kvalitet på nya cyklar? (scott scale 30)

adam78

Ny medlem
Jag har nyligen köpt en ny scott scale 30 (2007a) med Avid juicy five bromsar. Inga justeringsmöjlighter whatsoever och sönder redan efter några dagar. Bakbromsen vibrerar och brummar så att hela ramen skakar. Först hände detta då bromsen var varm, men nu sker det i princip konstant vid måttlig bromsning.

Dessutom gnisslar skivorna (något skeva) hela tiden medan jag trampar och svagt högfrekvent tjut (10kHz) hörs vid varje inbromsning. Det är inte tillräckligt mellanrum för att klossaran ska gå fria hela tiden.

Själva bromskraften är det inget fel på, men ju mer bromsarna slits in desto mer missljud hörs.

En helt annan fråga: Framväxeln och kedjan kommer inte överens, kombinationen 3*8 och 3*9 tar i på yttersidan av framväceln. Endast kombination 2*3 till 2*7 fungerar ljdlöst på mellanklingan. Minsta klingan fram är katastrof. Kedjan skrapar i ramskyddet då jag har de tre största klingorna bak (alltså 1*1 till 1*3).

När jag senast köpte en mtb, crescent lodur 1997 med judy SL gaffel fungerade alla kombinationer helt ok. Kanske någon av de extremaste 1*8 eller 3*1 skrapade lite.

Cyklen är köpt på Oslo sportslager och jag är rädd att de inte klarar av att fixa till den.

Sen givetvis knäpper det från vevpartiet, som det även gjorde på min crescent. Ska man acceptera sådant? Oerhört irriterande i alla backar som södra Norge bjuder på. Vi har fan inte en meter väg som är platt. Jag köpte Scotten för att dn ska vara bra uppför och det är den. Men inte när skivorna gnisslar, växlarna skrapar och vevpartiet knäpper.

Vad tycker ni?

Framförallt om bromsarna. Finns det hopp eller ska jag byta till XT?

cykeln

Bilagor

• Scale 30.JPG
    Scale 30.JPG
    126.5 KB · Besök: 51
Du behöver förmodligen bara justera bromsen, låter som om oket och skivan skulle behöva efterdras.

För att växlingarna på ett niodelat parti skall fungera felfritt är främre växelväljaren tightare än på det gamla 7-delade som satt på din gamla loden. Du har ett större register men flera redundanta växlar. Lär dig växla rätt och så försvinner det problemet.

Vevparti som knäpper är sällan vevparti som knäpper. Kolla pedaler, sadelstolpe, styrlager, QR och andra liknande detaljer. Aluminium är fantastiskt på att leda ljud.

-Nej en scott 30 är inte en high end cykel men till skillnad från andra cyklar i samma prisklass prisvärd. Lär dig ta hand om/meka med den så skall du se att ni kommer överrens, lycka till.

Ställ in bromsarna. Juicy 5or är riktigt bra bromsar om de är inställda. Det låter mest som det är en klåpare som har satt ihop cykeln.

Åk till affären du köpte cykeln på så får dom finjustera in grejerna.

Gå tillbaks med den och be de justera växlar/bromsar och fetta in det som låter vid vevpartiet.

Jag har 24 växlar på min Lodur och jag tror att det är samma storlek på de största och minsta klingorna som på den nya cykeln. Även bredden på en 9-delad kasett är samma som på 8-delat (i prnicip) så jag förstår inte varför ytterlägena ska vara så fruktansvärt problematiska.

Jag kan växla rätt, hur anser du att man ska göra om man vill bruka lägst utväxling? minsta fram och största bak? Den kombinationen ska fungera eftersom kedjan är rak. Likaså högst utväxling. Jag tycker att framväxeln är för tight.

