Kvalitén på lågpriscyklar testade

"En av modellerna har redan dragits in. Det är Yosemite Highland, såld av Biltema. Under testet brast styrbulten, sadelbygeln och ett av ramrören."

Var det inte nån här som hade hårdtestat en Biltemacykel i skogen och var ganska nöjd?
Säkert stora skillnader i kvalitet mellan exemplar också.

De hade en modell som var livsfarlig förra året om jag inte minns fel, och i år en till tydligen. Men alla de andra modellerna måste ju inte vara värdelösa bara för det, även om statistiken antyder det. Det var väl en fullgung som användes flitigt av nån här på Happy och som tjänade sitt syfte väl?

Jag har en Biltime FS ram liggandes, ska kolla sen vilken modell det är.. ska bygga min en SVETTOHOJJ ta mig fan, men tror faktiskt det blir en HT...

Jag hade biltemas LYXIGASTE fullgungare. Helt okej ram, inte alltför sviktande i sidled, lätt och lätthanterlig. Tyvärr gick ramen av under förra årets finnmarkstur. Måndagsexemplar eller sunkig kvalité, vem vet?

Precis, och inte på testfakta eller andra liknande testföretag heller. De hade test av digitalkameror för ett tag sedan, har den artikeln som ett skräckexempel på kurser jag håller i digitalfoto.

Ville skrev:
-------------------------------------------------------
> Man skall inte lita på tester och man skall FRAM
> FÖR ALLT INTE LITA PÅ RÅD OCH RÖN!!!!!!

Ville skrev:

Varför inte? *nyfiken*

Jag prenumerar på R&R. Den är skitrolig. Väntar fortfarande på testet om durkslag. Är lite nervös dock. Har jag köpt fel?

GP vet minsan hur man skriver bra rubriker...

"Trots detta tänker Harald Nyborg fortsätta sälja cykeln. Företagets inköpare säger att kunderna får vad de betalar för och att cykeln ska användas i stan, inte ute i skogen."

Shit, här var det tung journalistik. De har alltså fått fram att man får vad man betalar för? Vilket scoop!

Var det detta test som testade cyklarna enligt "ny europeisk teststandard"?

Jag har en Fultemahoj, Lembert Dome, som jag tror utgick i somras eller något sådant. Den var tidigare deras vassaste (minst slöa) HT.

Den har inte exploderat än iaf... Är väl ingen superhoj, men för en fattig student som nyss hade lagt två månadslöner på en landsvägshoj så funkar den helt okej.

Jag förstår inte riktigt varför man samlar in så billiga cyklar från tex Biltema och testar dem i ett sådant hårt test för MTB. Jag tycker inte att man kan kräva att de skall ens klara testerna, hur skulle det ens vara möjligt att göra så billiga cyklar som tål så myket.
Sen tror jag att folk som köper cyklarna inte har tänkt att använda dem för skogscykling.

Hedis skrev:
> Jag förstår inte riktigt varför man samlar in
> så billiga cyklar från tex Biltema och testar
> dem i ett sådant hårt test för MTB. Jag tycker
> inte att man kan kräva att de skall ens klara
> testerna, hur skulle det ens vara möjligt att
> göra så billiga cyklar som tål så myket.
> Sen tror jag att folk som köper cyklarna inte har
> tänkt att använda dem för skogscykling.

Det värsta är när "Herr händig", tillsammans med ett flak öl tillbringar lördagseftermiddagen med att montera ihop broräcket som hans oskyldiga barn skall cykla på. Jag har sett allt för många skräckexempel där folk har satt framgaffeln back och fram, expanderstammen sitter ett par millimeter ner i gaffelröret så man ser konan eller pedaler som är tingade in på fel sida.

Det vore mycket intressant att få veta hur cyklarna var monterade under testet. Kan det vara så att vissa cyklar varit fackmannamässigt monterade medan vissa monterats av någon reporter på Röd och Rån?

//Martin

http://www.kikarforum.se

Fick reklamen irån COOP idag. Cykeldags!
Torde inte stå DH-approved på särskilt många delar, men utseendemässigt var det en del intresant!
En 24"(7-11 år) FS med skiva fram, 18vxl. och ahead. Ngn. märklig grönfärg.
En annan med 26" hjul (10-16 år),HT med dämpgaffel och skiva. 21vxl. Mattsvart som alla andras... :-p
-Nästan en Cannondale-logga dessutom!

Förstår ifall föräldrar kan räkna kortsiktigt i kronor och ören, även om jag hellre skulle renovera en äldre ram, och plocka med delar till nästa.

"Välkommen till ett äkta, anrikt familjeföretag!
Harald Nyborg har en lång och stolt historia, där vi i mera än 100 år har satt ärlighet och gott köpmannaskap i centrum. Här på vår hemsida kan du se hela sortimentet. Som du själv kan se, tåler våra produkter både en kvalitets- och prismässig jämförelse med samtliga andra aktörer i branschen."

bng skrev:
> Var det inte nån här som hade hårdtestat en
> Biltemacykel i skogen och var ganska nöjd?
> Säkert stora skillnader i kvalitet mellan
> exemplar också.

hmm... kan det vara jag möjligtvis??
Och även där gick ramen av... saknar den faktiskt var en riktigt skön hoj!!

frisk skrev:
> bng skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Var det inte nån här som hade hårdtestat en
> > Biltemacykel i skogen och var ganska nöjd?
> > Säkert stora skillnader i kvalitet mellan
> > exemplar också.
>
> hmm... kan det vara jag möjligtvis??
> Och även där gick ramen av... saknar den
> faktiskt var en riktigt skön hoj!!

