Läckande Hayes HFX-9. Hjälp.

Rikard_L

Ny medlem
Hej,

Har precis blött ett par Hayes HFX-9, och tyckte väl inte att det var några större problem.
Men nu ...
När jag drar åt bromsen hårt så läcker det ut vätska ur ett litet hål som sitter ca en halv centimeter utanför gummiploppen man lossnar för att blöda, alltså uppe vid bromshandtaget.
Hålet ser ut som ett litet nålstick, och jag har aldrig ens reflekterat över att det existerar överhuvudtaget.

Så, vad är det som är fel och vilken funktion fyller nålstickshålet?

Det är ett lufthål tror jag. Så du kan få i lite luft ifall det skulle behövas.
Misstänker att du har för mycket olja i systemet och då töms det ur där lättast.

Om det lilla hålet ("nålsticket") är på locket så är det mycket riktigt ett lufthål. Gummimembranet under locket har en luftspalt på ovansidan som "andas" därigenom.

Kolla lockets skruvar, om de sitter som de ska är troligen membranet skadat och läcker olja. Då byter man det.

Observera att man lätt kan göra sönder membranet om man är oförsiktig när man tar bort den lilla pluggen i locket för att lufta. Var försiktig.

Du kanske bara har kladdat bromsvätska mellan membranet och locket och det bubblar lite när membranet rör sig, har du något problem med bromsen eller funkar den som den ska?

Prova att bromsa upprepade gånger om du har för mycket olja så slutar det snart och då är det bara att köra vidare. Hade samma problem tidigare i höst. Se bara till att du torkar upp all olja så att det inte blir några lack skador.

Tillbaka
Topp