Vevpartiet knäppte även på min gamla Lodur. Det var ett fyra-arms vevparti, nyintroducerat 1997. Då fick de ta bort klingorna och smörja de fyra armarna för att få bort ljudet. Det knäpper endast när jag står upp och trampar på riktigt låg kadens. Ljudet kommer ej från styre, sadel eller liknande. Men det kan komma från pedalerna. Irriterande är det iaf.

jag tycker också att Scale 30 är prisvärd, fick den för 16 norska och det är inte fullt 20 svenska. Delarna bör vara minst lika bra som XTR för 10 år sedan. Cykeln väger in på 11kg blankt så som den står där på bilden. (med barends och 520M pedaler)

Kör 30 mil och återkom. Allt nytt måste köras in. Kanske måste du skimsa oken. Det är en fin hoj du har. :)

Vad jag minns så hade inte lodurn nån Judy SL? det var ju nån enklare modell.

Men oftast när cykeln är ny, så släpper ju bultar och grejs efter ett litet tag, så man måste gå över och spänna och justera hit o dit...

Tack Skogling!

Skimsa oken? Alltså lägga in någon form av "distans" så att avståndet mellan skiva och belägg ökar? För nu är det inte många tiondelar där.

jag kan köra 30 mil, är säkert uppe i 10 nu, men bakbromsen blir bara värre och det oroar mig. Någonting verkar sitta löst.

Nej, men det gick köpa till judy SL såklart. Endast Ultima hade fabriksmonterad dämpare då (Judy SL). Jag köpte till Judy SL och XT-V-bromsarna.

Kolla om oket bak sitter löst. Köp en insex. Kan du inte bara gå till butiken och få det åtgärdat ? Du bör kräva en påse skims av dem. Det är bara att se till att skivan löper parallelt med padsen.
Det gör man enkelt med skimsen.
Sedan MÅSTE du som sagt köra skog och få in lite damm så ytan ruggas upp lite. Det är först då du får bra bromsverkan. Det är precis som när man byter belägg så är dom dåliga i början men efter några timmar i skogen skrattar man igen.

Är du inte nöjd efter 50 mil så köper jag hojen av dig billigt och ger den till min fru. Ok ? :)

-Skogling

Jo, jag har bokat service den 26/6 i Oslo där cykeln är köpt. Jag har en timme enkel väg dit med bil.

Nja, din fru får hitta ett eget exemplar. Jag släpper inte iväg min karbonhäst :-)

Tack för tipset med shims, ska kolla upp hur de fungerar och ska kolla att alla skruvar i bakbromsen sitter som de ska.

Senast redigerad av en moderator:
Shims behövs inte på dina bromsar, det är bara att släppa på insexskruvarna som oket sitter med (inte dom som sitter från sidan)och hålla in bromshandtaget och dra åt skruvarna igen så ska oket bli centrerat.

ah, tänkte väll det...

men bara dra åt lite bultar på scotten här o där, så svårt är det inte...

ska dock inte säga för mycket, stod o klia mig i huvet på mina skivor häromdagen innan jag fatta att klossen var sliten... Fan så skönt det var med V-bromsar helt enkelt.

Hur man justerar avid 5 är precis som Anders G skriver enkelt och beskrivs utförligt i manualen till Avid-bromsarna, har du inte manualen så finns det säkert på Avids hemsida. Även om det borde vara rätt från butik så bör man lära sig detta ändå.

Hade liknande problem på min Scale 30, en 2008, men det är ordnat på servicegarantin de har på Cykloteket. Min bakbroms lät, trodde beläggen var slut, men det var något fel på hantaget/ reservoiren, så det byttes. Framväxeln satt ju för långt åt vänster, vilket gjorde att kedjan skrapade i växelföraren på de minsta kassettdreven. Tror de flyttade växeln, med shims kanske? Tycker definitivt du ska gå tillbaka med cykeln till affären och få det åtgärdat!

Ett sätt är att gå tillbax till butiken, Men jag tror du vinner mcyket på att lära dig fixa det själv. För du lär ha nytta av det i framtiden.

