittar. Men hur brukar ni göra upp en affär mellan köpare/säljare ?
Jag hoppas få det jag förväntar mig när jag köper. I mitt fall en cykel.
Jag bor i Dalarna och cykeln finns i Skåne.
Magkänslan är att träffas på riktigt och provcykla alltid är bäst.
Men i detta fall måste jag antingen chansa eller söka vidare på annat håll efter en grusräser.

- finns det redan en tråd ?
- någon som har bra erfarenheter att dela gällande annonsköp här på Happy ?

Det vanliga som gäller. Bakgrundskoll, är priset rimligt? Är den stulen?
Betala aldrig i förskott, skicka aldrig något om du inte fått betalt innan osv.

Personligen skulle jag nog dra mig för att köpa komplett beggad cykel på distans, ganska meckigt med frakt, många potentiella felkällor osv.

Bästa svar! :)

4C538BC6-4B0B-4116-9D0D-C9E3780A7F1D.gif

En sak är säker, köp & sälj på forum på en sajt som denna fungerar ofta betydligt bättre än blocket. Ett annat exempel är köp och sälj på sweclockers.com som är väldigt bra för att sälja datorprylar.

Ofta litar folk på varandra på ett helt annat sätt jämfört med blocket och det verkar fungera (oftast). Enligt min erfarenhet också mindre prutande och tjafsande jämfört med blocket.

15 år på happy, aldrig blivit blåst. Någon gång ska väl vara den första förvisso:)
Har köpt cyklar på distans utan problem. Ställ många frågor, be om många bilder, var lite småjobbig helt enkelt :) En seriös säljare sköter dialogen snabbt och effektivt. Dröjer det flera dagar mellan svaren och du inte riktigt får svar på dina frågor leta vidare. Passa på och ring också, det brukar ge rätt bra känsla.
Skickas cykeln med bussgods kan man väl dessutom betala när man får den har jag för mig?

Är blandat. Jag har köpt en komplett cykel som var i precis det skick som säljaren utgav.
Har även köpt en cykel som skulle vara i jättefint skick, men där både vevlager och bägge naven var helt slutkörda och behövde bytas ut. Säljaren var iofs snäll och lät mig skicka tillbaka det vraket :)

Är blandat. Jag har köpt en komplett cykel som var i precis det skick som säljaren utgav.
Har även köpt en cykel som skulle vara i jättefint skick, men där både vevlager och bägge naven var helt slutkörda och behövde bytas ut. Säljaren var iofs snäll och lät mig skicka tillbaka det vraket :)
Dock får man ju anta att en begagnad cykel har visst slitage och delar kan behöva bytas oavsett vad säljaren säger. Är man inte bredd på det så får man hålla sig till nya saker.

Personligen är jag mer "rädd" för att sälja än att köpa saker på K&S. Som köpare har jag själv möjlighet att ställa frågor och försäkra mig om vad jag köper och vilket skick det är i. Som säljare finns alltid risken att råka ut för en köpare som köper först och tänker sen.

Jag har gjort ett stort antal affärer såväl här som på andra ställen på internet. De absoluta majoriteten av affärerna går väldigt bra. Min, högst subjektiva bedömning, är att jag inte utsätter mig för en större risk att bli lurad när jag handlar någonting på K&S på Happy än i en affär (givet att jag undviker de mest uppenbara fällorna här). Konsekvenserna av att stöta på en oärlig köpare eller säljare här blir dock oftast tråkigare än om det sker i en affär.

Ett par tips: ställ många, ingående, frågor. Försäkra dig om att det du köper motsvarar vad du är ute efter och försök skaffa dig en så god bild som möjligt av skicket på varan samt personen du gör affär med. Undvik att vara naiv eller att fatta förhastade eller impulsiva köpbeslut.

Bra input, tack!
Om jag går vidare kanske det finns någon slags "airbnb"-lösning med hur pengar skickas. Det är ju det en säkerhet gällande pengar för båda. Sen är det ju det där med skicket...
Ska iaf kolla om bussgods har något sådand betal-försäkring som föreslogs.

