Lacka gammal ram, vad tänka på? (nu byggtråd)

landen

Aktiv medlem
Tänkte att jag skulle köpa en ny ram att bygga en vintercykel på, men insåg att det faktiskt inte är något fel på den jag har, förutom att Göteborgs vintrar har förstört ALLT som sitter på den, alltså bara ramen jag tänkte använda.

Som den såg ut:

DSC04373.jpg

Slipade bort all färg:

DSC01304.jpg

DSC01306.jpg

Lite nya prylar:

DSC01454.jpg

DSC01457.jpg

Nu till frågan, vad ska man tänka på när jag lackar den, kommer gå över hela cykeln en gång till för att få bort den rost som uppkommit sedan jag slipade den.

Två lager med Montana T2400 METALLIC PRIMER: http://www.in-exfarg.se/sprayfarger/montana-gold-sprayfarg-400-ml/montana-t2400-metallic-primer

Ett lager med själva färgen Montana Gold, ej bestämt färg.

Ett lager Montana Gold T1005 VARNISH SEMIGLOSS över färgen: http://www.in-exfarg.se/sprayfarger...400-ml/montana-gold-t1005-varnish-semigloss-1

Borde man ha fler lager av själva färgen?
Vilket papper ska man slipa med emellan lagren?
Behövs någon vätska för att få bort fett osv innan man lackar, vad funkar bäst?

Senast ändrad:
Allt som känns syns. Noga med grund överallt. Åtgärda det som syns i grundfärgen. Lacka sedan tre lager täcklack. Ett för att fylla färg vid detaljer och svåråtkomliga ställen. Ytorna är sekundära det räcker med att det täcks lite. Ett för att fylla upp alla ytor med färg och slutligen ett för att få flyt och glans på alla större ytor. För lite färg ger en torr och klen lack. För mycket ger rinningar. Klarlack är lurigt, men ett måste på metallic mfl. vad jag minns. Peta aldrig i en miss förrän färgen torkat och härdat. Räkna på totala kostnaden och tiden för att göra allt själv och kanske mindre bra, väg det mot att lämna in och få det bra.

På en stålram är det viktigt att få på grundfärgen kvickt efter slipning, oxidationsprocessen börjar nästan omedelbart, som du har märkt.

Jag brukar därför måla grunden i flera steg, slipa av t.ex överröret tvätta rent med T-röd och på med färgen, sen nästa bit osv, avsluta med ytterligare ett lager grund över hela ramen.

lycka till

landen skrev:
-------------------------------------------------------
> Ok jag väger nog det mesta mot känslan av "detta
> har jag gjort själv" :) Men behöver jag då
> klarlack på typ denna färgen? Står att den är
> silkesmatt.
> http://www.in-exfarg.se/sprayfarger/montana-gold-s
> prayfarg-400-ml/montana-gold-g6130-malachite
>
> Ska man slipa emellan lagren?

Det är evigheter sen jag ägnade mig åt lackering. Men jag har lackat både personbilar, lastbilar och annat i min ungdom. Jag ger dig bara fingervisning om taktik och arbetssätt. Nya färger och dess egenskaper får du läsa på eller fråga nån annan om. Generellt sa man förr att om man la färgerna vått i vått så behövde man inte slipa mellan. Risken är att man får rinning eller innesluter lösningsmedel vilket brukar synas som ett ledsamt men fungerande slutresultat. Torkar det mellan skall man matta ned ytan. Klarlack på solida färger tex vit kan se gult ut som resultat. Färger som kräver klarlack känns torra, sträva och fula innan klarlacken. Skyddet kommer först med klarlacken. Men som sagt jag är inte helt modernt insatt på området.

Sådär, testade med gaffeln först. Som ni skrev så syns ju verkligen allt som känns. Är det idé att slipa ner så dessa försvinner eller måste måste man lägga i något för att det ska bli bra?

Kan nog vara så att jag nöjer mig som det är, är ju trots allt bara en vinterpendlare.

Största problemet va nästan att det blev en riktigt tjock dimma med färg/gas i rummet där jag va. Är det helt galet att göra det utomhus istället? Eller är det för mycket skit i luften där?

gaffel1.jpg

gaffel2.jpg

Man kan ju dra på lite sprutspackel mellan grundfärg och täckfärg.
Märkena kommer bara synas mer och mer ju blankare färg du lägger på, vilket ju är lite trist när man lägger ner massa jobb. Även om det bara är en pendlare.

landen skrev:
> Största problemet va nästan att det blev en
> riktigt tjock dimma med färg/gas i rummet där
> jag va. Är det helt galet att göra det utomhus
> istället? Eller är det för mycket skit i luften
> där?

