Laga däck, hål i slitbana?

Niko/Frost

Aktiv medlem
Önskar lite hjälp.

Putsade lite på cykeln, och upptäckte någonting som stack ut knappt ens en millimeter ur framdäcket, precis mitt i slitbanan. Skrapade lite på det och kände att det inte var en del av däcket. Tog en pincett och drog med viss kraft ut föremålet, en förhållandevis stor glasbit, nästan kubformad med fem vassa kanter, som hade kilat in sig rejält i däcket.

Hålet på däckets yta är ganska litet, mindre än 1x1mm, men glasbiten var närmare 2.5x2.5mm och satt med i princip hela sin volym inne i däcket.

Det hade inte blivit punktering, men det var nog nära.

Däcket är ett Michelin Pro3, 23mm och snudd på nytt så jag är inte beredd att slänga det utan tänkte försöka mig på en lagning. Jag tror att om man cyklar på däcket som det är nu, så är risken stor att det kommer slitas bort ett stort stycke gummi där glasbiten suttit?

Jag vet ju att man får räkna med lite skärsår efter fastkilade småstenar i racerdäck, men det här hade ju borrat sig in rejält djupt och med så pass många och vassa kanter på glasbiten.

- Några förslag på hur, och framförallt med vad, man kan tänkas fylla igen hålet utifrån?

- Bör man även lägga på något förstärkande material på insidan av däcket just på det stället, och isåfall vad?

- Är jag dumsnål nu, och borde bara kassera det nästan nya däcket?

Bilagor

• dackskada.jpg
    dackskada.jpg
    9.5 KB · Besök: 148
Liquid sole, med reservation på stavningen, fast en tub kostar nog över hundringen..

Senast redigerad av en moderator:
42Hz skrev:
-------------------------------------------------------
> Liquid sole, med reservation på stavningen, fast
> en tub kostar nog över hundringen..

+1 på Liquisole. Har lagat ett mtb däck på det viset och det har hållt väldigt bra.

Finers och stort tack! 99 kr liquisole verkar bättre än 300-400 kr nytt däck och sen sitta i samma knipa vid nästa glasbit :-)

Googling ger att Stadium verkar sälja det i de flesta butikerna, så det var ju smidigt på så sätt med.

Jag har lagat ett cykeldäck på det sättet en gång, men för mig blev det mindre bra resultat. Höll inte så länge. Men kanske att jag i min ungdom när jag gjorde detta slarvade med att göra rent ytor och inte var så noggrann.

På vilket sätt förbereder och genomför man då lagningen? Tippa en droppe alkoholhaltig handdesinfektion i "hålet" som får avdunsta på egen hand, kanske? Ska man försöka packa/trycka in liquisolen i hålet med hjälp av något, typ en penna lr liknande. Tänker mig lite som man packar spackel i ett hål i väggen för att undvika att det sjunker in, luftbubblor, osv?

Niko/Frost skrev:
> Tippa en droppe alkoholhaltig
> handdesinfektion i "hålet" som får avdunsta på
> egen hand, kanske?

Såna brukar innehålla en del glycerin eller karbomer som knappast avdunstar i första taget. T-röd är nog bättre i så fall.

Jag skulle även sätta en laglapp på insidan av hålet,
för att minimera risken att slangen kommer att klämmas i det.

Lagrar du Liquisole-tuben kallt (kanske tom i frysen) ökar chansen att den skall fungera nästa gång du behöver laga ngt.

/Håkan

Många bra tips här! :-)

Vad används lämpligast som förstärkning på insidan? Vanlig klassisk lagningslapp för däck, eller kanske en bit gummi från en kasserad slang? Eller bara bre på ett lager med liquisole?

Bildäck brukar man ju borra ur för att sen vulka i en gummiplugg i, finns det inget i mindre dimension som kan passa för cykeldäck?

Eh, varför ska du desinficera däcket med sprit? Det är knappast smittorisk. Eventuellt fett som alkoholen skulle lösa upp blir ju kvar om du låter det bara avdunsta. Är det inte vettigare att rugga ytan och putsa eller skölja bort lösa partiklar?

Så länge det inte är hål i corden vet jag inte vad en förstärkningslapp på insidan ska göra för nytta. Och är det hål i corden är det nog kört.

JLarsson skrev:
> Bildäck brukar man ju borra ur för att sen vulka
> i en gummiplugg i, finns det inget i mindre
> dimension som kan passa för cykeldäck?

En utskuren bit ur ett gammalt däck, kanske? Fast frågan är väl om glasbiten tagit bort nån gummimassa. Om det bara är ett snitt utan massförlust borde väl en plugg ge risk för ojämn gång?

Jag är nästan övertygad om att det försvunnit massa ur däckets gummi, då glasbiten var förhållandevis stor och det inte syntes någon deformation av annat slag runt omkring där den satt. Typ som att den skulle ha flyttat massan åt sidan för att själv få plats. Men det är ju givetvis spekulation.

Har inte hunnit inspektera corden ännu (har inte cykeln där jag är just nu), men jag skulle vara förvånad ifall glasbiten hade trängt hela vägen igenom utan att punktera däcket, fast corden är väl flera lager så alla lager är ju kanske inte intakta? Jag har en aning om var det kan ha inträffat, och isåfall har jag cyklat minst 2 kilometer efter att glasbiten hamnade där.

Jonel, ända sättet att rugga ytan, alltså invändigt i hålet, är väl i princip med dremel. Hålet ser ut ungefär som på illustrationen i första inlägget, öppningen är försluten igen efter att glasbiten tagits bort. Men man kan peta lite på öppningens kant och ana att det är mer eller mindre ihåligt där inne.

Men jag tänkte väl någon slags alkoholhaltig vätska för att spola rent fett lr liknande...

Jag har nog lagat ett 50-tal däck med Liquisole, både lvg- och mtbdäck.
Om jag är säker på att corden inte är skadad så låter jag däcket sitta kvar på fälgen, pumpar till maxtryck+ för att skadan ska "öppna sig".
"Kratsar" lite i skadan med ett O-ringverktyg (typ tandläkarverktyg), gör rent med ett sprut Bräkleen o låter torka, vid behov stoppar jag en tandpetare i skadan för att hålla den öppen under torkningen.
Fyller skadan med Liquisole, petar lite med tandpetare i smeten, pressar lite vid behov med exvis en glasspinne. Det gör inget om det blir för mycket Liquisole - ev överskott skär jag bort med ett rakblad när Liquisole´n stelnat.
Efter en stund släpper jag ur lite luft så att skadan går ihop lite.
Om jag tror att corden är lite skadad, exvis om spiken/glasbiten/etc orsakat punktering, demonterar jag först däcket och om skadan är liten-liten så sätter en vanlig laglapp på insidan, monterar däcket och lagar "utvändigt" enl ovan.
Vid större skada på corden kastar jag däcket.

/G

Bara som info: Fultema har en variant på liqisole, har testat litegrann och änsålänge verkar den minst lika bra som originalet.

Jag har användt "Extreme repair" från Plastic pading, liknar liquisole. Bara pilla ur glasbiten och fylla på med massa, ingen extra rengörning. Har rullat ca 140mil på en sådan lagning nu.
Så länge det inte är hål genom däcket behövs ingen förstärkning på insidan och ska man gör det fungerar en vanlig lagningslapp som man vulkar fast. Små skärsår som det det inte saknars gummi kan man laga med superlim.

Tillbaka
Topp