Va vad det för ram? jag har fått ett biltema FS ramkit men kommer inte ihåg modellen..

Biltemas cyklar borde vara olagliga, bokstavligt talat. Så dålig kvalitet de håller är rent trafikfarligt och farligt för liv och lem.

Min lillebror som var 10 år vid tillfället, drog av båda bromsvajrarna på sin b-tema inom någon månad!
Jag tror knappast han är någon hulk, och själv så testar jag ifall jag fått dit vajerbroms genom att pressa så hårt att styret böjer sig. Något mindre ska de absolut inte gå sönder för.

Jag köpte Shimano bromswires, och monterade, min lilla test klarade de faktiskt. Sen brast ena bromsarmen, bytte, då brast ramfästet.

Du kan lika gärna hoppa ner för ett hustak, sannolikheten att du dör/överlever ligger ungefär på samma nivå.

Hedis skrev:
> Jag förstår inte riktigt varför man samlar in
> så billiga cyklar från tex Biltema och testar
> dem i ett sådant hårt test för MTB. Jag tycker
> inte att man kan kräva att de skall ens klara
> testerna, hur skulle det ens vara möjligt att
> göra så billiga cyklar som tål så myket.
> Sen tror jag att folk som köper cyklarna inte har
> tänkt att använda dem för skogscykling.

Brorsans cykel höll inte för cykling på asfalt, heldämpad leksak visst, men den ska hålla för ett barns normala bruk.

Frolicc skrev:
> Jag hade biltemas LYXIGASTE fullgungare. Helt okej
> ram, inte alltför sviktande i sidled, lätt och
> lätthanterlig. Tyvärr gick ramen av under förra
> årets finnmarkstur. Måndagsexemplar eller sunkig
> kvalité, vem vet?

Jag tror jag såg din trasiga bema där. Sadelröret?

GREENFIELD 26´´ SUSP. 24 GEAR

MTB med full upphängning
24 växlad SRAM/shimano altus bakväxel
Fjädring i sadel, framgaffel och ram
V-bromsar

--------------------------------------------------------------------------------
Katalog nr. 8627

Kr 1.898,00

Tycker iaf att produktbeskrivningen från harald N. är kanon... Tydligen kan man hänga upp cykeln var som helst...

masala skrev:
> GREENFIELD 26´´ SUSP. 24 GEAR
>
> MTB med full upphängning
> 24 växlad SRAM/shimano altus bakväxel
> Fjädring i sadel, framgaffel och ram
> V-bromsar
>
> --------------------------------------------------
> ------------------------------
> Katalog nr. 8627
>
>
> Kr 1.898,00
>
> Tycker iaf att produktbeskrivningen från harald
> N. är kanon... Tydligen kan man hänga upp cykeln
> var som helst...

"SRAM/shimano altus bakväxel"?
Har Sram och Shimano satt sig ner och knåpat ihop Altus bakväxel på denna cykel?

Ville skrev:

Den här gången var det ju inte något subjektivt test av Råd och Rön utan av ett fristående företag SMP som är akrediterade. Dessutom gjorde testerna (vad jag förstått) enl standarden EN14764. Så om man enbart tittar på testresultaten och inte bedömningarna så kan man nog vara säkra på att just de cyklar som testades presterade precis så bra/dåligt som de gjorde.

Hade varit mycket spännande tycker jag om de ville utöka testerna till cyklar i priklassen 9000-15000 också.

Ärligt talat tycker jag att det är rätt stor skillnad på biltemas cycklar. Att de billigaste cyklarna är skit torde väll inte vara någon överraskning. De dyraste är inte lika mycket skit (torde väll inte häller vara någon överraskning).
Dessutom har de väll ett rätt okej skit/prisförhållande. Problemet är ju att folk är för snåla när de köper cykel. Sålänge folk vill köpa skitcyklar kommer nog de stora kejorna att erbjuda det. Betalar de någon tusenlapp mer blir cykeln avsevärt bättre (även på biltema). Jag tror att man kan påstå att biltemas barncyklar för 600 kr är prispressade, för prispressade.

Kanske ingen överraskning så sätt.
Men det borde verkligen finnas lagstiftning och ett kontrollverk för just hur dåliga de får vara.
Dessa cyklar är rent av farliga för liv och lem, du skickar ju inte ut en bil utan bromsar så varför en cykel?

DN tar upp saken idag, och avslutar artikeln med:
"Flera tillverkare byter nu ut delar på sina cyklar efter testet, skriver tidningen. Andra menaratt deras cyklar är billiga och inte avsedda att köras i terräng, trots namnet."

Är det inte olagligt med falsk marknadsföring? Säljer dom cyklarna som mtb ska de väl klaras att köra som mtb?

Fast å andra sidan, alla här vet väl att saker går sönder när man cyklar hårt. Min bakväxel är nog sned efter flera smällar, ska den inte tåla det, kan jag reklamera en efter 3 år? ;~)

Vore intressant om FOG skulle testa medlemmarnas produkter och lägga upp dem på cykelfakta.nu istället för den hopplöst gamla informationen som ligger där idag.

Tillbaka
Topp