Kutym när vi köper/säljer på Happy?

-Woah, tyska mtb-forum, dämpare och paypal!
Way over my paygrade Dude... Respekt!

Oj!.

Tolkar dit svar som att du känner dig kränkt.

Tyckte bara att det var humoristiskt att du efterfrågade en betallösning som är säker för både köpare/säljare när det funnits i eoner.

Ber om ursäkt för att jag försökte hjälpa dig.

Egentligen inget svar eller kanske hjälp på just trådfrågan,men som relativt ny på MTB och synnerligen prylsjuk,(handlar väl om materialet,inte om min prestation? ? ),så gillar jag att köpa nya "måste-ha-prylar" till mina leksaker.
Då jag även renoverar/bygger om 70/80-tals motorcyklar handlar jag tonvis på t.ex Ebay och forum runt om på nätet.
Så jag har "vana" att köpa och sälja prylar högt och lågt....inte alla gånger det går 100% bra,men det är risken man får ta när man handlar online och inte i en butik där man fysiskt kan hålla delen i näven innan betalning.

Gick med i Happyride främst för Köp å Sälj,och handlat mycket där redan.....aldrig varit med om dels ett magnifikt utbud av nya och gamla delar,och att det i mitt fall alltid gått klockrent....toksnabba leveranser och i vissa fall bättre begagnade delar än jag förväntat mej!
Nu har jag inte handlat vansinniga mängder,(ÄN!),men känner mej fullt trygg att köpa härifrån!!
Anders.

Angående kutym, eller vad som iaf borde vara det, så tycker jag att man bör svara om någon skriver och frågar om prylen finns kvar, om den kan skickas osv. Riktigt oartigt tycker jag att inte få svar, och sen ser man personen skriva inlägg i forumet. "Ja den finns kvar, nej skickas inte sorry" kostar inte många sekunder. Det här är ju liksom inte blocket, här är vi ju bland vänner.
Jag har råkat ut för det med, lika irriterad blev jag.

Sedan rensade jag i garaget och skapade 4 annonser, 2-3 av annonserna genererade 10+ svar vardera inom loppet av ett dygn.
Det går åt en ansenlig tid till att svara på 40 förfrågningar och hålla reda på turordningen om första intressenten drar sig ur. Det blev nästan inte värt besväret att vara artig i 40 trådar, packa, boka frakter och diskutera "unika" frågor eller önskemål, jag slänger hellre grejerna.

Så till dig och alla andra som blir irriterade ber jag om ursäkt, men min "teknik" är att endast svara den första intressenten hädanefter.

Därefter editerar jag annonsen till *reserverad* fram tills att affären är slutförd. Jag lägger även till information som jag kanske missat som framkommer i PM.

Jag kommer i framtiden försöka undvika att lägga upp flera annonser, det blir för mycket att hålla reda på, hellre 4 vändor till posten än 40svar i PM

Jag förstår vad du menar men jag tycker ändå det är en schysst sätt för alla att hantera det på, håll ögonen på annonsen och att jag följer turordningen.

Jag tänker ''får man inte fråga får man inte veta'' och gör ett litet desperat försök ?
Vad är det för fel/strul med cykeln? Och skulle du sälja den för ett pris som du är nöjd med? Titancyklar är ju så otroligt sexiga ?
Cykeln är kort och gott hemsökt. Den vill helt enkelt inte bli cyklad på. Jag fick den som utbytesram för en titanaudaxram jag hade knäckt. Jag hade då redan hunnit ersätta min audaxcykel och tänkte det var bra med en cyclocross cykel (det var populärt på den tiden). Cykeln såg ut som om den borde gå att cykla på men i praktiken så gick det inte.. Det yttrade sig genom att man t.ex. cyklade med frun på väg mot Norrköping och man börjar känna att nu går det nog lite väl snabbt. Man tänker snart viker hon ner sig. Låren säger en säger en sak det här tempot är klart över din förmåga. Man frågar frun om det kanske går lite väl fort. Det visade sig dock att hon var helt oberörd av ansträngningen. Det visade sig att cykeln på något sätt bromsade min framfart. Jag lyckades härleda det till att det var bakbromsen som gjorde det. Det var en cantileverbroms (stavas det så ?) som på något elakt sett kunde gå emot fälgen och ge ett jämt motstånd om den halkade det lilla minsta. Bra tänkte jag. Bara att justera in. Det visade sig dock inte vara ett lättlöst problem. Ty hur mycket jag än anföll med verktyg, tålamod, svordomar och hat så lät den sig inte tämjas. Det kunde gå utmärkt i 6-7 mil och sedan så slog den till och i och med att man inte visste om man hamnat i en för snabb klunga eller om det var att bromsen som låg på så var det mycket irriterande. Något år senare gav jag upp och bytte till skivbroms. Det visade sig dock att då hoppade kedjan fram när jag tog i. Försökte fixa det men…. Insåg då att cykeln är hemsökt. Sedan har den fått vara i fred.

