Lacka om eller inte?!

dennis123

Ny medlem
Lacka om eller inte?!
Hej!

Har idag en Specialized Enduro Elite Carbon 2017 och har totalt tröttnat på färgen.

Min fråga är, klarar en amatör plocka bort ALLT, lämna in på lackering och sedan sätta tillbaka komponenterna och få allt fungera?
Tänker kablarna som går genom ramen till bromsar och växel. Måste dras igenom och växlarna måste ställas in antar jag och hur blir det med bromsarna, måste luftas?
Vad mer kan ställa till besvär?

Mvh D

Lacka om eller inte?!
Ramgarantin går väl åt hel... om du nu inte tar kontakt med spez å frågar om de har någon "godkänd" lackerare . har du fått tag på någon i nuläget ? lackerare alltså? någon prisuppgift på detta?

att plocka ner och ihop cykeln är nog inga problem. När de gäller intern vajerdragning är de väl bara att se till att få dit de där plastslangarna man använder när man drar nya vajrar.

Lacka om eller inte?!
När jag lackar så är det mycket uppskatat om alla intärna slangar och vajrar är borta, inte kul när dom är i vägen men går det inte så får man jobba runt dom. Garanti ska inte vara några problem så länge man inte täcker id nummer osv. Lager i länkar kan vara kvar men lättare utan. Och det viktigaste! Man blästrar aldrig kolfiber. Aldrig. Kan informera att dom flesta lackerare inte lackar kolfiber ramar.
Mvh/coffe

Lacka om eller inte?!
Angående garanti så är cykeln över 1 år så garanti gäller väl inte?

Har inte kontaktat någon lackerare ännu. Tänkte först kolla lite med er kunniga. Sökte lite här på sidan och såg att ett par stycken lackat sina kolfiber ramar, tror de hade landat på ca 3000kr?

Montera ihop den igen löser sig antagligen, finns ju youtube ? annars får jag lämna in den på ”service” haha.

Lacka om eller inte?!
https://spray.bike

Verkar ge bra resultat, baserat på vad man kan se på insta och tuben. I alla fall jämfört med vanlig sprayfärg som är rätt svårt att få ens halvbra på en cykelram och flagar av väldigt lätt.

Har dock inte testat själv och vet inte hur hållbart det är.

Finns kanske nån annan här som testat?

Lacka om eller inte?!
Garantin är nog körd på de flesta ramar oavsett om man blästrar. NS tillåter explicit omlackning inom garantin men bara om ramen inte blästras. Men bryr man sig inte om det är det väl bara att köra.

Lacka om eller inte?!
dennis123 sa:
Angående garanti så är cykeln över 1 år så garanti gäller väl inte?

Har inte kontaktat någon lackerare ännu. Tänkte först kolla lite med er kunniga. Sökte lite här på sidan och såg att ett par stycken lackat sina kolfiber ramar, tror de hade landat på ca 3000kr?

Montera ihop den igen löser sig antagligen, finns ju youtube ? annars får jag lämna in den på ”service” haha.
Priser är upp till vad du vill ha. Jag tar 1000kr och upp. Vissa färger kostar mer än 3000kr så självklart kommer det bli dyrare än så för ett jobb.
Det här med spraybike är bara reklam. Kan man inte göra ett bra jobb med andra färger så kommer inte spraybike hjälpa dig, jämn täckning avgör inte ett bra jobb från ett dåligt.

Lacka om eller inte?!
Med garanti menar jag ramgarantin. Är ju tråkigt om den spricker och när du lämnar in den för att få utbytt så ärden imte gilltig pga "åverkan" iform av ny färg? Tror det är 3 lr 5 år på spez ramar.

Tillbaka
Topp