Laga cykelpunktering - en omöjlighet?

Ser att det är flera som rekommenderar Mekonomens lagningsplappar + vulklösning, men där verkar man inte kunna köpa ett fåtal antal lappar för ett rimligt (LÄS: student), utan måste punga ut 369 kr för en hel drös lappar där inte vulklösningen ingår.

Såg även att flertalet hade använt Fultemas lappar med gott resultat - slår dessa högre än Classe O's lappar måntro, eller talar vi om samma skit?

Punka?

Är inte det lite 80-tal? Säkerhetsnålar, trasiga jeans och urtvättad t-shirt, håret på ända och ett FU i attityden?

gothia skrev:
-------------------------------------------------------

> Så var har egentligen denna här normen att man
> "måste" byta till ny slang när man punkterar den
> gamla kommit ifrån? Det kan ju kanske vara gram
> vikt med lvg?, enkelhet för mtb folk?.

För min del är det enbart hastigheten. När jag är ute och cyklar så vill jag cykla och inte laga slang. Det kan jag göra hemma. Sen när jag väl är hemma brukar jag laga slangen och lägga den i en låda tillsammans med alla andra lagade slangar. Nån dag får jag väl nytta av dem...

Ibland går det fortare att laga slangen än att byta ut den. Ta reda på vad som orsakade punkteringen, ta bort det föremålet, lyft av däcket lagom mycket för att kunna ta ut den del av slangen med hål i. Sätt dit en självhäftande lapp och kräng på däcket. Hjulet sitter kvar på cykeln.

Detta har jag gjort några ggr när jag har punkat på min pendlingsväg, funkar utmärkt.

Råkade ut för punka för några dagar sedan, men innan jag fick stopp på cykeln (jag hade hjälm på huvudet så jag körde ju sådär vårdslöst fort) hann det bli 6 st genomslagshål också utöver det första.. jag hade behövt en hel laddning lappar för att laga den slangen. Det blev istället en ny med andra ord ;-) .. hade ni som gillar att lappa ändå lagat en sådan slang?

Miss Lycka skrev:
> Det måste vara ren terapi att sniffa solution och
> laga slangar.

inte lika mycket terapi som det är att sprätta tubdäck och laga slangar

grump skrev:
> Råkade ut för punka för några dagar sedan, men
> innan jag fick stopp på cykeln (jag hade hjälm
> på huvudet så jag körde ju sådär vårdslöst
> fort) hann det bli 6 st genomslagshål också
> utöver det första.. jag hade behövt en hel
> laddning lappar för att laga den slangen. Det
> blev istället en ny med andra ord ;-) .. hade ni
> som gillar att lappa ändå lagat en sådan slang?

Nej, jag lagar bara om jag tycker det är lönt (=lättfunnet hål, slangen i övrigt ok, nytt hål inte för nära gammal lagning). För mig är det inte ett politiskt ställningstagande att då och då laga en slang, det är bara så enkelt att jag tycker att det är värt det.

jonja skrev:
> Att kryssa hålet med en spritpenna låter bra,
> har flera ggr fått lappen bredvid hålet. När
> man har smetat ut solution är det lätt gjort i
> vissa lägen att tappa orienteringen.

Tack! Ibland har jag trott att det bara var jag som var så fumlig :-)

Fan, tidigt åttiotal fick de stackare som inte lärt sig hemma lära sig laga punktering i fyran. Är det också borta?

Fan, tidigt åttiotal fick de stackare som inte lärt sig hemma lära sig laga punktering i fyran. Är det också borta?
Yepp. För lääääänge sedan. För 20 år sedan när jag var i flottan hade min chef kvällskurs för värnpliktiga hur man lagar punktering. Ingen av dem visste hur man gjorde det och kan man inte laga punka är en cykel rätt menlös....

Yepp. För lääääänge sedan. För 20 år sedan när jag var i flottan hade min chef kvällskurs för värnpliktiga hur man lagar punktering. Ingen av dem visste hur man gjorde det och kan man inte laga punka är en cykel rätt menlös....
Ja, jag förstår inte hur det fungerar att äga en cykel utan att kunna fixa punktering. Eller, Jo man får väl gifta sig.

Häromdagen örlade någon på P3 om att han inte hade någon aning om hur man gjorde och hade betalt 600 spänn till en meck...
Jag fick ibland 7 punkor på en vecka när jag var liten. Det var inte tal om någon meck och rätt tidigt tröttnade farsan också. (Var närmare att cykla längs med en tagig häck på vägen till skolan)

Med lim/vulk har det fungerat. De klisterlapparna från ParkTool har släppt.

Handlaren har slutat sälja lim/vulk-kit eftersom limmet är sjukt ohälsosamt. Av samma anledning lagar de heller inte punkteringar utan byter slang. Har en hel låda med trasiga slangar jag tänker att jag ska laga en dag… ?

Med lim/vulk har det fungerat. De klisterlapparna från ParkTool har släppt.

Handlaren har slutat sälja lim/vulk-kit eftersom limmet är sjukt ohälsosamt. Av samma anledning lagar de heller inte punkteringar utan byter slang. Har en hel låda med trasiga slangar jag tänker att jag ska laga en dag… ?
Om du sniffar det. Och problemet är väl att vissa tycker att det är intressant att sniffa lim. Det höll ju iofs vissa på med redan på 70-talet.

Om du sniffar det. Och problemet är väl att vissa tycker att det är intressant att sniffa lim. Det höll ju iofs vissa på med redan på 70-talet.
Jo precis, men som jag fattade det så hade Arbetsmiljöverket synpunkter på det så då slutade de att laga och bytte slang istället. Därifrån är väl steget inte långt till att sluta sälja det. Antagligen ingen kioskvältare direkt.

Undrar vad som menas med syntetisk slang i trådstarten? Butyl är väl ett syntetiskt material och går utmärkt att vulka. Eller menades latex eller sån där annan historia typ tubolito? Men dom är ju inte speciellt vanliga nu heller åas...

Undrar vad som menas med syntetisk slang i trådstarten? Butyl är väl ett syntetiskt material och går utmärkt att vulka. Eller menades latex eller sån där annan historia typ tubolito? Men dom är ju inte speciellt vanliga nu heller åas...
Svårt att veta. Tubolito slangar behöver ju speciella laglappar.

Jag har en turbolitoslang som jag inte får tät med deras lagningslappar lappen släpper efter någon vecka, finns det andra lösningar?

Jag har en turbolitoslang som jag inte får tät med deras lagningslappar lappen släpper efter någon vecka, finns det andra lösningar?
Ja. Foss lapparna har fungerat för mig. Osäker på om de fortfarande går att köpa dock.
20210801_134745.jpg
20210801_134723.jpg

Tillbaka
Topp