När det gäller bromsarna så gissar jag på att masering av kolvarna och/eller fräsning av fästerna på ramen kan hjälpa mycket. Men skivbromsar har alltid en tendens att skrapa lite mer än gammla fälgbromsar.

Vad gällande framväxeln så finns det två skruvar där du enkelt flyttar växeln i sidled vid ändlägerna, Pröva dessa. Men var frösiktig så att inte kedjan växlas över dreven.

Knaket är troligen fett som behövs, gäller osm atlas säger bara hitta rätt ställe.

Tråkigt att du inte är nöjd med nya grejerna, jag tycker inte du ska behöva skruva själv utan åk tillbaks med cykeln till butiken så får de fixa det åt dig.

En ny cykel ska ju bara fungera och skruva själv kan du lära dig efterhand.

Nu har jag lyckats justera bromsarna så att skivan löper fritt. Ganska enkelt faktiskt. Jag har dessutom kollat på Avids hemsida och hittat all info.

Ska åka tillbaka till handlren snarast och få cykeln justerad. Tack för alla råd och tips!

Som nämnt tidigare : Lossa skruvarna som håller fast oken, dra åt bromshandtaget, skruva åt skruvarna. Simple as that.

Lycka till med hojen!

Hej igen! Tar upp denna gamla tråd. Nu är cykeln inne på service och allt ska vara fixat förutom problemet med framväxeln.

Som jag skrev tidigare så skrapar kedjan i fästet där växeln sitter fast i ramen. Eftersom jag har kolfiberram så sitter inte växeln (LX) på sadelröret utan har ett speciellt fäste nere vid vevpartiet. När jag har minsta klingan fram så kan inte de 4 större klingorna bak användas utan skrapljud. Detta blir mycket irriterande då jag ska uppför en brant backe i skogen och det är helt tyst runtomkring. Kanske inte lika störande i en verkstadsmiljö mitt i centrala Oslo.

Verkstaden försöker nu slingra sig och tycker att jag ska acceptera ljudet. Jag tycker att alla missljud då jag trampar gör att jag inte kan koncentrera på själva cyklingen. Vad tycker ni?

adam78 skrev:
-------------------------------------------------------

>
> Som jag skrev tidigare så skrapar kedjan i
> fästet där växeln sitter fast i ramen. Eftersom
> jag har kolfiberram så sitter inte växeln (LX)
> på sadelröret utan har ett speciellt fäste nere
> vid vevpartiet. När jag har minsta klingan fram
> så kan inte de 4 större klingorna bak användas
> utan skrapljud.

Att det blir skrap på 4 klingor är för mkt, det måste ju även bli en del friktion om det ligger så snett. Hade det bara varit lite skrap på yttersta drevet så tycker jag man kunde acceptera det.
Det borde ju vara kedjelinjen som är fel, min gissning är felmonterade distanser på vevpartiet (nu antar jag att det funkar som ett Shimano LX/XT), dvs all tre klingor fram ska längre ut i sidled (ett par millimetrar kanske). Det borde ju vara lätt(?) åtgärdat för en cykelverkstad i så fall.

Ja, det tycker jag också. Sen att det blir en kostnad eftersom de har svinmycket jobb (fick vänta i tre veckor på att få en tid) och att de skulle kunna tjäna pengar på andra, är inte mitt problem.

Cykeln fick NOLL översyn när jag köpte den och jag fick NOLL tips om underhåll, eller liknande. De har tydligen fixat bakbromsen (svarvat skivan?) Vi får se när jag får provcykla. Dessutom fick de byta en del "saker" inne i dämparen också, som blev glapp efter en mils cykling på asfalt. Jag har knappt vågat använda cykeln medan jag väntade på service, för jag ville inte att de ska kunna påstå att det är jag som har förstört delarna.

Skulle de trilskas så funderar jag på att lämna ingen cykeln helt och hållet och handla någon annanstans. Är detta möjligt?