Det är nästan alltid mycket renare ute. Nackdelen kan vara att det blåser.

Vad gäller repor, märken och damm så syns detta mindre ju mattare topplack du har.

Senast ändrad:
Miljön är alltid ett problem. Inne blir det tempererat, vindstilla, ljust och hälsovådligt samt att lokalen kan bli färgad. Ute är hälsoriskerna och synlig nedsmutsning mindre men övrigt är sämre. Ett stort väl upplyst slitet garage och ett ordentligt andningsskydd är alltså ganska bra. Sen finns det såklart en miljon andra regler att förhålla sig till angående vent och explosionskydd. Men man får väl göra nån slags avvägning om hobby och sällan samt undvika att vara kvar i ångorna i onödan.

Tackar för alla tips! Tror jag testar ute, om inte för grannsämjans skull, luktade i hela trapphuset trots att jag hade alla dörrar/fönster öppna i förrådsrummet. Läst en del dåligt och sprutspackel, finns det något annat man kan fylla med? Är det ens ett alternativ att slipa bort det, känns som hålet är så djupa att det kommer bli en grop där istället.

Senast ändrad:
Om du ska lacka metallic så syns inte rostgroparna på gaffeln på samma sätt som om du valt solid färg. Cykeln kommer att bli både smutsig och repig så fort du börja använda den, jag skulle inte lägga mer tid på gaffeln. Låt ramen vila någon vecka när lacken är klar (gärna ännu längre) all färg, även 2k är känslig i början.

Senast ändrad:
Det bästa är att göra metallrent, grunda, spackla i håligheter (jag skulle köra ett burkspackel som är fint och lättslipat), grunda, eventuell justering, lite grund och sedan lacka. Är det väldigt noga brukar man torka av med en klibbduk för att få bort löst damm (överkurs). Man skall ha klart för sig att redan spackla och slipa är ett svårt hantverk som man behöver öva på. Gör så gott det går, nästa projek blir alltid bättre. Skall du måla ute kan du bygga ett litet vindskydd av kartong. Men du kommer märka att du måste fixa en bra upphängning av föremålet så att det går att komma åt samt att skyddet går att flytta om du inte kan vrida hela föremålet. Om jag skall lacka ute försöker jag välja en solig vindstilla dag med +20 grader. Så här års får du väl kompromissa på åtminstone temperaturen. Det är svårare att undvika rinning när det är kallt och det tar längre tid för färgen att torka.

Lacka inomhus i flerbostadshus känns som gjort för problem. Undvik det.

Det är lite knepigt att lackera cykelramar, det underlättar om man kan vända på ramen för att se alla vinklar och hörn så man inte missar något. När du lägger toppfärgen så skulle jag rekommendera att duscha alla små ytor först (inne i tighta hörn, alla sidor på dropoutsen mm) sedan dra på alla stora ytor som kräver lite mer koncentration för att undvika rinningar. Ett annat tips är att lägga ett klibblager först (duscha ett tunnt lager över hela ramen som ska torka lite) det gör man för att minska risken för rinn när man sedan lägger den täckande topplacken.

federico skrev:
> Det är lite knepigt att lackera cykelramar, det
> underlättar om man kan vända på ramen för att
> se alla vinklar och hörn så man inte missar
> något. När du lägger toppfärgen så skulle jag
> rekommendera att duscha alla små ytor först
> (inne i tighta hörn, alla sidor på dropoutsen
> mm) sedan dra på alla stora ytor som kräver lite
> mer koncentration för att undvika rinningar. Ett
> annat tips är att lägga ett klibblager först
> (duscha ett tunnt lager över hela ramen som ska
> torka lite) det gör man för att minska risken
> för rinn när man sedan lägger den täckande
> topplacken.

+1 Jag beskrev samma sak längre upp. Men det känns tryggt när du validerar det som sagts.

Jag brukar köra Sprutspackel mellan grundfärgen och toplack. Sprutspackel i omgångar med mellanslip får bort alla små märken och ger en bra grund för toplacken. Jag brukar köra 400 våtslip mellan lagrena.

Ang att lacka så är det om vädret och temperaturen tillåter skönt att stå ute och sen lyfta in delarna i ett varmt tort rum där det kan få härda.

