Laga hål i stålram

Peth

Aktiv medlem
Laga hål i stålram
En ram i redigt finstål men där ett fäste till flaskhållaren på diagonalröret har lossat – går det att laga för en händig svetsare?

Laga hål i stålram
Och en bild:
FEDA8F94-802C-4C35-BB24-B4C076AB3486.jpeg

Laga hål i stålram
Jag hade svetsat den, svetsa och slipa ner svetsen så ramen blir jämn igen.

Det är väldigt svårt på 0,8mm tjocka värmebehandlade höghållfasta rör. Lätt att bränna igenom och risken är att det blir sprött om man inte värmebehandlar efteråt. Visst går det, men...

Att löda dit en patch är kanske inte vackrast, men det gör jobbet. Är man lite estet så kan man fila patshen till ett hjärta eller någon annan fin form. Jag hade valt en mjukt olegerat stål till lagningen - enklare att få perfekt form på och med 1mm gods blir det starkt nog. Lött med AF314 och värmt med mapgasbrännare. Bästa metoden? Vet inte - men den fungerar iaf.

Senast ändrad:
Laga hål i stålram
Jag har svetsat både skivnbromsfäste och precis som hålet ovan, utan problem. Visst får man va försiktig så man inte bränner ett igenom och gör ett större hål. Har inte en aning om vad det va för rör på dem 2 cyklarna jag svetsade på men det gick bra.
Båda metoderna fungerar förmodligen.

Får lägga till efter att läst inlägget under..
Svetsa igen hålet, då måste det va friskt stål bredvid. Så med närmare eftertanke så röstar jag för Bengt-re:s metod.

Laga hål i stålram
Har du någon teori om varför hållet finns där? Kan godset kring det som tidigare var en flaskställsgänga vara försvagat?

Det är ganska enkelt att lägga till en plåtbit och löda fast med silver. Är det 28,6 eller 31.8 diameter?

Frågan är hur mycket av röret i övrigt som finns kvar där inne?

Laga hål i stålram
Har du någon teori om varför hållet finns där? Kan godset kring det som tidigare var en flaskställsgänga vara försvagat?

Det är ganska enkelt att lägga till en plåtbit och löda fast med silver. Är det 28,6 eller 31.8 diameter?

Frågan är hur mycket av röret i övrigt som finns kvar där inne?
Har faktiskt ingen aning, har bara sett några relativt dåliga bilder ännu. Det är i alla fall en C.B.T Italia i Columbusstål (av för mig okänd sort) med hyfsade Campa- och Cinellidelar i övrigt. Priset är såpass lågt att jag skulle kunna chansa, skulle det visa sig att ramen är skrot så går det att använda delarna till något annat kul.

Laga hål i stålram
Det brukar ju framföras som argument för stålramar att de kan lagas av vilken bysmed som helst när man är på långtur i långtbortistan. Så vad är problemet? :-)

Laga hål i stålram
Laga hål i stålram
Laga hål i stålram
Kanske att det är betydligt fler som fört påståendet vidare än det är som faktiskt har provat kanske?

Jag har prövat. Flera gånger faktist, men brukar åas inte argumentera för stål av den anledningen. Däremot är stål trevligt om man skall bygga egna long john eller andra liknande plågsamma cykelförsök.

Tillbaka
Topp