Nu känner jag mig tvungen att lyfta denna gamla tråd igen. Efter några veckors bruk av cykeln har jag insett att skrapet har inte försvunnit, utan är tillbaka. Jag bifogar två bilder för att ni ska se vart det uppstår och komma med tips på vad man kan göra åt saken. Kombination 1*4 till 1*1 ger skrap vid den gröna linjen. Kedjan ligger an mot fästet av framväxeln.

Ja, jag är medveten om att framväxeln är av en speciell konstruktion där fästet siter kring vevlagret och inte kring sadelröret, men ska det vara såhär?

En dag efter att jag hade hämtat ut cyklen upptäckte jag dessutom ett fult märke i ramen, se blå pil i bilden. Troligtvis slant någon av mekanikerna med verktyget. Grymt oärligt att inte berätta sådant direkt. Nu förstärktes min bild av att de bara vill få ut cyklar och sedan skiter i kunden och service.

Bilagor

• DSC_1939.jpg
    DSC_1939.jpg
    80.1 KB · Besök: 30
AH! Den bilden skvallrade en hel del! Det där kräver ett nytt vevlager med några mm längre axel för att flytta ut vevarmen lite. Jäkligt klantigt av Scott att skicka en E-type-växlad hoj med samma vevlager som en med normal framväxel som är klammad i ramen.

Vad är det för sorts vevparti och vilken sorts vevlagerlager är det som sitter på cykeln. Är det Hollowtech 2 eller liknade från annat märke med integrerad axel så fattas det en distans på drivsidan som ska sitta mellan lagerskålen och ramen.

tycker du ska ta bilder av alltihopa, och skicka till scott direkt. dom där du handlat av verkar som sagt vara ett gäng klåpare, är ju ingen billig cykel dom sålt heller direkt...

En sån cykel ska lämnas ut justerad och klar utan missljud och andra problem, man ska
inte behöva meka själv med en ny cykel. Sen att du får tillbaka den med lackskador efter den varit på service är helt oacceptabelt. Jag skulle lämna tillbaka den och kräva att få en ny, helt utan skavanker. Om de säger nej skulle jag kontakta Scott och berätta vad som hänt.

Du har nog råkat ut för ett taskigt montage. Scott har en sk E-växel fram som fästes i HT II-lagret. De som pratar om att du skall ha en längre axel eller en distansbricka vet inte vad de talar om. Jag har en likadan cykel (tje egentligen en Scott Scale 20 men det är i princip samma cykel) som jag monterat ihop själv och som går klockrent på alla växlar. Jag skulle ta mig tillbaka till affären eller söka upp någon som vet vad han gör som kan hjälpa dig. Du måste får ner växeln tillräckligt mycket för att slippa skrapet. Det går. Ge inte upp men låt dem som gett dig bekymmret (affären) ansvar för att rätta till det.

Dag, du menar att du är helt säker på att de som skruvat ihop just den här hojen inte glömt en liten distans som gör att veven hamnar längre ut?

För att skrapet skall försvinna borde distansringen vara mellan växeln och veven väl? Inte närmast ramen alltså?

En utmärkt instruktionsmanual som bifogats. Där kan du själv se att montaget skall ske utan distanser. Scotts vevparti är 73 mm. Distanser används på de vevpartier som är smalare.

En motsats till det det du råkat ut för. Jag köpte en 20" MTB till min son. För mig såg cykeln leverans klar ut, provcyklades all ok, betala och gå. Men det fick vi inte, de sa att de måste se över allt, hjul, bromsar, växlar osv, och vi skulle få den på e.m dagen efter. Jag bad dem också montera på stänkskydd, kom på det innan vi gick. När vi hämtade den dagen efter berättade säljaren att de inte haft några stänkskydd som passade och istället sågat av och slipat till ett par normal stora SKS skydd. Allt såg bra ut och cykeln var i perfekt skick. Den lille har också 2 års fritt byte av styrstam och sadel tills dess han är nöjd (tror inte det behövs), samt 2 fria servicar inom 2 år.

