kvalitet på nya cyklar? (scott scale 30)

adam78 skrev:
-------------------------------------------------------
> Stisse skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Justerskruven för ändläget inre på
> > framväxeln?
> > Typ.
>
> Skämtar du eller? Jag har en framväxel av denna
> typ och det är själva fästet som skrapar mot
> kedjan:

Eh, nej.
Läste bara tråden ovan fort och fel. Är trött.
Missade det lilla ordet "fästet" i nedanstående mening.
"Kedjan ligger an mot fästet av framväxeln."
Trodde kedjan skrapade i mot växelföraren, och ibland är det så att man stirrar sig blind på det komplicerade och missar det enkla och självklara.
Det var inget...glöm det.

Costas skrev:
> Satt det inte ett Truvativ Firex 3.3-vevparti på
> din Scale 30? Det är väl annars standardspecen
> på den -07:a du har? Eller har jag fel här?

Jo, du har alldeles rätt! Letade en del på nätet och hittade denna stora bild.

http://img255.imageshack.us/img255/3646/22062007bg2.jpg

Undrar om butiken har bytt vevparti och ställt till det för mig?

--> Peter, det är lugnt :-)

Senast redigerad av en moderator:
Vad är det för framväxel, XT eller LX? Kan du se om den är böjd/bockad "ut mot dreven". Det låter alltmer för mig som att din framväxel är defekt. Felet ligger sannolikt inte i vilket vevparti du har.

Dag, är det verkligen 73 mm vevlager hylsa på scale ramen? för är det bara jag som ser spacers innanför vevlagerskålen på vänster vevarmssidan?

Jag har LX. Man kan se hur kedjan har gnagt på växeln.

I alla bilder är kedjan på mittendrevet bak. Ändå är det tight!

På båda sidorna sitter svarta (plast) spacers på ca 2-3 mm. Texten MEGAEXO och BC1.37"x24T syns. Innanför dessa sitter enbart ramen och såklart fästet till framväxeln på höger sida.

Bilagor

• Namnlös.jpg
    Namnlös.jpg
    58.9 KB · Besök: 33
Detta är mitt eget parti. Utan distanser och utan något rassel någonstans. Med XT vevparti och framväxel.

Bilagor

• IMGP4934.JPG
    IMGP4934.JPG
    119.4 KB · Besök: 26
  • IMGP4932.JPG
    IMGP4932.JPG
    116.7 KB · Besök: 37
  • IMGP4936.JPG
    IMGP4936.JPG
    121.7 KB · Besök: 24
Tack för bilderna Dag!

Det ser ganska tight ut där också, men skrapar det inte så gör det väl inte det. Min kedja börjar skrapa lite redan på mittendrevet bak och sedan ökar skrapljudet alltmer ju större klinga jag har. På den största är skrapljudet konstant. Jag bedömmer att det skulle räcka med 0.5mm extra plats för att få bort oljudet.

verkstaden skriver såhär, jävligt kaxigt, på deras hemsida:

Våre reparatører har mye å gjøre gjennom hele året, og det tar vi som et tegn på at våre kunder er fornøyde med arbeidet som blir utført.

Eller så är det så att man får återkomma för att de inte gör ett bra jobb, eller att de säljer ofärdiga cyklar i butiken?

på bilderna ovan ser det ut som:

ram
växelväljare
distans
lager
vevparti

och det ser helt korrekt ut.

iochmed att de flesta vevpartier kommer med möjlighet att köra upp till tre distanser borde det inte vara ett problem att konfigurera korrekt. växelväljaren i sig borde motsvara mellan en och två distanser i tjocklek. Att få detta att funka med fina kedjelinjer är ett helt ordinärt problem för oss som mixtrar med kedjestyrare av olika sorter och olika mängder drev/bash för att få räta kedjelinjer.

Det är inga som helst problem, Shimano (iallafall) skriver ut exakt hur BB:n ska monteras med en växel av e-typ.

Reklamera till butiken.

Jag kan försäkra att det inte finns någon distans på mitt vevparti. Bredden på vevlagret är 73 mm. Därmed finns inget skäl att sätta någon distans någonstans. Enda effekten av att sätta en distans utanför växelväljaren skulle bli att axeln inte sticker ut tillräckligt långt på "icke-drevsidan" och sannolikt skulle det åxå öka risken att tappa den vevarmen. Dessutom skulle det innebära att du inte kan dra åt lagret tillräckligt. Vad det nu skulle vara för vits med det. Distanserna används bara om vevpartiet inte är 73 utan tex 68. Då fyller du antagligen med två 2,5 mm distanser. Det finns även 1,8mm och 0,7mm distanser att tillgå.

finns det 0.7 distans och du behöve ca 0.5 för att det skall funka korrekt kanske det kan vara något? borde inte påverka resten. Mycket bra synpunkter dock. Men 0,7 mm borde inte göra något, toleranserna är större än så.

och så lite nagellack på det fula märket. så kan du glömma det sedan.

Dag Bränfeldt skrev:
> Jag kan försäkra att det inte finns någon
> distans på mitt vevparti. Bredden på vevlagret
> är 73 mm. Därmed finns inget skäl att sätta
> någon distans någonstans. Enda effekten av att
> sätta en distans utanför växelväljaren skulle
> bli att axeln inte sticker ut tillräckligt långt
> på "icke-drevsidan" och sannolikt skulle det
> åxå öka risken att tappa den vevarmen. Dessutom
> skulle det innebära att du inte kan dra åt
> lagret tillräckligt. Vad det nu skulle vara för
> vits med det. Distanserna används bara om
> vevpartiet inte är 73 utan tex 68. Då fyller du
> antagligen med två 2,5 mm distanser. Det finns
> även 1,8mm och 0,7mm distanser att tillgå.

Eftersom det sitter två distanser på icke-drivsidan skulle det defenitivt gå att flytta över en av dessa till drivsidan utan att vevpartiet skule ramla av. Det är inte alls säkert att Shimano och Truvativ har samma kedjelinje på sina vevpartier utan det kan skilja lite och det räcker ju med mindre än en millimeters skillnad för att det inte ska fungera med ett visst vevparti på en viss ram. Jag har också en Scale med ett Shimanovevparti på utan distanser och det fungerar bra men det är inga garantier för att det här vevpartiet fungerar på samma sätt. Vissa fabrikat ska man använda en distans på 73 mm ramar och tre på 68 mm ramar. Växelfästet är inte riktigt så tjockt som en distans och det kan vara det som orsakar problemen.

Angående vevpartiet:

Tror att Du kan snacka med butiken vad som hänt med originalvevpartiet.

För det är väl ingen custombyggd Scott Scale 30 du köpt?

Späder på förvirringen och irritationen lite kanske, men verkar ju vara en tämligen skum affär det här ;-)

Tillbaka
Topp