I dettta specifika fall: säljaren är medlem sedan två år(bra), men noll inlägg/annonser/aktivitet under den tiden fram till nu (varför? Kanske iafs cyklar mer än hänger på forum?)

....eller ska jag lägga det dubbla, och få exakt den cykel jag vill och helt ny dessutom...

(ett talesätt: du blir sällan besviken att du skaffat något FÖR bra. Sällan hör man "-ajaj, jag ångrar att jag köpte en sån bra bil, den är FÖR bra. Jag skulle köpt en sämre bil...)

shit, frågor frågor i annars trista tider (covid och blöt-grått väder...)
Ha det gött!

Bra input, tack!
Om jag går vidare kanske det finns någon slags "airbnb"-lösning med hur pengar skickas. Det är ju det en säkerhet gällande pengar för båda. Sen är det ju det där med skicket...
Ska iaf kolla om bussgods har något sådand betal-försäkring som föreslogs.

I dettta specifika fall: säljaren är medlem sedan två år(bra), men noll inlägg/annonser/aktivitet under den tiden fram till nu (varför? Kanske iafs cyklar mer än hänger på forum?)

....eller ska jag lägga det dubbla, och få exakt den cykel jag vill och helt ny dessutom...

(ett talesätt: du blir sällan besviken att du skaffat något FÖR bra. Sällan hör man "-ajaj, jag ångrar att jag köpte en sån bra bil, den är FÖR bra. Jag skulle köpt en sämre bil...)

shit, frågor frågor i annars trista tider (covid och blöt-grått väder...)
Ha det gött!
Du har ingen kompis i närheten av säljaren?

Känns ju lite skumt, finns den annonserad på Blocket/FB osv också?
Du har ingen kompis som bor i närheten av säljaren som kan svänga förbi? Eller så är det en ny affärsmodell här på happy, medlemmar som agerar mellanhand på K/S med ratingfunktion :).

Verkar finnas jättemånga medlemmar som varit medlem i mångaa år men aldrig skrivit ett enda inlägg, folket bakom Happy har säkert statistik på det. På de flesta forum så måste man vara registrerad medlem för vissa funktioner, vet inte exakt hur det är här men viss historik, pm, notifieringar etc kräver ju registrering. Så många reggar sig säkert för det

Verkar finnas jättemånga medlemmar som varit medlem i mångaa år men aldrig skrivit ett enda inlägg, folket bakom Happy har säkert statistik på det. På de flesta forum så måste man vara registrerad medlem för vissa funktioner, vet inte exakt hur det är här men viss historik, pm, notifieringar etc kräver ju registrering. Så många reggar sig säkert för det
Borde funnits en login räknare. Då syns det iallafall att man aktivt besöker forumet.

Den där är ju svår för vissa. Jag vill alltid ha betalt innan jag skickar något. Som en ärlig säljare så ser jag till att alltid kommunicera tydligt med köparen; så fort jag fixat frakten på t ex postnord.se så skickar jag över spårningsnumret direkt till denne och jag fotar av paketet när jag lämnat över det till posten. Lite så som det annars går till när man köper saker på nätet - du får en bekräftelse att din beställning är gjord och du får ett meddelande när varan skickats, tillsammans med ett spårningsnummer.

Aldrig blivit blåst här. Någon enstaka gång har skicket inte varit som väntat, dock har det aldrig varit fråga om en lögn. I happys begynnelse tittade jag dock på en Trek Madone som såldes som "nyskick", den var minst 10 år äldre än vad annonsen sa och helt slutkörd. Efterföljande trådar visade att den såldes till någon osedd som blev väldigt besviken. Hur det slutade vet jag inte.

Sedan finns ju funktionen med avtal via BankID för ökad säkerhet.

Fiska efter någon känd forummedlem som bor i närheten och erbjud ngt för att den åker och kollar. Om cykeln finns på riktigt ökar ju även chansen att kartongen du löser ut på Bussgods innehåller en cykel.