Detta är en cykel som kostade strax under 3.000 SEK och din kostade ca 20.000 SEK. Helt klart ska affären ta ansvar för dina problem och byta ut cykeln.

IMG_0063.jpg ht=543

plumse skrev:
-------------------------------------------------------
> För att skrapet skall försvinna borde
> distansringen vara mellan växeln och veven väl?
> Inte närmast ramen alltså?

Jo så är det säkert, jag tittade på min hoj när jag skrev det (som inte har e-fäste...), har ingen vana av just e-fästet. Men läs inte så noga vad jag skriver, kolla Shimanos beskrivning istället :-)

Fast nu säger ju iofs Dag att det är 73 mm på Scott, i så fall behövs nog ingen distans.

Hej!

Nej, jag har inga sprickor eller skador i lacken förutom det trekantiga märket vid den lilla pilen. Surt att man ska få skador direkt på en ram som jag har tänkt behålla i minst 5 år. Nu är det försent att åka tillbaka och klaga. Men det är trist att man ska inte kunna lita på en av Oslos största verkstäder.

Vevpartiet är FSA Moto, deras billigaste skit. Jag misstänkte också att vevaxeln är för kort, kanske shimano XT som sitter på Scale 20 passar bättre. Bifogar bild.

För mig kostar det runt 250SEK och tre timmars resande varje gång jag ska besöka affären/verkstaden. Ska jag hålla på åka dit ofta så får de börja stå för den kostnaden. Jag har redan varit där två gånger, ett påtvingat återbesök trots bokad tid 2 veckor i förväg.

Jag vill inte ha en ny cykel, jag vill ha min fina 07-a som har en underbar lack och färgkombination.

Tack för all hjälp och stöd!

Bilagor

• DSC_1954.jpg
    DSC_1954.jpg
    81.3 KB · Besök: 27
  • DSC_1957.jpg
    DSC_1957.jpg
    89.3 KB · Besök: 44
Satt det inte ett Truvativ Firex 3.3-vevparti på din Scale 30? Det är väl annars standardspecen på den -07:a du har? Eller har jag fel här?

hjälp det där märket på ramen ser ju tyvär förfärligt ut :/
Tycker det verkar som att butiken där den är köpt är aldeles för klantiga/ointresserade! Eftersom jag själv jobbar med cyklar och vi även säljer scott så vet jag att reklamationshanteringen hos Scott är väldigt bra!

Vi har aldrig behövt gå så långt med diverse problem då vi i flesta fall löst dom på butik, men jag har faktiskt blivit lovad utav våran säljare(förmodligen den bästa säljaren från alla leverantörer vi har att göra med) att om en kund är så pass missnöjd och vi inte kan lösa problemet så ställer scott gärna upp på goodwill och levererar ut en helt ny cykel!

Kanske värt att kontakta Scott ändå, kanske de skulle kunna ordna upp detta. Du kan ju be att få behålla ramen men att de ser till att vevparti, bromsar osv byts ut/justeras.

Ja, märket är fult när ljuset faller "rätt". Bilderna är tagna utan blixt och märket ser väl ut så i dagsljus. Problemet är inte märket i sig, utan att de inte berättar alls och jag måste upptäcka det själv. Alla kan göra misstag, men man ska fan stå för dem! fast butiken tycker väl att jag kommer ändå byta cykel nästa år. Alla kanske inte vill vara med i slit och släng samhället, speciellt inte när det gller karbonramar som kostar minst 12kkr lösa.

Jag skulle kunna tänka mig att betala mellanskillnaden i pris upp till XT-vevpartiet/lagret om de byter ut skiten och får allt att fungera som det ska. Vid en eventuell försäljning kommer skrapljudet och märket garanterat resultera i en tusenlapps förlust. Fel som jag inte orsakat.

Tillbaka
Topp