Låg BB-höjd på "trenduro-hoj", 170 vs 175 vevar??

MCM_team

Aktiv medlem
Hej!
Jag har redan spammat lite om detta i en annan tråd men har inte funnit sinnesro än.

Har en YT Capra som ja tänkt byta vevparti på. BB-höjden ligger på ca 342 mm vill jag minnas. Den är iaf ganska låg. Nu sitter 170 mm vevar på den och jag kan inte bestämma mig om jag ska gå upp till 175mm på nya vevpartiet. Jag är 181 cm lång med 86,5 cm i benlängd och vill gärna ha lite mer klipp i pedalerna (därav tankarna på 175mm som jag har på min XC-hoj). Jag är dock orolig att jag ska dunka i pedalerna för mycket om jag kör på 175. I dagsläget slår jag inte i pedalerna nämnvärt mycket med mina 170mm vevar.

Vad säger Happy-expertisen??

Senast ändrad:
Min erfarenhet av olika cyklar med olika vev-längder är att det bara är i början man slår i lite, sedan lär man sig att synka tramptagen med terrängen. Kör själv 175 vevar oavsett cykel.

Det som känns bäst i knä och höfter. Vill du pröva markfrigången med 175 kan du öka hänget på din dämpare med 3%.

Och vevhusdroppet är inte lågt, vill du pröva lågt så är det bara att öka hänget till 35%, då snackar vi lika högt som min cykel :P

Tack för svaren!

BjornR: Ska prova att öka hänget lite. Bra tips! Vad kör du med för vevar och vad är det för ram som är så låg? :-)

Jag upplever det som att jag får bättre klipp i igångdraget med 175mm vevar och mina knän och höfter köper det. Det enda som talar emot är just markfrigången som sagt. Tror också (precis som Johak säger) att det är en vanesak men jag är lite ny på just långslagiga fs-hojar så därför blir jag osäker. Vill ju inte skrapa pedalerna i backen när fjädringen komprimerar........

Om du brukar inte trampa med hög kadens 80+ då blir det inga problem. 343mm för 170 hoj är inte så lågt. I SAG punkt för du ca 220mm. Det är lagom.

Nej, jag är nog mer av en lågkadensare..... Gillar lite tyngre växlar.

Det är pro-modellen som har 170mm slag. Min Capra är en Comp 1 så den har 160mm i slag fast det spelar väl mindre roll i sammanhanget. På Yts hemsida stod det nog 350mm i angiven bb höjd men jag vill minnas att när folk väl mätt så har den hamnat på ca 340-343mm...

Tillbaka
Topp