Den där är ju svår för vissa. Jag vill alltid ha betalt innan jag skickar något. Som en ärlig säljare så ser jag till att alltid kommunicera tydligt med köparen; så fort jag fixat frakten på t ex postnord.se så skickar jag över spårningsnumret direkt till denne och jag fotar av paketet när jag lämnat över det till posten. Lite så som det annars går till när man köper saker på nätet - du får en bekräftelse att din beställning är gjord och du får ett meddelande när varan skickats, tillsammans med ett spårningsnummer.
Den ÄR svår för vissa. Och den typen av människor vill jag helst inte ha att göra med, oavsett hur länge de varit reggade. Man får helt enkelt skicka pengarna först, det är så det fungerar. Om man som köpare inte pallar det är alternativet att man möts upp eller använder något ombud. Min uppfattning är att folk på entusiastforum går att lita på generellt, men man får vara lite vaksam.

Edit: Tog bort mitt påstående att det fanns en skum annons just nu, det var jag som snurrat till det lite! Sorry!

Senast ändrad:
Tjena!

På klocksnack.nu så har dom ett delforum där man skriva bedömningar på andra medlemmar, just vid köp/sälj. Det ger ju en rätt bra vink.

Annars har jag aldrig varit missnöjd eller haft problem med en affär på happy. Det enda jag har som princip är att aldrig köpa av @marr Han lyckas ju alltid lägga ut saker som är nästan rätt, bara för det så vägrar jag att köpa
?

Angående kutym, eller vad som iaf borde vara det, så tycker jag att man bör svara om någon skriver och frågar om prylen finns kvar, om den kan skickas osv. Riktigt oartigt tycker jag att inte få svar, och sen ser man personen skriva inlägg i forumet. "Ja den finns kvar, nej skickas inte sorry" kostar inte många sekunder. Det här är ju liksom inte blocket, här är vi ju bland vänner.

Tjena!

På klocksnack.nu så har dom ett delforum där man skriva bedömningar på andra medlemmar, just vid köp/sälj. Det ger ju en rätt bra vink.

Annars har jag aldrig varit missnöjd eller haft problem med en affär på happy. Det enda jag har som princip är att aldrig köpa av @marr Han lyckas ju alltid lägga ut saker som är nästan rätt, bara för det så vägrar jag att köpa
?

Du hade inte fått köpa det ändå

När jag sålde en cykel förra året så erbjöd jag mig att köra en bit för att bredda området med potentiella köpare.
Gick smidigt, träffades på en parkering i Jönköping och köparen fick provcykla

Gäller ju dock att man hittar en som är seriös

Bra input, tack!
Om jag går vidare kanske det finns någon slags "airbnb"-lösning med hur pengar skickas. Det är ju det en säkerhet gällande pengar för båda.

Jag har hört talas om något som heter PayPal ?

Köpte själv en dämpare i våras på ett tyskt mtbforum
Med PayPal som betalningsmetod.

Skall man köpa något dyrt från någon större ort kan man ju be någon betrodd happyit på orten hjälpa till med köpet. Sen swishar man en flaska rödvin till hjälparen.

Fungerar ju såklart på mindre orter med men det är kanske inte lika lätta att hitta en hjälpande ängel där.

Brukar kolla om säljare/köpare har några vettiga cykelrelaterade inlägg på forum som nån sorts indikator på intresset. Är det helt blankt är det ju bara att avstå. Och hålla en uppdaterad kontakt tills allt är på plats. Har fungerat bra och utan besvikelser, lite tillit till sina medmänniskor bör man ha.

Har sålt fem cyklar och några småprylar på Happy. Accepterar bara affär ansikte mot ansikte. Får jag den inte såld på det sättet sänker jag priset.

Bor köparen i närheten av mig kan jag säkert ta en titt på din ev. framtida cykel, köra videosamtal eller ngt. Om detta är intressant kan vi snacka vidare över PM.

