Lackborttagning med Bums

Gåsen

Ny medlem
Lackborttagning med Bums
Jag vill få min ram ren ner till stålet. Har tidigare (bland annat här på Happy) läst om Bums som verkar vara ett mirakelmedel. Men så gick jag till min färghandlare, skulle just betala burken då jag fick för mig att fråga om det skulle fungera. Svaret var, underligt nog, nej. De trodde inte att det skulle fungera att få bort fabrikslacken med Bums. Undertecknad blev således konfunderad och avbröt köpet.

Vad är det egentligen som gäller? Funkar Bums (i det utförande som säljs i butiker idag) att ta bort fabrikslack med? I så fall, hur går jag bäst tillväga? Bums + gladpack + vila över natten + stålborste?

Lackborttagning med Bums
Jag köpte Nitor Färgbort och det funkade utmärkt på en fabrikslackad ram.

14795202.jpg

Resten av bilderna på nostalgiprojektet finns här: http://www.pixbox.se/alb510300

Lackborttagning med Bums
jansson99 skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag köpte Nitor Färgbort och det funkade
> utmärkt på en fabrikslackad ram.
>
> http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_23/147900
> 00-14799999/640x480/14795202.jpg
>
> Resten av bilderna på nostalgiprojektet finns
> här: http://www.pixbox.se/alb510300

Det var dessutom hälften så dyrt som Bums såg jag, 95 sekiner vs 200. Tror att jag gör ett försök med det, en hundring är inte så surt att förlora trots smal plånka.
Hur var det att jobba med? Kladdigt? Luktar fan?

Lackborttagning med Bums
Kladdigt ja, stark lukt nej, men visst luktar det. Jag höll mig utomhus men tror inte att det är någon fara att vara inomhus.

Jag penslade på, väntade 20-30 minuter sen skrapade jag bort färgen med en gammal isskrapa. I snäva hörn och vid dropoutsen använde jag en liten mässingsborste. Väntar man för länge hinner guckan att torka.

Jag tror 42Hz gjorde något liknande, men han kladdade på och lindade in ramen i gladpack och lät den ligga ett dygn. Det gör jag nästa gång jag ska strippa en hoj.

Lackborttagning med Bums
jansson99 skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag tror 42Hz gjorde något liknande, men han
> kladdade på och lindade in ramen i gladpack och
> lät den ligga ett dygn. Det gör jag nästa gång
> jag ska strippa en hoj.

Nästan rätt. =)

Tygremsor och bromsvätska (DOT).

ram04.jpg

ram06.jpg

Ett jäkla jobb, skulle nog bara slipa ner lacken och lacka över om jag skulle göra om något liknande igen. :)

ssunivega01.jpg

Lackborttagning med Bums
Det där blev ju fina fisken, 42:an. Jag tänkte ta det rätt piano, har ingen direkt brådska. En liten bit i taget under någon månad eller två. Då får det gärna vara lite jobbigt. Så att man vet att man lever menar jag.

Hur påverkar det kromade delar?

Lackborttagning med Bums
Hejhej!

Jag körde BUMS på mitt fixie-bygge. En isf ganska gammal ram men färgen belv riktigt porös och gick lätt att borsta bort med stål eller mässingsborste.

"Hur påverkar det kromade delar?"
Det är nog aktuellt att rensa ramen från alla lager och dyligt. Det blir lite lättare då tänker jag.

"Då får det gärna vara lite jobbigt. Så att man vet att man lever menar jag."
Det är sant, men det kan ju vara en ide att lämna in på blästring och målning. Här i Göteborg finns en firma som gör det för 300 balubas. Det visste inte jag innan jag köpte min BUMS för 150...

Lycka till!

Tillbaka
Topp