Laga hjälm med trasig justerinsfunktion, Giro Artex?

IMG_6713.jpeg
IMG_6712.jpeg
IMG_6711.jpeg
Hej på er!

Skulle precis ta ut och lufta carbonhästen och ölmagen för första gången för i år. Ja jag vet, jag borde ha tagit mig ut tidigare, men…

Upptäckte då att min hjälm har gått sönder där man justerar storleken på den. Det är två (en från vardera sida) plastdelar som ska sitta fast i delen som den justerbara ratten sitter i. Se bilder.

Jag har försökt att trycka tillbaka dem, men de fastnar inte.

Någon som vet om den går att laga, eller är det bara till att köpa en ny?

Hjälmen har jag ägt sedan den var ny, i ca tre år.

Tacksam för svar/hjälp!

Mvh

Fredrik

Tråkigt att det hände. Justeringsmekanismen dör ofta först på de hjälmar som inte har kraschats.

Samtliga hjälmtillverkare råder dock ifrån att låta modifiera sina hjälmar. Garantier gäller inte om man gör än så lite som att klistra en sticker på.

Har du ett nödläge kan du försöka spänna delarna med buntband, bara för att kunna nå närmaste cykekbutik och skaffa dig en ny hjälm.

Tack för svar!

Törs man köpa en likadan hjälm, eller finns det någon annan hjälmlösning att ta del av?

Jag har en förkärlek till Giro, då de har suttit bra på mitt huvud.

Vad säger ni?

Tack för svar!
Jag har en förkärlek till Giro, då de har suttit bra på mitt huvud.

Vad säger ni?
Hjälmpreferenser är som skopreferenser — strikt individuella. Prova några få och välj den som sitter bekvämast på ditt huvud.

Törs man köpa en likadan hjälm, eller finns det någon annan hjälmlösning att ta del av?
Alla lagliga halvskal-hjälmar testas för samma uppsättning av standarder i EU, US och världen. Det finns dock extra säkerhetsteknologier hos olika tillverkare som inte täcks av någon standard.

Min foxhjälm som jag köpte på bikester innan konkursen och justeringen slutade fungera, som alla vet så konkade riktiga bikester så jag tog en liten torx t8 och skruvade bort locket , inget var trasigt utan det var bara att lägga ihop de med kugget emellan.den funkar klockrent efter det.
IMG_0878.jpeg

Tillbaka
Topp