Lådcykel på Gotland med 5 och 10 åring?

spunkel

Medlem
Har ju velat åka över till Gotland flera år med knoddarna, men att åka med bilen över på färjan är både dyrt och så blir man väldigt låst vid vissa avgångar. Tanken var att i så fall ta buss/tåg ner till Nynäshamn och färja och så hyra lådcykel där.

Tyvärr kan ingen av dem cykla tillräckligt bra pga olika orsaker. De har två varianter på cykeluthyrningen som jag sett. Dock osäker på om de kommer få plats och om det kan bli för tungt.

Tanken är ju att bo i Kneippbyn, dit det knappt går buss om jag minns rätt. Ta någon tur till Lummelunda, mot Öster eller ner mot Tofta/Klintehamn. Alternativet är bo någonstans kring Visby centrum.

Såg någon annan som åkt dit fast med cykelkärra (https://happyride.se/forum/threads/cykla-gotland-med-barn-trafik.3696300/ ) , vilket båda är på tok för stora för... därav kom lådcykel in i bilden.

Jag cyklar både i och till jobbet och varit på Gotland själv och cyklat några gånger i yttersäsongerna.

Det är fin cykelbana hela vägen från Visby till Klintehamn söderut numera, den vägen var annars en av de sämsta att cykla på förut. Och norrut tror jag fortfarande bara den går till Lummelunda?

Sen går det ju att ta mindre bilvägar också som alternativ, norrut har jag inte så bra koll på dem men söderut är det inga problem att hitta roligare alternativ.

Bussar finns men de går ju inte så ofta.

Från Kneippbyn till Lummelunda är det 24 km. Kanske tandem med tioåringen och femåringen på pakethållaren?

Trehjulig låda utan assistans skulle krävas en hel del vilja för att cykla den sträckan med, om jag vore du!

Vem hyr man lämpligast av om man vill ha lite vettigare cykel i Visby. Har bara hyrt av flygbolaget på flp tidigare. Det var iofs otroligt smidigt men gamla damcyklar förslår ju inte när man skall cykla långt med barn

Har de inte ett stort cykeluthyrningsställe bredvid det stora glass-stället (jag vet att jag är kass på att minnas namn)? Eller har de stängt?

Tillbaka
Topp