Läcker runt ventilen vi stansning - tips

• Trådstartare Trådstartare mn
  • Start datum Start datum

mn

Ny medlem
Stansade mina första däck häromdagen med "gula"-tejpen, fälgband och stansvätska. Funkade bra. Provade att göra om utan fälgbandet och det funkade bra på framdäcket. Vid bakdäcket fick jag problem då gummit vid ventilen gick sönder och köpte därför två st Mavic fälgventiler.

Mitt problem nu är att jag får inte tätt runt ventilen med dessa mavicventiler, har provat med extra gummilapp, skurva åt ventil mer, rotera etc. Det läcker dock runt ventilen vad jag än gör. Däcken är täta i övrigt och klättrar upp på kanten som de ska. Jag upplever att ventilen är 1-1.5 mm mindre i diameter än hålet i fälgen, den går att rucka lite fram och tillbaka. Måste jag beställa stans egna ventiler?

Fälgar är Stans NoTubes Alpine, däck RaceKing Supersonic.

Vad har ni för tips att täta ventilen i fälgens ventilhål?

Det är ett typiskt fulUSTproblem. Jag har haft samma problem på vissa fälgar.
Nu har jag samlat på mig lite olika ventiler för att kunna testa. Mavics ventil är välbyggd men mer anpassad till deras egna fäljar. Jag brukar först testa Stans-tejp och Stans ventil. Fungerar inte det så kör jag med NuFlats fälgband med ventilen i. Den fungera ofta bäst. Fälgbandet tjockar ocksp till fälgen så att den tätar bättre.

Du kan också test med vulktejp kring ventilen.

Tillbaka
Topp