Cykeln är kort och gott hemsökt. Den vill helt enkelt inte bli cyklad på. Jag fick den som utbytesram för en titanaudaxram jag hade knäckt. Jag hade då redan hunnit ersätta min audaxcykel och tänkte det var bra med en cyclocross cykel (det var populärt på den tiden). Cykeln såg ut som om den borde gå att cykla på men i praktiken så gick det inte.. Det yttrade sig genom att man t.ex. cyklade med frun på väg mot Norrköping och man börjar känna att nu går det nog lite väl snabbt. Man tänker snart viker hon ner sig. Låren säger en säger en sak det här tempot är klart över din förmåga. Man frågar frun om det kanske går lite väl fort. Det visade sig dock att hon var helt oberörd av ansträngningen. Det visade sig att cykeln på något sätt bromsade min framfart. Jag lyckades härleda det till att det var bakbromsen som gjorde det. Det var en cantileverbroms (stavas det så ?) som på något elakt sett kunde gå emot fälgen och ge ett jämt motstånd om den halkade det lilla minsta. Bra tänkte jag. Bara att justera in. Det visade sig dock inte vara ett lättlöst problem. Ty hur mycket jag än anföll med verktyg, tålamod, svordomar och hat så lät den sig inte tämjas. Det kunde gå utmärkt i 6-7 mil och sedan så slog den till och i och med att man inte visste om man hamnat i en för snabb klunga eller om det var att bromsen som låg på så var det mycket irriterande. Något år senare gav jag upp och bytte till skivbroms. Det visade sig dock att då hoppade kedjan fram när jag tog i. Försökte fixa det men…. Insåg då att cykeln är hemsökt. Sedan har den fått vara i fred.
Jag kör utan bakbroms på min ss-lvg. En lösning på första problemet. :) Men, trist att ha en sån där "vad ska hända nu?"-känsla.

Edit: kan det vara att ramen är för mjuk på nåt sätt?

Angående kutym, eller vad som iaf borde vara det, så tycker jag att man bör svara om någon skriver och frågar om prylen finns kvar, om den kan skickas osv. Riktigt oartigt tycker jag att inte få svar, och sen ser man personen skriva inlägg i forumet. "Ja den finns kvar, nej skickas inte sorry" kostar inte många sekunder. Det här är ju liksom inte blocket, här är vi ju bland vänner.
När jag bli överens med en köpare som jag inte känner så får den en kort stund på sig att betala.
Under tiden till jag fått pengarna svarar jag normalt inte nya spekulanter för att inte krångla till det eftersom jag ingått ett avtal med en köpare.
Om det sen ändå inte blir ngn affär så väljer jag den av ytterligare intresserade som jag vill, inte tvunget i turordning.
Man svarar självklart alla som hört av sig när affären är klar.

Edit: Skulle aldrig markera en vara som bokad, man blir av med spekulanter och vet inte om man får betalt.

M

Jag kör utan bakbroms på min ss-lvg. En lösning på första problemet. :) Men, trist att ha en sån där "vad ska hända nu?"-känsla.

