Läckande presta

staine

Aktiv medlem
Läckande presta
ja vad tusan gör man? Det läcker mellan nästyttersta skruvkorken och nästa metallgänga, alltså inte alls nere vid gummit utan liksom i mellanledet. Kan man dra åt där på nåt sätt eller måste man kassera? Asirriterande eftersom det är en ny slang utan andra hål.
(fattar inte hur man tar bra närbilder att lägga ut så det får bli bildlöst tyvärr men hoppas det var begripligt ändå)

Läckande presta
Jag råkade skruva ur den "övre" ventildelen ur prestan på framhjulet på räsern. Skruvat dit den igen så det sved i fingrarna, men det läcker ändå. Inte värre än att jag kan hålla trycket under en runda, men det sjunker från 110 till 60-70 psi på två dygn, så inget optimalt...
Jag funderar på att bryta mitt löfte att aldrig befatta mig med djävulstyget Loctite, för kan det få ventilen tät och fast så är det värt det. Slangen i övrigt är det ju inget fel på.

Senast redigerad av en moderator:
Läckande presta
Ja nu har jag försökt dra åt med två plattänger. Tyckte inte det rörde sig speciellt. Men den får duga som reserv.. Lite attac eller vad det heter kanske också ja.

Läckande presta
geologen skrev:
-------------------------------------------------------
> djävulstyget Loctite

Föredrar man skruvar som rostar fast eller skramlar bort kan man så klart skippa Loctite. Om man hellre cyklar än svär använder man blå Loctite på småskruvar och fett på storskruvar...

Läckande presta
the_TnT skrev:
> geologen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > djävulstyget Loctite
>
> Föredrar man skruvar som rostar fast eller
> skramlar bort kan man så klart skippa Loctite. Om
> man hellre cyklar än svär använder man blå
> Loctite på småskruvar och fett på
> storskruvar...

Efter att ha dragit sönder skruvhuvuden, förstört ett verktyg och fått ett sticksår i handen för att få upp två skruvar och ett vevlager (fick lämna in till en cykelverkstad för att få loss vevlagret) som var fästa med blå Loctite, så svor jag att aldrig använda skiten mer. Ska säga att skruvarna var fästa med det från butik/fabrik. Jag hade inte själv satt fast grejerna med det.

Och jag har aldrig råkat ut för fastrostade eller lossnande skruvar även utan Loctite. Jag använder fett för att få skruvar att fästa bra.

Läckande presta
är det bara inte att pumpa upp trycket för varje runda ? Tar väl 1~2 minuter extra, för du kör väl inte 48 timmars rundor ? själv så läcker mina latex tubdäck ungefär motsvarande.

Läckande presta
geologen skrev:
> Jag använder fett för att få skruvar att fästa bra.

Vad har du för något spännande supperfett som har denna egenskap? För inte kan väl ett smörjande fett göra att skruvar sitter fast?

Läckande presta
geologen skrev:
> Nej, men fettet förhindrar fastrostning samtidigt
> som det gör att man kan dra åt lite hårdare och
> få bättre fäste.

Fast fettet gör ju fästet sämre, det är ju själva poängen med det. Loctite är alldeles utmärkt när det används på rätt sätt med rätt verktyg.

Läckande presta
Bara att värma för att få Loctite att tappa sin styrka.

Ja, det går att värma tillräckligt i de flesta fall utan att förstöra lack.
Behövs endast 250gr lokalt på skruv/mutter.

Läckande presta
Det räcker med 100°C för att halvera blå Loctitets häftförmåga om jag minns rätt, kokande vatten har de flesta tillgång till. Men som sagt ska det mycket till innan man behöver ta till sådana metoder om man håller sig till blå gänglåsning och låter bli de stora skruvarna (som vevlagret)...

Läckande presta
Jag har en tid skytt Conti-slangar p.g.a. undermålig kvalitet men tänkte för bara någon dag sedan att det börjar bli många år sedan och att de kanske är bättre numer. Jag tror jag fortsätter att sky dem utan att testa nyproducerade...

Läckande presta
Min läcker pga att jag råkade skruva ur ventilen (visste inte ens att det gick på Presta!) ur ventilröret när nån skit hade fått ventilhatten att fastna hårdare i ventilen än ventilen i ventilröret. Skulle bara skruva loss ventilhatten och helt plötsligt "exploderade" ventilen i handen på mig...

Läckande presta
sebastian_nurmela skrev:
> är det bara inte att pumpa upp trycket för varje
> runda ? Tar väl 1~2 minuter extra, för du kör
> väl inte 48 timmars rundor ? själv så läcker
> mina latex tubdäck ungefär motsvarande.

Latexslang ? :-/ T

Tillbaka
Topp