Kvällens pyssel: Home Made dubbdäck

swerider

Aktiv medlem
Så här i nådens månad känner jag att jag behöver dubbdäck, vilket jag märkte i torsdags.
Då (h)julen har rullat ut i genom dörren med en massa pengar och biltema är för långt
bort och har tvivelaktig kvalité på dubbdäcken har jag börjat perforera ett par gammla
Conti Explorer Protection med plåtskruv.
Är det någon som har några tankar om detta eller tom några bra tips så får ni järna
dela med er...

1980 gjorde jag dubbdäck till moppen (Yamaha Chappy med 8" hjul) men jag använde M4 rostfri skruv och låsmutter. Mycke skruv blev det men det höll riktigt bra och jag körde åttor runt polarna på isen. Jag la ett skyddskikt gjort av ett gammalt cykeldäck på insidan över skruvskallarna. På en cykel blir det lite långt utstick med mutter så plåtskruv kan nog funka om dom bara sitter hyfsat och inte viker sig och sliter sönder däckstommen. Vad använder du för skruvdimension och utstick?

Man sliter ner skruvarna ganska fort men det är jävligt roligt på vägen ditt. Går att lägga ner hur mycket som helst på is. Som sagt, täck av mot slangen antigen med tejp (tjock) eller en gammal cykelslang. Annars skall det bara vara att skruva. Det blir komiskt tungt.

Säkra gärna skruvarna med lim, det både håller bättre och skyddar mot skav om du låter limet täcka skallarna så klart, men lägg ett slitskydd emellan ändå. Körde med det på crossen för många år sedan och det är en fröjd på is men ett helsike på alla andra underlag så undvik asfalt!!

Bosse

Lim..? Hittade inget på macken så det får gå så länge =)
Tänkte som den vän av silvertape man är, lägga in lite sådan.
Skruv skallarna är dock släta och fina.
Asfalt??? Det e ju förbövelen en mountanbajk ;)
Ska till hellas å riva upp all is så alla andra också kan cykla där...

Läges rapport: 1/2 däck färdigt på 2h och det kanske kommer nåra små
bilder om ni e snälla =)

Så här ser det ut nu...
dubbat7om.jpg

Det ser läckert ut, men frågan är om inte dubb-utsticket är i längsta laget. Hoppas det funkar bra! Har själv haft planer på att göra något liknande.

/Erik

Nää det är inte dubbarna som sticker ut lågnt, det är dåligt mönster... ;-)
Har skruvat i 240 st och orkar inte skruva i resten nu (50st).

Byggade sånna som liten. glöm inte att köra med dubbla slangar. tyvärr fanns det bara höstlöv när jag körde med mina och det är INTE att rekomendera..hehe

Ja det kommer nog bli grymt halt till och från skogen men när du väll kommer till isen så är det som att köra på asfalt. Gjorde själv ett par liknande däck för många år sedan med et par Ritchey Z-max tror jag att det var. Jag körde med någon härdad skruv med rund skalle för att det inte skulle skava söndes slangen. Sen doppa jag skruven i lim och skruva in dom. Sen var det bara att tejpa jag fast en extra slang för att skydda. Jag hade bara runt 3mm utstick med det räckte för att man skulle kunna lägga ner hojen i kurvorna utan problem. Det var grymt kul att köra med men dom höll tyvärr inte så länge (dubbarna blev platta och tappade lite av sitt fantastiska grepp)

Swerider skrev.
Asfalt??? Det e ju förbövelen en mountanbajk ;)

Jo jag vet men du bor väl inte mitt Hellas skogen! Så min varning var med tanke på transporten till och från "lekområdet" men du kanske har slagit upp ett tält och emigrerat??

Bosse

Jag förstår att det kommer att bli halt på transport sträckorna...
Får åka på ordinarie däck till hellas och byta där.
Och nej har inte emigrerat och slagit upp tält än, är för bekväm av mig...

Ojojoj, nu vart jag sugen på att tillverka egna också. Måste nog ta en runda i hobbyrummet och se om det finns skruv och sedan fortsätta ut till "däckförådet".

Det så ju bra ut. Här i Lysekil har vi inte särskilt mycket is så jag behöver nog inte syssla med sån men om det kniper har jag ett Tioga Farmer John dubbat av Tellus i Hägersten 1988. Dubben bak for ut rätt kvickt men fram höll det hyfsat.

Kör med ordentligt tryck bara så håller det nog ihop det där :)

Tillbaka
Topp