Edit: kan det vara att ramen är för mjuk på nåt sätt?
Kan vara en bra gissning att den var för mjuk för mig. Vad som talar för hemsökt är dock att jag lämnade in den till en av mina dåvarande cykelmekaniker och vederbörande lyckades inte upprepa det kedjdehoppet fram trotts att personen var en mycket stark cyklist (personen var dock inte lika välbyggd som mig)

Kan vara en bra gissning att den var för mjuk för mig. Vad som talar för hemsökt är dock att jag lämnade in den till en av mina dåvarande cykelmekaniker och vederbörande lyckades inte upprepa det kedjdehoppet fram trotts att personen var en mycket stark cyklist (personen var dock inte lika välbyggd som mig)
Jätteskumt. En stark cyklist kan ju verkligen få en ram att flexa. Dags för Det okända, titan edition?

Jätteskumt. En stark cyklist kan ju verkligen få en ram att flexa. Dags för Det okända, titan edition?
Håller med. Det gjorde mig rejält förvånad. Tror att min slutsats var att vederbörande hade ett mycket bättre rundtramp än mig och att det är svårt att spela falskt om man kan spela rent. Olika viktklasser var en förklaring. Var nog även själv i min livs form hade precis klarat av "le Grimpeur de France" en randopermanent med 65 000 höjdmetrar och 400 isch mil (om jag minns längdsmilen rätt) inom tidsgräns. Men familjens slutsats blev trots allt att cykeln var hemsökt. Det kändes som vi hade gjort allt men inte fått fason på cykeln. Vi såg ingen potential i cykeln och det kändes omoraliskt att sälja den vidare. Det finns dock ett hopp om lyckligt slut på storyn. En av happys godaste förkämpar har antytt att vederbörande eventuellt kan förlösa familjen ur dess förbannelse.

Oj!.

Tolkar dit svar som att du känner dig kränkt.

Tyckte bara att det var humoristiskt att du efterfrågade en betallösning som är säker för både köpare/säljare när det funnits i eoner.

Ber om ursäkt för att jag försökte hjälpa dig.
Kränkt?! Va?!
nej. imponerad. på riktigt. Skulle jag kunna tyska tror jag absolut jag sulle kunna fynda på sådana forum. Utbudet gissar jag är stort också.

(och jag har paypal-konto) ?
/Emil

Håller med. Det gjorde mig rejält förvånad. Tror att min slutsats var att vederbörande hade ett mycket bättre rundtramp än mig och att det är svårt att spela falskt om man kan spela rent. Olika viktklasser var en förklaring. Var nog även själv i min livs form hade precis klarat av "le Grimpeur de France" en randopermanent med 65 000 höjdmetrar och 400 isch mil (om jag minns längdsmilen rätt) inom tidsgräns. Men familjens slutsats blev trots allt att cykeln var hemsökt. Det kändes som vi hade gjort allt men inte fått fason på cykeln. Vi såg ingen potential i cykeln och det kändes omoraliskt att sälja den vidare. Det finns dock ett hopp om lyckligt slut på storyn. En av happys godaste förkämpar har antytt att vederbörande eventuellt kan förlösa familjen ur dess förbannelse.
Jag tror nog du har rätt bra rundtramp också. :) Men, det verkar ju som att det undersökts rejält. Och oavsett orsak, naturlig eller övernaturlig, så är det ju trist med en cykel man inte vill/kan cykla på. Hoppas nästa ägare får till det. Annars får den skickas vidare!

Dock får man ju anta att en begagnad cykel har visst slitage och delar kan behöva bytas oavsett vad säljaren säger. Är man inte bredd på det så får man hålla sig till nya saker.

jadå, ett visst slitage. Men när båda naven samt vevlagret är så slutkörda att det glappar rejält och måste bytas ut innan man kan använda cykeln så är "jättefint skick" inte riktigt rätt beskrivning. :)

För att köpa/sälja komplett cykel funkar det klockrent med Bussgods som har en tjänst där säljaren betalar vid uthämtning och pengarna sätts in på säljarens konto av Bussgods. Posten har väl också nåt liknande för smågrejer.

Tillbaka
Topp