Lite trådkapning kanske, men min fråga kändes ändå som att passa in i kutym inom rätt och fel. Så här kommer den: Hur gör man när man säljer något som inte är så bra men ändå vill behålla sin heder. Jag har tex ett 11 delat bakhjulsnav med effektmätare för MTB men monterat med lvg fälg. Dessvärre gick enkom 10 av 11 bakkransar för lvg på. Jag äger även lite flera sådana där saker såsom en titancykel av märket Van Nicholas som jag aldrig har fått fason på. Saker som jag har köpt som inte antingen inte var bra eller saker som jag tänkte fel när jag beställde. Jag misstänker att en kunnig rackare kan byta fälg på bakhjulet eller få fason på titancykeln etc. Jag vill dock ogärna sälja vidare billigt till någon som sedan säljer vidare dyrt och sedan står någon stackare med kass cykel eller med kasst bakhjul. Det känns även hårt att kasta dyra och fina grejer. Nuvarande taktik är att vänta ut tills objekten blir värdelösa och sedan kasta (ingen medveten strategi utan snarare en omedveten).

PS: Cykeln i exemplifieringen ovan är ifrån 2008 och hjulet ifrån 2019. Cykeln känns m.a.o. som vi snart med hedern i behåll kan kasta (den gör dock ett sista försök som Zwift cykel). Hjulet känns dock som vi måste vänta ett tag med innan vi kastar.

Enda sättet är nog att göra affär med någon du känner som värdesätter prylarna som prylar annars är nog risken överhängande att det du befarar sker.

M

Lite trådkapning kanske, men min fråga kändes ändå som att passa in i kutym inom rätt och fel. Så här kommer den: Hur gör man när man säljer något som inte är så bra men ändå vill behålla sin heder. Jag har tex ett 11 delat bakhjulsnav med effektmätare för MTB men monterat med lvg fälg. Dessvärre gick enkom 10 av 11 bakkransar för lvg på. Jag äger även lite flera sådana där saker såsom en titancykel av märket Van Nicholas som jag aldrig har fått fason på. Saker som jag har köpt som inte antingen inte var bra eller saker som jag tänkte fel när jag beställde. Jag misstänker att en kunnig rackare kan byta fälg på bakhjulet eller få fason på titancykeln etc. Jag vill dock ogärna sälja vidare billigt till någon som sedan säljer vidare dyrt och sedan står någon stackare med kass cykel eller med kasst bakhjul. Det känns även hårt att kasta dyra och fina grejer. Nuvarande taktik är att vänta ut tills objekten blir värdelösa och sedan kasta (ingen medveten strategi utan snarare en omedveten).

PS: Cykeln i exemplifieringen ovan är ifrån 2008 och hjulet ifrån 2019. Cykeln känns m.a.o. som vi snart med hedern i behåll kan kasta (den gör dock ett sista försök som Zwift cykel). Hjulet känns dock som vi måste vänta ett tag med innan vi kastar.
Jag tänker ''får man inte fråga får man inte veta'' och gör ett litet desperat försök ?
Vad är det för fel/strul med cykeln? Och skulle du sälja den för ett pris som du är nöjd med? Titancyklar är ju så otroligt sexiga ?

Tjena!

?
.se ?
Systemet är bra, förutom att de flesta är för snälla och ytterst sällan skriver sina negativa erfarenheter.

Sälj till (sjuka) människor/nördar/hoarders som inte kan sälja saker. Annars tror jag ärlighet är bäst. Eller nån sort försäljning med option om återköp (tänkte på titanramen). Och slänga en cykel!? Wtf!? Oj, avslöjade jag mig själv som sjuk hoarder...?

Jag resonerar tvärtom jämfört med en del tror jag. Med delar och tillbehör som inte kostar så mycket utgår jag från att den som är intresserad inte skulle göra sig besväret. Sannolikheten borde vara större att en oärlig jävel skulle sälja nåt den inte har. Därför känns det självklart för mig att skicka före betalning.
Av samma anledning så säljer jag inte gärna saker utan att träffas.

om ts ser sig tvungen att här ställa den helt relevanta frågan om 'hur man gör' bör han nog inte på egen hand genomgöra ett sådant fjärrköp. för många fällor med subtila vinkar. ett sätt kan vara att skaffa sig en personlig mentor i frågan.

sen kan han ju ha nybörjarturen att hitta en annons med bra säljare. väl så viktigt som produkten. men det är svårt att veta detta om man inte varit i gamet ett tag.

oavsett var och hur man handlar; ett helt säkert köp existerar inte. men det går det bra att leva med. och nästan alltid går det bra!

Tillbaka
Topp