Kyla?

Andreas_s

Ny medlem
Kyla?
Någon som vet hur mycke kyla bromsvätskan klarar av? Har just nu min cykel inomhus. Har tänkt att ha den på balkongen men ja vet inte, har ju trots allt -15 på nätterna o så. Någon effekt har väl kylan på bromsvätskan och bromsen? eller?

MVH// Andreas

Kyla?
MIn bromsar tar märkbart längre in när dte är kallt, Men jag har inga självjusterande. SÅ jag skurvar ut dem lite bara.

Men minus 20 är inga probbs. Dock tycker jag att saker har lättare att gå sönder i såna temperaturer även om folk säger att aluminium och dylikt inte skall påverkas av det.

Kyla?
Har inte märkt någon skillnad på mina bromsar (LX, mineralolja är det väl i dem?).. däremot blir växlarna trögare med lägre temperatur. En jäkla skillnad om cukeln stått inne i värmen eller ej när man tar ut den. På kvällen när man ska hem är det alltid trögt.

Kyla?
Jag märker inte ett smack under -10C. Växlar o bromsar (Hayes HFX9) funkar som vanligt. Jag är väl iofs lite pedant med växlar o sån´t. Alltid rent o med bra olja.

Kyla?
Att ni inte ahr märkt något på era bromsar kan ju ha med att göra att de är självjusterande. För de är väll båda era modeller?

Sen att växeln skulle bli seg låter bara som du har skit i systemet. Tid för nya varjrar tror jag:)

Kyla?
Ok det kan bara kännas lite anourlunda tillfälligt men det är inget som tar skada direkt då typ packningar o sånt. Jag har hayes sole bromsar.
Men jag får väl prova så får ja se vad som händer =) den börjar bli lite för skitig för att ha i vardags rumet nu =)

Kyla?
vattenutfällningar i oljan kan ju skapa problem.

mineraloljer av lite mindre fin kvalité brukar ju bli ganska mycket tjockare i kyla.. därav fick man förr i tiden, och även idag i vissa fall byta olja i motorn på bilen under vintern till en tunnare..

fast hur mycket det påverkar i skivbromsarnas förtrollade värld vet jag inte.

Kyla?
Mårten skrev:
-------------------------------------------------------
> Ileberg: Nej, det låter inte alls skumt. En del trialnissar kör med vatten i HS33orna.

Och då undrar man ju genast varför?

Kyla?
Mårten skrev:
> Ileberg: Nej, det låter inte alls skumt. En del
> trialnissar kör med vatten i HS33orna.

Det däremot är skumt!

Har hört att folk prövat 5-56 oxå. Det är ju JÄTTEBRA när man vill ha en vätska som har så svårt som möjligt för att skumma sig vilket knappast 5-56 har.

Kyla?
Man kan inte jämföra trialbromsning (bakbromsen pratar vi om här) med någon annan typ av mtb bromsning. Farten är alltid låg. Friktionsvärme o dyl är inte att tala om. Allting handlar om att på fortast möjliga tid kunna låsa bakhjulet så hårt som bara möjligt. En så direkt och stenhård respons som möjligt är det man eftersträvar. I jakten på detta har det provats div klegg på fälgen (läsk, sockervatten, tjära etc) eller vinkelslipade/ruggade fälgsidor, samt diverse vätskor i HS-33'ornas hydraliksystem.

Senast redigerad av en moderator:
Kyla?
Banan skrev:
> Mårten skrev:
> --------------------------------------------------
> > Ileberg: Nej, det låter inte alls skumt. En del
> > trialnissar kör med vatten i HS33orna.
>
> Och då undrar man ju genast varför?

Ja, det skulle vara oerhört intressant att få reda på varför. Är det någon som vet och inte bara spekulerar?

Kyla?
JT skrev:
> Banan skrev:
> -----
> > Mårten skrev:
> >
>
> > > Ileberg: Nej, det låter inte alls skumt. En
> del
> > > trialnissar kör med vatten i HS33orna.
> >
> > Och då undrar man ju genast varför?
>
> Ja, det skulle vara oerhört intressant att få reda
> på varför. Är det någon som vet och inte bara
> spekulerar?

För att få ned viskositeten vilket skulle ge en kvickare respons i handtaget. Anledningen till 5.56 (eller motsvarande vätska) är att det smörjer packningarna. Rent vatten har provats med torkar ut packningar och lämnar beläggningar o sånt.

Tillbaka
Topp