Lacka ekrar!

Gurra G

Aktiv medlem
Lacka ekrar!
Håller på att bygga nya hjul och hade tänkt att lacka om fyra ekrar så att de får en annan färg och som lite snyggt visar var ventilen sitter. Vill testa detta för att göra något kul till min cykel som har kulören BRG. Lotus har ju detta som sin färg och jag hade tänkt svarta ekrar men två i den gula färg som lotus har till sina bilar.

Nu till frågan: Har någon tips på lämplig färg?

Lacka ekrar!
Färg är väl inget speciellt men du behöver grunda med en fästfärg först.
(och var rädd om ekern - dvs slipa inte utan polera på sin höjd.)

Lacka ekrar!
Ciao Gurra G!

Efter besök på Sapim som hade en hög med ekrar som var lackade i alla färger som finns. Dom var pulver lackade samma som Dt har på sina vita och röda ekrar. Sapim avrådde från färgade ekrar men det gick att fixa om man beställde ett gäng. Har byggt ett gäng med färg på ekrarna å kan säga att det inte e roligt. Dom spricker i lacken vid böjen å dom går inte att böja mycket innan färgen spricker. Har tvingat en kompis som e billackare å lacka mest för skoj skulle å se hur dom funkade. Svårt att få färgen att fästa (om man inte vill ha för tjocka ekrar), lite mer böjliga men mer känsliga för repor och sådant. Det e svårt att få ett så tunt lager så eker går igenom hålet så det inte skavs bort.

Så hitta någon go gubbe som pulver lackar och kan lägga ett jätte tunt lager.

Lycka till

Senast ändrad:
Lacka ekrar!
Tjena!

Det där användarnamnet gav mig en mindfuck. Blev riktigt fundersam på varför GurraG behöver fråga en sån sak, sen såg jag mellanslaget.

Svarta ekrar är eloxerade och måste slipas ner innan de går att lacka, riktigt fint slippapper och precis så att färgen nästan inte syns. Absolut inte mer än så!

Lacka ekrar!
Glöm allt vad färg heter. Det är inte riskfritt att köpa färg. Se upp så att färghandlarn inte tvingar på dej en bomb. Om du om än motvilligt tar emot bomben så riskerar du att dömmas för terrorbrott och kan få upp till två dygns fängelse.

Lacka ekrar!
Kneecap sa:
Tjena!

Det där användarnamnet gav mig en mindfuck. Blev riktigt fundersam på varför GurraG behöver fråga en sån sak, sen såg jag mellanslaget.

Svarta ekrar är eloxerade och måste slipas ner innan de går att lacka, riktigt fint slippapper och precis så att färgen nästan inte syns. Absolut inte mer än så!

vad jag läst går det inte att eloxera rostfritt stål. är det inte fråga om (gissning) svartförkromning?

har pilars rödfärgade ekrar på min 29a. vissa säljer dem som eloxerade, men de är helt klart lackade. står ändå emot ganska bra, möjligen är det pulverlack.

Lacka ekrar!
men lät eloxera fälgarna. de var från början svarteloxerade.

det ljusa på några av bakhjulets ekrar är smuts, och på framhjulet sitter några ekerreflexer.

Bilagor

• AFCF30C1-42C6-4211-ABA3-D90C56556D5A.jpeg
    AFCF30C1-42C6-4211-ABA3-D90C56556D5A.jpeg
    661 KB · Besök: 35
Lacka ekrar!
kais01 sa:
Kneecap sa:
Tjena!

vad jag läst går det inte att eloxera rostfritt stål. är det inte fråga om (gissning) svartförkromning?

har pilars rödfärgade ekrar på min 29a. vissa säljer dem som eloxerade, men de är helt klart lackade. står ändå emot ganska bra, möjligen är det pulverlack.

Tjena!

Jo du har rätt, gjorde en tankevurpa där.

Lacka ekrar!
Folk i branschen jag känner säger vattenbaserad baslack och sedan pulverlack till topplacken för cykelramar. Hur det är med ekrar vet jag inte, mer än att jag sett färgade ekrar hos dem också.

Lacka ekrar!
hur uppnår man den genomskinliga eloxeringslooken med vattenbaserad grundlack? tänker mig att den borde bli mjölkig, men det kanske finns transparanta varianter..

Lacka ekrar!
Cannondale jekyl 1000 sa:
Glöm allt vad färg heter. Det är inte riskfritt att köpa färg. Se upp så att färghandlarn inte tvingar på dej en bomb. Om du om än motvilligt tar emot bomben så riskerar du att dömmas för terrorbrott och kan få upp till två dygns fängelse.

Räcker det inte med att man inte äger både kemikalierna tillsammans med bajonetter, stridsselar, gasmasker, IS-propaganda, avrättnings- och tortyrfilmer samt öppet stödjer och finansierat IS? Jag tror man har en god chans att klara sig.

Lacka ekrar!
jofahjalm sa:
Cannondale jekyl 1000 sa:

Räcker det inte med att man inte äger både kemikalierna tillsammans med bajonetter, stridsselar, gasmasker, IS-propaganda, avrättnings- och tortyrfilmer samt öppet stödjer och finansierat IS? Jag tror man har en god chans att klara sig.
Jodå, bara man har sett till att skaffa de rätta förutsättningarna för att förmå staten att betala en vidrig toppadvokat.

Tillbaka
Topp