Lacka om ramen

LarsM

Aktiv medlem
Lacka om ramen
Skall bygga en singelspeed kring en äldre stålram. Funderar på att lacka om ramen, men undrar om det fungerar att lacka över gamla färgen med lack på sprayburk. Det blir ju enklare och billigare än att blästra och proffslacka. Men håller det? Någon som har erfarenhet?

Lacka om ramen
Måla rakt på utan underbehandling är inte att rekomndera. Ta åtminstone och inhandla ett sandpapper och rugga upp ytan innan du sprayar. Och när du väl kommer dit ta dig till ett så dammfritt rum som möjlig så det inte fastnar i färgen. Spraya några gånger men låt torka och sandpappra innan du går på med färgen igen. Avsluta gärna med lite lack typ 2 lager så du får lite skydd.

Lacka om ramen
När jag lackerade om sambons cykel tog jag först bort all gammal färg och sprayade med en grundfärg för att det skulle fästa bättre. Två-tre lager med färg och avslutade med lika många lager spray-lack. Det blev riktigt snuggt men för att få färgen att fästa bra rekommenderar jag att proffslacka.

Lacka om ramen
Jag har precis avslutat mitt projekt, jag har lite om lackeringen på min sida om du går in på http://www.singlespeeds.se/index.php?option=com_content&task=blogsection&id=4&Itemid=27

Jag körde med en färgbortagning "CTC gasketremover" och sedan slipmus o sandpapper, sedan blev det avsköljning med vatten och sedan Hammerite silver på spray, 10lager för att det skulle täcka bra och slippa rinningar och klarlack på framgaffeln eftersom den e blankpolerad...

Mer info har du på sidan och bilder kommer in på det färdiga resultatet.

Lycka till!

Lacka om ramen
Runt ett par tusen får du nog räkna med om du inte har kontakter skulle jag tro. Hittar du det mycket billigare, säg till så skickar jag med min Inbred.

Lacka om ramen
Det e nog i storstan de priserna finns, kollade med en målare i Trelleborg som pulverlackarar och han skulle ha 800 för blästring o lackering. Själv ville jag inte lägga ut de slantar på en sådan lack. Nu var detta på svart färg som jag kollade jag vet inte om den e billigare än övriga.

Lacka om ramen
LarsM skrev:
-------------------------------------------------------
> Skall bygga en singelspeed kring en äldre
> stålram. Funderar på att lacka om ramen, men
> undrar om det fungerar att lacka över gamla
> färgen med lack på sprayburk. Det blir ju
> enklare och billigare än att blästra och
> proffslacka. Men håller det? Någon som har
> erfarenhet?

Jag skulle säga att det inte håller. Beror lite på vad du använder för spraylack. Jag tycker det är svårt att få färgen att ge en snygg yta. När jag försökte blev det lite knöligt här och var. Så värst billigt vet jag inte heller om det blev. Bättre lack kostar ju mer än den jag använde. Jag vet inte vart siffran kommer ifrån men någonstans ringer en klocka att du kan få det fixat för 800:- och det är inte den i Trelleborg. Jag tror det var någon i Götet. För övrigt har jag för dåligt tålamod för att orka slipa en ram. Det går åt sjuka mängder papper. Lycka till!

Lacka om ramen
Jag använde sprayburk och var man oförsiktig så blev det lätt rinningar, går att slipa bort. Man får nog slipa mellan lagren och mellan lackskikten och sist polera om man vill få schysst finnsih.

Lacka om ramen
Johan A skrev:
> Runt ett par tusen får du nog räkna med om du
> inte har kontakter skulle jag tro. Hittar du det
> mycket billigare, säg till så skickar jag med
> min Inbred.

snygg eller!?

vi gav en hundring per ram för blästring hos snubben som ligger utanför enköping, mot uppsala. bredvid stället som kränger hundkäk.

sen fick vi pulverlacken för 3-400 per ram, det var iofs genom en släkting som desssvärre inte lackar längre.. så lägg på nån hundring till då, men f*n inte ett par tüsen! :D

Lacka om ramen
Jag har låtit pulverlacka ett antal gafflar som jag renoverat. Det har gått på 200 spänn för ben och kronor, gubbarna la pengarna i fikaburken. De hängde in grejjerna samtidigt som de skulle lacka stora containrar och plåtskåp, det borde inte bli så mycket dyrare för en ram. Jag vände mig till en pulverlackerare på Ranhammarsvägen i Bromma, mitt emot Hells Angels ungefär (lite längre norrut, på gatans östra sida) kommer inte ihåg namnet eller gatunummer. De var grymma på att maskera och satte i plastplugg i alla små hål och grejjade, resultatet blev grymt.

Edit: Ranhammarsvägen 20, längst in på gården, är adressen till ovan nämnda pulverhjältar.

Senast redigerad av en moderator:
Lacka om ramen
humlebaek skrev:
> Det e nog i storstan de priserna finns, kollade
> med en målare i Trelleborg som pulverlackarar och
> han skulle ha 800 för blästring o lackering.

Vilken målare var det? Paintmek?

Tillbaka
Topp