//Wille

Jag gav upp att få igen alla småhål, men flyttade ut idag och byggde en häng-anordning av mekställ, dammsugare och en klämma. Nu hänger allt i förrådet och torkar.

spray1.jpg

spray2.jpg

spray3.jpg

landen skrev:
> Jag gav upp att få igen alla småhål, men
> flyttade ut idag och byggde en häng-anordning av
> mekställ, dammsugare och en klämma. Nu hänger
> allt i förrådet och torkar.
>
>
>
>
>
>
Blir ju bra det där. Om nån undrar var du bor kan du alltid beskriva det med "3A det ljusa huset med de små röda prickarna." :)

Var du noggrann när du slipade om allting igen? Använde du klibbbduk? Spritade du av innan lackning? Hur lång tid tog det mellan slipandet och grundfärg?

Jag kan erkänna att jag slarvade på mitt projekt "Nordic goes SS"... I år ser den förjävlig ut :( Gjorde alla steg men inte tillräckligt tätt inpå varandra.

Jag var inte överdrivet noggrann, men va obehagligt hur snabbt man kunde se rosten komma tillbaka. Så precis innan grund gick jag över en sista gång och direkt torkade av med Aceton, sedan snabbt på med grundfärgen, kanske max 5 minuter emellan slip och grund. Använde ingen klibbduk, bara vanliga såna luddfria trasor.

landen skrev:
> Jag var inte överdrivet noggrann, men va
> obehagligt hur snabbt man kunde se rosten komma
> tillbaka. Så precis innan grund gick jag över en
> sista gång och direkt torkade av med Aceton,
> sedan snabbt på med grundfärgen, kanske max 5
> minuter emellan slip och grund. Använde ingen
> klibbduk, bara vanliga såna luddfria trasor.

Jag håller tummarna! Du valde en fin färg!

Lyckades såklart tappa framgaffeln rakt ned i mekstället och även skava upp lite små detaljer på styrröret när jag pressade i ett nytt lager, men sånt där kommer ju förr eller senare oavsett.

Lite bilder på bygget.

DSC01480.jpg

DSC01482.jpg

DSC01483.jpg

Sådär, hade ett par gamla Mavichjul över, samtidigt uppgraderade jag fincrossen så lite växlar o reglage fick flytta till detta bygge. Färgen verkar sitta, även om man märker att den är lite känsligare än "fabrikslack". Fick även beställa en ny stam då ramen va lite längre än jag trodde.

Före:
DSC04373.jpg

Efter:
DSC09599.jpg

DSC09614.jpg

DSC09616.jpg

Tackar o bockar! Är med i gruppen, hade vart och tävlat i Eksjö om det inte vart för att jag är sjuk, dock på en lite lättare cykel :)

landen skrev:
> Tackar o bockar! Är med i gruppen, hade vart och
> tävlat i Eksjö om det inte vart för att jag är
> sjuk, dock på en lite lättare cykel :)
Schysst :-)
[Är det uppe på Bunkeberget det är fotat?]

emmer skrev:
> landen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Tackar o bockar! Är med i gruppen, hade vart
> och
> > tävlat i Eksjö om det inte vart för att jag
> är
> > sjuk, dock på en lite lättare cykel :)
> Schysst :-)
> [Är det uppe på Bunkeberget det är fotat?]

Stämmer!

Dum fråga kanske men hur fan fick du cykeln att stå upp utan stöd?! Eller är det nått Photoshop fuffens?

För övrigt, myyycket snyggt bygge!

Är det inte en synvilla? Jag tror att nedre pedalen stödjer mot berget som är högre där än man tror.

Edit: Äsch nu glömde jag ju att säga att det var bra jobbat och att resultatet är fint. Vad är tanken med det svarta strecket på överröret?

Senast ändrad:
Ingen synvilla, snarare "photoshop-fuffens" :) tackar, svarta strecket är en tejp för att skydda ramen vid bygget då styret ofta slog i där, så finns lite fula märken under.

Jäklar vilken skildnad grymt snygg.
Har en gammal peugeot mont blance,fick riktig lust att hitta på något liknande då jag har blivit sugen på en asfalts racer också.
/M

Holy fucking shit... Snyyyggt jobbat, foredomligt att bringa liv i gamla trotta prylar sa dar i stallet for att bara kopa nytt..
Det dar ar definitivt en vardig fortsattning for en gammal pendlare.

Inspirerande byggtrad...

Tackar igen för alla kommentarer. Jag lyckades få till nästan identisk sittställning med min Canyon CF, går såklart att höja styret om man vill få det lite bekvämare, men vågar inte riktigt labba med det, speciellt inte om denna ska få känna på några 5h+ vinterdistans-pass.

Tillbaka
Topp